پتانسیل عمل و حالت عمل

4.9/5
(1055 رای)

بافت عصبی

مقدمات بافت عصبی + نورون ها
مقدمات بافت عصبی + نورون ها

`01:16

ترکیب انواع و اجزای نورون ها
ترکیب انواع و اجزای نورون ها

`01:08

1 تمرین

یون های موثر در ایجاد پیام عصبی، حالت آرامش
یون های موثر در ایجاد پیام عصبی، حالت آرامش

`01:02

هدایت پیام عصبی
هدایت پیام عصبی

`01:24

انتقال پیام عصبی
انتقال پیام عصبی

`00:59

تست درس اول فصل اول
تست درس اول فصل اول

`01:16

1 تمرین

سوالات دیگران

سلام وقتتون بخیر بیشترین اختلاف غلظت پتاسیم هم در حالت آرامشه و هم تا نقطه ی 30و قبل از باز شدن کانال های دریچه دار پتاسیمی نه اینکه فقط در حالت آرامش

محیا جباری | آکادمی امروز

محیا جباری

3 ماه پیش

۱.غ ۲.غ ۳.غ ۴.ص ۵.ص ۶.غ ۷.غ

تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷 اگر ایرادی وجود داشت اطلاع بدید 🌷

استاد نوشتن در پي بسته شدن كانال هاي دريچه دار سديمي پتاسيم به مقدار فراواني از ياخته خارج ميشود و گفتن درسته مگه بعد از بسته شدن دريچه دار سديمي يك لحظه جفتشون بسته نيست بعد دريچه دار پتاسمي باز بشه؟ كه تو نمودار هم ميشه نقطه c

محیا جباری | آکادمی امروز

محیا جباری

3 ماه پیش

خب اتفاقاتی بعد از اون رو میگه دیگه اول بسته هستن جفتشونم بعد در بازه زمانی خیلی کوتاه پتاسیمی باز میشه

@محیا جباری ممنونم ازتون🙏🏻🌹

مثلا بگ مثبت ۴۰ میشه صفر بار؟

محیا جباری | آکادمی امروز

محیا جباری

2 ماه پیش

اره

ممکنه این عدد 30 تغییر بکنه؟ خب میزان تحریک پذیری هر نورون که یکسان نیست. منظورم اینه که یه نورون میتونه به میزان بیشتری تحریک بشه و ممکنه این 30 به 40 یا بیشتر برسه؟ یا اینکه نورون کمتر تحریک بشه و این 30 به 20 یا کمتر برسه؟

محیا جباری | آکادمی امروز

محیا جباری

3 ماه پیش

نه حالت عمل از -۷۰به +۳۰ هست و هر عددی غیر از -۷۰ یعنی از -۶۹تا +۳۰هم پتانسیل عمل حساب میشه نه از ۳۰میزنه بیرون نه از ۳۰کمتر میشه

چطوری الکترود ها رو درون و بیرون نورون قرار میدن؟

سلام وقتتون بخیر جواب این سوال به نظرتون درسته ؟ نباید گزینه د بشه ؟ آخه اگه سیناپس مهاری باشه یون های پتاسیم وارد سلول پس سیناپسی میشن

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

استاد واقعا عالی هستین

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

7 ماه پیش

خوشحالیم راضی هستی🥰

سلام جواب این سوال گزینه ۴کتاب زده . و من گزینه ۲ رو مشکل دارم گفته در تمام بازه ایکه پتانسیل داخل نسبت به خارج غشای مثبت است یعنی قسمت صعودی و نزولی نمودار که بالای محور صفر رو باید در نظر بگیریم که با توجه به فعالیت دائمی کانال های نشتی پتاسیمی که این یون رو خارج میکنند و کانال های دریچه دار پتاسیمی که در نمودار در قسمت نزولی اونا هم خارج میکنند میشه گزینه ۲رو درست در نظر گرفت نمیشه؟ ممنون میشم توضیح بدید

مینا صبوری | آکادمی امروز

مینا صبوری

7 ماه پیش

عزیزم گزینه 2 گفته در این بازه فقط خارج میشن.ولی چه k و چه Na در هر زمانی همواره هم وارد میشن و هم خارج میشن به خاطر کانال نشتی و پمپ

منظور استاد از فعالیت عمده این هستش که کانال های دیگری هم فعالیت میکنن و نقش دارن ولی دریچه دار های پتاسیمی عمده نقش رو ایفا میکنن ؟؟

میشه یه توضیحی راجب تنفس یاخته بدید ؟؟

سلام ببخشید من متوجه نمیشم مگه کانال های دریچه دار پتاسیمی، پتاسیم رو وارد سلول نمیکنن مگه اگر در حالت آرامش حساب کنیم عملش فرق میکنه؟ چجوری دقیقا؟

محیا جباری | آکادمی امروز

محیا جباری

3 ماه پیش

کانال های دریچه دار پتاسیمی پتاسیم رو از سلول خارج می‌کنه از راه پمپ پتاسیم وارد سلول میشه

سلام بیشترین اختلاف پتانسیل پتاسیمی هنگامی که دریچه دار سدیمی هم باز میشن مگه بیشترین اختلاف رو ندارن چون پتاسیمی دریچه دار باز نشده پس بیشترین اختلاف چرا استاد گفت تو حالت آرامش اینجا که حالت آرامش نیست حالت آرامش هم هست ولی زمانی که دریچه دار سدیمی هم باز هستش بازم بیشترین اختلاف پتانسیل رو داریم

خود استاد میگه عین سدیم در حالت ارامش، قبلش توی تخته توضیح داده بود که بیشترین اختلاف غلظت سدیم بین دو سوی غشا برای قبل از باز شدن دریچه های سدیمی و در حالت ارامشه. خب دقیقا همین جمله برای پتاسیم هم درست هست. یعنی یشترین اختلاف غلظت پتاسیم بین دو سوی غشا برای قبل از باز شدن دریچه های پتاسیم و در حالت ارامشه. برای سدیم قبل از باز شدن دریچه هاش همون حالت ارامشه ولی برای پتاسیم قبل از باز شدن دریچه هاش و حالت ارامش دو زمان مخلتف هستن. یعنی: بیشترین اختلاف غلظت سدیم بین دو سوی غشا= حالت ارامش یا همون قبل از باز شدن دریچه ها ( حالت ارامش = قبل از باز شدن دریچه های سدیمی) که میشه فقط -70 میلی ولت بیشترین اختلاف غلظت پتاسیم بین دو سوی غشا= حالت ارامش + قبل از باز شدن دریچه های سدیمی ( اینجا حالت ارامش با قبل از باز شدن دریچه های پتاسیمی برابر نیست) که میشه بعد از -70 میلی ولت. امیدوارم یجوز گفته باشم که قابل فهمیدن باشه

منظور از اینکه اختلاف پتانسیل برمیگرده به حالت ارامش ، این هست که اون اختلاف پتانسیل تبدیل میشه به پتانسیل ارامش ؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

منظور از هر دو کانال بسته اند ، تو شکل چیه ؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

آموزش ویدیویی پتانسیل عمل و حالت عمل زیست شناسی پایه یازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز