یادبگیریم11:شدت و میزان رونویسی

5/5
(11 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

روز 57

پیوستگی
پیوستگی

`00:26

تست های رونویسی
تست های رونویسی

`00:53

1 تمرین

درجه تفکیک یونی
درجه تفکیک یونی

`00:51

1 تمرین

تست پیوستگی
تست پیوستگی

`00:16

سوالات دیگران
Yasin  Aryani | آکادمی امروز

Yasin Aryani

3 ماه پیش

سلام میشه گفت در یاخته هایی که توانایی تقسیم ندارند کلا همانند سازی مشاهده نمیشه؟!!؟؟؟ لطفاً جواب بدید ❤❤

سینا ندیمی | آکادمی امروز

سینا ندیمی

1 هفته پیش

سلام رفیق ببین یاخته هایی که توانایی تقسیم ندارن دو نوع اند 1. یاخته هایی که دائم تقسیم نمیشن که بله در این ها همانند سازی مشاهده نمیشه مثل اسپرم و تخمک و.... یاخته های دوم یعنی یاخته هایی که موقتا تقسیم نمیشوند و ممکنه بعدا تقسیم بشن در مرحله G1 متوقف میشن و موقه تقسیم وارد مرحله S میشن و همانند سازی میکنن

(1)

Yasin  Aryani | آکادمی امروز

Yasin Aryani

2 روز پیش

@سینا ندیمی مال سه ماه پیش الان جزیاتشو یادم رفته بازم دمت گرم ولی برای پشتیبانی واقعا متاسفم

سینا ندیمی | آکادمی امروز

سینا ندیمی

2 روز پیش

@Yasin Aryani قربونت داداشم

سلام میتونیم ایجاد ساختار پر مانند رو تو سیتوپلاسم هم ببینینم

میشه توضیح بدید اینو یعنی چی در سه بعد رنا رونویسی میشه مگه فقط از روی خود رشته الگو یکی دیگه نمیسازه ؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

ZAHRA EZAZI | آکادمی امروز

ZAHRA EZAZI

9 ماه پیش

سلام وقت بخیر. اینکه میگیم اندازه ی رنا های در حال ساخت رو میتونیم با میکروسکوپ الکترونی مشاهده کنیم. یعنی میتونیم خود مولکول دی ان ای رو هم با این نوع میکروسکوپ ببینیم؟ ( زمانی که پیچ و تابش باز شده ) اخه توی سال یازدهم فصل 6 میگفتیم که ما زمانی میتونیم کروموزوم رو ببینیم که به شکل کروماتین در بیاد تا توده ای بشه و زیر میکروسکوپ دیده بشه. بعد الان چجوریه که میتونیم رشته ی رنا رو ببینیم؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

من نمیدونم چرا اصلا این جلسه ینی یادبگیریم 11 رو متوجه نمیشم نمیدونم چی میگن استاد و اصلا هدف از این توضیحات چیه و ربط شون، کلا این یادبگیریم بنظرم عجیب و غریب و نامفهوم هست حتی چند بار نگاه کردم بازم نتیجه نداشت و نامفهوم بود

(2)

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

سلام یعنی ریبوزوم ها طی تقسیم از بین رفتن که باید دوباره ساخته بشن؟ ربطی به اینکه آندوپلاسمی از بین میره داره؟

ببخشید قسمت های بیشتر بدانیم توی کتاب مهمه؟ تو نهایی میاد؟

خیر مهم نیست و توی هیچ امتحانی نباید ازش سوال باید

بیاد *

محمدرضا . | آکادمی امروز

محمدرضا .

1 سال پیش

سلام آیا میشه گفت رنای اولیه اندازه کمی کوچک تر از رشته الگو دارد؟(چون راه انداز و افزاینده رو نویسی نشدن)

(1)

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام بله

چرا یاخته های تازه تقسیم شده به rRNA زیادی احتیاج دارن؟؟؟؟؟؟

rRNA در ساختار ریبوزوم به کار میره ینی در واقع ریبوزوم از دو بخش پروتئینی و نوکلئیک اسیدی ساخته شده که در ابتدای عمر سلول که داره اجزای خودش رو میسازه نیاز بیشتری به ساختن اینا داره

چون انگار خونه جدید گرفته که چیز زیادی توش نیست ، به خاطر همین باید بیشتر کار کنه تا بتونه خونه جدید رو تکمیل کنه

(1)

در این قسمت که استاد داشتن راجع به پروکاریوت ها مثال میزدن گفتن ژن مربوط به tRNA,rRNA,mRNA مگه اینها فقط در یوکارتوت نبودن؟

