ستایش آلبا
6 ماه پیش
الان مگه نمیگیم در الل های یکسان همون نوع الل بیان میشه؟ پس وقتی الل ها یکسان نباشن و قرار باشه فقط یکی از الل ها بروز کنه (رابطه بارز و نهفته) پس چرا الل بارز و الل نهفته رو با یک حرف نشون میدن و فقط بزرگ و کوچیکش فرق میکنه؟ از اول الل هاش یکسان نبودن که / عذرخواهی میکنم شاید من متوجه نشدم
جواد سارا
5 ماه پیش
خواهش میکنم منم اصلا نفهمیدم تو چی میگی
(1)
ریحانه محبی فر
6 ماه پیش
ما در گربه هل هم خالی خالی مشکی و سفید داریم هم خاکستری یعنی میشه گفت در شرایط مختلف نوع بیان ژن متفاوته؟
ریحانه محبی فر
5 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی خب چرا یه چیز مشخصی نیست و متفاوته رابطه ی الل های مربوط به رنگشون؟ همشون گربه هستن دیگه
مونا نصیری
6 ماه پیش
سلام وقت بخیر اینکه استاد میگن هر فرد دیپلوئید برای (هر)صفت بیش از یک الل دارد... خب ممکنه اون صفت وابسته به X باشه و در پسران این موضوع صدق نمیکنه درسته؟
مونا نصیری
6 ماه پیش
ممنون🙏
نازنین زهرا سپهوند
7 ماه پیش
سلام وقت بخیر، میشه بگید منظوراینسوالچیه؟ در رابطه بارزیت ناقص افراد ناخالص فنوتیپی متفاوت با حالتهای خالص بروز میدهند ولی در رابطه بارز نهفتگی تعداد فنوتیپها کمتر از ژنوتیپ هستند
(1)
نازنین زهرا سپهوند
6 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی ممنون
asra azizi
7 ماه پیش
سلام یه سوال در ژنوتیپ خالص رابطه بارز و نهفته و هم توان و بارزی ناقص چرا وجود داره؟ اول فیلم استاد گفت روابط بین الل ها زمانی پیش میاد ک این دوتا الل متفاوت باشد..؟؟
طناز طهماسبی
7 ماه پیش
چرا ژنوتیپ خالص جز همه دسته بند های روابط هست ؟ مگه این روابط در مورد ژنوتیپ ناخالص نیستند؟
(1)
(1)
طناز طهماسبی
7 ماه پیش
در دسته بندی قبلش استاد ژنوتیپ خالص رو جز روابط نذاشته بودند ولی اینجا برای رابطه بارز و نهفته زنوتیپ خالص رو هم گفتند الان کدوم درسته در دسته بندی رابطه بارز و نهفته زنوتیپ خالص هم قرار میگیره ؟
سید محمد متین رشادی
7 ماه پیش
توضیح دادم 🌷
طناز طهماسبی
7 ماه پیش
اینجا نمیتونیم بگیم مثال نقض داره ؟ مثلا اینکه پسران در صفت روی کرومموزوم x فقط یک الل دارند?
ZAHRA EZAZI
7 ماه پیش
اگه پرنده ای که استاد توی مثالاشون گفتن هاپلوئید یا تریپلوئید باشه چطوری بیان میکنیم؟ کتاب در این حد باز کرده؟
شاهرخ جعفری
7 ماه پیش
در هاپلوییدها رابطه بارز و معنی نداره چون هر ژن فقط یک نسخه داره، پس همون الل (چه بارز باشه چه نهفته در حالت دیپلوئید) خودش رو نشون میده. یعنی ما فقط یک والد داریم که اون والد یا اللA داره یا اللa بنابراین فرزند یکی از این دوتا میشه نه هردو تاش باهم چون یک والد بهش یکی از اینا رو داده . حالا توی تریپلویید برای بارز و نهفته فرض کن ژن A برای رنگ پر است A → رنگ قرمز (غالب) a → رنگ سفید (مغلوب) AAA هر سه الل غالب قرمز (کامل) AAa دو تا غالب، یکی مغلوب قرمز (چون A غالب است و تعدادش بیشتر) Aaa یکی غالب، دو تا مغلوب قرمز (چون A هنوز اثر خودش را دارد) aaa هر سه مغلوب سفید
(2)
پرنیان جهان بین
8 ماه پیش
درود بر شما خسته نباشید... درباره رابطه هم توان میتونیم افرادی که چشمای دو رنگ دارن رو مثال زد؟ افرادی هستن که یه چشمشون آبیه و چشم دیگشون سیاهه..
پرنیان جهان بین
8 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی بله..خیلی ممنون🙏
ریحانه خسروی
1 سال پیش
سلام اگر پرنده هاپلوئید بود به چه صورت بیان میکنیم؟
(1)
ریحانه خسروی
1 سال پیش
لطفا جداب پرسش من رو بدید🙏
سام سیفی
1 سال پیش
استاد اینجا اشتباهی نوشته بارزنهفته درستش میشه بارزیت ناقص
(1)
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
بله جلوتر اصلاح کردن
مهسا موسائیان
1 سال پیش
سلام وقتتون بخیر ....این ویدیو مال چه سالی هست؟
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
Yasin Aryani
3 ماه پیش
سه پدر یه مادر 🤣
(1)