یادبگیریم4:گردش خون ساده در مهره داران
زهرا جودی
4 ماه پیش
سلام استاد اول گفتن برخی خزندگان و دوزیستان بالغ گردش مضاعف وقلب 3 حفره ای دارند بعد دوباره گفتن که فقط دوزیستان بالغ قلب 3 حفره دارند الان خزندگان چی میشن کدوم درسته؟
ستایش یدالهی
10 ماه پیش
میشع اینجاگفت بطن قطور ترین و بزرگ ترین حفره در ماهی است ولی مخروط سرخرگی بیشترین مقدار خون رو در خود جا داد یا خیر
(1)
عطیه رحمانی
11 ماه پیش
خداقوت ایا این دیدگاه درست هست که در سطح شکمی خون روشن داریم چون انشعابات سرخرگ پشتی به همه جای بدن میرود واین دیدگاه درست هست که در سطح پشتی خون تیره داریم چون مویرگ ها جمع میشوند تا در نهایت سیاهرگ شکمی تشکیل شود ممنون
سید محمد متین رشادی
11 ماه پیش
بله میشه گفت که در سطح شکمی و پشتی، هم خون تیره دیده میشه و هم روشن
(1)
عطیه رحمانی
11 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی 🙏🏻🙏🏻😊
عطیه رحمانی
11 ماه پیش
سلام وقت به خیر بنده تستی از این قسمت حل میکردم مخروط سرخرگی را بزرگترین قسمت در بین حفرات قلب وسینوس سیاهرگی دیده بود ایا بطن ومخروط سرخرگی هم اندازه هستند؟
سید محمد متین رشادی
11 ماه پیش
سلام این دو تا بخشی از خود قلب نیستند هم اندازه هم نیستند
(1)
عطیه رحمانی
11 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی ممنونم
Mobina z
10 ماه پیش
نه اتفاقا انگار که بطن بزرکتره اگه به شکل توجه کنیذ
He!ya
11 ماه پیش
https://emrooz.ir/cbgstbc-18173?comment_id=700230#comment-700230 https://emrooz.ir/cbgstbc-18173?comment_id=700229#comment-700229 با توجه ب این کامنت خب الان کرم خاکی جزو گردش بسته ساده بگیریم باز؟
نرگس مهدوی
11 ماه پیش
کرم خاکی گردش خون بسته داره تصویری که برات میفرستم رو چک کن البته از کتاب الان حذف شده فکر میکنم
He!ya
11 ماه پیش
@نرگس مهدوی اره گردش خونه بسته داره میگم ساده است یا کلا نه ساده است نه مضاعف صرفا ساده ترین نوع گردش خون بسته است
Mobina z
10 ماه پیش
@نرگس مهدوی این تو کتاب نیست
(1)
He!ya
11 ماه پیش
کرم حلقوی رو نباید جزو گردش ساده بسته حساب کنیم درسته ؟
BTMN
4 ماه پیش
کرم های حلقوی مثل کرم خاکی دستگاه گردش بسته دارن(ساده ترین سامانه گردش بسته) ولی توی دسته بندی سامانه گردشی بسته ساده و مضاعف قرار نمیگیرن
(1)
امیررضا عبادی
1 سال پیش
تو حفرات قلب کلا خون تیره جریان دارد؟؟!
