تست ها

4.9/5
(315 رای)

تغییر در ماده وراثتی جانداران

جهش های جانشینی
جهش های جانشینی

`01:03

جهش های جانشینی (انواع فرعی) و جهش های حذف و اضافه
جهش های جانشینی (انواع فرعی) و جهش های حذف و اضافه

`01:04

جهش های بزرگ (ناهنجاری های فام تن)
جهش های بزرگ (ناهنجاری های فام تن)

`00:53

پیامدها و علت جهش
پیامدها و علت جهش

`01:19

تست ها
تست ها

`02:03

50 ساعت تدریس رایگان زیست کنکور برای دریافت ویدیو ها شماره ت رو وارد کن
سوالات دیگران
Z.SH ‌ | آکادمی امروز

Z.SH ‌

1 هفته پیش

گزینه چهار ما از کجا بفهمیم منظورش سالم ناقله ؟ چون اگه با سالم غیرناقل پیش بریم گزینه رد میشه!!

Z.SH ‌ | آکادمی امروز

Z.SH ‌

1 هفته پیش

جهش های تعدادی برای گزینه د روی طول کروموزوم مؤثر نیست؟

Z.SH ‌ | آکادمی امروز

Z.SH ‌

1 هفته پیش

ی جدول بود تو یادبگیرم ۴ اونجا برای تغییر توالی دنا و رنا همه نوع جهش ها تیک خورده بودن حتی خاموش الان میگن نه خاموش نیست!! یکم بیشتر توضیح بدید لطفاا

سلام یه سوال چرا واسه گزینه 1 استاد جابه جایی رو در نظر نگرفتن اما واسه گزینه 4 در نظر میگیرن؟ هر دوشون فقط یکی از حالتاش مد نظر سواله

سلام میشه در نظر گرفت

ببخشید اگه توی جهش واژگونی و جابه جایی یک کروموزمی محل سانترومر تغییر کنه هم با کاریوتیپ قابل تشخیص نیست؟ چون تعریف کاریوتیپ این بود تصویر کروموزوم ها در حداکثر فشردگی که بر اساس اندازه شکل و محل قرار گیری سانترومز مشخص شده اند یعنی با کاریوتیپ محل سانترومر رو میشه مشخص کرد

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

6 ماه پیش

سلام کلا جهش هایی که رو سانترومر اثر بذارن، با کاریوتایپ قابل تشخیصن واژگونی و جابجایی هم اگه رو سانترومر اثر بذارن، دیده میشن تو کاریوتیپ

ببخشید گزینه 3 اگه جهش توی توالی های بین ژنی باشه چی؟؟؟ در مورد گزینه 4 هم باز اگه دقت کنیم نوشته تغییر نوع آمینو اسید «هاا» ، یعنی بیش از یک نوع آمینو اسید باید «تغییر کنه» اونم نه اینکه حذف بشه یا اضافه بشه پس حتما باید جهش تغییر چارچوب خواندن باشه بنظر من گزینه 4 پاسخ صحیحشه

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

6 ماه پیش

در مورد گزینه ۳ خب اگر حذف و اضافه توی اینترون باشه باز هم تاثیراتی داره روی بقیه قسمت های ژن

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

6 ماه پیش

در مورد گزینه ۴ میتونیم حذف و اضافه ای رو در نظر بگیریم که چند تا نوکلئوتید اضافه شده و چند تا امینواسید تغییر کرده

@نرگس مهدوی نه منظورم از توالی های بین ژنی راه اندازه اگه جهش اونجا باشه با شرایط سوال جوره و جهش خاموش هم نیست

@نرگس مهدوی خب پس گزینه 4 درسته؟ چون بخواد چند رمز تغییر کنه باید تغییر چارچوب داشته باشیم بدون تغییر یا یک رمز تغییر میکنه یا کلا تغییر نمیکنه و رمز اضافه یا کم میشه

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

6 ماه پیش

@مریم سادات موسوی این مورد رو استاد در نظر نگرفتن کلا جهش توی توالی تنظیمی در نظر گرفته نشده

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

6 ماه پیش

@مریم سادات موسوی اگر اضافه شدن به صورت سه تایی باشه و کد دو تا امینواسید در این اضافه شدن بیاد توی ژن دیگه تغییر چارچوب خواندن نداریم

@نرگس مهدوی بله منم همین برام سواله چرا ایشون در نظر نگرفتن به هر حال اگه وسط دو تا رمز اضافه شه حتی به صورت سه تایی بازم تغییر چارچوب خواندن همون دو امینو اسید رو داریم دیگه

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

6 ماه پیش

تعداد رمزه های رنای پیک با تعداد نوکلئوتید های رنای پیک فرق میکنه؟؟ میتونیم بگیم که جهش اضافه ای تو ژن که مضرب 3 نباشد همواره تعداد نوکلئوتید های رنای پیک رو افزایش میده ولی میتونه تعداد کدون هاشو کاهش بده چون کدون به اونایی میگفتیم که وارد ریبوزوم میشدن اگه طول پلی پپتید کاهش پیدا کنه تعداد کدون ها هم کم میشه؟؟

ممنون میشم لطف کنید هر سوالتون رو توی یک کامنت جداگانه تایپ کنید چون ما روی هر پیام،یدونه ریپلای بیشتر نمی‌تونیم بزنیم🙏

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

6 ماه پیش

@سید محمد متین رشادی این سوالم الان یه کامنت جداگانه هست

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

6 ماه پیش

اینجا تو گزینه ی 4 استاد اینکه الل های یک صفت باهم به ارث برسند و جدا نشن رو برا مضاعف شدگی هم درنظر گرفتن ولی تو گزینه ی دوم درنظر نگرفتن با اینکه تفسیرشون یکیه پس به نظر من گزینه ی دوم درست تره

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

6 ماه پیش

آخه گزینه ۲ گفته سبب (جدا نشدن) الل تعدادی از صفات بشه، ذهن رو می‌بره به سمت اختلالات تعدادی بیشتر نه ساختاری ها🤔

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

6 ماه پیش

@زینب مقدم بالاخره که باعث میشه الل های تعدادی از صفات باهم به ارث برسن و نسبت به گزینه دوم درست تره به ارث رسیدن الل ها باهم همون باهم موندنشونه دیگه

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

6 ماه پیش

@K .Sh سلام. ممکنه قطعه ای که جا به جا میشه فاقد بخشی از ژن باشه و دارای توالی تنظیمی باشه. پس به طور حتم درست نمیشه

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

6 ماه پیش

@نرگس مهدوی ممنون متوجه شدم❤❤🌹

سلام خسته نباشید. به نظرم مورد الف اشتباهه الان با توجه به مثال زیر ( داخل تصویر) یک جهش جانشینی میتونه باعث تغییر در چارچوب خواندن بشه

سلام و درود با این قضیه موافقم اما استاد بام رفیع این جهش ها رو کلا در دسته تغییر آغاز طبقه بندی میکنن

@سجاد اسماعیلی به هر حال این هم یک نوع جانشینی محسوب میشه

. . | آکادمی امروز

. .

7 ماه پیش

به نظر من گزینه دو غلطه!(تصویر از یک جهش جانشینی با تغییر چهار نوکلئوتید که چهار چوب خواندن هم تغییر می کنه.)

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

7 ماه پیش

اینجا شما سه تا نوکلئوتید رو تغییر دادین🤔

. . | آکادمی امروز

. .

7 ماه پیش

@نرگس مهدوی نه!من چهارتا نوکلئوتید را تغییر دادم.اونجا که هایلایت کردم را ببینید.

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

7 ماه پیش

@. . استاد تو درسنامه به این جهش میگن جهش تغییر افاز

. . | آکادمی امروز

. .

7 ماه پیش

@نرگس مهدوی میدونم.حرف من اینه که همین مثال یعنی چهارچوب خواندن تغییر کرده یعنی گزینه دو غلطه!

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

7 ماه پیش

@. . استاد تغییر چارچوب رو برای حذف و اضافه در نظر میگیرن من با استدلال شما موافقم اما واقعا دلیل قانع کننده ای برای ردش ندارم

@نرگس مهدوی به نظر من هم گزینه2 اشتباهه و با مثال مطرح شده میشه دید که جهش جانشینی باعث تغییر آغاز میشه در تست 9 مورد الف هم استاد گفتن که جهش جانشینی باعث تغییر چارچوب نمیشه که با مثال های مشابه بالا میشه این رو نقض کرد.

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

6 ماه پیش

ببین تغییر چارچوب خواندن اصطلاح خاصه و هرجا این لفظ رو شنیدیم فقط همون حذف و اضافه ای که مضرب 3 نباشند رو درنظر میگیریم این چیزی که شما میگین درسته تو بحث جهش ها خیلی مثال نقض ها نمیشه پیدا کرد ولی ما که قرار نیست همه ی وجه هارو بررسی کنیم ما باید نگاهمون کنکوری باشه یعنی فقط مطالبی که برا کنکور مهمه رو درنظر بگیریم اگه بخوایم واقعیت رو درنظر بگیریم خیلی از چیزایی که تا الان خوندیم اشتباهه با دیدگاه کنکوری و سواد کنکوری گزینه 2 غلطه

جهش ایجاد آغاز یا تغییر آغاز روهم نمیشه در نظر گرفت!؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

7 ماه پیش

واسه کدوم گزینه؟

@زینب مقدم برا خودع سوال لطفا ببنید درست میگم:جهش فقط داخل دنا هس اثراتش‌در دنا،رنا،پلی‌پپتید‌،پروتئین ساخته شده‌ همه اینا هس

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

7 ماه پیش

@امیر حسین عبدی سلام تغییر اغاز میتونه باعث کوتاه تر شدن رشته بشه

با سلام گزینه چهارم میگه جهشی ک ماده وراثتی رو تغییر نمیده ک جانشینی هست حالا جانشینی باعث تغییر در توالی نوکلئوتید میشه بله میشه حالا این نوکلئوتید ها مورد استفاده هلیکاز هستند بنظر بنده بله چون هلیکاز بهرحال پیوند هیدروژنی بین اونا رو باز میکه بنابراین گزینه ۴ درسته

سلام سوال گفته نوکلئوتید مورد استفاده فقط رنا بسپاراز نوکلئوتید استفاده میکنه هلیکاز چیزی مصرف یا استفاده نمیکنه صرفا یه کاری رو روی یه سری نوکلئوتیدها انجام میده

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

9 ماه پیش

تو مورد د نگفته که اون آنزیمه از خود توالی استفاده میکنه میگه از نوکلئوتید ها استفاده میکنه حالا توالی این نوکلئوتید هایی که استفاده میکنه تغییر میکنه که درسته

به نظر من هم با این استدلال گزینه 4 درسته. درسته که توالی نوکلئوتید ها برای هلیکاز مهم نیست اما بالاخره این توالی تغییر که میکنه.

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

6 ماه پیش

@محمدصفا مارامایی به نظر منم درسته چون منظور گزینه 4 این نیست که توالی براش مهمه

سوال گفته نوکلئوتید مورد استفاده فقط رنا بسپاراز نوکلئوتید استفاده میکنه هلیکاز چیزی مصرف یا استفاده نمیکنه

@محمدصفا مارامایی سوال گفته نوکلئوتید مورد استفاده فقط رنا بسپاراز نوکلئوتید استفاده میکنه هلیکاز چیزی مصرف یا استفاده نمیکنه

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

6 ماه پیش

@مریم سادات موسوی هلیکاز هم از نوکلئوتید های جفت شده دنا استفاده میکنه و پیوند هیدروژنی بین اونارو باز میکنه اینم یه نوع استفاده کردنه دیگه چون پیش ماده هلیکاز دناس

@K .Sh استفاده کردن یعنی یه چیزیو برای انجام یه کار دیگه به کار بردن با اینکه روی یه چیزی کار انجام بشه متفاوته یه مثال بی ربط ولی واضح بزنم😄مثلا یه نفر یه عملی رو انجام میده، الان اون عضوش مصرف شده؟ نه روش کار انجام شده

سلام توی گزینه دو‌چهار تا نوکلئوتید رو تغییر داده ما نوکلئوتیذ ها رو سه نایب میخونیم‌پس باعث تغییر در چارچوب خوندن میشه چرا استاد درست گرفتن؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

9 ماه پیش

سلام توجه کن که گفته چهارتا از نوکلئوتید ها عوض بشن نه اینکه به ژن اضافه بشن

برای گزینه ۴ می شد جهش جانشینی جابجایی درون کروموزومی رو هم بگیم

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

9 ماه پیش

مصاعف شدگی خودش شبیه جابجایی هست اما وقتی میره روی کروموزوم همتای خودش دیگه بهش نمیگیم جانشینی میگیم مضاعف شدگی

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

9 ماه پیش

نه اون که باعث افزایش تعداد نسخه های تعدای از ژن ها نمیشه بلکه همون ژن ها کنده میشن میرن میچسبن به یه جای دیگه ی همون کروموزوم و تو کل کروموزوم تعداد ژن ها ثابته

آموزش ویدیویی تست ها زیست شناسی دوازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز