.. .
2 روز پیش
سلام اینجا انتهای رشته در حال تشکیل رو چی گرفتن استاد؟ استاد اینجا میگن از نوکلئوتید ازاد دو فسفات کنده میشه در صورتی ک تو جزوه نوشته اول وصل میشه هیدوژنی رو میده بعد ۲تا فسفات کنده میشه و بعد پیوند فسفودی استر میده چرا استاد غلط گرفتن؟
مهلا درستکار
1 هفته پیش
شاید باورش سخت باشه ولی توی امتحان نهایی دی ماه ۴۰۳ دقیقا چیزی که استاد توی دقیقه ۵۷ فیلم گفتن طراحی همچین سوالی در حد المپیاد هست ، توی نهایی اومده💔
طاهره اسدی فرخد
1 ماه پیش
سلام وقت بخیر آیا امکان داره در حین همانندسازی تقسیم هم اتفاق بیوفته ؟؟؟ بعدش چی میشه ؟؟؟
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
سلام وقت بخیر نه تقسیم بعد از همانند سازیه
R ♡
2 ماه پیش
اینجا ثانیه ۴۵ ، دقیقا خط خود جزوه ، DNA رو جز اجزای اختیاری یاخته گذاشته و استاد خودشون میگن گلبول قرمز بالغ و یاخته های آوند آبکشی در خزه ها هسته ندارند پس همانندسازی هم ندارند که درسته ، کروموزوم هم ندارند که درسته ولی این دو یاخته میتوکندری و پلاست دارن که حاوی مولکول DNA هست ، پس چرا دنا جزو اجزای اختیاری یاخته هست؟
R ♡
2 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی یعنی دنا یه جز اجباری نیست چون (گلبول قرمز و یاخته آوند آبکشی) هیچ دنایی ندارن ، نه هسته و نه اندامکحاویدنا(میتوکندری و کلروپلاست) در نتیجه هیچ همانندسازی و تقسیم یاخته ای هم ندارند
R ♡
2 ماه پیش
چجوری دنا یک جز اختیاریه؟ حتی اگه هسته حاوی دنا نداشته باشیم بازم در میتوکندری و پلاستها دنا داریم و حتی اگه یاخته تقسیم سلولی نداشته باشه که نیاز به همانندسازی باشه ، درون یاخته رونویسی انجام میشه یاخته ای هست که دنا و رنا اصلا نداشته باشه؟
سید محمد متین رشادی
2 ماه پیش
لطفاً تایم مشخص کنید ببینم استاد دقیقا چی گفتن تا راهنمایی کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷
R ♡
2 ماه پیش
وقتی میگیم که قبل از شروع همانندسازی(که در مرحله s چرخه یاخته رخ میده) پیچ و تاب دنا باز میشه و هیستون ها جدا میشن ، یعنی میتونیم بگیم در مرحله G1 رخ میده؟ یا هنوزم بخشی از مرحله S چرخه یاخته است؟
محمدجواد عامری فر
2 هفته پیش
نههه خانم همانند سازی دنائت خطی که در هسته هست فقط در مرحله s رخ میده استاد اول این یادبگیریم گفت که همانندسازی دنای حلقوی در میتوکندری و پلاست فقط در مرحله جی۱و۲ رخ میده اما تو پروکاریوت ها این داستان ها رو نداریم چون فقط دی ان ای حلقویه
R ♡
2 ماه پیش
ببخشید من همانندسازی حفاظتی رو متوجه نشدم. به چه نحوهای از یه مولکول مادری کاملا دستنخورده یک مولکول دختری جدید بهوجود آمده؟ مولکول مادری کاملا دست نخورده باشه پس چجوری ازش همانندسازی شده؟ نباید پیوندهای هیدروژنی بشکنن تا نوکلئوتیدها براساس باز آلی مقابل هم قرار بگیرن و رشته جدید برای مولکول جدید بسازن؟ تصور این بوده که بدون باز شدن رشته های مولکول دنای مادری ، خود نوکلئوتید های آزاد خودمختار کنار هم قرار گرفتن و مولکول جدید دختری رو ساختن؟
Komil سهرابی
2 ماه پیش
نیمی از رشته قدیمی و نیمی از رشته جدید میشه پراکنده باید اینجا میگفت نیمی از مولکول یا یک رشته قدیمی و یک رشته جدید
مریم جابری
3 ماه پیش
گزینه د باید درست باشه طبق صفحه ۱۲ کتاب که گفته دنابسپاراز نوکلئوتیدهارا به انتهای رشته درحال تشکیل اضافه میکند بعد گفته در لحطه اتصال دوفسفات ازش جدا میشه خب درسته دیگه دو فسفات از انتهای رشته درحال تشکیل جدا میشه چرا غلط گرفتن؟
مریم جابری
3 ماه پیش
لطفا میشه یکی کمکم کنه این تو پاسخنامه بود و من اصلا متوجه متن نمیشم (فقط در همانند سازی حفاظتی،پس از پایان همانندسازی پیوندهای هیدروژنی بین رشته های الگو و دختری شکسته میگردد؛) آخه اصلا تو حفاطتی استاد گفت هیچ پیوندی نمیشکنه فقط ایجاد میشه بعد اگرم بشه چرا فقط حفاظتی اصلا سر در نمیارم🤦♀️
غزل اسماعیل زاده
3 ماه پیش
سلام:) تو همانندسازی حفاظتی برخلاف نیمه حفاظتی 2 رشته دنا بهم متصل نمیمونن بخاطر همین پیوند هیدروژنی بینشون میشکنه ک از هم جدا بشن. منظور استاد این بود که حین همانندسازی هیچ پیوندی شکسته نمیشه تا رشته جدید تشکیل بشه این اتفاق ینی شکستن هیدروژنی بعد از این ک رشته جدید تشکیل شد رخ میده.
