مراحل تشکیل ادرار ( قسمت1)

4.9/5
(642 رای)

تشکیل ادرار و تخلیه آن

جمع بندی تشکیل و تخلیه ادرار
جمع بندی تشکیل و تخلیه ادرار

`01:29

1 تمرین

تنظیم آب + تست فصل 5
تنظیم آب + تست فصل 5

`01:28

1 تمرین

سوالات دیگران
Z.Zruqv .Ln | آکادمی امروز

Z.Zruqv .Ln

3 سال پیش

سلام به چه علت تجزیه ی پروتئین ها و اسید های چرب موجب افزایش میزان اسیدی شدن خون میشه؟ به نظر خودم چون میزان انرژی تو اینا زیاده co2 زیاد تولید میشه و خب خون اسیدی میشه و اگه استدلال من جاییش نقضی یا اشکالی داشت ممنون میشم که اصلاح بکنیدش ممنون😊🙏🙏

سلام . اسید چرب همونطور که از اسمش پیداست اسیدیه و خاصیت اسیدی داره . درباره پروتئین هم گفتیم از توالی آمینواسید ها تشکیل شده همچنین توی گفتار سه فصل یک زیست دوازدهم اشاره میکنه که آمینواسید ها یک گروه اسیدی کربوکسیل دارند ( تو عکس ) اگرم کربوکسیل رو نمیدونید چیه توی فصل سه شیمی یازدهم کامل توضیح داده میشه . امیدوارم تونسته باشم کمکی بهتون بکنم .

Z.Zruqv .Ln | آکادمی امروز

Z.Zruqv .Ln

3 سال پیش

@امیرعلی کریمی ممنون عزیزم🙏🙏

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

3 سال پیش

سلام. بله ، پاسخی که براتون گذاشتن درسته.

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

3 سال پیش

@امیرعلی کریمی بله ، درسته.

ببخشید این قسمت جزوه من با استاد چرا فرق داره؟؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

خوناب چیه؟ کارش در تراوش چیست

سروش مظفری | آکادمی امروز

سروش مظفری

1 ماه پیش

بیشتر خوناب شامل آب و بخشی از خوناب شامل پروتئین مواد دفعی مانند( اوره و اوریک اسید و کراتینین و...) مواد غذایی مختلف مانند(LDL,HDL, آمینو‌اسیدو...) هورمون ها انواع یون ها و.... وارد شدن این مواد در بافت

سلام و وقت بخیر،، من الان متوجه نشدم هورمون ضد ادراری حجم ادرار رو کم میکنه یا بلعکس به طور غیر مستقیم باعث افزایش حجمش میشه؟ خب وقتی هورمون ضد ادراری با اثر بر کلیه بازجذب اب رو به خون زیاد میکنه فشار خون دوباره بالا میره و درنتیجه تراوش خون هم در گلومرول زیاد میشه دوباره درنتیحه حجم ادرار هم دوباره ممنکه حتی بیشتر از قبل از ترشح هورمون ضد ادراری بشه!!

سروش مظفری | آکادمی امروز

سروش مظفری

4 هفته پیش

سلام و درود چون حین ترواش آب زیاد از دست رفته هورمون ضد ادراری افزایش بازجذب آب از نفرون میشه. و در گردش خون عمومی که از فصل ۴ می‌دونیم آب به بافت ها هم تراوش میشه، که وقتی خون دوباره برگشت به نفرون آب حجم زیادی نداشته باشه امیدوارم متوجه شده باشید

سلام وقت بخیر چرا تدریس گفتار ۳ این فصل رو ندارین!؟؟

سلام در فصل ۸ ویدیو های پایه دهم، جانوری ها بصورت یکجا تدریس شده

مگه ما نخوندیم که مویرگ افزایش حجم نمی‌دهد پس چرا استاد میگوید co2 وابران را گشاد میکند

Homa .. | آکادمی امروز

Homa ..

2 ماه پیش

میشه بگی ما کجا خوندیم مویرگ افزایش حجم نمیده ؟ استاد گفت مویرگ گشاد و تنگ میشه

سروش مظفری | آکادمی امروز

سروش مظفری

1 ماه پیش

سلام و درود آوران و وابران هر دو سرخرگ کوچک هستند نه مویرگ در نتیجه از فصل قبل که میدونیم Co2 و هورمون هیستامین باعث گشاد شدن سرخرگ کوچک میشود

سلام چرا استاد در اینجا میگن که فشار خون درون گلومرول خیلی بالاست و فشار تراوشی هم بالاست اما طبق نموداری که کشیدن فشار خون از آوران به سمت وابران در حال کاهش است و فشار تراوشی هم کاهش می‌یابد ؟؟

Homa .. | آکادمی امروز

Homa ..

