`N
2 ماه پیش
اینکه استاد میگه هسته همه یاخته های بدن همه ی ژن هارو داره حالا میتونه یا بیان کنه یا نکنه منظورش فقط DNA خطی هست یا DNA حلقوی هم میتونه ژن هارو داشته باشه؟ RNA چی اونم همه ژن هارو داره؟؟
𝕳𝖆𝖓𝖓𝖆𝖓𝖊𝖍 𝖎𝖒𝖆𝖓𝖎❥
2 ماه پیش
سلام منظور استاد DNA خطی هستهای است DNA حلقوی فقط تعداد کمی ژن داره اونم تو یکی از کتاب ها خوندم فقط ۳۷ ژن دارد. این ۳۷ ژن فقط برای تنفس سلولی و فعالیت میتوکندری هستش RNA هم هرگز همه ژنها را نداره؛ فقط کپی ژنهای فعال هست. پس درکل نتیجه اینه که منظور استاد DNA خطی هست. DNA حلقوی فقط تعداد کمی ژن دارد. RNA هرگز همه ژنها را نداره فقط کپی ژنهای فعال هستش
𝕳𝖆𝖓𝖓𝖆𝖓𝖊𝖍 𝖎𝖒𝖆𝖓𝖎❥
2 ماه پیش
و اینکه RNA فقط از ژنهای فعال ساخته میشه. یعنی:اگه ژنی غیرفعاله، هیچ RNA ازش ساخته نمیشه. پس در سلول نوروگلیا، RNA اون ژن عصبی اصلاً وجود نداره. در حالی که در نورون، RNA اون ژن وجود داره. سادهتر اگه بخوام بیان کنم، RNA بازتابی از «ژنهای روشن» سلوله، نه همهی ژنها! اما DNA همه ژن های فعال و غیرفعال وجود داره حتی اگه غیرفعال باشه!
محیا جباری
3 ماه پیش
۱.غ ۲.ص ۳.ص ۴.غ
سید محمد متین رشادی
3 ماه پیش
تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷 اگر ایرادی وجود داشت اطلاع بدید 🌷
z z
5 ماه پیش
سلام ببخشید استاد گفتند که در یاخته های حرکتی ورابط به دلیل اینکه دندریت کوتاهه پس اکسون غلاف میلین داره اما این دلیل کوتاه بودن دندریت می تونه دلیلی بر نبودن غلاف میلین در دندریت یاخته عصبی حسی باشد (چون بعضی یاخته های عصبی حسی هم دنریت کوتاه دارتد ) یا فقط این دلیل برای رابط وحرکتی صدق می کنه ؟؟؟
مطهره رضائیان
6 ماه پیش
چرا شکلش بروز نیست تو کتاب ما همچین شکلی نیست دوره میزارن ولی بروز نمیکنن
سید محمد متین رشادی
6 ماه پیش
به پشتیبانی اطلاع بدید
محمود طاهری
7 ماه پیش
سلام ؛ ببخشید ، میتونیم بگیم که نورون های حسی ای که آکسون بلند تر از دندریت دارند ، فقط اونها میتونن آکسونشون میلین دار باشه ، به عبارت دیگر میتونیم بگیم که نورون های حسی که دندریتشون بلند تر از آکسون هست ، دندریت آنها فقط میلین دار هست یا نه ؟
ZARA HE
8 ماه پیش
پس چرا معلم ما گفته این دوطرف رو نمی تونیم بگیریم .الان گیج شدم که کدومش درسته میشه تو این قسمت کمکم کنید؟
حسین نظیری
8 ماه پیش
در جانوران، بیشترین یاختههای بافت عصبی، فقط در محیط نسبتاً پایدار، به حیات خود ادامه میدهند؟ مگه یاخته های بافت عصبی نمیتونه در محیط پایدار به حیات خود ادامه دهد
شروین نظری
8 ماه پیش
غشای همه یاخته ماهیت ابگریز داره ؟ دلیلش چیه ؟
ܩܣܝߊܥ̣ߺ ߊܢܚ݅ܭߊܝ̇ߺܨ
4 ماه پیش
فسفولیپید هاشون ؟!
پریسا امیری
8 ماه پیش
پمپ و کانال باهم کار میکنن همزمان
z z
8 ماه پیش
سلام بله همزمان کار میکنند چون پمپ همواره فعاله ولی ممکنه فعالیتش تغییر کنه
آرمیتا اسماعیل پور
8 ماه پیش
من فیلمش رو که دیدم اول ۳ تا سدیم میرن تو جایگاهشون میشینن بعد ATP میره تو جایگاهش ، جابجا گفتنش اهمیتی داره ؟
z z
8 ماه پیش
نه درسته
آرمیتا اسماعیل پور
8 ماه پیش
فقط و فقط برای یک یون هستند یعنی اختصاصی عمل میکنند یا برای مثال کانالهای سریمی از هر ۱۰۰۰ تا یونی که جابجا میکنند یکدونش پتاسیمه بقیه سدیم؟
z z
8 ماه پیش
سلام نه دیگه کانال ها اختصاصی اند طبق گفته استاد
ܩܣܝߊܥ̣ߺ ߊܢܚ݅ܭߊܝ̇ߺܨ
4 ماه پیش
اینا تست آموزشی هستن برای خودتون استاد که اینا رو توضیح نمیده :)
آموزش ویدیویی یاخته های پشتیبان زیست شناسی یازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز
`N
2 ماه پیش
اینو میپرسم چون قرار شد ژن ها مشترک باشه