نفت هدیه ای شگفت انگیز + آشنایی با آلکان ها و ویژگی های آن ها

4.9/5
(132 رای)

آلکان ها

 نفت هدیه ای شگفت انگیز + آشنایی با آلکان ها و ویژگی های آن ها
نفت هدیه ای شگفت انگیز + آشنایی با آلکان ها و ویژگی های آن ها

`00:47

 نام گذاری آلکان ها(1)
نام گذاری آلکان ها(1)

`00:31

 نام گذاری آلکان ها(2)
نام گذاری آلکان ها(2)

`00:45

1 تمرین

 هر چه از آلکان ها باقی مانده است+آلکن ها
هر چه از آلکان ها باقی مانده است+آلکن ها

`01:38

2 تمرین

 آلکین،سیکلو آلکان هاوآروماتیک + نفت
آلکین،سیکلو آلکان هاوآروماتیک + نفت

`00:48

1 تمرین

سوالات دیگران

سلام وقت بخیر استاد اینجا میگن سیر نشده یعنی پیوند دوگانه و سه گانه هم ممکن هست توش باشه خب یعنی آلکان ها میتونن سیرنشده باشند؟؟؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 هفته پیش

سلام وویس

@زینب مقدم صداتون نویز داره متوجه نمیشم

سلام وقتتون بخیر باشه من این تستو ک اومده ۹cرو بدست اورده متوجه نمیشم میشه توضیح بدید؟! ممنون💛

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

سلام معصومه جان آدرس تست رو میگی💚

@زینب مقدم ازمون شیمی یازدهم،فصل یک،بخش دو،شماره دو،تست ۴۵

زینب طاقتی | آکادمی امروز

زینب طاقتی

1 ماه پیش

سلام وقت بخیر میشه مودو 2 و4 چی یادگرفتی رو به من توضیح بدید ممنونم

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

سلام هرچقدر آلکان بلندزنجیر تر باشه درصد جرمی کربن تو اون بیشتره(ینی نسبت جرم کربن به جرم کل) و و همینطور درصد جرمی هیدروژن کناره(جرم هیدروژن به جرم کل کمتر میشه) بین متان و اتان مقایسه کن متوجه میشی💚

زینب طاقتی | آکادمی امروز

زینب طاقتی

1 ماه پیش

@زینب مقدم خیلی ممنون فقط اگر میشه مورد 4 رو هم بگید

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

@زینب طاقتی سلام وویس

زینب طاقتی | آکادمی امروز

زینب طاقتی

1 ماه پیش

سلام وقت بخیر میشه فرار بودن رو به من توضیح بدید .ممنونم

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

سلام وویس

فرق اروماتیک با سیکلو الکان چیه ؟ هر دو که حلقوی ان ؟ چرا برا اروماتیک حلقه کشید ؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

سلام وویس

ببین فرمول عمومی آلکن ها CnH2n دیگه بخوایم به طور کلی جرم مولیشون رو حساب کنیم باید خود n رو قرار بدیم چون هیدروکربن خاصی مدنظرمون نیست جرم مولی کربن 12 وهیدروژن 1 پس به جای کربن و هیدروژن جرم مولیشون رو جاگذاری میکنیم میشه 12n,2n حالا جرم مولی میشه مجموع جرم هر اتم ضربدر تعدادش دیگه پس جرم مولی عمومی آلکن هام میشه 12n+2n =14n برای درصد جرمی هم که اون اتمی که میخوایم درصد جرمیش رو بدست بیاریم رو توی صورت قرار میدیم و جرم کل رو توی مخرج ضربدر 100 که این عدد بدست میاد چون تعداد (n) در صورت مخرج ساده میشه پس میتونیم بگیم همیشه مقدار ثابتیه

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

مرسی از توضیح کاملت💚🤓

@زینب مقدم مرسی از شما که وقت میذارید برامون :)

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

@مبینا کریمی خواهش میکنم رفیق جان:))

مرسی عزیزم 🥰 الان متوجه شدم .. من جرم مولی کل ترکیب و در نظر گرفته بودم سوال گفته درصد جرمی کربن فقط اینکه چرا ب جای n هفت گذاشتیم ؟!

@دنیا منصوری به جای n نذاشتیم من برای اینکه تقریب بزنم صورت مخرج رو در هفت ضرب کردم ببینم به 85.7 نزدیک هست یا نه

@مبینا کریمی درسته مرسی عزیزم متوجه شدم❤️:))

توی بخش یاد بگیریم درس دو یاد بگیریم دو سوال یک ص سوال دو غ سوال سه ص سوال چهار ص سوال پنج ص دست جواب دادم

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

سلام رفیق جان پاسخ نامه چی یادگرفتی‌ها تو بخش جزوه‌ها کنار جزوه هر فصل گذاشته شده🤓💚

@زینب مقدم سلام دوست عزیز این بخش چی یادگرفتی توی جزوه پاسخنامه نیستش من سه بار نگاه کردم

@زینب مقدم فقط بهم بگید کدوم درسته کدوم غلطه همین خیلی ممنون می شم

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 ماه پیش

@معراج پاک نیت تو این عکس مشخص کردم بفرمایین:)

سلام میشه بگین پنجمی چرا درسته ؟! :)

@دنیا منصوری سلام ص 29 جزوه پایین صفحه علت درستی این سوال هست ...