سلام نه عزیزم این ها هم در یوکاریوت ها هستن و هم در پروکاریوت ها با این تفاوت که در هسته یوکاریوت ها سه نوع رنابسپاراز اینهارو رونویسی میکنه [نوع ۱ rRNA و نوع ۲ mRNA و نوع ۳ tRNA رو رونویسی میکنه]. ولی در پروکاریوت ها فقط یک نوع رنابسپاراز پروکاریوتی این سه‌تارو رونویسی میکنه

(1)

هر جا دنا باشد انواع رنا هست و بالعکس ، هرجا

استاد گفتن ک در این ساختار پر مانند الان تعداد زیاد رنای رناتنی ساخته شده چون یاخته بهش نیاز دارد ، یعنی هر کدوم از اون رشته‌ هایی ک توی ساختار پر مانند هستن یک رنا رناتنی هست یا همون یکیه ولی ابتدا کوچک هست بعد بزرگ میشه

هر کدوم از اون رشته ها یدونه رنا رناتنی هست که مثلا در لحظه ای که این عکس ثبت شده،هر کدوم از این رنا های رناتنی،در یک مرحله متفاوت از رونویسی هستن

چرا انقد رنا پلیمراز ؟ یکی وقتی اومده پیوند هیدروژنی بین نوکلوتید هارو می‌شکنه دیگه نیازی ب یکی دیگه نیست ک

منظورت رو نفهمیدم 🤔

طاها باقری | آکادمی امروز

طاها باقری

1 سال پیش

اینکه چند رنابسپاراز بطور هم زمان میتونن روی یک ژن فعالیت داشته باشن واسه همه نوع ژن ها تو هسته یوکاریوت ها میشه در نظر گرفت چون کتاب فقط واسه ژن rRNA این رو توضیح داده الان مثلا از رو ژن mRNA هم هم زمان چند تا رنابسپاراز میتونن رونویسی کنن؟

جواب به صورت صوتی می باشد:)

طاها باقری | آکادمی امروز

طاها باقری

1 سال پیش

@سید محمد متین رشادی فکر میکنم برعکس گفتید چون دقیقا استاد توی ویدیو گفتن که به دلیل ساده تر بودن پروکاریت ها و در کل نیاز کمتر به رنا اون به اصطلاح ترافیک رنابسپاراز ها و ساختار پرمانند تشکیل نمیشه که البته کتاب درسی اشاره ای به یوکاریوتی یا پروکاریوتی بودن یاخته نکرده و اینکه دقیقا تو صفحه 26 کتاب درسی گفته شده که رونویسی همزمان تعداد زیادی رنابسپاراز از روی یک ژن مربوط به ژن رنای رناتنی یا همون ژن rRNA هستش اونم توی یاخته های تازه تقسیم شده

Negar Gholamy | آکادمی امروز

Negar Gholamy

1 سال پیش

سلام وقت بخیر ببخشید چرا این ساختارهای پر مانند چند بعدی هستن؟ چون از هر رنابسپاراز بالاخره یک رشته خارج میشه و در یک سطح معین از dna هم چند رنابسپاراز نداریم که خارج رشته خارج بشن!! و اینکه آیا در مرحله آغاز رونویسی پیوند هیدروژنی بین رنا و دنا شکسته میشن؟

BTMN ‌ | آکادمی امروز

BTMN ‌

1 سال پیش

درمورد سوال دومت: نه در مرحله آغاز شکسته نمیشن و توی مرحله طویل شدن و پایان جدا شدن اونها رو می‌بینیم در طویل شدن بطور کامل جدا نمیشن ولی در پایان رونویسی بطور کامل جدا میشن.

NAFAS ‌ | آکادمی امروز

NAFAS ‌

1 سال پیش

این جمله درسته؟ فرایند پیرایش تنها در محصول بعضی از ژن های یوکاریوت ها رخ داده و موجب تولید و مصرف مولکول آب می شود.

بله درسته

میشه توضیح بدی اگر میدونی

بعضی ژن ها که mRNA تولید میکنند و در پیرایش اونها فسفودی استر شکسته و تشکلیل میشود پس میتونیم بگیم که شکست فسفودی استر میخایم شکسته بشه باید با اب باشه و تشکیل اون هم به اب هست ولی یه چیز رو میتونیم اگر کلمه به کار برد غلط بگیریم اگر بگه ابتدا تولید میشه اب و بعد مصرف میشع قطعا غلطه چون اول مصرف بعد تولید