تست های همانندسازی(قسمت اول)

4.8/5
(127 رای)

همانند سازیDNA

مدل های DNA
مدل های DNA

`01:47

1 تمرین

همانندسازیDNA
همانندسازیDNA

`02:06

همانندسازی در پروکاریوت ها و یوکاریوت ها
همانندسازی در پروکاریوت ها و یوکاریوت ها

`00:47

1 تمرین

تست های همانندسازی(قسمت اول)
تست های همانندسازی(قسمت اول)

`00:27

تست های همانندسازی(قسمت دوم)
تست های همانندسازی(قسمت دوم)

`00:27

سوالات دیگران

سلام در مورد گزینه دو اگه بشه بر روی دو رشته اثر میکند درسته؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

3 هفته پیش

سلام. بله.

سلام، راجب گزینه د، اول پیوند هیدروژنی بین نوکلئوتید جدید و مقابلش در الگو تشکیل، بعد دو فسفات از نوکلئوتید جدا میشه و بعدش پیوند فسفو دی استر با نوکلئوتید قبلی توی رشته ی درحال تشکیل میشه، و استاد این گزینه رو غلط گرفتن، یعنی وقتی هنوز پیوند فسفودی استر تشکیل نشده اون نوکلئوتید جز رشته ی جدید نیس حتی با اینکه هیدروژنی داره با باز مکمل روبروش؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

3 هفته پیش

سلام. بله. بعد تشکیل پیوند فسفودی استر جروی از رشته جدید میشه.

بیتا  مسلمی  | آکادمی امروز

بیتا مسلمی

1 ماه پیش

سلام دنای اصلی یوکاریوت ها منظور دنای هسته ای‍ه؟

سهیل  فاضلی | آکادمی امروز

سهیل فاضلی

1 ماه پیش

سلام . بله


سهیل  فاضلی | آکادمی امروز

سهیل فاضلی

1 ماه پیش

سلام . بله

بیتا  مسلمی  | آکادمی امروز

بیتا مسلمی

1 ماه پیش

سلام من یک خلاصه ای طبق نکات جزوه نوشتم میشه بگید درسته یا نه؟

سهیل  فاضلی | آکادمی امروز

سهیل فاضلی

1 ماه پیش

سلام رفیق . بله درسته


سهیل  فاضلی | آکادمی امروز

سهیل فاضلی

1 ماه پیش

سلام رفیق . بله درسته

Siti Salimi | آکادمی امروز

Siti Salimi

1 ماه پیش

توی حفاظتی بعد دوبار که نوار در بالا و پایین لوله تشکیل نمیشه تشکیل شده هست😢

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 ماه پیش

سلام.متوجه نشدم مشکلتون دقیقا کجاست

Siti Salimi | آکادمی امروز

Siti Salimi

1 ماه پیش

@نرگس مهدوی تو نسل دوم همانند سازی حفاظتی نوار تو بالا و پایین لوله تشکیل نمیشه که تشکیل شده هست چرا درست شد

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 ماه پیش

@Siti Salimi میشه دیگه. یکی سنگین و بقیه سبک

من توی کتاب خیلی سبز تست های متنوعی کارکردم که هسته رو بی شرف اندامک گرفته بود پس این واسه کنکور 1402غلطه درسته؟؟؟؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 ماه پیش

طبق نظر استاد اندامک نیست

@نرگس مهدوی رفیق من توی تستهای خیلی سبز برخوردم که اندامک گرفته بود.متوجه شدم مرسی از همکاریتون

تو صفحه یازده کتاب درسی دهم که اومده اندامک ها رو معرفی کرده اسمی از هسته نبرده و هسته رو جدا از اون مطلب توضیح داده

سلام برای گزینه اول میتونیم بگیم چون صورت سوال درمورد باکتری هس و باکتری هم هیستون واینا نداره حذف میشه اگه حالا تو صورت سوال نگفته بود در طی/

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

2 ماه پیش

سلام. بله درسته.

از کجا میهمیم کدوم رشته جدیده یا قدیم یا n15 و....

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

2 ماه پیش

تو ازمایشگاه ها از روی چگالی و روش هایی اون رو تشخیص میدن . برای کنکور همون روشی که استاد توضیح دادن مشخصش میکنه.

