کروموزوم (فام تن) ، مراتب فشردگی کروموزوم های خطی

5/5
(7 رای)

مرحله 34

نوکلئیک اسید ها، رابطه مکملی، نکته کلیدی مدل نردبان مارپیچ
نوکلئیک اسید ها، رابطه مکملی، نکته کلیدی مدل نردبان مارپیچ

`01:21

تست فرمول‌های مشتق (۲)
تست فرمول‌های مشتق (۲)

`00:50

کروموزوم (فام تن) ،  مراتب فشردگی کروموزوم های خطی
کروموزوم (فام تن) ، مراتب فشردگی کروموزوم های خطی

`01:27

 تست به هم بستن مقاومت ها (ترکیبی) (قسمت 1)
تست به هم بستن مقاومت ها (ترکیبی) (قسمت 1)

`01:15

سوالات دیگران

توی کتاب سال دهم فقط نوکلویوتید رو گفته فسفر داره امینو اسیدو نگفته

درست میگید ، کتاب دهم ، اتم فسفر رو فقط برای نوکلئیک اسید گفته البته من ندیدم استاد بگن آمینواسید فسفر داره

سلام. وقتتون بخیر. خب هر کروموزم مضاعف متشکل از دو رشته دنا است. چرا استاد میگویند چهار رشته؟

سلام هر کروموزوم مضاعف، دو مولکول دنا داره هر مولکول دنا، دو تا رشته پلی نوکلئوتیدی داره پس مجموعا میشه ۴ رشته

پس چرا دبیر ما میگه کروماتید حالت فشرده هست و کروماتین حالت فشرده نشده

کروماتین غیر فشرده هست ولی کروماتید اینطور نیست که لزوما فشرده باشه

باز میشه یعنی چی

باز شدن پیچ و تاب یعنی پیچ و تابش از بین میره ، یعنی فشردگیش کم میشه باز شدن مارپیچ، یعنی مارپیچش از بین می‌ره و صاف میشه

مراحل فشرده شدن مربوط به تقسیم هسته دراین مرحله افزایش فشردگی داریم ؟

تفاوت DNA با کروموزوم و اسپرم چیه؟ درون اسپرم DNAهست پس کروموزوم کجاست و چیه؟

لطفا جواب بدید

میتونیم بگیم نوکلئوزوم برابر است با ۸تا مولکول هیستون و کروموزوم؟

ZARA HE | آکادمی امروز

ZARA HE

3 ماه پیش

کرومزوم با فشردگی کم میشه کروماتین درسته ؟

بله

f ch | آکادمی امروز

f ch

3 ماه پیش

میشه بگید چرا بهشون میگن کروماتید های خواهری؟🥺😂✨️

M.S .H | آکادمی امروز

M.S .H

3 ماه پیش

سلام...وقت بخیر در این مرحله یعنی دنا از روی خودش ۲ تا کپی کرده یا اینکه یکی از اون ها خودشه و یکی دیگر کپیشه؟(در کروموزوم دو کروماتیدی )

هر مونومر درون نوکلئوزوم ها ..... ادامه اش یعنی چی، این یک خط رو درک نمیکنم نوکلئوزوم مگه همون دسته 8 تایی هیستون ها نیستن؟ پس یعنی چی مونومر درونشون فلان داره

M.S .H | آکادمی امروز

M.S .H

3 ماه پیش

ببین میگه خود نوکلئوزوم از پروتئین و DNA تشکیل شده....(و ما می دانیم که DNA یک نوع نوکلئیک اسید هست) حالا هر کدوم از اینا(پروتئین و نوکلئیک اسید)خودشون از واحد های دیگه تشکیل شده ...پروتئین از آمینو اسید هست و نوکلئیک اسید از واحد هایی به نام نوکلئوتید تشکیل شده... در پروتئین آمینواسید ها مثل زنجیر کنار هم قرار گرفتن و پروتئین رو ساختن از این رو پروتئین پلیمر و واحد های سازندش که آمینو اسید ها هستند رو مونومر می گن در نوکلئيک اسید نوکلئوتید ها در کنار هم قرار گرفتن و نوکلئیک اسید رو ساختن از این رو به نوکلئیک اسید پلیمر و به واحد های سازندش که نوکلئوتید ها هستند مونومر می گن با توجه به اینا می تونیم بگیم که نوکلئوزوم از آمینو اسید و نوکلئوتید ساخته شده که هر دو مونومر هستند

z z | آکادمی امروز

z z

3 ماه پیش

سلام ببخشید گزینه 3 درواقع بعضی منابع اولین فشردگی رو در هیستون در نظر می گیرند ولی استاد گفتند قبل ان هم فشردگی کم است الان گزینه 3 درستع یا نادرست؟؟؟

میتونیم بگیم رشته کروماتینی همون کروماتیده ؟

z z | آکادمی امروز

z z

3 ماه پیش

سلام یک رشته کروماتینی درواقع شامل یک کروماتید است ویک مولکول دنا هستش اگر بگیم رشته کروماتینی در واقع همون کروماتید است اون وقت در رشتهای فشرده چی درسته در رشته فشرده یک کروماتید است اما حالت کروماتینی نداره که

یعنی موقع رونویسی و همانند سازی کل فشردگی کروموزوم باز میشه ؟ حتی فشردگیهای قبل کروماتین ؟

به هر کروماتین میتونیم بگیم کروموزوم ، ولی به هر کروموزوم نمیتونیم بگیم کروماتین درسته ؟

z z | آکادمی امروز

z z

3 ماه پیش

سلام در واقع اینا رو معادل هم نباید بگیریم چرا چون کروماتین یک حالتی از کروموزوم است وکرومزوم میتواند ان را داشته یا نداشته باشد

آموزش ویدیویی کروموزوم (فام تن) ، مراتب فشردگی کروموزوم های خطی برنامه مطالعاتی یازدهم یازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور - آکادمی امروز