سه ماه پایانی سال کنکور یک مسیر یکطرفه‌ست! تنها زمانی از سال کنکور که اگر مسیر رو اشتباه بریم، امکان استفاده از دوربرگردان نداریم!

طبق فرمول تتا(که در مقاله جمع بندی به روش تتا آموزش دادیم)، پس از دوران تکمیل که احتمالا تا اوایل اردیبهشت طول میکشه، بایستی به کمک تست زنی به روش پینگ پونگی روی  کل مباحث مسلط بشیم(دوران تسلط) و در نهایت در هفته های آخر تا میرسیم آزمون بدیم! پس کلیت مسیر تا حدی مشخصه اما چطور میتونیم نهایت بازدهی رو در این دوران داشته باشیم؟ در ادامه به چند نکته بسیار مهم میپردازیم.

دورتو خلوت کن!

بدون شک یکی از بزرگترین اشتباهات کنکوری ها درسال کنکور، شلوغ کردن ذهن و اطرافشون با هزاران مسیر و حرف و پیشنهاد و کلاس متنوعه! چیزی که نتیجه‌ش جز سردرگمی و عدم عملگرایی نخواهد بود! نکته اینجاست که خلوت بودن ذهن و اطرافمون در سه ماه پایانی اهمیتش چندین برابر بقیه مواقع سال میشه! به میگن میگن های اطراف توجه نکن! الان زمانیه که باید به یک مسیر متعهد باشی و با تمام قوا در آن حرکت کنی! سه ماه پایانی زمانی‌ه که یک کوتاهی یا عدم توجه ممکنه زیان های جبران ناپذیری بهمراه داشته باشه!

تبدیل هدف بزرگ به گام‌های کوچک

در سه ماه آخر باتوجه به جزئیات زیاد مسیری که روزانه پیش میریم و حجم بالای کارها، امکان یک برنامه ریزی دقیق با جزئیات بالا وجود نداره، بنابراین یک عاملی که خیلی میتونه کمک کننده باشه اینه که در برناممون بازه‌های کوچک با دستاورد های مشخص تعریف کنیم. مثلا بجای اینکه صرفا بگیم «۱ ماه دوران تسلط دارم که باید روی کل دروس مسلط بشم»، این هدف بزرگ رو به گام های کوچکتر و دردسترس تر تبدیل کنیم، برای هرگام هدف مشخصی قرار بدیم، مثلا: «تا یک هفته میخوام از دروس اختصاصی دهم تست زنی کنم» یا حتی جزئی تر: «تا سه روز آینده میخوام از هر فصل هر یک از دروس اختصاصی ۱ آزمون فصلی ۲۰ سواله حل کنم.»

پس از تنظیم چنین هدف کوتاه مدتی، میتونیم تمرکز خودمون رو از کلیت مسیر یک ماهه برداریم و کاملا روی سه روز آینده متمرکز بشیم تا این دستاورد رو کسب کنیم!

اما صرفا با تبدیل برنامه به گام های کوچک و خلوت کردن ذهنمون، به هدف میرسیم؟ مهمترین قطعه‌ی این پازل اجرای متعهدانه‌ی برنامه‌ریزی هاست که با اراده راسخ امکان پذیره. همینکه شما تا اینجای این متن رو مطالعه کردید خودش نشان دهنده‌ی اینه که قصد و تصمیم جدی برای پیدا کردن مسیر موفقیت دارید، و همچنین اندک اراده‌ای نیز همراهتون هست اما شاید به هر دلیلی پایدار نبوده باشه یا برای درس خواندن چندان موثر نبوده باشه. در ادامه میخوایم تکنیک بسیار آسان از نوع روتین شبانه رو یاد بگیریم که کمکمون میکنه در همین بازه‌ی حیاتی با بالاترین اراده به اهدافمون برسیم!

