مراحل تشکیل ادرار ( قسمت1)

4.8/5
(551 رای)

تشکیل ادرار و تخلیه آن

مراحل تشکیل ادرار ( قسمت1)
مراحل تشکیل ادرار ( قسمت1)

`00:45

مراحل تشکیل ادرار (قسمت 2)
مراحل تشکیل ادرار (قسمت 2)

`01:03

1 تمرین

جمع بندی تشکیل و تخلیه ادرار
جمع بندی تشکیل و تخلیه ادرار

`00:51

1 تمرین

ترکیب ادرار
ترکیب ادرار

`01:04

1 تمرین

تست فصل 5
تست فصل 5

`00:56

سوالات دیگران

خوناب چیه؟ کارش در تراوش چیست

سروش مظفری | آکادمی امروز

سروش مظفری

1 ماه پیش

بیشتر خوناب شامل آب و بخشی از خوناب شامل پروتئین مواد دفعی مانند( اوره و اوریک اسید و کراتینین و...) مواد غذایی مختلف مانند(LDL,HDL, آمینو‌اسیدو...) هورمون ها انواع یون ها و.... وارد شدن این مواد در بافت

سلام و وقت بخیر،، من الان متوجه نشدم هورمون ضد ادراری حجم ادرار رو کم میکنه یا بلعکس به طور غیر مستقیم باعث افزایش حجمش میشه؟ خب وقتی هورمون ضد ادراری با اثر بر کلیه بازجذب اب رو به خون زیاد میکنه فشار خون دوباره بالا میره و درنتیجه تراوش خون هم در گلومرول زیاد میشه دوباره درنتیحه حجم ادرار هم دوباره ممنکه حتی بیشتر از قبل از ترشح هورمون ضد ادراری بشه!!

سروش مظفری | آکادمی امروز

سروش مظفری

4 هفته پیش

سلام و درود چون حین ترواش آب زیاد از دست رفته هورمون ضد ادراری افزایش بازجذب آب از نفرون میشه. و در گردش خون عمومی که از فصل ۴ می‌دونیم آب به بافت ها هم تراوش میشه، که وقتی خون دوباره برگشت به نفرون آب حجم زیادی نداشته باشه امیدوارم متوجه شده باشید

سلام وقت بخیر چرا تدریس گفتار ۳ این فصل رو ندارین!؟؟

سلام در فصل ۸ ویدیو های پایه دهم، جانوری ها بصورت یکجا تدریس شده

مگه ما نخوندیم که مویرگ افزایش حجم نمی‌دهد پس چرا استاد میگوید co2 وابران را گشاد میکند

Homa .. | آکادمی امروز

Homa ..

2 ماه پیش

میشه بگی ما کجا خوندیم مویرگ افزایش حجم نمیده ؟ استاد گفت مویرگ گشاد و تنگ میشه

سروش مظفری | آکادمی امروز

سروش مظفری

1 ماه پیش

سلام و درود آوران و وابران هر دو سرخرگ کوچک هستند نه مویرگ در نتیجه از فصل قبل که میدونیم Co2 و هورمون هیستامین باعث گشاد شدن سرخرگ کوچک میشود

سلام چرا استاد در اینجا میگن که فشار خون درون گلومرول خیلی بالاست و فشار تراوشی هم بالاست اما طبق نموداری که کشیدن فشار خون از آوران به سمت وابران در حال کاهش است و فشار تراوشی هم کاهش می‌یابد ؟؟

Homa .. | آکادمی امروز

Homa ..

