mrna و trna

4.9/5
(1123 رای)

به سوی پروتئین

 mrna و trna
mrna و trna

`01:41

 نکات trnaو ریبوزوم ها و Rrna
نکات trnaو ریبوزوم ها و Rrna

`00:42

1 تمرین

 مراحل ترجمه
مراحل ترجمه

`01:19

1 تمرین

 محل پروتئین سازی + سرعت و مقدار پروتئین سازی
محل پروتئین سازی + سرعت و مقدار پروتئین سازی

`02:53

1 تمرین

سوالات دیگران

سلام لطف میکنید بگید کجای کتاب به این مطالب پرداخته

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

کوثر حسومی | آکادمی امروز

کوثر حسومی

2 ماه پیش

آقای رشیدی توضیح میدید

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

یعنی چی؟ مگه در رونویسی اولین توالی که رونویسی میشه TAC و آخرین توالی یکی از توالی های پایان نیست؟ تا به توالی پاسان نرسه که رنابسپاراز بلند نمیشه از روی دنا چجوری میشه در MRNA بالغ کدهای دیگه ای قبل از AUG وجود داشته باشن یا بعد از توالی پایان؟ از کجا رونویسی شدن؟ حتی اگه اینترون ها رو هم حذف کنیم بازم نوکلئوتیدی به اول رشته اضاف نمیشه. از کجا اومدن این قسمت ها؟ لطفا جواب بدین

m gh | آکادمی امروز

m gh

6 ماه پیش

فرایند رونویسی از روی دنا های حلقوی کلروبلاست و میتوکندری هم اتفاق می افته؟ و اینکه کلا در دناهای حلقوی میتوان چند ژن راه انداز مشترک داشته باشند یا فقط مخصوص به دنای حلقوی در بروکاریوت ها هست؟

یلدا محمدی | آکادمی امروز

یلدا محمدی

7 ماه پیش

ببخشید اینکه تعداد پادرمزه ها کمتره رو فقط به علت رمزه های پایان در نظر بگیریم؟ یا علت های دیگه هم داره؟ چون کتاب گفته _مثلا_ برای رمزه های پایان رنای ناقل وجود ندارد

یلدا محمدی | آکادمی امروز

یلدا محمدی

7 ماه پیش

توی پروکاریوت ها همزمان با رونویسی ترجمه همواره دیده میشه یا ممکنه؟ و اینکه توی میتوکندری و پلاست هم ترجمه همزمان با رونویسی ممکنه رخ بده؟ یا کلا یوکاریوت ترجمه بعد از رونویسی هست

سلام شکل کتاب ملاکه باز میخواید محض احتیاط تایم مشخص کنید چک کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

هر توالی سه نوکلیوتیدی در دنا کد محسوب میشه؟

سودا عزیزی | آکادمی امروز

سودا عزیزی

3 ماه پیش

بله

parisan h | آکادمی امروز

parisan h

1 ماه پیش

نه سه تا توالی پایان ترجمست

سلام وقت بخیر من این قسمتو متوجه نمیشم یعنی چی رونوشت یک ژن دارد میشه این قسمتو توضیح بدید

سودا عزیزی | آکادمی امروز

سودا عزیزی

3 ماه پیش

رونوشت ژن یعنی، ژن ترجمه میشه مثلا در پروکاریوت چند ژنی، چند ژن وجود دارد به ژنی که ترجمه میشه میگم رونوشت ژن

منیر بلوچ | آکادمی امروز

منیر بلوچ

7 ماه پیش

https://emrooz.ir/cbgstbc-50065?comment_id=721556#comment-721556 سلام مرسی بله درسته منظورم توالی نوکلئوتیدی بود که از روش کدون های پایان و اغاز رونویسی میشه فک کنم منظورمو متوجه نشدین ، فرض کنیم در پروکاریوت پشت سر هم سه تا ژن داریم بدون توالی بین ژنی بینشون، الان اینو ما اگه کلا هر سه تاشونو یدونه ژن سه تایی بگیریم میتونیم بگیم که ژن اول فقط توالی اغاز داره و ژن اخر فقط پایان یا هر کدوم از این سه تا باید بگیم که برای خودشون یه اغاز و یدونه پایان دارن

منیر بلوچ | آکادمی امروز

منیر بلوچ

7 ماه پیش

سلام برای کنکور امسالم این مطلب درسته که بگیم هر کدوم از این ژنا برای خودشون یه کدون اغاز و پایان مجزا دارن کل این مجموعه سه تایی بگن یه اغاز و یدونه پایان داره درسته؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷 اگر هنوز سوالی هست، مجدد بپرسید 🌷 ریپلای نباشه 🌷

رونوشت یعنی چی

منیر بلوچ | آکادمی امروز

منیر بلوچ

7 ماه پیش

از روی دی ان ای وقتی رو نویسی صورت میگیره یه رشته ار ان ای جدید تشکیل میشه به این رشته میگن رونوشت که همون ار ان ایه (RNA ها رونوشت رشته الگوی ژن هستن)

بله منظورم رنگی ناقله

ممنون میشم یکبار دیگه سوالتون رو کامل مطرح کنید کامنت قبلی رو پیدا نکردم

@سید محمد متین رشادی ساختار نهایی توی هسته شکل میگیره یا توی سیتوپلاسم؟ منظور اون پیوند های هیدروژنی و اون تا خوردگی های مجدد توی سیتوپلاسم شکل میگیرم یا توی هسته؟

مونا نصیری | آکادمی امروز

مونا نصیری

7 ماه پیش

سلام وقت بخیر استاد در بخش ساختار بازو و حلقه های tRNA ها میگن که بازوی اتصال آمینو اسید ۳ تا نوکلئوتید آزاد داره در حالی که در شکل کتاب درسی ۴ نوکلئوتید آزاد هستن. همچنین در یادبگیریم بعدی گفتن که نوکلئوتید یک انتها با نوکلئوتید چهارم انتهای دیگر در بازوی اتصال آمینو اسید پیوند هیدروژنی میدن... درحالی که شکل کتاب درسی نوکلئوتید پنجم هستش... کدومش درسته:/؟؟ کدومش درسته؟

نه استاد تصوراتمو بهم نریز بزار فک کنم ریبوزوم صدا میزنه میگه بیا+++

آموزش ویدیویی mrna و trna زیست شناسی دوازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز