= $('#player')[0]?.offsetHeight && openTab == 2 ? scrolledFromTop = true : scrolledFromTop = false">
سوالات دیگران
کیانا کریمی
2 ماه پیش
سلام و وقت بخیر،، من الان متوجه نشدم هورمون ضد ادراری حجم ادرار رو کم میکنه یا بلعکس به طور غیر مستقیم باعث افزایش حجمش میشه؟ خب وقتی هورمون ضد ادراری با اثر بر کلیه بازجذب اب رو به خون زیاد میکنه فشار خون دوباره بالا میره و درنتیجه تراوش خون هم در گلومرول زیاد میشه دوباره درنتیحه حجم ادرار هم دوباره ممنکه حتی بیشتر از قبل از ترشح هورمون ضد ادراری بشه!!
سروش مظفری
4 هفته پیش
سلام و درود چون حین ترواش آب زیاد از دست رفته هورمون ضد ادراری افزایش بازجذب آب از نفرون میشه. و در گردش خون عمومی که از فصل ۴ میدونیم آب به بافت ها هم تراوش میشه، که وقتی خون دوباره برگشت به نفرون آب حجم زیادی نداشته باشه امیدوارم متوجه شده باشید
سانیا رحیمی
2 ماه پیش
سلام وقت بخیر چرا تدریس گفتار ۳ این فصل رو ندارین!؟؟
سید محمد متین رشادی
2 ماه پیش
سلام در فصل ۸ ویدیو های پایه دهم، جانوری ها بصورت یکجا تدریس شده
عرفان احمدوند
3 ماه پیش
مگه ما نخوندیم که مویرگ افزایش حجم نمیدهد پس چرا استاد میگوید co2 وابران را گشاد میکند
Homa ..
2 ماه پیش
میشه بگی ما کجا خوندیم مویرگ افزایش حجم نمیده ؟ استاد گفت مویرگ گشاد و تنگ میشه
سروش مظفری
1 ماه پیش
سلام و درود آوران و وابران هر دو سرخرگ کوچک هستند نه مویرگ در نتیجه از فصل قبل که میدونیم Co2 و هورمون هیستامین باعث گشاد شدن سرخرگ کوچک میشود
زینب حیدری
4 ماه پیش
سلام چرا استاد در اینجا میگن که فشار خون درون گلومرول خیلی بالاست و فشار تراوشی هم بالاست اما طبق نموداری که کشیدن فشار خون از آوران به سمت وابران در حال کاهش است و فشار تراوشی هم کاهش مییابد ؟؟
Homa ..
2 ماه پیش
سلام ببین کلا فشار تراوشی یا همون باقی مانده فشار خون توی گلومرول بالاست به دو علت که استاد گفت : یکی قطرشون یکی اینکه هر دو سر این شبکه مویرگی سرخرگه .... ولی خب وقتی سرخرگ اوران شبکه مویرگی رو تشکیل میده و به سرخرگ وابران تبدیل میشه باید کاهش فشار خون اندکی رو داشته باشیم وگرنه خون توی رگ دیگه حرکت نمیکه باید خون در طول رگ کاهش فشار داشته باشه اگه متوجه نشدید بگید تا دوباره در موردش صحبت کنیم
(1)
محدثه بکلری
4 ماه پیش
سلام یعنی میتونیم بگیم که چون در گلومرول فشار خون بالاست ایت فشار موجب تراوش شده و به خاطر همین میگیم فشار تراوشی؟؟
غزل اسماعیل زاده
4 ماه پیش
بله
یلدا محمدی
7 ماه پیش
سلام وقتتون بخیر طبق این جمله کتاب که میگه ترشح در مویرگ دور لوله ای یا سلول های خود نفرون انجام میشود این جمله درسته 👇؟ ترشح در پودوسیت ها و کل کپسول بومن رخ میدهد و فقط مویرگ های کلافک فرایند ترشح ندارند
کاویان غفاری
5 ماه پیش
بله این جمله کاملا درسته
وحیده پور جمالی
7 ماه پیش
ببخشید استاد میگن که مواد مفیدمثل امینواسید دروابران کمترازآوران هست ینی دروابران بازجذب داشتیم که مواد مفیدی مثل امینواسید برگشتن به خون اما درکل توی یادبگیریم قبل گفتن که در بومن بازجذب وترشح نداریم فقط تراوش داریم الان من موندم این امینواسید چجوری کمترشده میشه منوازسردرگمی بیرون بیارین؟ممنونم
کاویان غفاری
5 ماه پیش
نه ما در کل کپسول بومن تراوش داریم و مواد بر اساس فشار خون انتقال می یابند و مواد مفید هم از خون خارج می شوند اما برای اینکه مواد مفید رو دوباره به خون برگردونیم باید بازجذب داشته باشیم که این بازجذب در شبکه های دور لوله ای انجام می شود
rozhin .
9 ماه پیش
اگه کلیه مواد مضر و اشغالو میبره و مفید رو به خون میده چرا شبکه مویرگی که سرخرگه به سیاهرگ تبدیل میشه؟
فاطمه سادات بهشتیان
8 ماه پیش
چون سرخرگ حامل اکسیژن فراوان وارد کلیه میشه و گازهای تنفسی اش رو با سلول های کلیوی تبادل میکنه و بعدش کم اکسیژن و پر کربن دی اکسید میشه و از کلیه خارج میشه یعنی تبدیل میشه به سیاهرگ. سرخرگ و سیاهرگ یا همون روشن و تیره بودن خون مربوط میشه به اینکه خون پر اکسیژن یا کم اکسیژن هست و ربطی به مواد زائدی که کلیه ها از خون خارج میکنن نداره! خون خارج شده از کلیه ها ، مواد زائد مثل مواد نیتروژن دارو از دست داده و تصفیه شده در عین حال اکسیژنش رو هم از دست داده و کربن دی اکسیدش زیاد شده و تبدیل به خون تیره شده ...
مرتضی مرتضوی
9 ماه پیش
مثلاً اگه بگه هربخش قیفی شکل کلیه هم بومن وهم لگنچه رو باید درنظر بگیریم دیگه درسته؟
سید محمد متین رشادی
9 ماه پیش
بله
مرتضی مرتضوی
9 ماه پیش
ی سوال ،خیلی سبز گفته فقط قشر کلیه باکپسول کلیه درارتباطه ولی طبق شکل در قسمتی از ناف کلیه لگنچه هم باکپسول تماس داره و استاد از همین قسمت برداشت کردن فک کنم و بنظرم درسته ...ولی نکته چرت خیلی سبز رو کجای دلم بذارم🥴
مرتضی مرتضوی
9 ماه پیش
میدونم که عامل اصلی تراوش فشار خون هست ولی تراوش که تو گلومرول انجام میشد و افزایش فشار خون آوران تراوش رو بیشتر میکنه ممنون میشم توضیح بدین
سید محمد متین رشادی
9 ماه پیش
توضیح دادم 🌷
مرتضی مرتضوی
9 ماه پیش
سروش مظفری
1 ماه پیش
بیشتر خوناب شامل آب و بخشی از خوناب شامل پروتئین مواد دفعی مانند( اوره و اوریک اسید و کراتینین و...) مواد غذایی مختلف مانند(LDL,HDL, آمینواسیدو...) هورمون ها انواع یون ها و.... وارد شدن این مواد در بافت
(1)