فوت کوزه گری برای تسلط روی اراده

هرشب قبل از خواب زمانی حدودا ده دقیقه ای را به تحلیل برنامه روز خود اختصاص دهید. در این زمان مرور کنید چه اتفاقاتی به بهتر عملی شدن برنامه شما کمک کرد و چه موانعی باعث شد آنطور که باید تلاش نکنید. بعد از بررسی شبانه، یک تصمیم عملی برای فردای خود تنظیم کنید. فقط یک تصمیم! هدف عملی کردن تنها یک تغییر روزانه و مشاهده اثرش تا پایان فرداشب هست!

مثال: روزی رو درنظر بگیرید که ۹ صبح از خواب بیدار شدید و باوجود تلاش بالا موفق شدید ۳ باکس اختصاصی و ۳ باکس عمومی تا پایان شب مطالعه کنید. این یعنی به ۲ باکس مطالعاتی نرسیدید، سوالی که از خودتون میتونید پیش از خواب حدود ساعت ۱۲ بپرسید:

چی باعث شد باوجودی که از زمان بیدار شدنم ۱۵ساعت میگذره نتونستم ۹ساعت مطالعه مفید داشته باشم؟

پاسخ های احتمالی ممکنه شمارو به هر یک از تصمیمات عملی زیر سوق بده:

    • نصب اپلیکیشنی برای مدیریت استفاده غیرمفید از گوشی
    • ۱.۵ساعت زودتر بیدار شدن صبح
    • خوردن ناهار سبک تر که باعث کسلی عصر نشه
    • رفتن به کتابخونه برای رهایی از شر داداش کوچیکه!
    • و یا…

نکته بسیار بسیار مهم

هر شب اجازه دارید فقط یک تصمیم عملی جدید بگیرید! اگر در بررسی فرداشب این تصمیمی که گرفتید موثر و مثبت بود، به انجام دادنش ادامه میدید و اگر نبود نیازی به ادامه دادنش نیست. یادتون باشه با همین کار ساده بعد از ۱۰ روز شما ۱۰ تغییر اساسی در برنامه‌تون بوجود آوردید که طبق تجربه ما معمولا ۷ تای اونها اثر بسزایی در افزایش تعهد، اراده و رشد شما دارند. چی بهتر از این؟!

اگه ذهنتون موقع تحلیل شبانه قفل کرد(!) میتونید با کمک نمونه سوالات زیر فکرتون رو باز کنید.

    • چه تصمیمات مثبتی امروز داشتم که روی حال الانم موثر بوده؟
    • تغییری که دیشب تصمیم گرفتم ایجاد کنم چقدر موثر بود؟
    • صبح به موقع بیدار شدم؟ دیشب خواب کافی داشتم؟
    • چه کار هایی وقت بی فایده از من گرفت؟ چه مستقیم(اینستا/بیرون رفتن با دوستان) چه غیر مستقیم(خوردن غذای سنگین که باعث خواب‌آلودگی بعدش شد)
    • کجا میتونستم به شخصی «نه» بگم ولی نگفتم؟
    • کجا میتونستم با گذشتن از حقم و مدیریت بحث بجای جدل کردن، آرامش بیشتری داشته باشم؟
    • از امروزم لذت بردم؟ اره یا نه؟ علت اصلیش چی میتونه باشه؟
    • امروز کلا چند ساعت مفید دراختیار داشتم؟
    • بیشینه(ماکسیمم) مطالعه روزانم چقدر میتونست باشه؟
    • اگر چه کارهایی رو انجام میدادم میتونستم به این بیشینه برسم؟ و…

دقت کردید؟ ما به اراده به چشم یک نیروی فرازمینی نگاه نکردیم! اراده از نگاه ما یک سیستم، برای ساده‌سازی کارها و تصمیماته! و کلید حفظ مستمر اراده دست خودته! با تحلیل روزانه و تغییرات کوچک، میتونی به انسانی متعهد تبدیل بشی که حرفش با عملش برابره!

نکته پایانی: برابری حرف با عمل مهمترین مهارت در دوماه پایانیه! همه میدونن که در دوماه پایانی باید در پرتلاش ترین حالت ممکن باشن. اما همه نمیتونن! امیدوارم تفاوت اصلی شما با بقیه در تواتستنتون باشه!

0 0 رای ها
رأی دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 سوال
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سوالات