2 ماه پیش

سلام ببین کلا فشار تراوشی یا همون باقی مانده فشار خون توی گلومرول بالاست به دو علت که استاد گفت : یکی قطرشون یکی اینکه هر دو سر این شبکه مویرگی سرخرگه .... ولی خب وقتی سرخرگ اوران شبکه مویرگی رو تشکیل میده و به سرخرگ وابران تبدیل میشه باید کاهش فشار خون اندکی رو داشته باشیم وگرنه خون توی رگ دیگه حرکت نمیکه باید خون در طول رگ کاهش فشار داشته باشه اگه متوجه نشدید بگید تا دوباره در موردش صحبت کنیم

سلام یعنی میتونیم بگیم که چون در گلومرول فشار خون بالاست ایت فشار موجب تراوش شده و به خاطر همین میگیم فشار تراوشی؟؟

بله

یلدا محمدی | آکادمی امروز

یلدا محمدی

7 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر طبق این جمله کتاب که میگه ترشح در مویرگ دور لوله ای یا سلول های خود نفرون انجام میشود این جمله درسته 👇؟ ترشح در پودوسیت ها و کل کپسول بومن رخ میدهد و فقط مویرگ های کلافک فرایند ترشح ندارند

بله این جمله کاملا درسته

ببخشید استاد میگن که مواد مفیدمثل امینواسید دروابران کمترازآوران هست ینی دروابران بازجذب داشتیم که مواد مفیدی مثل امینواسید برگشتن به خون اما درکل توی یادبگیریم قبل گفتن که در بومن بازجذب وترشح نداریم فقط تراوش داریم الان من موندم این امینواسید چجوری کمترشده میشه منوازسردرگمی بیرون بیارین؟ممنونم

نه ما در کل کپسول بومن تراوش داریم و مواد بر اساس فشار خون انتقال می یابند و مواد مفید هم از خون خارج می شوند اما برای اینکه مواد مفید رو دوباره به خون برگردونیم باید بازجذب داشته باشیم که این بازجذب در شبکه های دور لوله ای انجام می شود

rozhin . | آکادمی امروز

rozhin .

9 ماه پیش

اگه کلیه مواد مضر و اشغالو میبره و مفید رو به خون میده چرا شبکه مویرگی که سرخرگه به سیاهرگ تبدیل میشه؟

چون سرخرگ حامل اکسیژن فراوان وارد کلیه میشه و گازهای تنفسی اش رو با سلول های کلیوی تبادل میکنه و بعدش کم اکسیژن و پر کربن دی اکسید میشه و از کلیه خارج میشه یعنی تبدیل میشه به سیاهرگ. سرخرگ و سیاهرگ یا همون روشن و تیره بودن خون مربوط میشه به اینکه خون پر اکسیژن یا کم اکسیژن هست و ربطی به مواد زائدی که کلیه ها از خون خارج میکنن نداره! خون خارج شده از کلیه ها ، مواد زائد مثل مواد نیتروژن دارو از دست داده و تصفیه شده در عین حال اکسیژنش رو هم از دست داده و کربن دی اکسیدش زیاد شده و تبدیل به خون تیره شده ...

مثلاً اگه بگه هربخش قیفی شکل کلیه هم بومن وهم لگنچه رو باید درنظر بگیریم دیگه درسته؟

ی سوال ،خیلی سبز گفته فقط قشر کلیه باکپسول کلیه درارتباطه ولی طبق شکل در قسمتی از ناف کلیه لگنچه هم باکپسول تماس داره و استاد از همین قسمت برداشت کردن فک کنم و بنظرم درسته ...ولی نکته چرت خیلی سبز رو کجای دلم بذارم🥴

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

می‌دونم که عامل اصلی تراوش فشار خون هست ولی تراوش که تو گلومرول انجام میشد و افزایش فشار خون آوران تراوش رو بیشتر می‌کنه ممنون میشم توضیح بدین

توضیح دادم 🌷

س خداقوت،ی سوال مگه ترشح وبازجذب باوابران نبود خیلی سبز گفته انقباض وابران تراوش را افزایش میده این یعنی چی؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

ص ص غ

1ص 2ص 3غ

تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷

آموزش ویدیویی مراحل تشکیل ادرار ( قسمت1) زیست شناسی پایه دهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز