طناز طهماسبی
3 ماه پیش
چرا باید پیوند بین Aو T ها بشکنه هر طور نگاه میکنم وقتی پیوند بین G و A میشکنه چرا باید هیدروژنی ها شکسته بشه
صبا نوروزپور
3 ماه پیش
سلام وقتت بخیر خب اگر قرار باشه قطعه ژن مورد نظرت رو از ساختار دنا جدا کنی علاوه بر اینکه آنزیم EcoR1 پیوند فسفودی استر بین A و G رو باید مستقیما بشکنه غیر مستقیم پیوند هیدروژنی بین A و T هم شکسته میشه تا انتها چسبنده تشکیل شود و الا که قطعه ژن مورد نظرت از دنا جدا نمیشه
طناز طهماسبی
3 ماه پیش
من اینجا رو متوجه نشدم ، الان انزیم جایگاه تشخیص داره از اون ور این جایگاه از جنس دنا و دو رشته ای؟ مگه میشه؟
کوثر حسومی
4 ماه پیش
خییلی از این بخش ژنتیک خوشم اومد د اینده اگه خاصتیم ما هم از این حرکتا بزنیم چطور از چه رشته ای باید بریم
ستایش قراگوزلو
3 ماه پیش
سلام فکر میکنم بیوتکنولوژی که رشته دکترایپیوسته هست سختم هست قبولیش
محمد حسین زاده
1 سال پیش
جایگاه تشخیص برای آنزیم برش دهنده یا برای دنایی که قراره بریده بشه
نرگس مهدوی
1 سال پیش
جایگاه تشخیص برای انزیم برش دهنده
مرضیه هوشمند
1 سال پیش
جایگاه تشخیص توالی از دنا است ک انزیم برش دهنده شناسایی می کند
ثنا کاظم زاده
1 سال پیش
همه ی انزیم های برش دهنده نقش دفاعی دارن یا فقط یه نوع خاصش برای مقابله با ویروس؟
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
اره دیگه البته قید نیاورده ولی بطور کلی،باید بخشی از سامانه دفاعی باکتری در نظر بگیرید(چون کتاب قید نیاورده،بعید میدونم طراح هم قید بیاره) و اینکه جایی از کتاب هم نگفته که برای مقابله با ویروسه
ثنا کاظم زاده
1 سال پیش
شبیه اون ادم فضایی هان تو انیمشن جوجه کوچولو
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
🌷🌷
علی سلیمانی
1 سال پیش
سلام از اهداف همسایه سازی چرا نگفته تولید مقادیر زیاد دنای نو ترکیب؟
Sara . R
1 سال پیش
سلام ، وقت بخیر چون ما چیزی که در نهایت میخوایم دنای نوترکیب نیست ، ما نمیخوایم دنای نوترکیب درست میکنیم ما میخوایم یک ژن رو بیشتر تولید کنیم ، دنای نوترکیب بدرد بخور نیست برامون
فاطمه رسولی
1 سال پیش
سلام یه سوال داشتم استاد گفتن انزیم های برش دهنده مختص باکتری ها هستند ولی تو دقیقه 15 میگن این انزیم میتوانند بیوندهای فسفودی استر بین نوکلوتیدهای خطی و حلقوی بشکند دنای باکتری که حلقویه خطی نیست متوجه نشدم
ZH S
1 سال پیش
سلام دوست عزیز بله مختص باکتری هستند ولی باکتری این انزیم ها رو برای تجزیه دی ان ای خودش استفاده نمکنه که جز سامانه دفاعی باکتری هستند بر علیه دی ان ای بیگانه که این دی ان ای بیگانه میتونه خطی باشه یا حلقوی به عنوان مثال یه دی ان ای رو که میخوای تکثیر بدی وارد باکتری کنی مثلا دی ان ای انسان رو همینطوری خطی وارد باکتری کنی باکتری متوجه میشه که دی ان ای بیگانه است با استفاده از انزیم های برش دهنده پیوند های فسفو دی استر دی ان ای انسانی رو که واردش کردیم میشکنه (یادبگیرم قبل هم استاد میگفت برای گول زدن باکتری باید مثلا اون ژ« مورد نظر رو در قالب پلازمید به باکتری انتقال بدیم به همین دلیل بود که ماع از بین رفتن ژ« توسط انزیم های برش دهنده در باکتری بشه )
حدیثه بابایی
1 سال پیش
این آنزیم های برش دهنده فقط دنای ویروس هارو میشکونن؟
Sara . R
1 سال پیش
سلام ، وقتت بخیر باشه نه میتونن دنای انسان ، جانور یا هر چیزی باشه لزوما فقط ویروس منظورمون نیست
alaa gholami
1 سال پیش
سلام من نمیدونم خوب متوجه نشدم یا چیز دیگه ای هست ، سوالم اینه که خب آنزیم برش دهنده توی باکتری وجود داره و مختص باکتریه قبول ولی ما که همیشه ژنی که میخوایم استخراج کنیم برای باکتری نیست ، یعنی برای استخراج فلان ژن که مال انسانه باید این آنزیم رو بگیریم از باکتری و وارد یاخته ی دهنده ی ژن بکنیم تا این اتفاق صورت بگیره ؟
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام اره همینطوره از این انزیمه برای برش ژن ها استفاده میکنیم
alaa gholami
1 سال پیش
@نرگس مهدوی سلام ممنون از پاسخگویی تون یه سوال دیگه هم داشتم که به سوال قبلیم ربط داره الان آنزیم های برش دهنده که مختص باکتری ها هستن توی توالی های مختلف ژن های انسانی هم وجود دارن یا ما برای برای برش باید وارد ژن انسانی کنیم اونا رو ؟
Sara . R
1 سال پیش
@alaa gholami سلام ، وقتتون بخیر باشه طبق گفته ی استاد در دقیقه ۳۵:۵۰ که گفتن این آنزیم ها در یوکاریوت ها وجود ندارن پس به این نتیجه میرسیم که اگه بخوایم زن انسانی رو برش بدیم باید آنزیم مورد نظر توالی اش رو وارد زن کنیم
alaa gholami
1 سال پیش
@Sara . R سلام ممنونم از پاسخگویی تون فهمیدم
پارسا رحیمی
1 سال پیش
این همسانع سازی برای گونه های یکسان هم در نظر گرفته میشه ؟ آخه آقای بام رفیع گفتن ژن جدا کردی و به جانداری که به طور نرمال این ژن نداره وارد میکنیم
Sara . R
1 سال پیش
سلام ، وقتت بخیر باشه فکر نکنم برای گونه های یکسان در نظر گرفته بشه چون طبق چیزی که گفتید گونه های یکسان از اسمشون معلومه ژن هاشون تقریبا شبیه همه!
Sara . R
1 سال پیش
درکل اگه از یک گونه به گونه دیگه باشه تراژن حساب میشه ولی اگه از یک گونه به همون گونه باشه تراژن حساب نمیشه ولی درکل مهندسی ژنتیک گفته میشه اینو درمورد مهندسی ژنتیک بدونید که اگه یک ژن رو از یک جاندار به جاندار دیگه وارد کنیم که این جاندارمون صفت جدیدی بگیره میشه مهندسی ژنتیک دقت کنید که اگه صفت جدیدی در این جاندار بروز نده مهندسی ژنتیک نیست و تنها بخش قابل توجه اینه و ربطی هم به گونه و اینا نداره
آموزش ویدیویی زیست شناسی دوازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز
سید محمد متین رشادی
3 هفته پیش
اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