یادبگیریم1:مدل های پیشنهادی هماندسازیDNA

4.8/5
(14 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

روز 51

 تست مسائل سینتیک (1)
تست مسائل سینتیک (1)

`00:20

تست حد از روی ضابطه
تست حد از روی ضابطه

`00:16

 تست های قانون القای فاراده
تست های قانون القای فاراده

`00:18

 تست مسائل سینتیک (2)
تست مسائل سینتیک (2)

`00:23

رفع ابهام‌های 0/0 غیر مثلثاتی
رفع ابهام‌های 0/0 غیر مثلثاتی

`00:34

سوالات دیگران

سلام وقت بخیر آیا امکان داره در حین همانندسازی تقسیم هم اتفاق بیوفته ؟؟؟ بعدش چی میشه ؟؟؟

سلام وقت بخیر نه تقسیم بعد از همانند سازیه

R ♡ | آکادمی امروز

R ♡

2 ماه پیش

ببخشید من همانندسازی حفاظتی رو متوجه نشدم. به چه نحوه‌ای از یه مولکول مادری کاملا دست‌نخورده یک مولکول دختری جدید به‌وجود آمده؟ مولکول مادری کاملا دست نخورده باشه پس چجوری ازش همانندسازی شده؟ نباید پیوندهای هیدروژنی بشکنن تا نوکلئوتیدها براساس باز آلی مقابل هم قرار بگیرن و رشته جدید برای مولکول جدید بسازن؟ تصور این بوده که بدون باز شدن رشته های مولکول دنای مادری ، خود نوکلئوتید های آزاد خودمختار کنار هم قرار گرفتن و مولکول جدید دختری رو ساختن؟

نیمی از رشته قدیمی و نیمی از رشته جدید میشه پراکنده باید اینجا میگفت نیمی از مولکول یا یک رشته قدیمی و یک رشته جدید

لطفا میشه یکی کمکم کنه این تو پاسخنامه بود و من اصلا متوجه متن نمیشم (فقط در همانند سازی حفاظتی،پس از پایان همانندسازی پیوندهای هیدروژنی بین رشته های الگو و دختری شکسته میگردد؛) آخه اصلا تو حفاطتی استاد گفت هیچ پیوندی نمیشکنه فقط ایجاد میشه بعد اگرم بشه چرا فقط حفاظتی اصلا سر در نمیارم🤦‍♀️

سلام:) تو همانندسازی حفاظتی برخلاف نیمه حفاظتی 2 رشته دنا بهم متصل نمیمونن بخاطر همین پیوند هیدروژنی بینشون میشکنه ک از هم جدا بشن. منظور استاد این بود که حین همانندسازی هیچ پیوندی شکسته نمیشه تا رشته جدید تشکیل بشه این اتفاق ینی شکستن هیدروژنی بعد از این ک رشته جدید تشکیل شد رخ میده.

دقیقه ی 50.سلام اینجا نوشتن (هر مدلی که طی همانند سازی پیوند های فسفودی استر و هیدروژنی تشکیل شود)و استاد گفتن هر سه مدل.ولی در مدل های حفاظتی و نیمه حفاظتی که پیوند های فسفودی استر اصلا نمیشکنن که بخوان تشکیل شن؟؟مثال نقض داره.من گیج شدم اگر میشه راهنمایی کنید ممنونم.

سلام ببین شما خود فرایند همانندسازی رو درنظر بگیر... تو خود همانندسازی بین نوکلئوتید ها هم فسفودی استر تشکیل میشه هم هیدروژنی. ینی ربطی ب نوع همانندسازی نداره بالاخره هر مدلی باشه همانندسازی و اتفاقات همانندسازی داخلش میوفته

(1)

در روش حفاظتی تا رشته های دنا از هم باز نشن چجوری همانند سازی انجام میشه!!!!! روش پراکنده هم یه روش فرضی هست ولی میگیم هیدروژنی شکسته میشه توش . !!!

ببین رشته های دنا از هم باز میشن برای همانند سازی ولی بعد همانند سازی دوباره دوتا رشته قدیمی به هم میچسبن و دوتا رشته جدید هم به هم میچسبن

(1)

منظورش اینه دوتا رشته قدیمی جدا از هم دیده نمیشه برای همانند سازی پیوند هیروژنیشون میشکنه ولی دوباره به هم میچسبه امیدوارم متوجه بشی دوست عزیز🤍

(1)

میگم چرا صفحات ۴ تا۸رو توضیح نداده؟

Ayla .... | آکادمی امروز

Ayla ....

7 ماه پیش

چقدر مسخرههه!!! آخه ما تو یازدهم گفتیم برا تقسیم که نیازمند همانند سازی دو رشته از هم جدا میشن همانند سازی میشه خیلی غیر عقلانیه که بگیم هیدروژنی بینش باز نمیشه و همانند سازی میشه

سلام وقت بخیر اگر گفته شود که در مدل غیر حفاظتی بعد از همانندسازی نیمی از نوکلئوتید های هر *رشته* کاملا جدید و نیمی دیگر کاملا قدیمی اند این جمله غلطه؟؟ لطفا راهنمایی کنید

(1)

بله غلطه چون شما فرض کن که یک دنای دختر ده تا نوکلئوتید داره که پنج تاش قدیمیه و پنج تاش جدیده ولی مثلا تو یک رشته‌ش سه تا قدیمی هست دو تا جدید تو اون یکی رشته‌ش ینی رشته مقابلش دوتا قدیمی هست سه تا جدید.

(2)

مائده خیری | آکادمی امروز

مائده خیری

8 ماه پیش

@کیانوش نقشبندی ممنونم از لطفتون

(1)

آ اقبالی | آکادمی امروز

آ اقبالی

8 ماه پیش

@کیانوش نقشبندی سلام میشه بگید این جواب رو از کجا میارین از چه منبعی آیا مطمئن هستین که جواب شما درست هست خیال ما راحت باشه؟

(1)

@آ اقبالی از شکلی که استاد کشیدند من متوجه شدم. یکم بیشتر به عمق قضیه فرو برید متوجه خواهید شد.❤️

(1)

Yasin  Aryani | آکادمی امروز

Yasin Aryani

8 ماه پیش

@کیانوش نقشبندی س سلام تحلیلی که شما کردید اشتباه هستش ببینید وقتی که توی همانندسازی غیر حفاظتی مولکول دی‌ان‌ای پیوند هیدروژنیش از بین میره تبدیل به دو تا رشته دی‌ان‌ای می‌شه که در این صورت بعد از،از بین رفتن پیوند‌های فسودی استر بین نوکلئوتیدهایش به تعداد‌های مساوی تبدیل میشه جلوی هر کدوم از اون تیکه‌ها نوکلئوتیدهای کاملاً جدید تشکیل می‌شه و با پیوند هیدروژنی به هم وصل می‌شه

Yasin  Aryani | آکادمی امروز

Yasin Aryani

8 ماه پیش

بله جمله درسته پایین توضیح دادم

(1)

@Yasin Aryani نه منظور رو متوجه نشدید. ما میگیم یک دنای مادر داریم که مثلاً ۱۰ تا نوکلئوتید داره، دنا هم دو رشته داره،یعنی در هر رشته ۵ نوکلئوتید وجود داره. این دنای مادر با همانند سازی غیر حفاظتی به دوتا دنا تبدیل میشه. که هر کدوم ۱۰ تا نوکلئوتید دارند. و در هر رشته ۵ نوکلئوتید‌. هر نوکلئوتید قدیمی روبه روش یک نوکلئوتید جدید با پیوند هیدروژنی وجود داره. پنج تا نوکلئوتید در یک رشته وجود داره و پنج تا هم در رشته مقابل. ایشون سوال پرسیدن که تو هر رشته نیمی از نوکلئوتید ها کاملا جدید و نیمی از آنها کاملا قدیمی هستن. خب شما پنج تا نوکلئوتید توی یک رشته رو میتونی نصف کنی؟ ینی ۲.۵ تا نوکلئوتید جدید داریم ۲.۵ تا قدیم؟ خلاصه بگم، این سوال بستگی به زوج و فرد تعداد نوکلئوتید های هر رشته داره. مثلاً اگر نوکلئوتید کل دنا ۱۲ تا بود، توهر رشته میشد ۶ تا نوکلئوتید و اینطوری سه تا نوکلئوتید کاملا جدید بودن و سه تا نوکلئوتید کاملا قدیمی. اگر سوال بگه مثلاً در همانند سازی غیر حفاظتی یک مولکول دنا، با ۲۰ تا نوکلئوتید، قطعا نیمی از نوکلئوتید های هر رشته، جدید هستند و نیمی دیگر قدیمی. خب این درسته. چون توهر رشته ۱۰ تا نوکلئوتید هست که تقسیم بر دو کنی میشه پنج تا، یعنی پنج تا قدیم پنج تا جدید و اینطوری رشته مقابلش هم پنجتا قدیمی بود و پنج تا جدید. ولی اگر سوال می‌گفت یک مولکول دنا ۲۲ تا نوکلئوتید دارد، سوال غلط میشه، چون به تعداد مساوی در هر رشته نمیشه قدیم و جدید رو تقسیم کرد. توی هر رشته میشد ۱۱ تا نوکلئوتید ، که مثلا رشته سمت راست شیش تا نوکلئوتید قدیمی داشت که هر کدوم با نوکلئوتید رشته روبه رو پیوند هیدروژنی میدن، یعنی این شیش تا قدیمی سمت راست با شیش تا جدید سمت چپ پیوند میدن، پنج تا نوکلئوتید جدید رشته سمت راست با پنج تا نوکلئوتید قدیمی رشته سمت چپ پیوند میدن. امیدوارم که متوجه شده باشید. اگر باز متوجه نشدید بگید که من روی کاغذ براتون توضیح بدم❤️