سلام بین صحیح غلطا پنجمی غلطه؟ چون گفته جرم هبدروکربن ها ثابته در صورتی ک توی کتاب گفته تغییر میکنه.

نه درسته

@مبینا کریمی میشه واسم توضیحش بدی عزیزم ممنون

@دنیا منصوری توضیح دادم برات ولی نمیدونم چرا زیر پیام خودت کامنت نشده

@مبینا کریمی ببخشید جانم ی سوال بپرسم اینکه فرمول عمومی آلکان ها میشه CnH۲n+۲ ولی اینجا به علاوه دو رو ننوشته

@دنیا منصوری اخه اصلا الکان هارو نخواسته آلکن هارو خواسته که به علاوه 2 نداره

@دنیا منصوری توی کامنتای بالاتر توضیح دادم با حلش

@مبینا کریمی آهان درسته .. کلا سوال و اشتباه خوندم من

سلام وقتتون بخیر درباره سوال پنجم یه توضیح میدید؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 ماه پیش

سلام وویس:)

@زینب مقدم سلام وقتتون بخیر صداتون خیلی نویز داره . اصلا متوجه نمیشم چی میگید میشه یکبار دیگه توضیح بدین؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 ماه پیش

@فاطمه نجفی راد سلام رفیق جان جرم مولی کربن ۱۲ و جرم مولی هیدروژن ۱ هست. فرمول عمومی آلکن‌ها CnH2n هست. پس جرم مولی آلکن میشه 12n+2n یعنی ۱۴n. جرم کربن در ترکیب میشه ۱۲n. پس درصد جرمی کربن در آلکن میشه ۱۲n تقسیم بر ۱۴n ضربدر ۱۰۰. n با n میره، ۱۲ تقسیم بر ۱۴ ضربدر ۱۰۰ میشه ۸۵/۷%.

جواب چی یادگردفتیم آلکان ها نیست.قرار داده نشده هرچند خودم خیلی شیک میدونم پاسخ چی میشه ها

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 ماه پیش

درود بر دانسته شیک شما:)) به پشتیبانی (گفتگوی آنلاین) پیام بده

سلام تو نکته دو از الکان راست زنجیر استفاده کرده ایا داخل نقطه جوش با الکان های شاخه دار متفاوته ؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 ماه پیش

سلام درباره راست زنجیرا گفته

@زینب مقدم الکان راست زنجیر هرچه کربن در ساختارش بیشتر باشه در نتیجه مولکولی بزرگتر هست و نقطه جوش بیشتری داره ایا الکان شاخه دار هم اینجوری نیست ؟ اخه فقط به راست زنجیر اشاره کرده فک کردم شاید شاخه دار اینجوری نباشه ...

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 ماه پیش

@علیرضا قاسمی سلام وویس:)

حسام رضایی | آکادمی امروز

حسام رضایی

2 ماه پیش

چی یاد گرفتیم مورد ۴ خداوکیلی من طراح باشم غلط میگیرم این گزینه رو😐 اخه ببینید فقط گفته الماس و گرفیت! درحالی که کتاب گفته دگر شکل های مختلفی مثل الماس و گرافیت اینو بررسی کنید تورو خدا

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 ماه پیش

سلام وویس:)

حسام رضایی | آکادمی امروز

حسام رضایی

2 ماه پیش

@زینب مقدم تست کنکور که نبوده بوده؟🙄 من مشکلم دقیقا همینه متن کتابو میدونم اما باز تستارو غلط میزنم🗿✅

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 ماه پیش

@حسام رضایی وویس:)

سلام وقت بخیر ببخشید میشه توضیح بدید مورد دوم چی یاد گرفتی چرا غلطه؟ خب در آلکان ها مگه هیدروژن کم بشه اندازه مولکول کوچیک تر نمیشه؟ خب نقطه جوش هم باید کم بشه دیگه...

بهار قیصری | آکادمی امروز

بهار قیصری

3 ماه پیش

سلام رفیق صفحه 29 جزوه رو ببین پایین صفحه اندازه مولکول که بزرگتر باشه و جاذبه واندروالسی قوی تری داشته باشه نقطه جوش بیشتره

@بهار قیصری درسته رفیق ولی الان مشکل من اینه که چرا مورد دوم غلطه

بهار قیصری | آکادمی امروز

بهار قیصری

3 ماه پیش

@هلیا پارسانژاد من توضیح میدم ولی امیدوارم که درست باشه و موفق شده باشم بهت کمک کنم ....همونطور که خودتم میدونی اندازه مولکول بزرگتر باشه نقطه جوش بیشتر داره مولکول که اندازه بزرگتر داره کربن بیشتر داره هیدروژن بیشتر داره این سوال میگه کاهش هیدروژن فکر میکنم داره اشاره میکنه به کوچک بودن مولکول که مولکول کوچک نقطه جوش کمتر داره

@بهار قیصری خب منم دقیقا همینو دارم اشاره می کنم، ولی در این عکسی که تیم پاسخگویی در کامنت های پایین تر به بچه ها دادن مورد دوم رو غلط گرفته و نوشته نقطه جوش افزایش می یابد. طبق چیزی که ما انتظار داریم نقطه جوش هم باید کم بشه.

بهار قیصری | آکادمی امروز

بهار قیصری

3 ماه پیش

@هلیا پارسانژاد درست میگی برای منم سوال شد 🤔

جواب به صورت صوتی می باشد:)

@بهار قیصری سلام ببینید نگفته تعداد هیدروژن کم بشه گفته درصد جرمی هیدروژن کم بشه یعنی جرم هیدروژن تقسیم بر جرم کل الکان بشه که هرچقدر زنجیره بلند تر میشه درصد جرمی هیدروژن کاهش پیدا میکنه اما نقطه جوش افزایش

بهار قیصری | آکادمی امروز

بهار قیصری

3 ماه پیش

@مبینا کریمی خیلی ممنونم از توضیحی که بهم دادید😊متوجه شدم چی شد ممنونم

@بهار قیصری خواهش میکنمم ^^

@مبینا کریمی سلام رفیق جان:) مرسی بابت پاسخت، مفهوم رو متوجه شدم ولی درصد جرمی ها رو اشتباه حساب کردی که...انگار جرم کربن رو شما 1 در نظر گرفتی برای به دست آوردن درصد جرمی باید توی مخرج جرم مولی کربن و هیدروژن رو در زیروند هاشون ضرب کنی و با هم جمع کنی.... مثلا مخرج کسر اول باید 4×1 به علاوه 12 باشه. که کسرت میشه 4 شونزدهم یعنی یک چهارم و معادل بیست و پنج درصد. کسر دوم هم به همین منوال... مخرج کسر باید 6×12 به علاوه 14 باشه. که کسرت میشه 14 به روی 86. و اگر اینجوری حساب کنیم میشه حدودا 16 درصد.

درسته در هر صورت مفهومش تغییری نمیکنه بازم متشکرم 💛

@هلیا پارسانژاد اره عزیزم میدونم درست میگین نمیخواستم طولانیش کنم و ساده باشه چون به هرحال مخرج کسر پایین خیلی بزرگتر از کسر بالا میشه که باعث میشه جوابمون کوچیک تر باشه یه جور نوشتم شما راحت متوجه شین :)

ABOLFAZL Hendevani | آکادمی امروز

ABOLFAZL Hendevani

2 ماه پیش

@هلیا پارسانژاد سلام دوست عزیز اگر کربن افزایش یا کاهش یابد نقطه جوشش افزایش یا کاهش می یابد هیدروژن اونقدر کوچکتر هست که بو و نبودش تو نقطه جوش تاثیر چندانی نداره

حسام رضایی | آکادمی امروز

حسام رضایی

2 ماه پیش

داش نکتش برمیگرده به فرمول درصد جرمی خوب هیدروژن بی زبون کلا جرمش یک هست هرچی هیدروکربن بزرگتر بشه هیدروژن اثرش توی درصد جرمی کمتر میش هیدروکربن هم که بزرگ بشه ینی نقطه جوش زیاد شده

این موردی که شما اشاره کردین وابسته به کربن هس نه هیدروؤن

مورد4باکاهش فراریت یعنی کربن کم بشه.شمادرست گرفتین وموردی که اشاره کردین وابسته به تعداد کربن هس نه هیدروزن

الهه نوید | آکادمی امروز

الهه نوید

3 ماه پیش

جاذبه واندروالسی چیست؟همان کووالانسی است؟

بهار قیصری | آکادمی امروز

بهار قیصری

3 ماه پیش

سلام اگر اشتباه نکنم نیروی جاذبه بین مولکولی هست

سلام اینجا چرا کتاب برای گریس و وازلین فرمول تقریبی گفته؟ تعداد کربن و هیدروژنشون هاشون متغیره یا غیر کربن و هیدروژن بعضی اتم های دیگه هم دارن؟

سلام سوالت برام سوال شد رفتم نگاه کردم جوابشو یافتم چنین است : به دلیل این که انجام مراحل تصفیه توسط تولید کنندگان مختلف با هم تفاوت دارد ، نمی توان یک فرمول شیمیایی دقیق براشون بیان کرد

آموزش ویدیویی نفت هدیه ای شگفت انگیز + آشنایی با آلکان ها و ویژگی های آن ها شیمی یازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی 1402 - آکادمی امروز