هیپوتالاموس

5/5
(143 رای)

غده های درون ریز

غده هیپوفیز(قسمت اول)
غده هیپوفیز(قسمت اول)

`01:15

غده هیپوفیز(قسمت دوم)
غده هیپوفیز(قسمت دوم)

`00:32

غده هیپوفیز(بخش پسین)
غده هیپوفیز(بخش پسین)

`00:51

هیپوتالاموس
هیپوتالاموس

`00:12

1 تمرین

غده تیروئید و پاراتیروئید
غده تیروئید و پاراتیروئید

`01:21

1 تمرین

غدد و هورمون های فوق کلیه
غدد و هورمون های فوق کلیه

`01:02

1 تمرین

لوزالمعده و دیابت
لوزالمعده و دیابت

`00:54

1 تمرین

سایرغدد و تنظیم ترشح غدد
سایرغدد و تنظیم ترشح غدد

`00:32

1 تمرین

تست های غدد(قسمت اول)
تست های غدد(قسمت اول)

`01:04

1 تمرین

تست های غدد(قسمت دوم)
تست های غدد(قسمت دوم)

`01:21

سوالات دیگران

بعد ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم این جمله یکی از کتاب های تسته درسته؟ اکسی توسین می‌تواند باعث ایجاد پیام الکتریکی در ماهیچه صاف قسمتی از بدن شود

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 ماه پیش

سلام. پیام الکتریکی رو قبول ندارم خیلی. اما یه پیام تویی این سلول ها ایجاد میشه.

@نرگس مهدوی بله به نظر خودمم جمله درستی نیستش

سلام خسته نباشید دندریت و جسم یاخته ای سازنده هورمون ضدادراری و اکسی توسین مگه تو هیپو تالاموس نبود؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 ماه پیش

سلام. بله

@نرگس مهدوی آخه توی این قسمت توی اون جدول نوشته شده نیست

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 ماه پیش

@فاطمه میرزایی اشتباه شده تو اون قسمت جدول

سلام وقت بخیر توی جزوه اشتباه تایپی وجود داره اونجایی که میگه دنریت و اوایل آکسون این نورون ها در هیپوتالاموس است و...... به هیپوفیز پیشین ترشح می شود که این جمله غلطه بجای پیشین باید می نوشت پسین

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

2 ماه پیش

سلام. بله. همینطوره

اینجا اشتباه تایپی نشده توی سر تیتر این جدول ها؟ باید ضد ادراری و اکسی توسین می بود چون هورمون های هیپوتالاموسی هستن...

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

5 ماه پیش

بله همینطوره

سلام وقت بخیر این 12 تا رو استاد از کجای کتاب دقیقا برداشت کردن؟ آخه خودشون که میگن از نظر علمی غلطه و از طرفی توی کتاب درسی هم حرفی از 12 تا هورمون زده نشده

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

5 ماه پیش

سلام. از نظر من تعدادش رو نیازی نیست بدونین.

@نرگس مهدوی فکر کنم برای این تعدادش رو گفتن که طراحا اکثرا توی تستا میان برای هر کدوم از اون هورمون های مترشحه از هیپوفیز پیشین آزاد کننده و مهار کننده ی جداگونه در نظر می گیرن. البته خود استاد گفتن آزاد کننده و مهار کننده ی مربوط به LH و FSH جدا نیست و جفتش با یک آزاد کننده و یک مهار کننده ست.

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

5 ماه پیش

@هلیا پارسانژاد اره . ولی خب اینطور نیست و طراحا دارن پا رو فراتر از حد کتاب درسی میزارن

ببخشید اینجا گفته هورمون های غیر تنظیم کننده غدد دیگر منظورش چیه متوجه نمیشم

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

5 ماه پیش

سلام. اگر یادتون باشه یه سری هورمون داشتیم که بهشون میگفتیم ازاد کننده یا مهار کننده که روی هیپوفیز پیشین اثر میکردن و ترشح هورمون های اون رو تنظیم میکردن. هورمون های غیر تنظیم کننده هورمون دیگر یعنی خودشون به طور مستقیم ترشح میشن و برای تنظیم هورمون دیگه ای نیستن