(2)

Yasin  Aryani | آکادمی امروز

Yasin Aryani

7 ماه پیش

@کیانوش نقشبندی درود اگر شما اینطوری فهمیدید من جور دیگه ای متوجه شدم شاید هم شما درست میگید ولی منم طبق دقتی که کردم به نظرم درست میگم بازم ممنون ❤️

(1)

سلام من این ی جمله رو هر چقد فکر میکنم نمیفهمم میشه توضیح بدید

میشه توضیح بدید

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

زینب حیدری | آکادمی امروز

زینب حیدری

8 ماه پیش

سلام اینجا که گفته نیمی از رشته های دنا کاملا جدید و کاملا قدیمی هستند خب نیمی از رشته ی دنا میشه یک رشته ی دنا. خود دنا، یعنی یک مولکول دنا. و هر مولکول دنا هم دو رشته داره، پس نیمی از رشته های دنا، میشه یک رشته ی دنا دیگه چرا استاد نیمش رو ۲ تا رشته‌ی دنا در نظر گرفت؟؟ آیا اگر نیمی از رشته های دناهای دختری بود این برداشت استاد درست نمیشد؟؟

نه ببین درست متوجه نشدید. فرق بین رشته ها و یک رشته‌س‌. رشته‌ی دنا میشه یک رشته، درسته.(ینی نیمی از رشته میشه یکی از رشته های دنا رو نصف کنی. یک رشته رو تقسیم بر دو کنی میشه نصف یک تک رشته) اما رشته (*های*) دنا میشه دو رشته.(ینی نیمی از آنها میشه یک رشته دنا. دوتا رشته رو تقسیم بر دو کنی میشه یک رشته) فرق بین جمع و مفرد کلمات هستش.❤️🌹

(1)

سلام توی مدل حفاظتی شده میخونیم بگیم نیمی از رشته ها قدیمی و نیمی از رشته جدیدن چون حب نیمی از مولکول ها کاملا قدیمی و نیمی شون کاملا جدیدن میتونیم اینو به رشته ها ربط بدیم؟

He!ya ‌ | آکادمی امروز

He!ya ‌

8 ماه پیش

در مدل حفاظتی همانند سازی دنا چرا نمیتونیم بگیم نیمی از رشته ها قدیمی و نیمی جدید ان؟ دوتا مولکول داریم میشه ۴ تا رشته یک مولکول کاملا جدید (دو رشته) و یک مولکول کاملا قدیمی ( دو رشته) پس میشه نیمی جدید و نیمی قدیمی دیگه

حدیث محمدی | آکادمی امروز

حدیث محمدی

8 ماه پیش

دوتا مولکول داریم اگه میگفت نیمی از مولکول ها کاملا قدیمی و نیمی دیگر کاملا جدید هستن درست میشد فک کنم منظور استاد از نیمی از رشتته ها این بود که نیمی از رشته یک مولکول حفاظتی رو نمیتونیم بگیم

(1)

مگه برای همانند سازی نباید دو رشته ازهم جداشن؟! پس چرا تو مدل حفاظتی استاد میگن رشته های هیدروژنی شکسته نمیشه؟؟

حدیث محمدی | آکادمی امروز

حدیث محمدی

8 ماه پیش

تو مدل حفاظتی اصلا رشته ها از هم جدا نمی شن اون همانند سازی که رشته ها از هم جدا میشدن برای همانند سازی نیمه حفاظتیه که پیوند هیدروزنی شکسته میشه

الان هر رشته با هر نوکلتید برابره؟؟