یادبگیریم4:گردش خون ساده در مهره داران

4.9/5
(252 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم
سوالات دیگران
BTMN ‌ | آکادمی امروز

BTMN ‌

4 ماه پیش

توی ماهی بین دهلیز و بطن دریچه داریم؟

(1)

زهرا جودی | آکادمی امروز

زهرا جودی

4 ماه پیش

سلام استاد اول گفتن برخی خزندگان و دوزیستان بالغ گردش مضاعف وقلب 3 حفره ای دارند بعد دوباره گفتن که فقط دوزیستان بالغ قلب 3 حفره دارند الان خزندگان چی میشن کدوم درسته؟

BTMN ‌ | آکادمی امروز

BTMN ‌

4 ماه پیش

فکر کنم منظورشون از "فقط"این بوده که بین دوزیستان فقط دوزیست بالغ هست که قلب ۳حفره ای داره چون میدونیم دوزیست نوزاد توی دسته گردش خونی ساده و قلب ۲ حفره ای قرار داره.به‌طور کلی طبق جزوه دوزیست بالغ و برخی خزندگان قلب ۳ حفره ای و برخی دیگر خزندگان مثل کروکودیل ها قلب ۴حفره ای دارن

میشع اینجاگفت بطن قطور ترین و بزرگ ترین حفره در ماهی است ولی مخروط سرخرگی بیشترین مقدار خون رو در خود جا داد یا خیر

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

(1)

عطیه رحمانی | آکادمی امروز

عطیه رحمانی

11 ماه پیش

خداقوت ایا این دیدگاه درست هست که در سطح شکمی خون روشن داریم چون انشعابات سرخرگ پشتی به همه جای بدن میرود واین دیدگاه درست هست که در سطح پشتی خون تیره داریم چون مویرگ ها جمع میشوند تا در نهایت سیاهرگ شکمی تشکیل شود ممنون

بله میشه گفت که در سطح شکمی و پشتی، هم خون تیره دیده میشه و هم روشن

(1)

عطیه رحمانی | آکادمی امروز

عطیه رحمانی

11 ماه پیش

سلام وقت به خیر بنده تستی از این قسمت حل میکردم مخروط سرخرگی را بزرگترین قسمت در بین حفرات قلب وسینوس سیاهرگی دیده بود ایا بطن ومخروط سرخرگی هم اندازه هستند؟

سلام این دو تا بخشی از خود قلب نیستند هم اندازه هم نیستند

(1)

Mobina z | آکادمی امروز

Mobina z

10 ماه پیش

نه اتفاقا انگار که بطن بزرکتره اگه به شکل توجه کنیذ

He!ya ‌ | آکادمی امروز

He!ya ‌

11 ماه پیش

https://emrooz.ir/cbgstbc-18173?comment_id=700230#comment-700230 https://emrooz.ir/cbgstbc-18173?comment_id=700229#comment-700229 با توجه ب این کامنت خب الان کرم خاکی جزو گردش بسته ساده بگیریم باز؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

11 ماه پیش

کرم خاکی گردش خون بسته داره تصویری که برات میفرستم رو چک کن البته از کتاب الان حذف شده فکر میکنم

He!ya ‌ | آکادمی امروز

He!ya ‌

11 ماه پیش

@نرگس مهدوی اره گردش خونه بسته داره میگم ساده است یا کلا نه ساده است نه مضاعف صرفا ساده ترین نوع گردش خون بسته است

Mobina z | آکادمی امروز

Mobina z

10 ماه پیش

@نرگس مهدوی این تو کتاب نیست

(1)

Mobina z | آکادمی امروز

Mobina z

10 ماه پیش

@He!ya ‌ ساده ترین گردش خون بسته رو داره

(1)

He!ya ‌ | آکادمی امروز

He!ya ‌

11 ماه پیش

کرم حلقوی رو نباید جزو گردش ساده بسته حساب کنیم درسته ؟

چرا اتفاقا

BTMN ‌ | آکادمی امروز

BTMN ‌

4 ماه پیش

کرم های حلقوی مثل کرم خاکی دستگاه گردش بسته دارن(ساده ترین سامانه گردش بسته) ولی توی دسته بندی سامانه گردشی بسته ساده و مضاعف قرار نمیگیرن

(1)

تو حفرات قلب کلا خون تیره جریان دارد؟؟!

