آرایش الکترونی

4.7/5
(175 رای)

مرحله۱۰

 حرکات لوله گوارش
حرکات لوله گوارش

`01:02

 گوارش غذا در دهان
گوارش غذا در دهان

`00:58

حالات مختلف مواد
حالات مختلف مواد

`00:47

1 تمرین

سوالات دیگران

سلام :) اتم مثل کر‌ه‌ای هست که الکترون‌ها در لایه‌هایی اطراف هسته توزیع شدند. لایه‌ها رو از هسته به سمت بیرون شماره‌گذاری میکنن و شماره هر لایه رو با n نشون میدن. n عدد کوانتومی اصلیه. برای لایه اول n=1، برای لایه دوم n=2 و ... برای لایه هفتم n=7. هر لایه از تعدادی زیرلایه تشکیل شده. فرم‌کلی زیرلایه nl هست. n (عددکوانتومی اصلی) نشون‌دهنده شماره‌ لایه‌ای هست که زیرلایه به اون تعلق داره. l نشون‌دهنده عدد کوانتومی فرعیه. زیرلایه اول هر لایه دارای عدد کوانتومی فرعی صفر (l=0) و نماد s است. زیرلایه دوم دارای عدد کوانتومی فرعی یک (l=1) و نماد p است. زیرلایه سوم دارای عدد کوانتومی فرعی دو (l=2) و نماد d است. زیرلایه چهارم دارای عدد کوانتومی فرعی سه (l=3) و نماد f است. زیرلایه‌ها برای پذیرفتن الکترون محدودیت دارند و نمیتونن بیش از تعداد معلوم، الکترون بگیرند. و تعداد پذیرش هر زیرلایه متفاوت است. از فرمول 4l+2 حداکثر الکترون‌های هر زیرلایه، محاسبه میشه. یعنی زیرلایه s حداکثر ۲ الکترون، زیرلایه p حداکثر 6 الکترون، زیرلایه d حداکثر ۱۰ الکترون و زیرلایه f حداکثر ۱۴ الکترون میتونه بگیره. ترتیب پرشدن زیرلایه‌ها طبق قاعده آفباست که استاد توضیح دادن.

خیلی ممنون از توضیح کاملتون

مهدی عباسی | آکادمی امروز

مهدی عباسی

3 سال پیش

توضیح تون مفید و عالی بود 🔥👌

خیلی خوب بود مرسی 😍💛

ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون❤️

Zahra FarzanMehr | آکادمی امروز

Zahra FarzanMehr

2 سال پیش

ممنون از توضیحتون❤️

ممنون بابت توضیح کاملتون

کوثر موسوی | آکادمی امروز

کوثر موسوی

1 سال پیش

آقا عالی

سلام وقتتون بخیر میشه به صورت صوتی توضیح بدید

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 سال پیش

@مبینا صدرجهانی سلام مبینا جان کجا رو؟ متوجه سوالت نشدم

بسسسسسیار عالی . دمت گرم

خیلی ممنون بابت توضیحات ولی کاش همین رو استاد یک تایمی میذاشتند در ویدئو کامل توضیح میدادن که یدفعی گیج نشیم 🤦‍♂️

محسن لطفی | آکادمی امروز

محسن لطفی

1 سال پیش

چقدر بیکار

@مهدی عباسی خاهش میکنم

توضیح تون کامل بود دستتون درد نکنه من با اینکه همه اینا رو میدونستم ولی بازم خیلی خوب توضیح دادین ❤️✨

کلا چرا یه سری جا قرض میگیره یه سری جا نمی گیره

در ویس توضیح دادم

چرا استاد تو 4s2 4p6 4d4 / 5s2 از ۵s2 یدونه داد به 4d4 شد ۴d5 / 5s1

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

استاد من دقیقه ۲۲:۲۱ رو نفهمیدم چی شد این توان s یک یا دو باشه چطوریه

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

پس استاد در بازه ۳۰ تا ۳۶ که میگین خود ۳۰ رو در نظر نگیریم درسته؟؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

دقیقه ۱۴و ۴۲ثانیه مگه وقتی الکترون بر میداریم یا اضاف میکنیم آخرین زیرلایه که پرشده ارجحیت نداره؟ پس چرا آقای صالحی راد داره از بیرونی ترین زیرلایه الکترون بر میداره

استاد چرا بعد از زیر لایه 4d. 5s پر میشه اون نکته ایی که گفتید برای همه ی آرایش الکترونی اول زیر لایه sپر میشه بعد زیر لایهd بخاطر همینه؟ بعد ۴f تکلیفش چیه من ۴f نفهمیدم

BTMN ‌ | آکادمی امروز

BTMN ‌

4 ماه پیش

بعد ۴d 5p پر میشه ترتیب افبا‌ یادت باشه بعد از زیرلایه‌ d , زیرلایه‌ p پر میشه از طرفی ۴d یعنی اینکه n ما ۵ بوده پس لایه بعدی میشه ۵p بعد 4f ۵d پر میشه

@BTMN ‌ مرسی گلم

سلام برای ظرفیت d حتما باید 10 باشه؟یا زوج باید باشه؟و اینکه اگه تو یه اتم مثلا 4d به توان دو و 5s به توان دو باشه میتونیم دوتای اس رو به دی بدیم و بشه چهار دی به توان چهار ؟؟؟؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

4 ماه پیش

سلام مائده جان ببین وقتی میگیم ظرفیت d برابر ۱۰ هست ینی(حداکثر) ۱۰ تا الکترون تو خودش می‌تونه جا بده وگرنه هر تعداد کمتری الکترون رو هم می‌تونه داشته باشه مثلا تو آرایش الکترونی آهن زیر لایه 4s دو تا الکترون داره و زیرلایه ۳d, شش تا فقط دو تا استثنا داره که تو آرایش الکترونی کروم و مس هست تو آرایش الکترونی کروم اول که مینویسیم میشه: 3d4/4S2 بعد d یه الکترون از s می‌گیره و میشه 3d5/4S1 و مس که اولش میشه: ۳d9/4S2 بعدش d یه الکترون از s می‌گیره و میشه: ۳d10/4S1

@زینب مقدم ممنونم گلم

چجوری آهنو فسفرو تشخیص داد؟ (26 و 15)

چرا از 4s دو تاشو برداشتیم ؟ مگه 3d بعدش نمیاد خب باید از اون برمیداشتیم

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

اول şها پر میشن بعد dپر میشه

سلام بی زحمت این را برام توضیح میدین ممنونم

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

بی زحمت Mo را برام توضیح میدین من با آرایش فشرده حل میکنم جوابم استاد نمیشه

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

@سید محمد متین رشادی خیلی ممنون فقط بی زحمت می تونم بپرسم دلیلش چیه چرا باید از sیه الکترون به لایه dبره

این دو مورد را درست جواب پاسخ دادم لطفا پاسخگو باشید

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

جواب یادبگیریم ها

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

سلام استاد قاعده آفبا رو قبلا توضیح ندادید ما از کجا باید حفظ باشیم؟!

آموزش ویدیویی آرایش الکترونی برنامه مطالعاتی دهم دهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور - آکادمی امروز