محدثه اباذری
3 سال پیش
سلام :) اتم مثل کرهای هست که الکترونها در لایههایی اطراف هسته توزیع شدند. لایهها رو از هسته به سمت بیرون شمارهگذاری میکنن و شماره هر لایه رو با n نشون میدن. n عدد کوانتومی اصلیه. برای لایه اول n=1، برای لایه دوم n=2 و ... برای لایه هفتم n=7. هر لایه از تعدادی زیرلایه تشکیل شده. فرمکلی زیرلایه nl هست. n (عددکوانتومی اصلی) نشوندهنده شماره لایهای هست که زیرلایه به اون تعلق داره. l نشوندهنده عدد کوانتومی فرعیه. زیرلایه اول هر لایه دارای عدد کوانتومی فرعی صفر (l=0) و نماد s است. زیرلایه دوم دارای عدد کوانتومی فرعی یک (l=1) و نماد p است. زیرلایه سوم دارای عدد کوانتومی فرعی دو (l=2) و نماد d است. زیرلایه چهارم دارای عدد کوانتومی فرعی سه (l=3) و نماد f است. زیرلایهها برای پذیرفتن الکترون محدودیت دارند و نمیتونن بیش از تعداد معلوم، الکترون بگیرند. و تعداد پذیرش هر زیرلایه متفاوت است. از فرمول 4l+2 حداکثر الکترونهای هر زیرلایه، محاسبه میشه. یعنی زیرلایه s حداکثر ۲ الکترون، زیرلایه p حداکثر 6 الکترون، زیرلایه d حداکثر ۱۰ الکترون و زیرلایه f حداکثر ۱۴ الکترون میتونه بگیره. ترتیب پرشدن زیرلایهها طبق قاعده آفباست که استاد توضیح دادن.
مهدی عباسی
3 سال پیش
توضیح تون مفید و عالی بود 🔥👌
هانیه بختیاری
3 سال پیش
خیلی خوب بود مرسی 😍💛
ستایش کریمیان
3 سال پیش
ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون❤️
Zahra FarzanMehr
2 سال پیش
ممنون از توضیحتون❤️
آرش باغبانیان
1 سال پیش
ممنون بابت توضیح کاملتون
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
@آرش باغبانیان 🌷🌷🌷
کوثر موسوی
1 سال پیش
آقا عالی
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
@کوثر موسوی 🌷
مبینا صدرجهانی
1 سال پیش
سلام وقتتون بخیر میشه به صورت صوتی توضیح بدید
زینب مقدم
1 سال پیش
@مبینا صدرجهانی سلام مبینا جان کجا رو؟ متوجه سوالت نشدم
شفیقه جعفریان
1 سال پیش
بسسسسسیار عالی . دمت گرم
سارا مقدم متقی
1 سال پیش
خیلی ممنون بابت توضیحات ولی کاش همین رو استاد یک تایمی میذاشتند در ویدئو کامل توضیح میدادن که یدفعی گیج نشیم 🤦♂️
محسن لطفی
1 سال پیش
چقدر بیکار
علیرضا قویدل
5 ماه پیش
@مهدی عباسی خاهش میکنم
𝓩𝓪𝓱𝓻𝓪 𝓂𝑜𝓇𝒶𝒹𝒾𝒶𝓃
2 ماه پیش
توضیح تون کامل بود دستتون درد نکنه من با اینکه همه اینا رو میدونستم ولی بازم خیلی خوب توضیح دادین ❤️✨
محمد مهدی نصیری
1 هفته پیش
کلا چرا یه سری جا قرض میگیره یه سری جا نمی گیره
سید محمد متین رشادی
1 هفته پیش
در ویس توضیح دادم
محمدجواد عامری فر
1 ماه پیش
دقیقه ۱۴و ۴۲ثانیه مگه وقتی الکترون بر میداریم یا اضاف میکنیم آخرین زیرلایه که پرشده ارجحیت نداره؟ پس چرا آقای صالحی راد داره از بیرونی ترین زیرلایه الکترون بر میداره
فاطمه محمدزاده
4 ماه پیش
استاد چرا بعد از زیر لایه 4d. 5s پر میشه اون نکته ایی که گفتید برای همه ی آرایش الکترونی اول زیر لایه sپر میشه بعد زیر لایهd بخاطر همینه؟ بعد ۴f تکلیفش چیه من ۴f نفهمیدم
BTMN
4 ماه پیش
بعد ۴d 5p پر میشه ترتیب افبا یادت باشه بعد از زیرلایه d , زیرلایه p پر میشه از طرفی ۴d یعنی اینکه n ما ۵ بوده پس لایه بعدی میشه ۵p بعد 4f ۵d پر میشه
فاطمه محمدزاده
4 ماه پیش
@BTMN مرسی گلم
مائده پریشان
4 ماه پیش
سلام برای ظرفیت d حتما باید 10 باشه؟یا زوج باید باشه؟و اینکه اگه تو یه اتم مثلا 4d به توان دو و 5s به توان دو باشه میتونیم دوتای اس رو به دی بدیم و بشه چهار دی به توان چهار ؟؟؟؟
زینب مقدم
4 ماه پیش
سلام مائده جان ببین وقتی میگیم ظرفیت d برابر ۱۰ هست ینی(حداکثر) ۱۰ تا الکترون تو خودش میتونه جا بده وگرنه هر تعداد کمتری الکترون رو هم میتونه داشته باشه مثلا تو آرایش الکترونی آهن زیر لایه 4s دو تا الکترون داره و زیرلایه ۳d, شش تا فقط دو تا استثنا داره که تو آرایش الکترونی کروم و مس هست تو آرایش الکترونی کروم اول که مینویسیم میشه: 3d4/4S2 بعد d یه الکترون از s میگیره و میشه 3d5/4S1 و مس که اولش میشه: ۳d9/4S2 بعدش d یه الکترون از s میگیره و میشه: ۳d10/4S1
مائده پریشان
4 ماه پیش
@زینب مقدم ممنونم گلم
آرمیتا اسدی
5 ماه پیش
چرا از 4s دو تاشو برداشتیم ؟ مگه 3d بعدش نمیاد خب باید از اون برمیداشتیم
علیرضا قویدل
5 ماه پیش
اول şها پر میشن بعد dپر میشه
شیرین مهندس سامان
5 ماه پیش
بی زحمت Mo را برام توضیح میدین من با آرایش فشرده حل میکنم جوابم استاد نمیشه
شیرین مهندس سامان
5 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی خیلی ممنون فقط بی زحمت می تونم بپرسم دلیلش چیه چرا باید از sیه الکترون به لایه dبره
آموزش ویدیویی آرایش الکترونی شیمی پایه دهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز
مهنا زین الدین
3 سال پیش
خیلی ممنون از توضیح کاملتون