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

در قلب چه موجودی؟

Mobina z | آکادمی امروز

Mobina z

10 ماه پیش

بله ولی در یاخته های قلب از سرخرگ کرونری که منشعب از سرخرگ پشتیه خون روشن وجود داره

سلام خسته نباشین من یه سوال داشتم مگه خون از سیاه رگ شکمی به دهلیز نمی ه بعد به بطن؟ولی تو جزوه استاد طور دیگه نوشتن

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم ریپلای نکنید 🌷

(1)

سلام ببخشید و خسته نباشید در بدن ماهی چند سرخرگ و سیاهرگ کرونری وجود دارد؟

تعداد سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های کرونری در قلب ماهی به نوع ماهی بستگی دارد. به طور کلی، ماهی‌ها قلب ساده‌تری نسبت به پستانداران دارند و سیستم گردش خون کرونری آن‌ها نیز به همین نسبت ساده‌تر است. سرخرگ‌های کرونری: معمولاً یک یا دو سرخرگ کرونری اصلی در ماهی‌ها وجود دارد که از آئورت منشأ می‌گیرند و خون را به بافت قلب می‌رسانند. سیاهرگ‌های کرونری: سیاهرگ‌های کرونری خون را از بافت قلب جمع‌آوری کرده و به دهلیز یا سینوس سیاهرگی (Sinus venosus) تخلیه می‌کنند. تعداد و الگوی دقیق سیاهرگ‌ها می‌تواند متغیر باشد.

سلام ببخشید تعریف سرخرگ این بود که رگی ست که خون را از قلب دور می کند پس چرا به رگی که از سرخرگ پشتی منشعب می شود به سمت قلب می رود میگیم سرخرگ مگه نباید سیاهرگ باشه

نه اون کرونر است و برای خونرسانی به بافت قلبه

سلام ببخشید طبق این نکته یعتی باید گفت تنها سرخرگ و سیاهرگ متصل به قلب ماهی و نوزاد دوزیست رگهای کرونری هستن...

سلام اینم نمیشه گفت چون معلوم نیست که اصلا کرونری داشته باشن یا نه

@سید محمد متین رشادی آخه اینو خود استاد گفتن که قلب هم به عنوان یک اندام باید خونرسانی بشه پس قاعدتا کرونری داره توی کتاب میکرو هم دیدم این موضوع رو

(1)

Amir . | آکادمی امروز

Amir .

1 سال پیش

نه ببین منظور این نکته این بوده که خود سرخرگ و سیاهرگ شکمی اتصال مستقیم به قلب ندارن و سیاهرگ شکمی خونش را به سینوس سیاهرگی میرزد و سرخرگ شکمی خونش را از مخروط سرخرگی میگیرد ولی دقت کن که باید حتما رگی وجود داشته باشه که قلب رو خون رسانی کنه بعد استادم برا این گفتن کرونر که بهتر درک کنیم چون کار کرونر رو تو گفتارهای قبلی یاد گرفته بودیم

(3)

سلام ببخشید من از قبل فکر میکردم مخروط سرخرگی از همه بزرگتر باشه آخه یکم توی شکل کتاب سخته متوجه شدنش

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

تو این شکل ببین بطن بزرگتره

Mobina z | آکادمی امروز

Mobina z

10 ماه پیش

تصویری که فرستادی مقایسه رو درست اانحام داده

درود؛ الان قلب ماهی چند دریچه دارد؟ در منابع مختلف ۲ تا یاد شده اما در شکل کتاب درسی من ۳ تا میبینم یکی بین سیاهرگ شکمی و دهلیز؛ یکی بین بطن و سرخرگ شکمی و یکی بین خود بطن و دهلیز... الان تکلیف چیه؟

دریچه سینوس و‌نو‌زوس (Sinus venosus valve): این دریچه خون را از سیاهرگ‌ها (سیاهرگ وینوس) به داخل دهلیز هدایت می‌کند و از برگشت خون جلوگیری می‌کند. دریچه دهلیزی-بطنی (Atrioventricular valve): این دریچه بین دهلیز و بطن قرار دارد و به خون اجازه می‌دهد تا از دهلیز به بطن جریان یابد. این دریچه می‌تواند به نوعی در ماهی‌ها به صورت یک دریچه واحد باشد. دریچه بطن-آئورتی (Ventricular-aortic valve): این دریچه خون را از بطن به آئورت هدایت می‌کند و از برگشت خون به بطن جلوگیری می‌کند. دریچه‌های آرتریالی (Arterial valves): بعضی از ماهی‌ها ممکن است دریچه‌هایی در رگ‌های خونی بزرگ خود داشته باشند که به کنترل جریان خون کمک می‌کند. این علمیشه

دهلیز ماهی انقباض داره

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

2 سال پیش

بله