یادبگیریم5: مراحل مهندسی ژنتیک ( وارد کردن دنای نوترکیب به یاخته میزبان)
مریم رفیعی
2 ماه پیش
سلام استاد میگن همراه با هر دونوع شوک از مواد شیمیایی استفاده میشه ولی کتاب گفته شوک الکتریکی و یا حرارتی همراه با مواد شیمیایی نمیشه فقط شوک حرارتی رو با مواد شیمیایی در نظر گرفت؟
(1)
کوثر حسومی
12 ساعت پیش
سوال منم هست چرا جوابتو ندادن :/؟
مریم رفیعی
3 ماه پیش
سلام استاد میگن همراه با هر دونوع شوک از مواد شیمیایی استفاده میشه ولی کتاب گفته شوک الکتریکی و یا حرارتی همراه با مواد شیمیایی نمیشه فقط شوک حرارتی رو با مواد شیمیایی در نظر گرفت؟
(1)
zsb fall
3 ماه پیش
سلام استاد نگفتن که هر دو شوک با هم همراه با مواد شیمیایی هست بلکه گفتن هر شوکی که باشه چه حرارتی چه الکتریکی که یکی از اینا هست با مواد شیمیایی،زمان ۳:۳۰ به بعد ازویدیو رو دوباره ببینید
مریم رفیعی
3 ماه پیش
@zsb fall منم منظورم همین بود ولی کتاب طوری نوشته که انگار یا شوک الکتریکی استفاده میشه یا حرارتی به همراه مواد شیمیایی. یعنی فقط مواد شیمیایی رو برای حرارتی لحاظ کنیم
(1)
Zahra =)
3 ماه پیش
اینجا میتونیم بگیم که بهتره از شوک الکتریکی استفاده کنیم از جایی که گرما تا حدی خطر تخریب رو داره؟!
ریحانه خسروی
1 سال پیش
سلام ما وقتی ژن رو از یاخته مبدا استخراج میکنم در یاخته مبدا دو سر دنا که شکستگی ایجاد شده به هم متصل میشن ؟
فاطمه اکبری
4 ماه پیش
سلام.اهمیت نداره.چون همونطور که استاد گفتن شما میتونی اون یاخته مبدا رو بندازی سطل آشغال!یعنی عملا مهم نیست که میچسبن یا نه ولی نه نمیچسبن.چون باید فسفودی استر برقرار کنیم که با کمک آنزیم (مثل لیگاز) انجام میشه و وقتی ما اون سلول رو نیاز نداریم،پس نمیایم آنزیم بریزیم که دوباره فسفودی استرش تشکیل بشه
(1)
محمد مهدی بهپور
1 سال پیش
بعضی جاهها مواد شیمیایی رو فقط همراه با شوک حرارتی میدونن کدومو بگیریم هردو یا فقط حرارتی؟؟
(1)
دانش اموز 1
1 سال پیش
سلام اینجا استاد نوشتن منافذی .< یک منفذ یا منافذی> باید در دیوار باکتری ایجاد شه ؟
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
سلام لطفاً تایم دقیق رو مشخص کنید برام 🌷 ریپلای نباشه 🌷
نگار بابا محمدی
1 سال پیش
یه سوال اگه دیواره باکتری منفذ نداره پس چطور مواد رو از محیط بر میداره؟ یا توی آزمایش های گریفیت، باکتری استرپتوکوکوس نومونیا خود به خود ژن رو از محیط دریافت کرد؟
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
استاد این حرف رو زدن؟ و اگه استاد گفتن،لطفا تایمش رو مشخص کنید تا ببینم دقیقا منظورشون چی بوده و توضیح بدم بهتون 🌷 ریپلای نباشه لطفا 🌷
فاطمه حسن زاده
1 سال پیش
سلام . این تیکه رو استاد دچار خطا نشدن ؟ چون اگر به متن کتاب یازدهم ما ( چاپ ۱۴۰۲)رجوع کنید نوشته منفذ نه حفره :
(1)
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام بله از اصطلاحی که کتاب درسی به کار برده، استفاده بشه بهتره اینجا استاد صرفا خواستن لفظی مفهوم رو برسونن
(1)
پوریا خیره کش
1 سال پیش
فکر کنم مترادف هستند
فاطمه حسن زاده
1 سال پیش
@پوریا خیره کش از نظر ابعاد که باهم فرق دارن ، منتها حتی اگر از نظر ادبی هم مترادف بگیریمشون از نظر زیست شناسی نمیتونیم مترادف در نظرشون بگیریم
مبینا قادری
2 سال پیش
سلام دوستان چرا باید از دیسکی استفاده کنیم که ژن مربوط به آنتی بیوتیک رو داشته باشه؟
نرگس مهدوی
2 سال پیش
سلام چون تو یه مرحله ای میخایم فقط باکتری هایی رو نگه داریم که اون ژن خاص رو گرفتن برای همین به محیط کشت انتی بیوتیک میزنیم باکتری هایی ک اون ژن رو ندارن از بین میرن
امیرسینا رضوی
2 سال پیش
درود. مگه DNA حلقوی باکتری ها از درون به غشا تماس ندارند؟ این شکل ها شکل درستشونه یا غلطه؟
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
آره دنای اصلی به غشا متصله شما این شکل رو ملاک نگیرید
(4)
کوثر مختاری
2 سال پیش
سلام وقت بخیر.. ببخشین یه سوال ذهنمو درگیر کرده اونم اینکه دراین مرحله امکانش هس که بیش از یک دیسک واردیک باکتری بشه؟وتعداد دنای نوترکیبی که تولید میکنه بیشتراز سایر سلول ها باشه؟
(1)
سید علیرضا طاهریان
2 سال پیش
سلام بلاخره پلازمید میتونه چند جایگاه همانند سازی داشته باشه یا خیر؟ توی کتاب خیلی سبز چند جا به وضوح نوشته پلازمید فقط یک جایگاه همانند سازی داره ولی استاد توی جزوه اوردن ک معمولا یک و گاهی بیشتر از یک جایگاه همانند سازی دارن
کوثر مختاری
2 سال پیش
سلام بله میتونه.. کتاب فقط اینجوری درنظر گرفته که پلازمیدها فقط یک جایگاه اغاز همانندسازی دارن وخیلی سبز هم طبق کتاب گفته.. ولی از نظر علمی گاها دنای حلقوی میتونه چند جایگاه اغاز داشته باشه ولی خب درتستا اغلب بایداکثریت (یک جایگاه رو) درنظر بگیریم
(3)
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
دیواره خارجی تر از غشا هست جنسشون هم فرق دارن