مریم دهقان | آکادمی امروز

مریم دهقان

2 ماه پیش

@نرگس مهدوی من منظورم اینه مثلا از کجا فهمیدیم ک دنا رادیوکتیو ---n15 هست/

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

2 ماه پیش

@مریم دهقان این رو تو شیمی میخونین که نسبت نوترون به پروتون از یه حدی بیشتر باشه (1.5 فکر میکنم) اون عنصر رادیواکتیو میشه

مریم دهقان | آکادمی امروز

مریم دهقان

2 ماه پیش

@نرگس مهدوی اها ممنونم

سلام وقت بخیر پروکاریوت ها میتوکندری دارند؟

زهرا پندجو | آکادمی امروز

زهرا پندجو

3 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر نه پروکاریوت ها فاقد میتوکندری هستن


زهرا پندجو | آکادمی امروز

زهرا پندجو

3 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر نه پروکاریوت ها فاقد میتوکندری هستن

پرو کاریوت ها تنها اندامکی که دارن ریبوزوم پرو کاریوتی هستش

سلامی دوباره. من باز هم دارم پیامی که با خانم سالار. در ارتباط با گزینه ج بود با توجه به توضیحاتم . تاکید می کنم. غلطه. چون. اگر از دقیقه ای که تنظیم کردم ببینید. استاد در رابطه با گزینه ج می گویند . اگر نوکلئوتید رشته قدیمی و همه نوکلئوتید یا هر نوکلئوتید گفته بود. غلط میشد. ( در اول جمله. گفته درون هر نوکلئوتید ) نظر شما چیست

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

3 ماه پیش

سلام. به پاسخی که توسوال قبلتون دادم لطفا توجه کنین.

مهری سالار | آکادمی امروز

مهری سالار

4 ماه پیش

گزینه ی ج رو میشه به دو علت غلط گرفت، هم بدلیلی که دوستان گفتن و هم به این دلیل که در هر دو راهی الزاما خطا که رخ نمیده !! که بتونیم بگیم درهردوراهی پیوند فسفودی استر شکسته میشه. ممکنه اصلا خطایی رخ نده ... ممکن نیست ایا؟!

سلام و عرض ادب. احوال شریف. من هم کاملا با نظر شما موافق هستم. ولی یک دلیل دیگه. هم میشه برای غلط گرفتن. این گزینه ج در نظر گرفت : (( چون بلاخره. هر دوراهی همانندسازی شامل نوکلئوتید هایی از دو رشته الگو بوجود آمده و در ادامه همانندسازی در هر دو راهی همانندسازی. نوکلئوتید هایی جدید برای رشته جدید در حال ساخت بوجود می آید. تا اینجا درست. )) گزینه ج هم گفته. پیوند اشتراکی درون ((هر)) نوکلئوتید ( پیوند بین فسفات ها ). میتواند شکسته شود بازم میگم. گفته درون هر نوکلئوتیدی که مربوط به هر دو دوراهی همانندسازی میشه. >>>>>>> ( چون گفته هر نوکلئوتید. انگار باید هم شکستن پیوند درون نوکلئوتید های رشته قدیمی و هم شکستن پیوند درون نوکلئوتید های رشته جدید در حال ساخت را در نظر گرفت. خب در همانندسازی دنا ( نیمه حفاظتی ). در هر دوراهی . هر دو رشته قدیمی ( بدون شکستن پیوند اشتراکی درون نوکلئوتید های آن ) الگوی . دو رشته جدید در حال ساخت هستند ( با شکستن پیوند اشتراکی بین فسفات درون نوکلئوتید قرار گرفته در ادامه رشته جدید در حال ساخت ) پس ج غلطه.

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

3 ماه پیش

توجه کن سوال گفته می توااند . خب منطقیه در هر دوراهی همانندسازی میتونه چنین اتفاقی بیفته ، میتونه هم نیفته.

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

3 ماه پیش

@بهزاد ظهوریان هادی ببین وقتی میگه می تواند خودش رو از هر احتکالی مبری میکنه. یعنی اگ یک مورد هم اتفاق بیفته این مورد میشه جواب سوال . نیازی نیست همه حالت ها اتفاق بیفته تا بخاین درست در نظرش بگیرین.