2 ماه پیش

سلام ببین کلا فشار تراوشی یا همون باقی مانده فشار خون توی گلومرول بالاست به دو علت که استاد گفت : یکی قطرشون یکی اینکه هر دو سر این شبکه مویرگی سرخرگه .... ولی خب وقتی سرخرگ اوران شبکه مویرگی رو تشکیل میده و به سرخرگ وابران تبدیل میشه باید کاهش فشار خون اندکی رو داشته باشیم وگرنه خون توی رگ دیگه حرکت نمیکه باید خون در طول رگ کاهش فشار داشته باشه اگه متوجه نشدید بگید تا دوباره در موردش صحبت کنیم

BTMN ‌ | آکادمی امروز

BTMN ‌

4 ماه پیش

طی بازجذب علاوه بر مواد مفید ، مواد غیر مفید حتی مضر هم بازجذب خون میشوند؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

4 ماه پیش

بله درسته طی بازجذب کلیه مقداری از مواد غیر مفید و مضر رو هم ناخواسته بازجذب می‌کنه واسه همین فرایندی به اسم ترشح وجود داره که این ها رو دفع کنه

توی مرحله باز جذب فقط مواد مفید وارد خون میشند،تو مرحله تراوش هم مواد مفید و مضری ک وارد نفرون میشه ،اما اون مواد مضر کلش وارد نمیشه ،در مرحله ترشح ،مواد مضراز خون وارد واردبخش لوله ای شکل نفرون و مجرای جمع کننده ادرار میشه

سلام این جمله یعنی چی موادی که ترشح می‌شوند هم از راه تراوش هم ترشح وارد نفرون میشوند

سلام:) موادی که ترشح میشن مواد مضر هستن که طی تراوش وارد نفرون شدن ولی نه همشون. طبق حرف استاد در یادبگیریم قبلی کمی از مواد مضر بعد از تراوش هنوز داخل خون هستن که توسط ترشح وارد نفرون میشن. پس موادی که ترشح میشن از راه تراوش هم وارد نفرون میشن...

سلام ....مقدرار موادی ک ترشح میشود در ادرار تولید شده بیشتر از تراوشه؟مگه در تراوش مثلا 60 تا تو نفرون رفته باشه تو باز جذب 40 تا برگشته باشه از اون 20 تا 17 تاش ترشح بشه 3تاش با ادار میره؟

سلام خانم دکتر شما بازجذب و ترشح رو قاطی کردی. استاد وقتی مثال میزدن مثالشون مثلا از 60 تا فقط مواد مفید بود. اینجا شما اون 60 رو که مثال زدی جاگونه برا مواد مفید در نظر بگیر و برا خودت ی مثال دیگه برا ترشح بزن . طبق حرف استاد ترشح از تراوش بیشتر نمیشه...

سلام یعنی میتونیم بگیم که چون در گلومرول فشار خون بالاست ایت فشار موجب تراوش شده و به خاطر همین میگیم فشار تراوشی؟؟

بله

به به عالی بود 😇😍

یلدا محمدی | آکادمی امروز

یلدا محمدی

7 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر طبق این جمله کتاب که میگه ترشح در مویرگ دور لوله ای یا سلول های خود نفرون انجام میشود این جمله درسته 👇؟ ترشح در پودوسیت ها و کل کپسول بومن رخ میدهد و فقط مویرگ های کلافک فرایند ترشح ندارند

بله این جمله کاملا درسته

سلام یه سوال داشتم ترشح بیکربنات نداریم؟؟ پس وقتی بدن قلیایی میشه چطوری بیکربنات باید دفع بشه که اسیدیته هون بیاد پایین یه توضیح بدین درمورد ممنون

ببخشید استاد میگن که مواد مفیدمثل امینواسید دروابران کمترازآوران هست ینی دروابران بازجذب داشتیم که مواد مفیدی مثل امینواسید برگشتن به خون اما درکل توی یادبگیریم قبل گفتن که در بومن بازجذب وترشح نداریم فقط تراوش داریم الان من موندم این امینواسید چجوری کمترشده میشه منوازسردرگمی بیرون بیارین؟ممنونم

نه ما در کل کپسول بومن تراوش داریم و مواد بر اساس فشار خون انتقال می یابند و مواد مفید هم از خون خارج می شوند اما برای اینکه مواد مفید رو دوباره به خون برگردونیم باید بازجذب داشته باشیم که این بازجذب در شبکه های دور لوله ای انجام می شود

آموزش ویدیویی مراحل تشکیل ادرار ( قسمت1) زیست شناسی دهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز