نیلوفر شعبانخانی
3 هفته پیش
یعنی واکسن Tخاطره ایجاد نمیکنه؟ آخه T هم با یاخته های آلوده به ویروس مقابله میکنه ! یا اینکه شاید واکسن باعث آلودگی یاخته های بدن به ویروس نمیشه؟
z z
4 ماه پیش
سلام استاد گفتندکه گاهی هم انتی ژن هارو جدا می کنند یعنی خود انتیژن برای ما ضرر نداره وخود اون میکروبه ضرر داره ؟؟؟
z z
4 ماه پیش
ببخشید پس واکسن اگر ضرری به ما برسانه پس از طریق میکروب ضعیف یا کشته شده یا سم خنثی هستش چون انتی ژن برای ما خودش ضرر نمی رسونه درسته؟؟؟؟
نیلوفر شعبانخانی
3 هفته پیش
@z z بله دیگه
ستایش قراگوزلو
9 ماه پیش
سلام استاد در یادبگیریم قبلی گفتم در برخورد های ثانویه و بعدی اگر خاطره ها حضور داشته باشن اگر مدت زمان زیادی از برخورد اول نگذشته باشه به محض برخورد آنتی ژن با خاطره پاسخ ایمنی ثانویه با شدت انجام میشه . خب برای واکسن هم که میگه با وارد کردن ان به بدن یاخته های خاطره پدید میاد ، خب طبق گفته قبلی استاد ممکنه این خاطره ها بعد از مدتی تو خون نباشه دیگه پس چه ایمنی خاص و منحصر به فردی انجام میشه ؟! من فقط نتونستم درک کنم این دوتا یادبگیریم رو باهم برای همین یکم گیج شدم میشه توضیح بدید 🙏🏻
سمیه اسدی
6 ماه پیش
یاختههای خاطره قرار نیست همیشه در خون باشند. بخش زیادی از آنها بعد از واکسن یا عفونت، میروند در طحال، غدد لنفاوی و مغز استخوان ذخیره میشوند. پس حتی اگر در خون دیده نشوند، از بین نرفتن وقتی آنتیژن دوباره وارد بدن شود: سلولهای ارائهدهندهٔ آنتیژن آن را سریع به غدد لنفاوی میبرن جایی که سلولهای خاطره ذخیره شدهاند، و همانجا سلولهای خاطره فوراً فعال و تکثیر میشوند و پاسخ ثانویهٔ قوی میسازند. پس: نبودن در خون = نبودن در بدن نیست. خاطرهها در بدن هستند و همین باعث «ایمنی اختصاصی و سریع» واکسن میشود.
ستایش قراگوزلو
6 ماه پیش
@سمیه اسدی متوجه شدم خیلی ممنونم 🙏🏻🤍
نیلوفر شعبانخانی
3 هفته پیش
@سمیه اسدی پروفایلتو😐😂
یسنا کریمی
10 ماه پیش
اون لنفوسیت Bخاطره حاصل از واکسن دائمیه یا موقت؟
نیلوفر شعبانخانی
3 هفته پیش
بستگی به نوع اون ویروس داره میتونه هم دائمی هم موقت باشه
عطیه رحمانی
11 ماه پیش
سلام وقتتون به خیر استاد دردقیقه ۱۸ فرمودند انتی ژن هارو بعضی وقت ها جدا میکنیم برای واکسن درنهایت ژن انتی ژن رو درنظر بگیریم یاهردو؟ ممنون
سید محمد متین رشادی
11 ماه پیش
سلام منظورتون چیه که ژن آنتی ژن و ... متوجه نشدم 🌷
عطیه رحمانی
11 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی سلام خداقوت وقت به خیر دردقیقه ۱۸ استاد فرمودند بعضی وقت ها میشود انتی ژن های عامل بیمار کننده رو جدا کنیم وتزریق کنیم به بدن مثل واکسن ولی درقبلش توضیح دادند ژن انتی ژن باید به یک عامل غیر بیماری زا منتقل بشه واون عامل انتی ژن ها رو بسازه بعد وارد کنیم البته حالت واکسن نوین هست این راهکار منظورم این بود مگر میشود انتی ژن هارو با روش های شیمیایی جدا کرد وتزریق کرد به بدن چون من ندیده بودم داخل کتاب این حالت رو ممکن هست راهنماییم کنید
عطیه رحمانی
11 ماه پیش
سلام وقت به خیر کتاب نوشته پاسخ دستگاه ایمنی کند تر هست ولی برای پاسخ اول استاد فرمودند کتاب گفته سریع بالاخره سریع درنظر بگیریم یا زمان بر؟ممنون
شفیقه جعفریان
1 سال پیش
یهو نیان تو کنکور از برنامه واکسیناسیون کودکان سوال بدن ؟؟؟؟؟؟ چون تو فعالیت کتاب نوشته راجع به واکسینتسیون کودکان ایرانی تحقیق کنید !!!
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام این سوال تو چندین دوره هست اما ازش سوالی نمیدن
نرگس مهدوی
1 سال پیش
برنامه واکسیناسیون واقعا سنگین و حفظیه و اگر بخان سوال بدن قطعا باید توی کتاب درسی توضیح میدادنش
کمند محمدی
1 سال پیش
خانم دکتر مگه گیرنده ی آنتی ژنی در سطح خودشون ندارند؟! با اوناهم چیکار میتونن انجامیدن؟!
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام چیا در سطح خودشون گیرنده انتی ژن ندارن؟
نرگس مهدوی
1 سال پیش
اگر منظورت به یاخته های خاطره هست گیرنده انتی ژنی دارن اما این گیرنده ها در جهت شناخت میکروب هست تا این سلول ها میکروب رو بشناسن و به سلول های عمل کننده خبر بدن که علیه میکروب فعالیت کنه
کمند محمدی
1 سال پیش
سلام وقت بخیر استاد توی یاد بگیریم قبلی گفتن ک یاخته های خاطره تواناییمقابله با آنتی ژن ندارند یعنی چ میشه لطفا توضیح بدین
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام یاخته های خاطره روی سطح خودشون پادتن ندارن یا پادتن ترشح نمیکنن برای همین به انتی ژن وصل نمیشن
آرمیتا مهدوی
1 سال پیش
سلام آیا پرفورین هم وقتی در غشا یاخته هدف قرار میگیره باعث میشه توی کنترل ورود و خروج مواد اختلال ایجاد بشه؟؟؟ چون استاد گفتن فقط por های مکمل باعث اختلال در غشا میکروب میشه
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام بله پرفورین هم میتونه چنین کاری کنه و باعث ورود انزیم مرگ برنامه ریزی شده به داخل سلول میشن
zsb fall
9 ماه پیش
سلام استاد گفتن اختلال در عملکرد غشا فقط با پروتئین های مکمله
zsb fall
9 ماه پیش
@نرگس مهدوی سلام ولی استاد که گفتن فقط پروتئین مکمل این کا رو میکنه
علیرضا خزائی
1 سال پیش
سلام وقت بخیر ببخشید این مورد رو برای لوب گیجگاهی گفتم که بخشی از قشر مخه...؟
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام اوب گیجگاهیدهم بخش قشری داره هم بخش مرکزی یعنی هم ماده سفید و هم ماده خاکستری
عباس مجدم
1 سال پیش
اگه واکسن کلاسیک خطر ابتلا داره چرا همیشه از واکسن نو ترکیب استفاده نمیکنن؟
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام گاهی وقت ها واکسن نوترکیب ساخته نشده یا تکنولوژی ساختش گرونه
امیررضا عباسی ملایی
1 سال پیش
اگه ما مثلا میریم یه واکسن کلاسیک رو مفتی میزنیم برای یه واکسن نوترکیب باید 20 میلیون پول بدیم... بعدشم این خطرهای مبتلا شدن یک به میلیارد عه اونم توی کشور های درب و داغون....
آموزش ویدیویی پاسخ اولیه و ثانویه در ایمنی اختصاصی و واکسن زیست شناسی پایه یازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز
سید محمد متین رشادی
3 هفته پیش
اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