اگر شما هم جزو افرادی هستین که در زمان درس خوندن حواستون پرت میشه و به راحتی ذهنتون به سمت چیزهای دیگه میره باید بدونین که تمرکز کافی و لازم رو ندارین. معمولا این افراد دوست ندارن در بحث‌های دیگران شرکت کنن؛ چون به راحتی حرف‌های خودشون رو فراموش می‌کنن. حتی گوش دادن به صحبت‌های دیگران هم براشون آزاردهنده و دشواره. این مشکلیه که بسیاری از افراد دچارش هستن و سعی دارن که به بهترین شکل اون رو حل کنن. معمولا این مشکل، در صورت حل نشدن میتونه در بعضی از موارد آسیب جدی به روح و روان یک فرد وارد کنه.

عدم تمرکز و پرش ذهن

 

علت عدم تمرکز

اغلب افراد علت عدم تمرکز رو به تکنولوژی ربط میدن. درسته که تکنولوژی سهم عظیمی در وجود این مشکل داره اما کل ماجرا به همینجا ختم نمیشه. خیلی از چیزهای دیگه هم وجود دارن که باعث میشن این اتفاق رخ بده. معمولا انسان‌ها، نداشتن تمرکز کافی را به اسم حواس پرتی میشناسن، اما باید گفت نداشتن تمرکز چیزی فراتر از حواس پرتیه. حواس پرتی ممکنه چند بار برای یک فرد اتفاق بیوفته، ولی نداشتن تمرکز مشکلیه که باید از ریشه حل بشه. اگر نتونین عدم تمرکز رو از ریشه بخشکونین، باید این موضوع رو هم بپذیرین که ممکنه در موقعیت شغلی یا روابط اجتماعی‌تون هم مشکلاتی به وجود بیاد.

نداشتن تمرکز، مشکلیه که پیر و جوان نمیشناسه و کودکان بالای 3 سال هم ممکنه درگیرش بشن. این موضوع در کودکان با بزرگسالان تفاوت شایعی داره و روش‌های حل کردن اون هم فرق‌هایی داره که با دونستنشون میتونین متوجه این تفاوت‌ها بشین. برای اینکه بدونین مشکل کار از کجاست و اون رو در خودتون جست‌وجو کنین، بهتره که علت‌های عدم تمرکزی که در ادامه نام میبریم رو بشناسین.

خواب کم

یکی از علت‌های اصلی عدم تمرکز، نداشتن خواب کافی و خوبه. اگر در طول روز دائم در حال خمیازه کشیدنین و در شب خواب خوبی ندارین، بهتره که به دنبال راه چاره‌ای برای این مشکل باشین. این روند خواب نادرست باعث میشه که تمرکز خودتون رو از دست بدین و مخصوصا برای مطالعه یا کار کردن، نتونین تمرکز لازم رو ایجاد کنین. پرش ذهن به سمت خواب باعث میشه که از مطلب اصلی که باید روی اون تمرکز داشته باشین دور بشین. برای حل این مشکل باید خواب شب خودتون رو به درستی برنامه ریزی کنین و اگر در طول کارتون هم متوجه خواب آلود بودن خودتون شدین، بهتره که چرت بزنین.

خواب کم و نادرست

 

گوشی همراه

تلفن همراهی که در زمان مطالعه یا کار کردن روشن باشه یا اینکه روی حالت صدا قرار داشته باشه میتونه حواس شما رو از اون کار پرت کنه و تمرکزتون رو بهم بزنه. معمولا وقتی که حواس فرد از کاری پرت میشه، دوباره برگردوندن حواس به جای خودش زمان زیادی میبره. بعضی از افراد در زمان کار کردن، مطالعه یا درس خوندن، اگر تلفن همراه‌شون زنگ بخوره جواب میدن. این موضوع باعث میشه که هم وقت زیادی از شما صرف اون کار بشه و هم اینکه حواستون پرت بشه و تمرکزی که داشتین رو از دست بدین.

کسل بودن و خستگی

امروزه بسیاری از افراد، علاقه کافی رو نسبت به کاری که انجام میدن ندارن و فقط برای کسب درآمد، به فعالیت در اون حیطه میپردازن. همین موضوع باعث میشه که این افراد به زودی از کار خودشون خسته بشن و نخوان که دیگه اون رو ادامه بدن. معمولاً یکی از چیزهایی که این افراد رو وسوسه میکنه که کارشون رو به انتها نرسونن، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی مختلفه. اینکه یک کار براتون کسل کننده باشه، باعث میشه که روی اون کار تمرکز نداشته باشین و زودتر دلتون بخواد که کار تموم بشه تا به خوش گذرونی‌هاتون برسین.

