فاطمه زهرا خالقی
4 هفته پیش
استاد میگن اگه بگیم اکتسابی همون غیر ارثی هست اشتباهه در حالی که کتاب بیست پک مهروماه میگه که غیر ارثی و ارثی تو درسنامش
فاطمه زهرا خالقی
4 هفته پیش
استاد میگن اکتسابی غیر ارثی نیست و این غلطه بگیم اما کتاب بیست پک نوشته غیر ارثی الان کدوم درسته؟!
Yasin Aryani
3 ماه پیش
فکر کنید هر دو y باشند💀😂
Mobina z
2 ماه پیش
واییییی🫠😂
Yasin Aryani
2 ماه پیش
@Mobina z 🤣
ریحانه محبی فر
4 ماه پیش
خب اگه فتوتیپ این فرد مشکی باشه باید با حروف انگلیسی کوچیک نشون میداد چرا بزرگ نشون داده؟
فاطمه رخ
6 ماه پیش
خب اگر همه کروموزوم های ما همتا هستند بجز جنسی ها ک23هستن یعنی ما توی هر مجموعه کروموزومی خودمون 19هزار تا زن داریم ک تو اون یکی مجموعه کروموزومی ما هم مثل همینان یعنی هر مجموعه کروموزومی ما 1مترDNAهست در واقع ما دو متر دی آن ای داریم درسته؟
زهرا مستعلی
6 ماه پیش
وقت بخیر ببخشید اون نوزادی ک به دنیا میاد چشماش رنگیه بد به مرور تغیر میکنه چطوره؟؟؟؟؟
Ayla ....
6 ماه پیش
آلل درسته یا اَلل؟ من تلفظشم گوش دادم میگه آلل
سید محمد متین رشادی
6 ماه پیش
هر دوتاش رو میگن
رضیه زیباپسند
4 ماه پیش
عزیزم بیشتر ما میگیم الل ولی فکر کنم اصلش آلل هست
مرتضی مرتضوی
7 ماه پیش
ی سوال حالا پدری که دختر زا است اگه بخواد پسر داشته باشه باید تعداد اسپرم اش باید بیشتربشه؟ یعنی این پدر تحت هیچ شرایطی نمی تونه پسرداربشه؟
جواد سارا
5 ماه پیش
داش اطلاعاتت چپکیه چی میگی اینا چیه میگی
مرتضی مرتضوی
5 ماه پیش
@جواد سارا حالا توبیا جواب بده اگه غلطه یابقول خودت چپکیه
مرتضی مرتضوی
5 ماه پیش
کسی نیست این سوال منو پاسخ بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مرتضی مرتضوی
5 ماه پیش
@کیانوش نقشبندی سلام رفیق.توی دوتا عامل تاثیر داره یکی زایا ونازا بودنش وهم تعیین جنسیت برعهده اسپرم هاست چون مادر تحت هر شرایطی فقط xمیده ونقشی در تعیین جنسیت نداره واینکه فرض کنیم ی خونواده ای 5تا فرزند داره(بر فرض) وجنسیت همه رو پدر تعیین کرده دیگه چون پدر اسپرم حاویxبدهد دخترواسپرم حاویYبدهدپسر میشه /حالا توی این خونواده که همه فرزندان پسرهستن جنسیت همه رو پدر تعیین کرده دیگه و اون سوالی که پرسیدم دقیقا اینجا خودشو نشون میده و به جورایی فرضی که درنظر صدق میکنه
مرتضی مرتضوی
5 ماه پیش
@کیانوش نقشبندی توی فرضی که بیان کردم هر 5تا فرزند رو پسر درنظر بگیرید فقط پسر
مرتضی مرتضوی
5 ماه پیش
@کیانوش نقشبندی چون پدر وقتی که یک مجموعه 23تایی به فرزندمیده فرض کنیم هربار اون اسپرمی رو بدهد که حاوی xباشه فرزنداش پشت سرهم دختر میشه یابرعکسش رو هم درنظر بگیریدچندین فرزند پسر خواهد داشت
کیانوش نقشبندی
5 ماه پیش
@مرتضی مرتضوی بله دیگه اون به شانس و احتمال بستگی داره، شاید بیست تا بچه داشته باشه هر بیست تاش پسر باشه، احتمال پسر و دختر بودن برابره، چون تقسیم میوز انجام میشه، اگر پدر بر فرض مثال شیشصد تا اسپرم داشته باشه، سیصد تاش پسره یعنی y و سیصد تاش دختره یعنی x
مرتضی مرتضوی
5 ماه پیش
@کیانوش نقشبندی خود استاد هم گفتن که پسرزایی یا دختر زایی به پدر بستگی داره نه مادر
کیانوش نقشبندی
5 ماه پیش
@مرتضی مرتضوی استاد از این جهت گفتن که کروموزوم سازنده دختر رو پدر داره نه مادر، یعنی پدره که جنسیت پسر دختر رو مشخص میکنه اونم بستگی به شانس داره، خود پدره مشخص نمیکنه با اراده و اختیار خودش، اسپرمشه. نه اینکه پدر هر وقت دلش بخواد کلید x رو خاموش کنه دیگه دختر نیاد😂
نگار مظفری
7 ماه پیش
میشه برای عدم تولید انزیم به سلولاز اشاره کرد؟
Sarina Rostamifar
6 ماه پیش
فک نکنم چون چون این آنزیم در همه انسان ها تولید نمیشه و مشکلی هم ایجاد نمیکنه چون فیبر داره و دفع میشه ولی مثلا عدم تولید انزیم لاکتاز رو میتونیم بگیم ک باعث میشه قند شیر به طور کامل هضم نشه
هانیه احمدی
7 ماه پیش
الان یعنی مثلا ما ۱۹هزار ژن از مادر میگیریم ۱۹ هزار ژن از پدر؟
امیرحسین کاظمان
7 ماه پیش
سلام نه 9500 تا از پدر و 9500 تا از مادر و اگر جمع کنیم میشه 19000 تا ژن
روناک عباسی مقدم
7 ماه پیش
وااااای استاد من نمیدونم چرا با وجود تدریس فرافوقالعادهتون من این ژنتیک و کلا زیست دوازدهم رو دوست ندارم. من از فیزیولوژی بیشتر خوشم میاد
سید محمد متین رشادی
7 ماه پیش
هر جا رو نمیفهمی سوال کن ریپلای نباشه 🌷
رضیه زیباپسند
4 ماه پیش
آره دقیقا اصلا امسال انگار داریم شیمی میخونیم نه زیست باز زیست دهم و یازدهم بدن انسان بود 😔
آرش سرافراز
7 ماه پیش
سلام ببخشید. استاد گفتن جایگاه ژنی RH روی بزرگترین کرومزوم انسان هست. مطمعن هستید این درسته ؟
امیرحسین کاظمان
7 ماه پیش
بله ژن RH در کروموزم اول هستش که بلند ترین کروموزم انسان ولی ژن های گروه خونی که به اون ها ABO میگیم تو کروموزم 3 هستش
آرش سرافراز
7 ماه پیش
@امیرحسین کاظمان خود کتاب که گفته جایگاه زن ABO تو کروموزوم شماره ۹ هستش
امیرحسین کاظمان
7 ماه پیش
@آرش سرافراز ببخشید اشتباه تایپی شده
asra azizi
7 ماه پیش
سلام یه سوال مگه در یاخته های پیکری انسان کروموزوم های همتا وجود نداره؟ چجوری بهش میگم مجموعه کروموزومی وقتی در هر یاخته همتا وجود داره میشه کامل برام توضیح بدید من مشکل دارم
امیرحسین کاظمان
7 ماه پیش
سلام همتا یعنی: کروموزومهای همتا (همولوگ)، جفت کروموزومهایی هستند که ژنهای یکسان را در مکانهای یکسان حمل میکنند، اما ممکن است اللهای متفاوتی از آن ژنها را داشته باشند. یکی از پدر و دیگری از مادر به ارث میرسد. مجموعه ی کروموزومی: یک مجموعه کروموزومی کامل (n) دقیقاً به تعداد کروموزومهایی است که از یک والد به ارث میرسد. انسان ها هاپلوئید (n=23) هستند،یعنی: از پدر: ۱ مجموعه (۲۳ کروموزوم) و از مادر: ۱ مجموعه (۲۳ کروموزوم), در مجموع: ۲ مجموعه = دیپلوئید (2n=46)
آموزش ویدیویی کروموزوم ها و انواع آن برنامه مطالعاتی دوازدهم دوازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور - آکادمی امروز
سید محمد متین رشادی
4 هفته پیش
اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