یادبگیریم6: مراتب فشردگی کروموزوم های خطی

4.9/5
(622 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

فام تن (کروموزوم)

نوکلئوتیدها، واحدهای سازنده نوکلئواسید ها
نوکلئوتیدها، واحدهای سازنده نوکلئواسید ها

`00:56

نوکلئیک اسید ها، رابطه مکملی، نکته کلیدی مدل نردبان مارپیچ
نوکلئیک اسید ها، رابطه مکملی، نکته کلیدی مدل نردبان مارپیچ

`01:21

کروموزوم (فام تن) ،  مراتب فشردگی کروموزوم های خطی
کروموزوم (فام تن) ، مراتب فشردگی کروموزوم های خطی

`01:27

تعداد کروموزوم ها + مجموعه های کروموزومی
تعداد کروموزوم ها + مجموعه های کروموزومی

`01:14

تعیین عدد کروموزومی یاخته
تعیین عدد کروموزومی یاخته

`00:25

1 تمرین

چرخه یاخته ای (اینترفاز ، تقسیم) + تست ها (قسمت اول)
چرخه یاخته ای (اینترفاز ، تقسیم) + تست ها (قسمت اول)

`01:36

1 تمرین

تست ها (قسمت دوم)
تست ها (قسمت دوم)

`01:04

سوالات دیگران

توی کتاب سال دهم فقط نوکلویوتید رو گفته فسفر داره امینو اسیدو نگفته

درست میگید ، کتاب دهم ، اتم فسفر رو فقط برای نوکلئیک اسید گفته البته من ندیدم استاد بگن آمینواسید فسفر داره

باز میشه یعنی چی

باز شدن پیچ و تاب یعنی پیچ و تابش از بین میره ، یعنی فشردگیش کم میشه باز شدن مارپیچ، یعنی مارپیچش از بین می‌ره و صاف میشه

میتونیم بگیم نوکلئوزوم برابر است با ۸تا مولکول هیستون و کروموزوم؟

هر مونومر درون نوکلئوزوم ها ..... ادامه اش یعنی چی، این یک خط رو درک نمیکنم نوکلئوزوم مگه همون دسته 8 تایی هیستون ها نیستن؟ پس یعنی چی مونومر درونشون فلان داره

M.S .H | آکادمی امروز

M.S .H

3 ماه پیش

ببین میگه خود نوکلئوزوم از پروتئین و DNA تشکیل شده....(و ما می دانیم که DNA یک نوع نوکلئیک اسید هست) حالا هر کدوم از اینا(پروتئین و نوکلئیک اسید)خودشون از واحد های دیگه تشکیل شده ...پروتئین از آمینو اسید هست و نوکلئیک اسید از واحد هایی به نام نوکلئوتید تشکیل شده... در پروتئین آمینواسید ها مثل زنجیر کنار هم قرار گرفتن و پروتئین رو ساختن از این رو پروتئین پلیمر و واحد های سازندش که آمینو اسید ها هستند رو مونومر می گن در نوکلئيک اسید نوکلئوتید ها در کنار هم قرار گرفتن و نوکلئیک اسید رو ساختن از این رو به نوکلئیک اسید پلیمر و به واحد های سازندش که نوکلئوتید ها هستند مونومر می گن با توجه به اینا می تونیم بگیم که نوکلئوزوم از آمینو اسید و نوکلئوتید ساخته شده که هر دو مونومر هستند

(1)

z z | آکادمی امروز

z z

3 ماه پیش

سلام ببخشید گزینه 3 درواقع بعضی منابع اولین فشردگی رو در هیستون در نظر می گیرند ولی استاد گفتند قبل ان هم فشردگی کم است الان گزینه 3 درستع یا نادرست؟؟؟

میتونیم بگیم رشته کروماتینی همون کروماتیده ؟

z z | آکادمی امروز

z z

3 ماه پیش

سلام یک رشته کروماتینی درواقع شامل یک کروماتید است ویک مولکول دنا هستش اگر بگیم رشته کروماتینی در واقع همون کروماتید است اون وقت در رشتهای فشرده چی درسته در رشته فشرده یک کروماتید است اما حالت کروماتینی نداره که

یعنی موقع رونویسی و همانند سازی کل فشردگی کروموزوم باز میشه ؟ حتی فشردگیهای قبل کروماتین ؟

سلام استاد اولین سوالو که غلط گرفتن! مگه دنای حلقوی در همان ابتدا قبل از حلقوی شدن دنای معمولی مارپیچ نبوده پس نمیتوان گفت که دنای حلقوی ام دارای فشردگی است؟

مریم جابری | آکادمی امروز

مریم جابری

4 ماه پیش

علمیش و دقیق درسته ولی تست وقتی اسم فشردگی میاره منظورش هیستونه

سلام.مگه نگفتیم ژن همه چیز توی همه موجودات و همه جا هست،ولی خوب گفتیم همه دستور ژن‌ها تو همه جا انجام نمی‌شه. مثلاً ژن تولید انسولین تو یاخته‌های چشم ما هم هستش ولی خب اونجا اون ژن استفاده نمی‌شه. پس چرا اینجا استاد گفتن که هیچ پروکاریوتیژن تولید پروتئین هیستون را ندارد؟!

چون پروکاریوت اصن هسته نداره😂

همیشه ۸ هیستون داخل هر گلوله هستش؟

طبق گفته استاد بله

الان رشته کروماتین از ملکول دنا و هیستون تشکیل شده؟

z z | آکادمی امروز

z z

3 ماه پیش

بله ومونومر های دنا وهیستون

(دررابطه با فشردگی کروموزوم ها و در جواب به ویستون)پس این بخش از جزوه منظورش چیه؟

مگه اولین مرحله فشرده شدن دنا،همون مارپیچ دنا نیست؟!چرا تو کتاب تست میگه که هیستون ها اولین مرحله فشرده شدن رو باعث میشن؟!

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

سلام با اجازه از استاد ببینید تو زیست 3 کامل همه تعاریف DNA توضیح داده میشه پس نگران یاد گرفتن موضوعی نباشید ولی اگه خواسته باشید بدونید مارپیچ DNA همیشه و چه در صورت وجود و نبود پروتئین هیستون به جز زمان همانند سازی هستش ولی زمانی که پروتئین هیستون اومد کنار مارپیچ DNA و مارپیچ DNA حدود 2 دور دورش چرخید اون موقع حالت فشردگی کروموزوم اسمش میشه پیچ و تاب DNA فشرده شدن مولوکول DNA با پیچ و تاب دار شدن DNA معنا پیدا میکنه اگه بازم سوالی بود بگید بیشتر توضیح بدم درسته اینا تو 12 هم هستش ولی دونستنش برای ذهن های تشنه دانش به نظرم خوبه

(4)

(1)

@بهاره سلطانی امیدوارم مفید بوده باشه

(1)

سلام ، در چی یاد گرفتی گفته شده که "همه کروموزوم ها داری فشردگی می باشند" و این جمله درستیه در منابع مختلف هم ذکر شده که کروموزم حلقوی هم فشردگی (هر چند ساده تر) به کمک پروتئین هایی به جز هیستون دارند . ولی استاد گفت غلطه ‌.

(1)

رنا هم در یوکاریوت هاش هیستون داره؟

نه رنا فاقد هیستون است