یادبگیریم2: برگ ساختار تخصص یافته برای فتوسنتز

5/5
(2 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

23 فروردین

تست ها (بخش دوم)
تست ها (بخش دوم)

`01:22

جامد یونی و آنتالپی فروپاشی شبکه
جامد یونی و آنتالپی فروپاشی شبکه

`00:42

قضیه تالس
قضیه تالس

`00:38

امواج الکترومغناطیس
امواج الکترومغناطیس

`00:55

1 تمرین

سوالات دیگران

الان اگر اطراف اوند ها فیبر قرار بگیره به فیبر نمی تونیم بگیم غلاف اوندی؟ فقط به پارانشیم هایی که یه لایه اطراف آوندها هست میتونیم بگیم غلاف اوندی؟ یا به فیبر هم میتونیم بگیم غلاف اوندی؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

هستی Hasti | آکادمی امروز

هستی Hasti

1 ماه پیش

مثل همیشه عالیییی 🌱

(1)

کوثر حسومی | آکادمی امروز

کوثر حسومی

4 ماه پیش

چقدر گیاهی خوووبه

(1)

کوثر حسومی | آکادمی امروز

کوثر حسومی

4 ماه پیش

گیاها خیلی نرم و لطفن !

گیاهی خوبه ؟😂🙃

(2)

فاطمه تفاخ | آکادمی امروز

فاطمه تفاخ

2 ماه پیش

🥲🥲🥲🥲

(1)

از گیاه خوشم میاد ولی از گیاهی اصلااا😂💔

سلام میتونیم بگیم در برگ دولپه و تک لپه اوند چوبی بالاتراز اوند ابکشی هست ؟

(1)

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام بله

اره چون اول لایه چوبی تشکیل میشه بعد ابکشی

محمدرضا . | آکادمی امروز

محمدرضا .

1 سال پیش

ببخشید من گیاهی های پارسال رو خوب نخوندم الان این فصل رو بخونم متوجه میشم؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام در حد بافت شناسی گیاهی بدونین بله متوجه میشین

(1)

هیچکدوم از گیاهانی که فتوسنتز نمیکنن برگ ندارن؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

گیاهانی که تو کتاب درسی مثال زده که فتوسنتز نمی کنن، برگ ندارن

(1)

این جمله غلطه؟ در ریشه و ساقه فیبر در کنار دستجات اوندی قرار میگیرد

اره فک کنم غلط باشه چون فیبر و اوند ها باهم دسته جات اوندی میسازن. فیبر بخشی از دسته جات اوندیه نباید بگیم اطرافشه. اطرافش یعنی جز اون نیست. دقیقا مثل مثال استاد که اگه بگیم اطراف انسان پوست است غلطه.

(1)

ساقه فقط جوان باشه یا غیر جوان؟

Sara . R | آکادمی امروز

Sara . R

1 سال پیش

سلام ، دقیقه چند فیلم ؟

@Sara . R میگم ساقه باید جوان باشه یا تاکیدی نیس

Sara . R | آکادمی امروز

Sara . R

1 سال پیش

@محمدرضا شیرینی بیشتر برگ رو انجام فتوسنتز نقش داره اما ساقه اگه جوان نباشه می‌تونه عمل فتوسنتز رو کم کنه . یعنی اگه ساقه جوان نباشه به طور کامل مانع فتوسنتز نمیشه فقط میزانش رو کم می‌کنه پس جوان بودن رو میتونیم تاکیدی برای این نکته در نظر بگیریم

(2)

Sara . R | آکادمی امروز

Sara . R

1 سال پیش

@Sara . R درستش اینه که ساقه‌های جوان *کمک* بیشتری به فتوسنتز می‌کنند چون کلروفیل بیشتری دارند، اما فتوسنتز اصلی در برگ‌ها انجام میشه. پس اگر ساقه جوان نباشه، فتوسنتز به طور کلی متوقف نمیشه، اما ممکنه کمی کاهش پیدا کنه، چون سهم کوچکی از فتوسنتز رو ساقه‌ها انجام میدن

(1)

سلام وقت بخیر. چرا کتاب رنگ اوند چوبی رو ابی و رنگ اوند ابکشی و نارنجی کشیده؟ چون طبق نکته اوند چوبی بالا تر از اوند ابکشی قرار داره رنگ اوند ها هم درست رنگ امیزی می شد!

. . | آکادمی امروز

. .

1 سال پیش

چرا کتاب گفته تیلاکوئید ها ساختار غشایی هستند؟

Sara . R | آکادمی امروز

Sara . R

1 سال پیش

سلام ، وقتت بخیر باشه ما می‌گیم تیلاکوئیدها ساختار غشایی دارن چون خودشون یه کیسه‌ی کوچیک و بسته هستن که از یه غشای نازک تشکیل شدن. این غشا مثل یه دیواره عمل می‌کنه و داخل تیلاکوئید رو از فضای اطرافش جدا می‌کنه. این جداسازی خیلی مهمه، چون مولکول‌های خاصی که برای فتوسنتز لازم هستن، درون این غشا و داخل تیلاکوئید قرار دارن. به عبارت دیگه، این غشا محیط مناسبی رو برای انجام واکنش‌های فتوسنتزی فراهم می‌کنه. مثل یه کارخونه‌ی کوچیکه که همه چیز توش مرتب و سر جای خودش قرار داره! پس گفتن "ساختار غشایی" به این معنیه که تیلاکوئیدها یه غشای خاص و مهم دارن که نقش کلیدی در فتوسنتز ایفا می‌کنه.

(1)

. . | آکادمی امروز

. .

1 سال پیش

@Sara . R خیلی ممنونم ازت

(1)

Sara . R | آکادمی امروز

Sara . R

1 سال پیش

@. . خواهش میکنم:)

(1)

سلام وقت بخیر 🌸 غلاف آوندی فقط یاخته های پارانشیمی میشن ؟ یا یاخته های فیبری که دور آوند ها هستن هم جزوش حساب میشن؟

فکر کنم سوالم حل شد 😬الان که ویدیو رو کامل دیدم متوجه شدم تو برگ اصن فیبر آوندی نداریم ...

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

خب خداروشکر که مشکل حل شد

سلام امکانش هست این قسمت رو یکم توضیح بدید من منظور استاد رو متوجه نمی شم از این که گفتن اگر اون فضای خالی رو پر کنیم با یاخته های مختلف و روزنه باز بشه و.. میشه بگید منظور استاد از این حرفشون چی بوده ؟!! (۲۹:۲۷)

منظور استاد اینکه که پشت روزنه های هوایی همون نگهبان روزنه هیچ یاخته ای وجود نداره(یعنی یاخته پارانشیم اسفنجی و یا نرده ایی وجود نداره) یه فضای خالی پشتشون هست که بتونن امکان تباد هوارو داشته باشن ینی بازو بسته ک میشن بتونن اکسیژن محیط رو وارد گیاه یا (همون برگ گیاه) کنند

(1)

در حد کتاب، تک لپه ای داریم که علاوه بر میانبرگ اسفنجی میانبرگ نرده ای هم براش در نظر بگیریم؟!

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

در حد کتاب چنین چیزی وجود داره اما مثالی نزده

(1)

کجای فصل 6 دهم گفتیم پارانشیم فضای بین یاخته ای زیادی داره؟ یه شکل کشیده بود که فضای بین یاخته ایش کم بود و فقط پارانشیم هوادار رو داشتیم که فضای بین سلولی زیادی داشت!!

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

2 سال پیش

بله برای پارانشیم هوادار چنین چیزی گفته شد

(1)

چرا روزنه زیاد در سطح رویی برگ به ضرر گیاه است ؟

بالای برگ چون بیشتر در معرض نور خورشید هست تعرق زیاد تری داره قاعدتاً تعرق زیاد هم که باعث مرگ میشه حالا گیاه ی کاری میکنه که تعرق کمتر بشه دیگه روزنه هاش رو میده زیر خودش که نور کمتر بخوره