سلام خسته نباشید عذرخواهی میکنم من خوب متوجه رد گزینه ۲ نمیشم! یعنی دناپلیمراز اول شانسی یک نوکلئوتید میزاره و فسفاتهارو جدا میکنه و پیوند های هیدروژنی برقرار میشه و پیوند فسفودی استر برقرار میکنه و بعد چک میکنه؟ اینجوری تقریبا ۲۵درصد احتمال درست بودن نوکلئوتید هست و ۷۵ درصد خطا. اینجوری کلا در حال ویرایش کردنه

سلام وقتتون بخیر وقتی نوکئوتید اشتباه گذاشته بشه که اصلا پیوند هیدروژنی تشکیل نمیشه اول یه نوکلئوتید قرار میگیره بعد خود نوکلئوتید با دنا پیوند هیدروژنی میداد بعد فسفات هم جدا میشدن بعد پیوند فسفودی استر ایجاد میشد بعد دنا پلی مراز برمیگشت و چک میکرد که نوکلئوتید درسته یا نه حتی خود کتاب هم نوشته که انزیم دنا بسپاراز پس از برقراری هر پیوند برمیگردد و رابطه مکملی نوکلئوتید رو بررسی میکنه ولی اگه اشتباه باشه و شکست پیوند فسفودی اسنر داشته باشیم، بهش میگن ویرایش


سلام وقتتون بخیر وقتی نوکئوتید اشتباه گذاشته بشه که اصلا پیوند هیدروژنی تشکیل نمیشه اول یه نوکلئوتید قرار میگیره بعد خود نوکلئوتید با دنا پیوند هیدروژنی میداد بعد فسفات هم جدا میشدن بعد پیوند فسفودی استر ایجاد میشد بعد دنا پلی مراز برمیگشت و چک میکرد که نوکلئوتید درسته یا نه حتی خود کتاب هم نوشته که انزیم دنا بسپاراز پس از برقراری هر پیوند برمیگردد و رابطه مکملی نوکلئوتید رو بررسی میکنه ولی اگه اشتباه باشه و شکست پیوند فسفودی اسنر داشته باشیم، بهش میگن ویرایش

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

4 ماه پیش

سلام. نه اینطور نیست شانسی این اتفاق بیفته ، طبق پیوند ها این اتفاقات میفته. اما اگر اشتباها مشکلی پیش اومد و اشتباه شد حالا کار ویرایش انجام میده.

@نازنین نمازی جواب به صورت صوتی می باشد:)

@صادق مرادی __ سلام دوست عزیز اینکه بگیم شانسی فکرنکنم درست باشه چون اشتباه بین هزاران نوکلئوتید شاید یبار اتفاق بیفته و اینکه بگیم شانسی اینکارو میکنه خیلی لفظ درستی نیست مطمئنا دنابسپاراز نوکلئوتید درستو میخواد بزاره و اصلا کارش همینه که طبق رابطه مکملی نوکلئوتید قرار بده و حتما نوکلئوتید رشته الگو رو دیده و طبق اون نوکلئوتید مقابلشو انتخاب کرده ولی خب گاهی که اشتباه پیش میاد برمیگرده و درستش میکنه و به این میگیم ویرایش و خود استاد هم گفتن اینکه همش برمیگرده و چک میکنه علمی نیست ولی برای کنکور باید اینطور درنظر بگیریم اگه تست های این قسمت رو دیده باشید هم فقط طبق همون ترتیبی که بهتون گفتم به جواب میرسید و تا حالا اصلا ندیدم روی این موضوع که اولش چک میشه یا اخرش فوکوس نکرده توی اینجور مواقع زیاد نمیخواد وقت بزارید و در حد کتاب بدونیم کافیه چون بالاخره کتاب خیلی جاها اصلا علمی نیست و ما فقط برای کنکور میخونیمش و توی مقاطع بالاتر میتونیم درستشو بفهمیم ممنون از ددقتی که به کار میبرید و سوالاتی که میپرسید امیدوارم موفق بشید✌😇

@نازنین نمازی متشکرم وقت گذاشتین پس تا اینجا میشه گفت نمیدونیم اولش چک میشه یا نه و فقط کنکوریش این میشه که آخرش چک میشه. کلا سوالات و تستهای زیست ابهام خیلی داره و توی تستهای مختلف اشتباه و ... زیاده ایشالا که تستها و سوالاتی بیاد که بشه جواب داد یعنی جواب داشته باشه😄🙏