یکی از کارهایی که میتونین برای حل این مشکل انجام بدین اینه که یک فنجون قهوه نوش جان کنین و انرژی لازم رو به دست بیارین.

کسل بودن و خستگی از کار

 

گرسنگی

معمولا افراد، بدن انسان رو در این زمینه به یک ماشینی مثال میزنن که به بنزین نیاز داره. زمانی که غذای کافی به بدنتون نرسه و سوخت و ساز کافی نداشته باشین، مغز نمیتونه کنترل همه بخش‌های بدن رو به درستی انجام بده. برای همینه که توصیه میشه بچه‌هایی که دانش آموز هستن یا دانشجویانی که صبح زود امتحان دارن، صبحانه کامل بخورن و پروتئین کافی رو هم در صبحانه‌شون جا بدن.

شبکه‌های اجتماعی

در ابتدای مقاله هم به موضوع ارتباط تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی با عدم تمرکز پرداختیم. امروزه بیشترین علت نداشتن تمرکز در بزرگسالان و مخصوصا کودکان، شبکه‌های اجتماعیه. ترفند تکنولوژی و این شبکه‌ها به صورتیه که اگر در بین کارتون بخواین به مدت نیم ساعت به صفحه‌ای که در این شبکه‌ها دارین سر بزنین، بعد دو ساعت به خودتون میاین و میبینین که وقت با ارزش شما به همین راحتی به هدر رفت. برای اینکه دچار این دام نشید، بهترین کار اینه که گوشی همراه یا لپ تاپ خودتون رو در جایی قرار بدین که دور از چشمتون باشه.

نشانه‌ها و علائم عدم تمرکز و پرش ذهن

یکی از اصلی‌ترین علائم عدم تمرکز و پرش ذهن، همون به خاطر نیاوردن اتفاقاتیه که در چند دقیقه یا ساعات پیش رخ داده. برای مثال میشه گفت شما با یک فرد جدیدی در دانشگاه آشنا میشین و اسم اون فرد رو میپرسین. بعد از اینکه صحبت‌هاتون تمام شد و از هم خداحافظی کردین، این سوال رو از خودتون میپرسین که اسمش چی بود؟ و به همین راحتی میبینین که اون اسم رو فراموش کردین. ممکنه که در اون لحظه داشتین به جای دیگه فکر میکردین. مثلا اینکه فکر میکردین این فرد چقدر شبیه یکی از دوستانتونه یا اینکه اسم اون فرد شما رو به یاد فرد دیگه‌ای مینداخت.

همین عوامل باعث شدن که نتونین اسم اون فرد رو به درستی به خاطر بسپارین. علائم عدم تمرکز به همینجا ختم نمیشه و موارد دیگه‌ای هم وجود داره که باید بدونین.

  • گم کردن وسایل یا مکانی که قصد دارین به اونجا برین
  • نمیتونین کارهای پیچیده رو انجام بدین
  • ناتوانی در نشستن ثابت
  • احساس کمبود توجه
  • تکرار کردن اشتباهات کوچیک که از روی سهل انگاری انجام میشن
  • نداشتن توانایی برای تصمیم گیری درست
  • اینکه نتونین به درستی فکر کنین

گم کردن وسایل

 

درمان عدم تمرکز

برای اینکه بتونین تمرکز از دست رفته خودتون رو برگردونین لازمه که یک سری کارها رو انجام بدین. این کارها باید به صورتی باشن که ماهیچه مغز رو تقویت کنن و در نتیجه باعث بشن که حافظه کوتاه مدت از دست رفته، دوباره برگرده. کارهایی که قصد دارین برای بهبود این مشکل انجام بدین باید مکرر باشه تا تاثیر خودش رو نشون بده. داشتن یک ساختار و هدف معین میتونه کمک بزرگی در این راه باشه. برای درمان عدم تمرکز میتونین بعضی از کارهایی که قصد داریم در ادامه نام ببریم رو انجام بدین.

خوندن کتاب‌های طولانی

اینکه جدا از درس خوندن، هیچ کتابی نخونین یا وقتتون رو بذارین برای خوندن کتاب‌های ساده و کوتاه، باعث میشه که این روند به آرومی طی بشه و تمرکز خودتون رو از دست بدین. زمانی که شما ذهنتون رو به چالش نمیکشین، مشخصاً باید این موضوع رو هم بپذیرین که ذهن به مرور زمان تنبل میشه. خوندن کتاب‌های طولانی و بلند، باعث میشه که مغز بتونه به راحتی مسائل پیچیده رو حل کنه. اگر روزانه حداقل 30 دقیقه برای این کار زمان بذارین و از درس خوندن بگذرین، مطمئن باشین که این روش حتی سبب افزایش بهره‌وری مغزتون برای درس مدرسه یا دانشگاه هم میشه.

داشتن هوشیاری بیشتر در طول روز

یکی از روش‌هایی که میتونین در طول روز با استفاده از اون، هوشیاری بیشتری داشته باشین اینه که مدیتیشن انجام بدین. لازم نیست که همه روزه ساعات زیادی رو برای این کار در نظر بگیرین. انجام روزانه 10 تا 20 دقیقه مدیتیشن باعث میشه که ذهن آروم شده و عملکرد بهتری داشته باشه. حتی میتونین این بهبود عملکرد ذهن و تمرکز بیشتر رو بعد از 4 روز به صورت واضح درک کنین.

انجام مدیتیشن

 

انجام تمرین تمرکز

برای اینکه بتونین تمرکز از دست رفته خودتون رو به خوبی برگردونین میتونین بعضی از تمریناتی که برای این کار داده شدن رو انجام بدین. نشستن به مدت 15 دقیقه روی صندلی، مشت کردن انگشتان دست، باز و بسته کردن اون‌ها و تکرار این عمل به مدت 5 دقیقه از تمیرناتیه که باعث میشه بعد از چند وقت، تمرکز لازم رو به دست بیارین.

بهترین تکنیک‌های تمرکز

برای اینکه تکنیک‌های تمرکز براتون عملکرد بهتری داشته باشه باید اول چیزهایی که باعث پرت شدن حواستون میشن رو حذف کنین و سپس کارهایی که گفته میشه رو به درستی انجام بدین.

تکنیک نوشتن افکار اتوماتیک

معمولا افکار مزاحم دقیقا زمانی به سراغمون میان که به تمرکز نیاز داریم. مثلاً این افکار زمانی به وجود میان که در حال درس خوندن هستیم. یکی از این افکار میتونه این باشه که برای شام به جایی دعوتین و میخواین که تصمیم بگیرین چه لباسی بپوشین. در این شرایط بهترین کاری که میتونین انجام بدین اینه که اون موضوعی که باعث شده حواستون پرت بشه رو روی یک برگه بنویسین.

اینکه بخواین اون موضوع رو نادیده بگیرین بیشتر باعث میشه که ذهنتون درگیرش بشه و تمرکزش رو از دست بده. این موضوع باعث پرش ذهن میشه و اگر فرد بخواد دوباره اون تمرکز رو به دست بیاره، به زمان زیادی احتیاج داره.

تکنیک نوشتن افکار اتوماتیک

 

محدود کردن زمان برای ایجاد تمرکز

این تکنیک به این صورته که باید برای خودتون زمان معینی رو مشخص کنین تا اون کار رو انجام بدین. برای مثال اگر میخواین درس بخونین باید برای خوندن 20 صفحه، به خودتون 30 دقیقه زمان بدین. مغز در این شرایط یاد میگیره که باید در همون زمانی که براش در نظر گرفته شده، کارش رو به درستی انجام بده.

داشتن تغزیه مناسب برای افزایش تمرکز

بهترین کاری که می‌تونین برای زندگی خودتون انجام بدین اینه که روند سالم خوری رو توی برنامه‌هاتون جا بدین. خوردن ماهی، انواع جوانه‌ها، تخم مرغ، نان، گوشت، مرغ، سبزیجات، گردو، شیر، انواع مغزها و آجیل‌ها و مواد غذایی که سرشار از کربوهایدرات هستن باعث میشه که تمرکز از دست رفته خودتون رو به خوبی برگردونین. اگر میخواین که یادگیری‌تون در زمان امتحانات بیشتر بشه، توصیه میشه که مصرف غذاهای که فسفر و کلسیم دارن رو فراموش نکنین.

داشتن تغزیه مناسب

در نهایت

عدم تمرکز یکی از مشکلاتیه که امروزه خیلی از آدما بهش دچارن. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستین میتونین با پیش گرفتن یک زندگی سالم و انجام برخی حرکات مفید، این مشکل رو بهبود ببخشین و از به وجود اومدن دوباره اون جلوگیری کنین.

5 1 رای
رأی دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 سوال
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سوالات