یادبگیریم3:آرایش الکترونی

4.7/5
(682 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

آرایش الکترونی و اعداد کوانتوم

نور
نور

`00:52

1 تمرین

اعداد کوانتومی
اعداد کوانتومی

`00:54

1 تمرین

تعیین ردیف و گروه در جدول تناوبی
تعیین ردیف و گروه در جدول تناوبی

`01:16

1 تمرین

سوالات دیگران

سلام :) اتم مثل کر‌ه‌ای هست که الکترون‌ها در لایه‌هایی اطراف هسته توزیع شدند. لایه‌ها رو از هسته به سمت بیرون شماره‌گذاری میکنن و شماره هر لایه رو با n نشون میدن. n عدد کوانتومی اصلیه. برای لایه اول n=1، برای لایه دوم n=2 و ... برای لایه هفتم n=7. هر لایه از تعدادی زیرلایه تشکیل شده. فرم‌کلی زیرلایه nl هست. n (عددکوانتومی اصلی) نشون‌دهنده شماره‌ لایه‌ای هست که زیرلایه به اون تعلق داره. l نشون‌دهنده عدد کوانتومی فرعیه. زیرلایه اول هر لایه دارای عدد کوانتومی فرعی صفر (l=0) و نماد s است. زیرلایه دوم دارای عدد کوانتومی فرعی یک (l=1) و نماد p است. زیرلایه سوم دارای عدد کوانتومی فرعی دو (l=2) و نماد d است. زیرلایه چهارم دارای عدد کوانتومی فرعی سه (l=3) و نماد f است. زیرلایه‌ها برای پذیرفتن الکترون محدودیت دارند و نمیتونن بیش از تعداد معلوم، الکترون بگیرند. و تعداد پذیرش هر زیرلایه متفاوت است. از فرمول 4l+2 حداکثر الکترون‌های هر زیرلایه، محاسبه میشه. یعنی زیرلایه s حداکثر ۲ الکترون، زیرلایه p حداکثر 6 الکترون، زیرلایه d حداکثر ۱۰ الکترون و زیرلایه f حداکثر ۱۴ الکترون میتونه بگیره. ترتیب پرشدن زیرلایه‌ها طبق قاعده آفباست که استاد توضیح دادن.

(90)

خیلی ممنون از توضیح کاملتون

(4)

مهدی عباسی | آکادمی امروز

مهدی عباسی

3 سال پیش

توضیح تون مفید و عالی بود 🔥👌

(4)

خیلی خوب بود مرسی 😍💛

(5)

ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون❤️

(1)

Zahra FarzanMehr | آکادمی امروز

Zahra FarzanMehr

2 سال پیش

ممنون از توضیحتون❤️

(1)

ممنون بابت توضیح کاملتون

کوثر موسوی | آکادمی امروز

کوثر موسوی

1 سال پیش

آقا عالی

سلام وقتتون بخیر میشه به صورت صوتی توضیح بدید

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 سال پیش

@مبینا صدرجهانی سلام مبینا جان کجا رو؟ متوجه سوالت نشدم

بسسسسسیار عالی . دمت گرم

خیلی ممنون بابت توضیحات ولی کاش همین رو استاد یک تایمی میذاشتند در ویدئو کامل توضیح میدادن که یدفعی گیج نشیم 🤦‍♂️

(3)

محسن لطفی | آکادمی امروز

محسن لطفی

1 سال پیش

چقدر بیکار

(1)

@مهدی عباسی خاهش میکنم

توضیح تون کامل بود دستتون درد نکنه من با اینکه همه اینا رو میدونستم ولی بازم خیلی خوب توضیح دادین ❤️✨

دقیقه ۱۴و ۴۲ثانیه مگه وقتی الکترون بر میداریم یا اضاف میکنیم آخرین زیرلایه که پرشده ارجحیت نداره؟ پس چرا آقای صالحی راد داره از بیرونی ترین زیرلایه الکترون بر میداره

استاد چرا بعد از زیر لایه 4d. 5s پر میشه اون نکته ایی که گفتید برای همه ی آرایش الکترونی اول زیر لایه sپر میشه بعد زیر لایهd بخاطر همینه؟ بعد ۴f تکلیفش چیه من ۴f نفهمیدم

BTMN ‌ | آکادمی امروز

BTMN ‌

4 ماه پیش

بعد ۴d 5p پر میشه ترتیب افبا‌ یادت باشه بعد از زیرلایه‌ d , زیرلایه‌ p پر میشه از طرفی ۴d یعنی اینکه n ما ۵ بوده پس لایه بعدی میشه ۵p بعد 4f ۵d پر میشه

@BTMN ‌ مرسی گلم

چرا از 4s دو تاشو برداشتیم ؟ مگه 3d بعدش نمیاد خب باید از اون برمیداشتیم

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

اول şها پر میشن بعد dپر میشه

سلام استاد قاعده آفبا رو قبلا توضیح ندادید ما از کجا باید حفظ باشیم؟!

جایگذاریو نفهمیدم

چرا بعد 4d .4fپر نمیشه یعنی توان نمیگیره

سلام مگه 3dبعد 4s نیست

پانا ضیایئ | آکادمی امروز

پانا ضیایئ

2 ماه پیش

سلام بله درسته که ۳d بعد ۴s پر میشه اما زمانی که ما بخوایم الکترون کم کنیم از خارجی ترین لایه بر میداریم.

سلام ممکنه این قاعده ای که میگن حفظبم رو بهم بگید؟ من متوجه نمیشم، چون حفظ نیستم و ندارمش.

سلام کدوم قاعده ؟ لطفاً تایم مشخص کنید 🌷 ریپلای نباشه 🌷

معلم سر کلاس بهتثن نگفته؟

چی یاد گرفتی دوم رو توضیح بدید لطفا

سلام عزیزم چی یاد گرفتی دوم میشه Cr24 , Cu29

اسما سالمی | آکادمی امروز

اسما سالمی

6 ماه پیش

هیچی نفهمیدم اخه sچیهfچیه😵😭

بعد 4d میشه ۵p ؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

6 ماه پیش

بله 👍

افرین اره

مهمه عدد s از چند شروع بشه

سلام من مول و اتم رو نمیفهمم فرمول هاشو که بدست بیارم

سلام چرا استاد هیچگونه توضیح راجب زیرلایه و نوع زیر لایه ندادند و توضیحاتشون انقدرر مبهم بود!