@صادق مرادی __ سلام دوست عزیز وقتتون بخیر. من کاملا منظور و برداشت شما رو از گزینه 2 متوجه شدم. و اینکه خب نه، DNA پلی مراز طبیعتا شانسی نوکلئوتید ها رو در مقابل رشته الگو قرار نمیده. اصلا ساخته شده برای اینکه نوکلئوتید های مکمل هم رو در مقابل هم قرار بده حالا ممکنه یه وقتایی اشتباه هم پیش بیاد که ویرایش میکنه. موضوع اینه که توی گزینه 2 منظور از لفظ "بررسی رابطه مکملی" همون موقعی هست که کتاب میگه این آنزیم بعد از تشکیل هر پیوند فسفو دی استر برمیگرده و رابطه مکملی نوکلئوتید رو بررسی میکنه. کلمه ی "بررسی" رو به طور خاص برای اونجا در نظر گرفته. دیگه برای قبل از جفت کردن نوکلئوتید ها کتاب درسی از کلمه بررسی استفاده نکرده ولی اینطور هم نیست که دنا بسپاراز هر چی دستش اومد بذاره.

سلام وقت بخیر ببخشید گزینه ی د از نظر فنی درسته ها اگر هر رو جمع بگیریم گفته هر دوراهی همانند سازی گزینه ی د درست میشه چون جمع بسته ولی در کل من این هر رو نتونستم بفهمم جمع باید گرفت یا یدونه چون تست های قبلی همه در نظر گرفته میشد الان باید چیکار کرد؟

سلام، ببینید توی این شکل کتاب درواقع دو دوراهی همانندسازی وجود داره، یکی در سمت چپ و یکی در سمت راست. منظور از هر دوراهی همانندسازی یکی از اینهاست، توی شکل که براتون خط کشیدم میشه یک دوراهی همانندسازی و همون منظور گزینه د. که همونطور که می بینید در اینجا در هر دوراهی همانندسازی یک هلیکاز وجود داره


سلام، ببینید توی این شکل کتاب درواقع دو دوراهی همانندسازی وجود داره، یکی در سمت چپ و یکی در سمت راست. منظور از هر دوراهی همانندسازی یکی از اینهاست، توی شکل که براتون خط کشیدم میشه یک دوراهی همانندسازی و همون منظور گزینه د. که همونطور که می بینید در اینجا در هر دوراهی همانندسازی یک هلیکاز وجود داره

@پارمیدا عزیزی مروت بله فرمایشتون درسته منم همینو میگم که اگه هر رو جمع در نظر بگیریم طبق سوال هر دو دوراهی حساب میشه که جمعا 2 هلیکاز وجود داره ولی باید یکیو در نظر گرفت سوال من در حقیقت این بود هر کلا چه معنی میده همه یا یک ؟

@امیرمحمد ایلاتی هر توی این سوال معنی یک دوراهی همانندسازی میده، که توی هر دوراهی همانندسازی هم یدونه هلیکاز وجود داره (معمولا هم تو تستا واژه ی هر رو با کلمه یک میارن، مثلا میگن کدام مورد درباره هریک....) اینجوری تشخیصش راحت تر میشه

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

4 ماه پیش

سلام.وقت شما هم بخیر. هر دوراهی یعنی یکدوم از اون بازشددگی ها. مطابق شکلی که براتون گذاشتن.

ببخشید بررسی رابطه مولکولی بین بازها نمیشه بگیم منظورش همون اوله که دنابسپاراز میاد نوکلئوتید هارو روبه روی هم قرار میده؟

علی تدین | آکادمی امروز

علی تدین

tik

6 ماه پیش

اول میذاره و بعد چک میکنه

@علی تدین ممنونم

سلام منم اولش همینطوری برداشت کردم اما به نظر میرسه منظور این تست به طور خاص همون بررسی دنابسپاراز هست که بعد از تشکیل هر پیوند فسفو دی استر برمیگرده و انجام میده

@هلیا پارسانژاد بله درست میگید خیلی ممنونم

سلام خسته نباشید معذرت میخوام این جمله که هر مولکول جدید نیمی از مولکول دنای قدیمی را دریافت کرده بنظرم اشتباس چون ما ممکنه توی نسل دو باشیم و بعضی از مولکول ها هردو رشتشون جدید باشه درسته؟

علی تدین | آکادمی امروز

علی تدین

tik

6 ماه پیش

منظور از قدیمی یکی از دورشته قبلی هست لزوما منظور همون رشته های اولیه کشت نیست

@علی تدین عالی خیلی ممنون

آموزش ویدیویی تست های همانندسازی(قسمت اول) زیست شناسی دوازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی 1402 - آکادمی امروز