یادبگیریم3: نکات زنجیره های انتقال الکترون

5/5
(3 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

25 فروردین

مفاهیم بازتاب موج و روش حل مسائل آن
مفاهیم بازتاب موج و روش حل مسائل آن

`00:54

بررسی آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها، انرژی فعالسازی
بررسی آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها، انرژی فعالسازی

`00:56

تست ها
تست ها

`00:37

شکست موج و قوانین آن
شکست موج و قوانین آن

`00:52

تشابه
تشابه

`01:05

1 تمرین

واکنش های فتوسنتزی و نقش فتوسیستم ها، زنجیره های انتقال و تولید NADPH و ATP، نکات زنجیره های انتقال الکترون
واکنش های فتوسنتزی و نقش فتوسیستم ها، زنجیره های انتقال و تولید NADPH و ATP، نکات زنجیره های انتقال الکترون

`01:21

سوالات دیگران

سلام استاد چرا برای مواردی که میگه کدوم ها با بستره تماس دارند و کدوم ها با مایع تیلاکوئید اسم آنزیم ATPساز رو نمیاره؟ آنزیم ATPساز هم تماس با مایع تلاکوئید داره هم بیاره درسته؟

(1)

سلام بله با هر دو تماس داره طبق شکل

هستی Hasti | آکادمی امروز

هستی Hasti

1 ماه پیش

واقعا نمیدونم چی بگم 🥺 بینظیرررررررررررر

(2)

سلام ببخشید مگه زنجیره دوم با الکترون غیر برانگیخته شروع نمیشه؟

سلام وقت بخیر اونجایی که الکترون غیر بر انگیخته از ناقل پروتئینی وارد فتو سیستم یک میشه جز زنجیره انتقال الکترون اول هست و زنجیره دوم با برانگیخته شدن الکترون اغاز میشه

(2)

فتوسیستم ها جزئی از زنجیره انتقال الکترون هستن یانه؟ چون در یکی از تست ها گفته که جز ان محسوب نمیشه

فتوسیستم هم جزو زمجیره انتقال الکترومه ؟؟

سلام وقت بخیر بله جز زنجیره به حساب میان

نه طبق متن کتاب نیست استاد اشتباه میگه

ZAHRA EZAZI | آکادمی امروز

ZAHRA EZAZI

4 ماه پیش

من طبق متن کتاب متوجه شدم که زنجیره ی انتقال الکترون اول در واقع بین فتوسیستم های 1 و 2 هستش اما استاد خود فتوسیستم ها رو جزو زنجیره گرفتن.... حتی توی خیلی سبزم نوشته که زنجیره ی انتقال الکترون اول بین فتوسیستم 1 و 2 که توی این زنجیره 3 مولکول پروتئینی وجود دارن همون پمپ و دو تا ناقل یعنی فتوسیستم ها جزو زنجیره نیستن؟؟؟؟ پس جزوه چی میگه؟

سلام وقتت بخیر چرا نباید جزئی از زنجیره باشه اخه داره در زنجیره فعالیت میکنه و اگه نباشه که زنجیره کلا مختل میشه این گفته شما از نظر من زمانی میتونست درست باشه که فتوسیستم ها برای زنجیره کاری نکنن و صرفا زنجیره بین انها انجام بشه و اونا هیچ فعالیتی در زنجیره نداشته باشن ولی الان هر دو فتوسیستم در زنجیره فعالیت دارن و یسری مواد رو دارن تولید میکنن پس عضوی از زنجیره محسوب میشن

حرفتون درسته و استاد و جزوه اشتباه میکنن، فتوسیستم ها جزو زنجیره نیستن

(1)

@صبا نوروزپور سلام اگر بخوایم با این منطق پیش بریم که اگه نباشه زنجیره کلا مختل میشه پس جزو زنجیرس پس میشه گفت انزیم ATP ساز هم جزو زنجیرس چون اگه نباشه زنجیره مختل میشه و صد درصد این برداشت غلطه برداشت های شخصی زمانی درستن که متن کتاب رو نقض نکنن و با توجه به متن صفحه 82 فتوسیستم ها جزو زنجیره نیستن

(1)

طبق متن کتاب، بینش هست ملاک کتابه

@سام اله وردی سلام بله کاملا قانع کننده بود خیلی ممنون

(1)

طبق متن کتاب زنجیره انتقال الکترون اول بین فتوسیستم هاست در این صورت فتوسیستم ها نباید جز زنجیره به حساب بیان

(5)

سلام میشه گفت اولین ناقل با هیچکدام از مایع تیلاکوید و بستره تماس ندارد

(1)

بله

سلام توی این مبحث استاد میگن که فتوسیستم ها جز زنجیره انتقال الکترون هستن ولی من توی کتاب کمک آموزشی برای کنکور خوندم که نوشته بود جز زنجیره نیستن جواب درست چیه دقیقا؟!

سلام وقتتون بخیر باشه، در زنجیره انتقال الکترون آخه H+تولید میشه با تجزیه آب و مصرف نمیشه در اجزای زنجیره انتقال الکترون و آنزیم NADPHساز هم H+مورد نیازش رو از فضای بستره تهیه میکنه پس الان H+تولیدی زنجیره انتقال الکترون در خود اجزای این زنجیره مصرف نشده؟؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنین

(2)

ندا کمالی | آکادمی امروز

ندا کمالی

1 سال پیش

در خود زنجیره اول و دوم که Hتولید شده مصرف نمیشه، ولی در انزیم ATP ساز برای تولید ATPمصرف میشه که جز زنجیره محسوب نمیشه

(1)

@ندا کمالی 🤔اونجاآخه از انرژی حرکت H+ها فقط استفاده میشه نه ازخودیون H ؟

(1)

ندا کمالی | آکادمی امروز

ندا کمالی

1 سال پیش

@آروند اسدیان بله درسته، در اونجا از انژری حرکت استفاده میشه

(1)

@ندا کمالی پس درکل یونH+مصرف نشد

@آروند اسدیان سلام وقت به خیر یون های هیدروژن که در فضای داخلی تیلاکوئید ذخیره میشوند چه از طریق پمپ یون هیدروژن که این یون را داخل تیلاکوئید می اورد چه از تجزیه اب توسط فتوسیستم ۲ برای اجزای خود زنجیره انتقال الکترون استفاده ندارند درواقع این یون های هیدروژن با شیب غلظت از کانالی که درغشا تیلاکوئید است عبور میکنند بعدا تا ATPساخته شود (البته کانالی که یون های هیدروژن راعبور میدهد جز زنجیره نیست)

الکترون های آب که آغاز زنجیره اول هستند که پر انرژی نیست☹️☹️ منظور داخل فتوسیستم. بوده؟

(1)

ندا کمالی | آکادمی امروز

ندا کمالی

1 سال پیش

منظور اون الکترون هایی است که با تاپش نور پر انرژی میشن، الکترون های اب برای جبران الکترون های مصرف شده است.

(2)

الان با توجه به شکل کتاب میشه بگین هنگام تولید ATP چرا آب تولید میشه اینجا که اصلا همچین چیزی نگفته

ندا کمالی | آکادمی امروز

ندا کمالی

1 سال پیش

در شکل نشان داده که هنگام تولید ATP اب هم تولید میشه، و ما به اسم سنتز ابدهی میشناسیم، و این که میگین چیزی نگفته، سال دهم، فصل سه این رو موضوع رو گفته و کلا این نکته رو از قبل میدونیم، نیازی نیست در متن اشاره بشه

(1)

ایدین اسدی | آکادمی امروز

ایدین اسدی

1 سال پیش

سلام ببخشید انرژی آنزیم تولید کننده NADPH از ATP تامین می‌شود یا از زنجیره انتقال الکترون و اینکه میتونیم بگیم این آنزیم دارای ۲ جایگاه فعال میباشد یا تعداد جایگاه های فعالش بیشتر هست چون تو واکنش تولید NADPH دو تا یون هیدروژن و یک مولکول NADP نوشته شده

سلام از خود زنجیره انتقال الکترون کتاب درمورد جایگاه فعال این آنزیم چیزی نگفته اما به طور کلی یک انزیمی هست که با گرفتن NADP مثبت و H مثبت از محیط NADPH رو تولید میکنه قضیه اون دوتا یون هیدروژن رو هم استاد گفتن برخلاف NADH زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری که از یک ترکیب آلی مصرف میشد در اینجا H NADPHمثبت رو از محیط میگیره که همچنین باعث کاهش PH محیط هم میشه

پگاه رشیدی | آکادمی امروز

پگاه رشیدی

2 سال پیش

سلام ببخشید اینجا توی زنجیره گفته شده الکترون برانگیخته ،توی کتابم همین طور ولی گفته شده دو الکترون به NADP+ منتقل میشه توی شکل تجزیه آب کتاب هم دو الکترون به فتوسیستم۲ منتقل شده الان یعنی در زنجیره چند الکترون منتقل میشه؟یا برانگیختن؟

سلام در کل دو الکترون که برانگیخته هم هست به NADP+ داده میشه

(1)

آخه اینجا که متن کتاب با هم تناقض داره🤦‍♀️😭 پاراگراف بالاش نوشته مولکول آب تجزیه می شود و الکترون های حاصل از آن به فتوسیستم 2 می روند!! یعنی تجزیه خارج از فتوسیستم زیرش اینجا نوشته تجزیه نوری آب در فتوسیستم 2 انجام می شود

آره قبول دارم تناقض داره بعید می‌دونم در این مورد سوالی بدن که توی فتوسیستمه یا خارجش ولی اگر در این مورد سوال غلط صحیح دادن،بنظرم شما (درون فتوسیستم) در نظر بگیر ولی بازم در موردش زیاد سختگیری نکن توی سوال صحیح غلط چون کتاب متناقض حرف زده،فکر نمیکنم طراح زیاد روی این موضوع مانور بده

(2)

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

تناقض نداره اونجا که گفته الکترون ها وارد فتوسیستم 2 میشن منظورش مرکز واکنش فتوسیستم 2 هست چون الکترون ها که تو مرکز واکنش تولید نمیشن که بگیم نیاز نیست واردش بشن چون توش هستن آب تو اون قسمتی از فتوسیستم 2 تجزیه میشه که در تماس با مایع تیلاکوئید هست و تو مرکز واکنش تجزیه نمیشه پس باید الکترون هایی که تولید شدن وارد مرکز واکنش بشن منظور کتاب هم از اینکه گفته الکترون ها وارد فتوسیستم 2 میشن همین بوده ولی یکم ناقص گفته طبق معمول

(2)

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

@سید محمد متین رشادی تناقض نداره معلومه که بیرون فتوسیستم نیست اگه بیرونش باشه چجوری فتوسیستم میخاد تجزیه ش بکنه خود به خود که تجزیه نمیشه منظور کتاب این بوده که تو مرکز واکنش تجزیه نمیشه

(1)

@K .Sh متوجه میشم شما چی میگین اما اینکه آنزیمی که این کار رو انجام میده همون خود فتوسیستم 2 هست رو ما به این دلیل میدونیم که استاد گفتن و الا توی کتاب مطرح نشده و وقتی میگه تجزیه میشن و الکترون هاش به فتوسیستم 2 میرن تنها چیزی که به ذهن میرسه اینه که خارج از فتوسیستم تجزیه شدن و الکترون های حاصل وارد فتوسیستم 2 میشن و بدیهیه که به مرکز واکنش میرن ، وگرنه آنتن ها که کمبود الکترون ندارن

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

@مریم سادات موسوی خود کتاب میگه تجزیه آب در فتوسیستم 2 نمیگه مجاور فتوسیستم 2

(1)

@K .Sh دوباره کامنت های من و کتاب رو بخونین گفته الکترون های حاصل از تجزیه آب به فتوسیستم 2 میرن واضحه دیگه