یکی از عواملی که دانش ‌آموزان موقع مطالعه با اون درگیرن، احساس خستگی و خواب آلودگیه. در واقع فرقی نداره چه زمانی رو صرف مطالعه کرده باشین و در هر زمانی ممکنه احساس خواب آلودگی به شما دست بده. احساس خواب آلودگی باعث فراموشی مطالبی میشه که اونا رو مطالعه می‌کنین و ذهن کارایی لازم رو برای یادگیری در این مواقع نداره.

به همین دلیل اکثر داوطلبان معمولاً دنبال روش‌هایی هستن که خواب آلودگی موقع مطالعه اونا رفع بشه. اگه به مسئله رفع خواب آلودگی دقت کافی نداشته باشین، مطالعه شما تأثیری در فرایند یادگیری نخواهد داشت و انگار وقتتون رو تلف می‌کنین. در این مقاله به بررسی علل خواب آلودگی هنگام مطالعه می‌پردازیم و به روش‌های رفع خواب آلودگی اشاره می‌کنیم.

 

دلیل علمی خواب آلودگی موقع مطالعه چیست؟

داخل مغز سلول‌هایی قرار داره که با عنوان آستروسیت شناخته میشن. این سلول‌ها در داخل مغز سوخت و ساز انجام می‌دن و‌ یه ماده شیمیایی تولید می‌کنن که کافئین می‌تونه این ماده رو از بین ببره و حس خواب آلودگی رو در فرد ایجاد کنه. در واقع در مدت زمان بیداری این ماده در مغز جمع میشه و به صورت احساس خواب ‌آلودگی خودشو نشون می‌ده.

قرار گرفتن در شرایط مطالعه نامناسب احساس خواب آلودگی رو در افراد بیشتر می‌کنه و همچنین مطالعه زیاد به ذهن فشار میاره. در نتیجه اکثر اوقات دانش‌آموزان تا کتاب رو باز می‌کنن، احساس خواب آلودگی و خستگی به سراغشون میاد.

دلایل خواب آلودگی موقع مطالعه

 

علل بیرونی و درونی مؤثر بر خواب آلودگی هنگام مطالعه

علاوه بر ترشحات مغز عوامل دیگه‌ای هم هستن که در خواب آلودگی و خستگی موقع مطالعه تأثیر زیادی دارن. عواملی مثل کمبود مواد مغذی در بدن، محیط مطالعه نامناسب، انرژی تمام شده یا انرژی بسیار کم، تمرکز بر عوامل منفی موجود درباره کنکور، ناراحتی و مشکلات جسمانی در خواب آلودگی هنگام مطالعه تأثیر داره.

همچنین نحوه بیان منبع مورد مطالعه، مطالعه دروس دشوار و انجام حلیات در موقعیت کسلی و خستگی بدن، تأثیر تغییرات فصلی، نداشتن خواب مناسب در طول شب، انجام مطالعه در زمان‌های نامناسب مثلاً بعد از غذا و… از دیگر عوامل مؤثر بر خواب آلودگی در حین مطالعه هستن. بنا به دلایل گفته شده برای رفع خواب آلودگی در موقع مطالعه باید هر کدوم از این عوامل گفته شده حل بشن تا بتونین مطالعه صحیح داشته باشین‌. همچنین در موقع مطالعه از خستگی و کسلی دور بمونین.

 

روش‌هایی برای جلوگیری از خواب آلودگی در حین درس خوندن

بهتره موقع مطالعه بدنتون کاملاً صاف و مستقیم باشه و سر و گردن خودتون رو خم نکنین. ما بین فواصل مطالعه حرکات کششی انجام بدین و بدن رو در یک حالت نگه ندارین. می‌تونین گاهی اوقات از جاتون بلند شین و چند دقیقه قدم بزنین‌.

برای اینکه نحوه مطالعه‌ شما حالت خسته ‌کننده و یکنواختی نداشته باشه، گاهی نحوه درس خوندنتون رو تغییر بدین و به جا نگاه کردن مستقیم به کتاب، مطلب رو بلند بخونین و برای خودتون توضیح بدین. سعی کنین موقع تنظیم برنامه درسی کار و امور تفریحی غیر درسی خودتون رو به زمان‌های خواب آلودگی اختصاص بدین و درس خوندن و مطالعه رو زمانی انجام بدین که انرژی زیادی دارین. پس بهتره ساعات خواب و بیداری منظمی داشته باشین و خوابتون رو کنترل کنین.

 

نحوه صحیح نشستن در موقع مطالعه

 

روش‌های غلبه بر خواب آلودگی هنگام مطالعه

بهتره موقع مطالعه تنوع درسی داشته باشین. مثلاً اگه قراره دو ساعت درس بخونین ‌یه ساعت و ربع برای دروس اختصاصی و مابقی زمان رو برای دروس عمومی در نظر بگیرین. در این صورت موضوع درسی تغییر می‌کنه و ذهن شما تمرکز بیشتری داره. در نتیجه باعث رفع خواب آلودگی میشه.

موقع انتخاب مکان مطالعه باید دقت کنین تا این محل از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشه. مثلاً اتاق نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشه، محل اتاق باید دارای نور مناسبی باشه، وجود رنگ‌های تیره در اتاق خواب آلودگی رو بیشتر می‌کنه. همچنین دانش‌ آموزان نباید در محل خواب یا رختخواب مطالعه کنن. هر کدوم از این عوامل گفته شده در کاهش یادگیری و افزایش حس خواب آلودگی تأثیر مستقیم داره.

 

طراحی دکوراسیون مناسب برای اتاق مطالعه

 

تأثیر تغذیه مناسب در رفع خواب آلودگی

داشتن تغذیه سالم برای دانش ‌آموزان در این دوران خیلی مهمه و در رفع خواب آلودگی نقش مهمی داره. مثلاً بهتره در غذا خوردن زیاده روی نکنین و بهتره مواد مغذی نیز به میزان کافی مصرف بشه. همچنین بهتره بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی مطالعه نکنین و هنگام مطالعه از میان وعده استفاده کنین.

مصرف میوه در رفع خواب آلودگی و افزایش شادابی بدن تأثیر زیادی داره و بهتره برای داشتن تغذیه سالم در زمان کنکور به میزان کافی استفاده بشه. خوردن مواد قندی مثل کشمش، خرما، عسل و… در افزایش میزان قند خون بدن تأثیر زیادی داره و در نتیجه خستگی و کسلی بدن رو از بین می‌بره.

 

تاثیر تغذیه مناسب برای رفع خواب آلودگی در موقع مطالعه

کنترل خواب در شبانه روز

بهتره ساعات خواب شبانه روزی خودتون رو کنترل کنین و به میزان ۶ تا ۸ ساعت بخوابین. بعد از بیدار شدن از خواب مستقیماً به سراغ مطالعه نرین. بهتره هر روز ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قدم بزنین و حرکات کششی سبک انجام بدین. بعد از صرف صبحانه و قهوه درس خوندن رو شروع کنین. سعی کنین در زمان خستگی و خواب آلودگی از درس‌هایی که برای شما موضوعات جالبی دارن، شروع به مطالعه کنین تا زمانی که خواب از سرتون بپره.

گاهی اوقات پنجره رو باز کنین تا نور خورشید و هوای تازه به داخل اتاق برسه و با قدم زدن در محیط اتاق آدرنالین خون شما افزایش پیدا کنه. در نتیجه با حس انرژی و هوشیاری بیشتری مطالعه رو شروع کنین. گاهی اوقات از اتاق مطالعه خارج بشین و از این طریق بدن و مغز رو از حالت یکنواختی خارج کنین. همچنین خوندن درس‌های محاسباتی رو به ساعت‌های صبح موکول کنین که مطالعه اونا انرژی زیادی می‌خواد.

 

تاثیر خواب کافی بر مطالعه صحیح

 

نحوه صحیح نشستن موثع مطالعه برای رفع خواب آلودگی

نحوه نشستن شما در موقع مطالعه تأثیر زیادی در خستگی و خواب آلودگی بدنتون داره. سعی کنین موقع مطالعه به کتاب تسلط کامل داشته باشین و زمان زیادی رو در یک حالت ثابت نمونین. گاهی اوقات حالت نشستن خودتون رو تغییر بدین. به هیچ وجه به حالت دراز کشیده مطالعه نکنین. نشستن در حالت مسلط به کتاب تمرکز شما رو بالا می‌بره و حس خستگی شما رو کمتر می‌کنه.

همچنین تأثیر مطالعه در این حالت افزایش پیدا می‌کنه. بهتره موقع مطالعه با برنامه روزانه پیش برین و روی برنامه اتون تمرکز داشته باشین. موقع مطالعه آب بنوشین و گاهی اوقات به آشپزخونه برین تا برای خودتون آب بیارین. این کار باعث میشه بدنتون تحرک پیدا کنه و خواب آلودگی از سرتون بپره.

 

نحوه صحیح نشستن موقع مطالعه

 

نتیجه‌ گیری

در این مقاله درباره رفع خواب آلودگی صحبت کردیم. یکی از مشکلات اصلی داوطلبان ‌کنکور احساس خواب آلودگی در موقع مطالعه اس. احساس خستگی و کسلی به دلایل مختلفی ممکنه ایجاد بشه اما روش‌هایی برای رفع اون وجود داره که در متن مقاله درباره اونا توضیح دادیم. با استفاده از اطلاعات مقاله می‌تونین این روش‌ها رو بشناسین و ازشون استفاده کنین.

به طور کلی باید ساعات خواب و بیداری و استراحت تون منظم و مشخص باشه. زمان مطالعه برای درس با برنامه‌ ریزی باشه و به هیچ وجه پراکنده مطالعه نکنین. شرایط محیطی و تغذیه خودتون رو کنترل کنین و در محل مناسبی مطالعه کنین. یادتون باشه انگیزه و علاقه شما برای موفقیت در کنکور از اصلی‌ترین روش‌ها برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه به شمار میره.

0 0 رای ها
رأی دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 سوال
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سوالات