مبحث 3 : آرایش الکترونی و اعداد کوانتوم

4.7/5
(1443 رای)
سوالات دیگران

سلام :) اتم مثل کر‌ه‌ای هست که الکترون‌ها در لایه‌هایی اطراف هسته توزیع شدند. لایه‌ها رو از هسته به سمت بیرون شماره‌گذاری میکنن و شماره هر لایه رو با n نشون میدن. n عدد کوانتومی اصلیه. برای لایه اول n=1، برای لایه دوم n=2 و ... برای لایه هفتم n=7. هر لایه از تعدادی زیرلایه تشکیل شده. فرم‌کلی زیرلایه nl هست. n (عددکوانتومی اصلی) نشون‌دهنده شماره‌ لایه‌ای هست که زیرلایه به اون تعلق داره. l نشون‌دهنده عدد کوانتومی فرعیه. زیرلایه اول هر لایه دارای عدد کوانتومی فرعی صفر (l=0) و نماد s است. زیرلایه دوم دارای عدد کوانتومی فرعی یک (l=1) و نماد p است. زیرلایه سوم دارای عدد کوانتومی فرعی دو (l=2) و نماد d است. زیرلایه چهارم دارای عدد کوانتومی فرعی سه (l=3) و نماد f است. زیرلایه‌ها برای پذیرفتن الکترون محدودیت دارند و نمیتونن بیش از تعداد معلوم، الکترون بگیرند. و تعداد پذیرش هر زیرلایه متفاوت است. از فرمول 4l+2 حداکثر الکترون‌های هر زیرلایه، محاسبه میشه. یعنی زیرلایه s حداکثر ۲ الکترون، زیرلایه p حداکثر 6 الکترون، زیرلایه d حداکثر ۱۰ الکترون و زیرلایه f حداکثر ۱۴ الکترون میتونه بگیره. ترتیب پرشدن زیرلایه‌ها طبق قاعده آفباست که استاد توضیح دادن.

خیلی ممنون از توضیح کاملتون

مهدی عباسی | آکادمی امروز

مهدی عباسی

3 سال پیش

توضیح تون مفید و عالی بود 🔥👌

خیلی خوب بود مرسی 😍💛

ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون❤️

Zahra FarzanMehr | آکادمی امروز

Zahra FarzanMehr

2 سال پیش

ممنون از توضیحتون❤️

ممنون بابت توضیح کاملتون

کوثر موسوی | آکادمی امروز

کوثر موسوی

1 سال پیش

آقا عالی

سلام وقتتون بخیر میشه به صورت صوتی توضیح بدید

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 سال پیش

@مبینا صدرجهانی سلام مبینا جان کجا رو؟ متوجه سوالت نشدم

بسسسسسیار عالی . دمت گرم

خیلی ممنون بابت توضیحات ولی کاش همین رو استاد یک تایمی میذاشتند در ویدئو کامل توضیح میدادن که یدفعی گیج نشیم 🤦‍♂️

محسن لطفی | آکادمی امروز

محسن لطفی

1 سال پیش

چقدر بیکار

@مهدی عباسی خاهش میکنم

توضیح تون کامل بود دستتون درد نکنه من با اینکه همه اینا رو میدونستم ولی بازم خیلی خوب توضیح دادین ❤️✨

کلا چرا یه سری جا قرض میگیره یه سری جا نمی گیره

در ویس توضیح دادم

چرا استاد تو 4s2 4p6 4d4 / 5s2 از ۵s2 یدونه داد به 4d4 شد ۴d5 / 5s1

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

استاد من دقیقه ۲۲:۲۱ رو نفهمیدم چی شد این توان s یک یا دو باشه چطوریه

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

استاد میتونیم بگیم وقتی فاصله از هسته کم میشه انرژی هم کم میشه بطوری که الکترون انرژی آزاد کنه و انرژی کم بشه فاصله لایه ها هم بيشتر دقیقه ۱۰:۲۸

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

پس استاد در بازه ۳۰ تا ۳۶ که میگین خود ۳۰ رو در نظر نگیریم درسته؟؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

میشه این تمرین رو توضیح بدید

https://emrooz.ir/cbgstbc-4993?comment_id=660941#comment-660941 چک کنید اینجا توضیح دادم

سلام میشه بگید فرق تست ۵ با سوال زیر چیه مجموع تعداد کوانتومی اصلی و فرعی الکترون های لایه ظرفیت آن کدام است؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

@سید محمد متین رشادی پس چرا تو این سوال ضرب در الکترون ها نکرد

@سید محمد مهدی حسینی اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷 آخرشو اصلاح کنم:اگر می‌گفت مجموع، اونوقت ضرب میکردیم

ببخشید علت ضرب تعداد الکترون ها در شماره لایه و زیر لایه چیه ؟

چرا شکلش با کتاب ما فرق داره

شکل کتاب شما ملاکه ویدیو باید آپدیت بشه

استاد میشه توضیح بدید؟

میشه بگیم مثلا ریز موج هموماکرویو هس؟

دقیقه ۱۴و ۴۲ثانیه مگه وقتی الکترون بر میداریم یا اضاف میکنیم آخرین زیرلایه که پرشده ارجحیت نداره؟ پس چرا آقای صالحی راد داره از بیرونی ترین زیرلایه الکترون بر میداره

چی یاد گرفتیم اینجوری دیگه جواب اولی ۱۲ و دومی ۶؟؟

چیزی که در عکس نوشتید، جا خالی درست پر شده

چرا شکل کتاب ما فرق می‌کنه 😕😕

چیزی که توی کتاب درسی شما هست ملاکه

آموزش ویدیویی آرایش الکترونی و اعداد کوانتوم شیمی دهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز