یادبگیریم2:رشد پسین و ایجاد بافت های پسین(قسمت 1)
Homa ..
1 ماه پیش
الان این شکلی که استاد کشید برامون ساقه س یا ریشه
Homa ..
1 ماه پیش
@سینا ندیمی سلام هیچی ولش کن جواب سوالمو پیدا کردم ساقه بود
(1)
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
اگر جواب سوالتون رو نگرفتید، مجدد کامنت بذارید
(1)
مانیا مختاری
3 ماه پیش
چجوری ریشه مریستم پسین چوبپنبه ساز داره مگه نباید آب زیاد جذب کنه خب اگه چوبپنبه به دیواره اضافه کنه دیگه به آب نفوذ ناپذیر میشه
الهه 🕊🌱
3 ماه پیش
سوالتون خیلی عجیب بود؟ مگه ریشه هم چوبی میشه اصن؟ که کامبیوم چوب پنبه ساز داشته باشه. البته تدریس استاد هم فقط راجع به ساقه هست.
سمیرا ایوز
7 ماه پیش
چرا مریستم ها فتوسنتز نمی کنند؟
H. M
5 ماه پیش
چون که مریستم ها در ساختار های درونی گیاه قرار دارن و به نور خورشید ، دسترسی ندارن و همچنین وظیفه مریستم ها ، ایجاد بافت و سامانه بافتی هست نه فتوسنتز!! بنابراین ساختار های مربوط به فتوسنتز هم ندارند
رها ایلداری
9 ماه پیش
سلام چجوری یاخته های بالایی زنده آن ولی یاخته های زیری مردن؟ متوجه نشدم این قسمت رو؟
امیررضا هاشمی
9 ماه پیش
این تصویر تنه درخته ؟ و اینکه مگه برک ها و ... برای تبادل گاز ها نیستند ؟ پس وجود عدسک چه لزومی داره ؟
نرگس روایی
9 ماه پیش
سلام. من طبق نوشته خود متن کتاب بهتون جواب میدم. کتاب میگه چون پیراپوست اطراف گیاه(سامانه پوششی پسین که چوبی شده) ساختار زنده ای نیست و به گاز نیاز نداره. و نه تنها نیاز نداره، بلکه نسبت به گازها نفوذ ناپذیره. درجالی که بافت های زیر پیراپوست چوبی نشدن پس زنده ان پس به گاز احتیاج دارن. برای همین یه پل ارتباطی بین بیرون و اون سلول های زنده وجود داره به اسم عدسک.
فاطمه شفیعی
1 سال پیش
میشه این جمله را توضیح بدید
تارا اجاقلو
11 ماه پیش
سلام روز خوش:) با توجه به جمله ای که گفتن اول باید تشخیص بدیم که سامانه پوششی چون اشاره مستقیم به هیچکدوم نکرده باید هر دو سامانه پوششی نخستین و پسین رو در نظر داشته باشیم و اینکه یاخته فاقد تمایز منظورش مریستم ها هستن،توی سامانه پوششی نخستین ما نمیتونیم مریستم پیدا کنیم چون این سامانه توسط این مریستم ها ساخته شده و دیگ توشون نیست و در کل از اول توشون بوده و به وجود نیومده(لفظ به وجود نیومده کمک کنندس و از اول بوده) و اخر سر از طریق میوز تمایز پیدا میکنه و تبدیل به بقیه یاخته ها میشه ولی تو سامانه پوششی پسین که پیراپوست رو میسازه و خودشون هم از تمایز بعضی سلول های بافت زمینه ای به وجود اومدن ما باز هم میتونیم مریستم پیدا کنیم یعنی کامبیوم چوب پنبه ساز که چوب پنبه تولید میکنه پس جمله میتونه درست باشه چون گفته میتوان نگفته قطعا و ما تو پسین مریستم پیدا میکنیم.
(1)
تارا اجاقلو
11 ماه پیش
@تارا اجاقلو فقط شرمنده زیاد شد ویس نمیومد😂😊
(1)
فاطمه شفیعی
11 ماه پیش
@تارا اجاقلو خیلی ممنون که وقت گذاشتی وجواب دادی
(1)
تارا اجاقلو
11 ماه پیش
@فاطمه شفیعی خواهش میکنم عزیزم موفق باشی🍀
محمود طاهری
1 سال پیش
سلام . ببخشید ، چرا پارانشیم بعد از فرآیند تمایز زدایی تبدیل به مریستم پسین می شود ؟
رسا رضوانی
1 سال پیش
مريستم پسين يه دور قبلا تمايز يافته چجوري ميگيد فاقد تمايزه
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
کلن یاخته مریستمی،به نوع یاخته بنیادیه که کارش تقسیم و تمایز هست (به تعریف اولیه یاخته های مریستمی مراجعه کنید ) و با تقسیم شدن،اون یاخته های تمایز نیافته اولیه رو حفظ میکنه در عین حال یاخته های اضافی که ایجاد میکنه،متمایز میشن
رسا رضوانی
1 سال پیش
مگه كامبيوم چوب پنبه ساز وظيفه اش تمايز نيست پس چرا بعد از ايجاد چوب پنبه و پارانشيم پوششي هنوز تو پيراپوست وجود داره . يه لايه مريستم تو تنه درخت كه تمايز پيدا نكنه به چه درد ميخوره
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
توضیح دادم براتون در یک کامنت دیگه کارش تقسیم و تمایز هست در عین حال،سلول های مریستمی اولیه حفظ میشن خود مریستم باید حفظ بشه و قرار نیست تمامش تمایز پیدا کنه
مبینا میرزایی
1 سال پیش
وظیفش تقسیم و تمایز هست ولی در عین حال بعضی هاشون تمایز نشده باقی می مانند .
رقیه جعفرزاده
1 سال پیش
پوستک رو کدوم یاخته ها ترشح میکنن؟ تمایز یافته ها یا نیافته ها؟
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
کتاب دقیقا نگفته کدوم ولی احتمالا منظور اون کمتر تمایز یافته ها باشه (محض احتیاط باید توی تست ببینید این موضوع رو که نظر طراح چیه )
حسین امرایی
1 سال پیش
پوستک در قسمت هوایی روپوست و جز اغلب تمایز کمتر اند هست
مبینا رحیمی
1 سال پیش
سلام من میخوام بدونم که عدسک توی چه اندام هایی وجود داره توی ریشه هست؟تو یه منع نوشته بود عدسک فقط تو برگ نیست و تو ریشه و ساقه وجود داره یه جا هم نوشته بود تو ریشه وجود نداره عدسک
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سینا ندیمی
1 ماه پیش
دقیقه چند؟