امیتیس حسینی
3 ماه پیش
دقیقه ی 50.سلام اینجا نوشتن (هر مدلی که طی همانند سازی پیوند های فسفودی استر و هیدروژنی تشکیل شود)و استاد گفتن هر سه مدل.ولی در مدل های حفاظتی و نیمه حفاظتی که پیوند های فسفودی استر اصلا نمیشکنن که بخوان تشکیل شن؟؟مثال نقض داره.من گیج شدم اگر میشه راهنمایی کنید ممنونم.
غزل اسماعیل زاده
3 ماه پیش
سلام ببین شما خود فرایند همانندسازی رو درنظر بگیر... تو خود همانندسازی بین نوکلئوتید ها هم فسفودی استر تشکیل میشه هم هیدروژنی. ینی ربطی ب نوع همانندسازی نداره بالاخره هر مدلی باشه همانندسازی و اتفاقات همانندسازی داخلش میوفته
معصومه بابایی
4 ماه پیش
سلام ببخشین استاد گفته قبل از همانند سازی پیچ و تاب کروموزوم باز میشود ولی کتاب نوشته پیچ و تاب کروماتین کدوم درست 😶😑 کروموزوم و کروماتین چه فرقی دارند
مریم جابری
3 ماه پیش
کروماتین حالتی از کروموزوم هست که فقط و فقط درون هسته این حالت رو داره فشردگیش کمه و به صورت درهم هست بهش میگن کروموزوم کروماتینی بعد همانندسازی که پوشش هسته از بین میره کروموزوم ها میان وسط سیتوپلاسم اونجا دیگه کروماتینی نیستن بیشتر فشرده میشن و بهشون میگن حالت فشرده شده غیر درهم حالا اگه کتاب گفته پیچ و تاب کروماتین باز میشه هم درسته چون همانندسازی قبل تقسیم و تو هسته هستش تو هسته هم که کروموزوم ها کروماتینی هستن پس فرقی نمیکنه چی بگه
امیرحسین کاظمان
4 ماه پیش
اینجا منظور دناست و به دلیل اینکه اشریشیاکلای یک نوع باکتری ( پروکایوت ) پس دنای اون به شکل حلقوی و منظور از تعداد جایگاه همانند سازی تعداد مکان هایی است که یک جفت هلیکاز در آن جا می نشینند ( یک جایگاه همانند سازی ) و طبق نظر کتاب تمامی همانند سازی ها به صورت دو جهته است گزینه ها الف) درست چون تو باکتری که دنای اون حلقویه اگر دو رشته ی دنا رو با همان فاصله از مرکز حلقه ادامه بدی با هم موازی هستن و همه ی دنا ها به دور محور فرضی پیچ خوردن پس دارای مارپیچ دنا است ب) غلط اگر این رو درست در نظر بگیریم با روی سوال و متن کتاب پارادکس داره چون ما همانند سازی رو دو جهتی گرفتیم ولی گفته ی این در صورتی اتفاق می اوفته که تک جهتی باشه ج) غلط چون دنای اصلی به دیواره ی باکتری اتصال دارد ولی پلازمید ها اتصال ندارند و در سیتوپلاسم ول هستند د) درست اغلب آغازیان ( تا جایی که من میدونم ) دارای دنای خطی هستند پس تعداد جایگاه آغاز همانند سازی آنها بیشتر هست پس تعداد دو راهی هم بیشتر ( فرض می کنیم این نوع آغازی دارای دو عدد جایگاه هستش و در هر جایگاه دو عدد ساختار دو دوراهی همانند سازی هستش پس تعداد دو راهی های آغازی برابر 4 است ولی برای باکتری که یک جایگاه آغاز همانند سازی داره دارای 2 عدد دو راهی همنند سازی هستش ) این نظر منه اگر خواستی میتونی تحقیق هم بکنی
آموزش ویدیویی همانند سازیDNA زیست شناسی دوازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز
سید محمد متین رشادی
2 روز پیش
به هر حال برای هر سناریویی باید آماده باشید ...