نرگس مهدوی
1 سال پیش
در قلب چه موجودی؟
Mobina z
10 ماه پیش
بله ولی در یاخته های قلب از سرخرگ کرونری که منشعب از سرخرگ پشتیه خون روشن وجود داره
کیان قشلاقی
1 سال پیش
سلام خسته نباشین من یه سوال داشتم مگه خون از سیاه رگ شکمی به دهلیز نمی ه بعد به بطن؟ولی تو جزوه استاد طور دیگه نوشتن
(1)
علی اقتدار زاده
1 سال پیش
سلام ببخشید و خسته نباشید در بدن ماهی چند سرخرگ و سیاهرگ کرونری وجود دارد؟
ابوالفضل دارابی
1 سال پیش
تعداد سرخرگها و سیاهرگهای کرونری در قلب ماهی به نوع ماهی بستگی دارد. به طور کلی، ماهیها قلب سادهتری نسبت به پستانداران دارند و سیستم گردش خون کرونری آنها نیز به همین نسبت سادهتر است. سرخرگهای کرونری: معمولاً یک یا دو سرخرگ کرونری اصلی در ماهیها وجود دارد که از آئورت منشأ میگیرند و خون را به بافت قلب میرسانند. سیاهرگهای کرونری: سیاهرگهای کرونری خون را از بافت قلب جمعآوری کرده و به دهلیز یا سینوس سیاهرگی (Sinus venosus) تخلیه میکنند. تعداد و الگوی دقیق سیاهرگها میتواند متغیر باشد.
محدثه آقاسی زاده
1 سال پیش
سلام ببخشید تعریف سرخرگ این بود که رگی ست که خون را از قلب دور می کند پس چرا به رگی که از سرخرگ پشتی منشعب می شود به سمت قلب می رود میگیم سرخرگ مگه نباید سیاهرگ باشه
فاطمه زهرا رمضانی مقدم
1 سال پیش
نه اون کرونر است و برای خونرسانی به بافت قلبه
علیرضا خزائی
1 سال پیش
سلام ببخشید طبق این نکته یعتی باید گفت تنها سرخرگ و سیاهرگ متصل به قلب ماهی و نوزاد دوزیست رگهای کرونری هستن...
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
سلام اینم نمیشه گفت چون معلوم نیست که اصلا کرونری داشته باشن یا نه
علیرضا خزائی
1 سال پیش
@سید محمد متین رشادی آخه اینو خود استاد گفتن که قلب هم به عنوان یک اندام باید خونرسانی بشه پس قاعدتا کرونری داره توی کتاب میکرو هم دیدم این موضوع رو
(1)
Amir .
1 سال پیش
نه ببین منظور این نکته این بوده که خود سرخرگ و سیاهرگ شکمی اتصال مستقیم به قلب ندارن و سیاهرگ شکمی خونش را به سینوس سیاهرگی میرزد و سرخرگ شکمی خونش را از مخروط سرخرگی میگیرد ولی دقت کن که باید حتما رگی وجود داشته باشه که قلب رو خون رسانی کنه بعد استادم برا این گفتن کرونر که بهتر درک کنیم چون کار کرونر رو تو گفتارهای قبلی یاد گرفته بودیم
(3)
علیرضا خزائی
1 سال پیش
سلام ببخشید من از قبل فکر میکردم مخروط سرخرگی از همه بزرگتر باشه آخه یکم توی شکل کتاب سخته متوجه شدنش
Mobina z
10 ماه پیش
تصویری که فرستادی مقایسه رو درست اانحام داده
امیرمحمد محمودی
1 سال پیش
درود؛ الان قلب ماهی چند دریچه دارد؟ در منابع مختلف ۲ تا یاد شده اما در شکل کتاب درسی من ۳ تا میبینم یکی بین سیاهرگ شکمی و دهلیز؛ یکی بین بطن و سرخرگ شکمی و یکی بین خود بطن و دهلیز... الان تکلیف چیه؟
ابوالفضل دارابی
1 سال پیش
BTMN
4 ماه پیش
فکر کنم منظورشون از "فقط"این بوده که بین دوزیستان فقط دوزیست بالغ هست که قلب ۳حفره ای داره چون میدونیم دوزیست نوزاد توی دسته گردش خونی ساده و قلب ۲ حفره ای قرار داره.بهطور کلی طبق جزوه دوزیست بالغ و برخی خزندگان قلب ۳ حفره ای و برخی دیگر خزندگان مثل کروکودیل ها قلب ۴حفره ای دارن