یادبگیریم3: نکات زنجیره های انتقال الکترون
محدثه باشتنی
1 ماه پیش
سلام استاد چرا برای مواردی که میگه کدوم ها با بستره تماس دارند و کدوم ها با مایع تیلاکوئید اسم آنزیم ATPساز رو نمیاره؟ آنزیم ATPساز هم تماس با مایع تلاکوئید داره هم بیاره درسته؟
(1)
محدثه باشتنی
1 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی ممنونم
رها ایلداری
4 ماه پیش
سلام ببخشید مگه زنجیره دوم با الکترون غیر برانگیخته شروع نمیشه؟
آنیتا فرهمند
4 ماه پیش
سلام وقت بخیر اونجایی که الکترون غیر بر انگیخته از ناقل پروتئینی وارد فتو سیستم یک میشه جز زنجیره انتقال الکترون اول هست و زنجیره دوم با برانگیخته شدن الکترون اغاز میشه
(2)
مبینا اشراقی
4 ماه پیش
فتوسیستم ها جزئی از زنجیره انتقال الکترون هستن یانه؟ چون در یکی از تست ها گفته که جز ان محسوب نمیشه
امیررضا هاشمی
4 ماه پیش
فتوسیستم هم جزو زمجیره انتقال الکترومه ؟؟
صبا نوروزپور
4 ماه پیش
سلام وقت بخیر بله جز زنجیره به حساب میان
سام اله وردی
4 ماه پیش
نه طبق متن کتاب نیست استاد اشتباه میگه
ZAHRA EZAZI
4 ماه پیش
من طبق متن کتاب متوجه شدم که زنجیره ی انتقال الکترون اول در واقع بین فتوسیستم های 1 و 2 هستش اما استاد خود فتوسیستم ها رو جزو زنجیره گرفتن.... حتی توی خیلی سبزم نوشته که زنجیره ی انتقال الکترون اول بین فتوسیستم 1 و 2 که توی این زنجیره 3 مولکول پروتئینی وجود دارن همون پمپ و دو تا ناقل یعنی فتوسیستم ها جزو زنجیره نیستن؟؟؟؟ پس جزوه چی میگه؟
صبا نوروزپور
4 ماه پیش
سلام وقتت بخیر چرا نباید جزئی از زنجیره باشه اخه داره در زنجیره فعالیت میکنه و اگه نباشه که زنجیره کلا مختل میشه این گفته شما از نظر من زمانی میتونست درست باشه که فتوسیستم ها برای زنجیره کاری نکنن و صرفا زنجیره بین انها انجام بشه و اونا هیچ فعالیتی در زنجیره نداشته باشن ولی الان هر دو فتوسیستم در زنجیره فعالیت دارن و یسری مواد رو دارن تولید میکنن پس عضوی از زنجیره محسوب میشن
سام اله وردی
4 ماه پیش
حرفتون درسته و استاد و جزوه اشتباه میکنن، فتوسیستم ها جزو زنجیره نیستن
(1)
سام اله وردی
4 ماه پیش
@صبا نوروزپور سلام اگر بخوایم با این منطق پیش بریم که اگه نباشه زنجیره کلا مختل میشه پس جزو زنجیرس پس میشه گفت انزیم ATP ساز هم جزو زنجیرس چون اگه نباشه زنجیره مختل میشه و صد درصد این برداشت غلطه برداشت های شخصی زمانی درستن که متن کتاب رو نقض نکنن و با توجه به متن صفحه 82 فتوسیستم ها جزو زنجیره نیستن
(1)
صبا نوروزپور
4 ماه پیش
@سام اله وردی سلام بله کاملا قانع کننده بود خیلی ممنون
(1)
سیده ستایش کمانی
1 سال پیش
طبق متن کتاب زنجیره انتقال الکترون اول بین فتوسیستم هاست در این صورت فتوسیستم ها نباید جز زنجیره به حساب بیان
(5)
علی سلیمانی
1 سال پیش
سلام میشه گفت اولین ناقل با هیچکدام از مایع تیلاکوید و بستره تماس ندارد
(1)
طناز طهماسبی
4 ماه پیش
بله
ستاره نجف پور
1 سال پیش
سلام توی این مبحث استاد میگن که فتوسیستم ها جز زنجیره انتقال الکترون هستن ولی من توی کتاب کمک آموزشی برای کنکور خوندم که نوشته بود جز زنجیره نیستن جواب درست چیه دقیقا؟!
آروند اسدیان
1 سال پیش
سلام وقتتون بخیر باشه، در زنجیره انتقال الکترون آخه H+تولید میشه با تجزیه آب و مصرف نمیشه در اجزای زنجیره انتقال الکترون و آنزیم NADPHساز هم H+مورد نیازش رو از فضای بستره تهیه میکنه پس الان H+تولیدی زنجیره انتقال الکترون در خود اجزای این زنجیره مصرف نشده؟؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنین
(2)
ندا کمالی
1 سال پیش
در خود زنجیره اول و دوم که Hتولید شده مصرف نمیشه، ولی در انزیم ATP ساز برای تولید ATPمصرف میشه که جز زنجیره محسوب نمیشه
(1)
آروند اسدیان
1 سال پیش
@ندا کمالی 🤔اونجاآخه از انرژی حرکت H+ها فقط استفاده میشه نه ازخودیون H ؟
(1)
ندا کمالی
1 سال پیش
@آروند اسدیان بله درسته، در اونجا از انژری حرکت استفاده میشه
(1)
آروند اسدیان
1 سال پیش
@ندا کمالی پس درکل یونH+مصرف نشد
عطیه رحمانی
1 سال پیش
@آروند اسدیان سلام وقت به خیر یون های هیدروژن که در فضای داخلی تیلاکوئید ذخیره میشوند چه از طریق پمپ یون هیدروژن که این یون را داخل تیلاکوئید می اورد چه از تجزیه اب توسط فتوسیستم ۲ برای اجزای خود زنجیره انتقال الکترون استفاده ندارند درواقع این یون های هیدروژن با شیب غلظت از کانالی که درغشا تیلاکوئید است عبور میکنند بعدا تا ATPساخته شود (البته کانالی که یون های هیدروژن راعبور میدهد جز زنجیره نیست)
آیدا زحمت کش
1 سال پیش
الکترون های آب که آغاز زنجیره اول هستند که پر انرژی نیست☹️☹️ منظور داخل فتوسیستم. بوده؟
(1)
ندا کمالی
1 سال پیش
منظور اون الکترون هایی است که با تاپش نور پر انرژی میشن، الکترون های اب برای جبران الکترون های مصرف شده است.
(2)
سیدسجاد موسوی سیج
1 سال پیش
الان با توجه به شکل کتاب میشه بگین هنگام تولید ATP چرا آب تولید میشه اینجا که اصلا همچین چیزی نگفته
ندا کمالی
1 سال پیش
در شکل نشان داده که هنگام تولید ATP اب هم تولید میشه، و ما به اسم سنتز ابدهی میشناسیم، و این که میگین چیزی نگفته، سال دهم، فصل سه این رو موضوع رو گفته و کلا این نکته رو از قبل میدونیم، نیازی نیست در متن اشاره بشه
(1)
سیدسجاد موسوی سیج
1 سال پیش
@ندا کمالی 💙💙
ایدین اسدی
1 سال پیش
سلام ببخشید انرژی آنزیم تولید کننده NADPH از ATP تامین میشود یا از زنجیره انتقال الکترون و اینکه میتونیم بگیم این آنزیم دارای ۲ جایگاه فعال میباشد یا تعداد جایگاه های فعالش بیشتر هست چون تو واکنش تولید NADPH دو تا یون هیدروژن و یک مولکول NADP نوشته شده
عارفه دربانی
1 سال پیش
سلام از خود زنجیره انتقال الکترون کتاب درمورد جایگاه فعال این آنزیم چیزی نگفته اما به طور کلی یک انزیمی هست که با گرفتن NADP مثبت و H مثبت از محیط NADPH رو تولید میکنه قضیه اون دوتا یون هیدروژن رو هم استاد گفتن برخلاف NADH زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری که از یک ترکیب آلی مصرف میشد در اینجا H NADPHمثبت رو از محیط میگیره که همچنین باعث کاهش PH محیط هم میشه
پگاه رشیدی
2 سال پیش
سلام ببخشید اینجا توی زنجیره گفته شده الکترون برانگیخته ،توی کتابم همین طور ولی گفته شده دو الکترون به NADP+ منتقل میشه توی شکل تجزیه آب کتاب هم دو الکترون به فتوسیستم۲ منتقل شده الان یعنی در زنجیره چند الکترون منتقل میشه؟یا برانگیختن؟
سجاد اسماعیلی
2 سال پیش
سلام در کل دو الکترون که برانگیخته هم هست به NADP+ داده میشه
(1)
مریم سادات موسوی
2 سال پیش
آخه اینجا که متن کتاب با هم تناقض داره🤦♀️😭 پاراگراف بالاش نوشته مولکول آب تجزیه می شود و الکترون های حاصل از آن به فتوسیستم 2 می روند!! یعنی تجزیه خارج از فتوسیستم زیرش اینجا نوشته تجزیه نوری آب در فتوسیستم 2 انجام می شود
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
آره قبول دارم تناقض داره بعید میدونم در این مورد سوالی بدن که توی فتوسیستمه یا خارجش ولی اگر در این مورد سوال غلط صحیح دادن،بنظرم شما (درون فتوسیستم) در نظر بگیر ولی بازم در موردش زیاد سختگیری نکن توی سوال صحیح غلط چون کتاب متناقض حرف زده،فکر نمیکنم طراح زیاد روی این موضوع مانور بده
(2)
K .Sh
2 سال پیش
تناقض نداره اونجا که گفته الکترون ها وارد فتوسیستم 2 میشن منظورش مرکز واکنش فتوسیستم 2 هست چون الکترون ها که تو مرکز واکنش تولید نمیشن که بگیم نیاز نیست واردش بشن چون توش هستن آب تو اون قسمتی از فتوسیستم 2 تجزیه میشه که در تماس با مایع تیلاکوئید هست و تو مرکز واکنش تجزیه نمیشه پس باید الکترون هایی که تولید شدن وارد مرکز واکنش بشن منظور کتاب هم از اینکه گفته الکترون ها وارد فتوسیستم 2 میشن همین بوده ولی یکم ناقص گفته طبق معمول
(2)
K .Sh
2 سال پیش
@سید محمد متین رشادی تناقض نداره معلومه که بیرون فتوسیستم نیست اگه بیرونش باشه چجوری فتوسیستم میخاد تجزیه ش بکنه خود به خود که تجزیه نمیشه منظور کتاب این بوده که تو مرکز واکنش تجزیه نمیشه
(1)
مریم سادات موسوی
2 سال پیش
@K .Sh متوجه میشم شما چی میگین اما اینکه آنزیمی که این کار رو انجام میده همون خود فتوسیستم 2 هست رو ما به این دلیل میدونیم که استاد گفتن و الا توی کتاب مطرح نشده و وقتی میگه تجزیه میشن و الکترون هاش به فتوسیستم 2 میرن تنها چیزی که به ذهن میرسه اینه که خارج از فتوسیستم تجزیه شدن و الکترون های حاصل وارد فتوسیستم 2 میشن و بدیهیه که به مرکز واکنش میرن ، وگرنه آنتن ها که کمبود الکترون ندارن
K .Sh
2 سال پیش
@مریم سادات موسوی خود کتاب میگه تجزیه آب در فتوسیستم 2 نمیگه مجاور فتوسیستم 2
(1)
مریم سادات موسوی
2 سال پیش
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
سلام بله با هر دو تماس داره طبق شکل