زهرا اکرمی | آکادمی امروز

زهرا اکرمی

6 ماه پیش

سلام میشه منظور سوال 3 تمرین یاد بگیریم رو توضیح بدید

غده ای که هورمون هایی ترشح میکنه که اون هورمون ها بر غده های دیگه اثر میکنه هیپوتالاموسه میگه هیپوتالاموس فقط باعث میشه از بخش پیشین هیپوفیز هورمون ترشح بشه که غلطه از پسین هم ترشح میشه دیگه


غده ای که هورمون هایی ترشح میکنه که اون هورمون ها بر غده های دیگه اثر میکنه هیپوتالاموسه میگه هیپوتالاموس فقط باعث میشه از بخش پیشین هیپوفیز هورمون ترشح بشه که غلطه از پسین هم ترشح میشه دیگه

زهرا اکرمی | آکادمی امروز

زهرا اکرمی

6 ماه پیش

@مبینا کریمی اها درسته ممنون

آرش سوزنگر | آکادمی امروز

آرش سوزنگر

6 ماه پیش

سلام تو تمرین ها این جمله رو گفته اشتباه است ((در شکل بالا نورون های قسمت الف، همانند نورون های قسمت ب، قادر به سنتز نوعی هورمون هستند، که در افراد مبتلا به نوعی دیابت، ترشح نمیشود.)) الف منظورش هیپوتالاموس هست و ب هیپوفیز پسین خب بنظر من جمله درستی هست چون هر دو یک نورون هستن، حالا تو جسم یاخته ای تولید میشه که در هیپوتالاموس هست، نورونِ جدایی که نیست، درست میگم؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

6 ماه پیش

سلام. شماره تمرین رو بگین لطفا

آرش سوزنگر | آکادمی امروز

آرش سوزنگر

6 ماه پیش

@نرگس مهدوی شماره 4

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 ماه پیش

@آرش سوزنگر توجه کن که نورون هایی که در هیپوفیز پسین هستن در واقع اکسون نورون هایی هست که جسم سلولی شون توی هیپوتالاموسه و سنتز در هیپوتالاموس اتفاق میفته

مهلا جعفری | آکادمی امروز

مهلا جعفری

7 ماه پیش

سلام نو تمرینات گفته بود که انسولین از هورمونای موثر بر استخوان هست میشه بگین چه تاثیری داره/

سهیل  فاضلی | آکادمی امروز

سهیل فاضلی

7 ماه پیش

سلام . اغلب یاخته های بدن گیرنده هورمون انسولین رو دارن و با اتصال اون قند رو از خون برمیدارن


سهیل  فاضلی | آکادمی امروز

سهیل فاضلی

7 ماه پیش

سلام . اغلب یاخته های بدن گیرنده هورمون انسولین رو دارن و با اتصال اون قند رو از خون برمیدارن

ببخشید یه سوالی که داشتم اینه که آیا اون آزاد کننده ها و مهار کننده ها فقط بر محرک ها اثر دارن؟ یا بر رشد و پرولاکتین هم اثر دارن؟ ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر🌹🙏🏻🌹

بر هر شش هرمون هیپوفیز پیشین اثر دارن


بر هر شش هرمون هیپوفیز پیشین اثر دارن

سلام وقتتون بخیر...ببخشید الان مثلا در کنکور بیاد که هر هورمونی که از هیپوفیز پیشین ترشح میشه به اِزاش یک آزاد کننده و یک مهار کننده داره، درست بگیریم یا غلط؟ در حد کنکور با تشکر🌹🙏🏻

سهیل  فاضلی | آکادمی امروز

سهیل فاضلی

7 ماه پیش

سلام . باید درست بگیرین در حد کنکور


سهیل  فاضلی | آکادمی امروز

سهیل فاضلی

7 ماه پیش

سلام . باید درست بگیرین در حد کنکور

سلام خسته نباشید توی تمرین 8 نوشته که هورمون fsh مترشحه از هیپوفیز پیشین درحالی که هیپوفیز پیشین اصلا fsh ترشح نمیکنه بلکه محرک fsh رو ترشح میکنه و این جمله هم درست گرفته شده خاستم ببینم من اشتباه میکنم یا اونجا اشتباه نوشته؟

سلام خسته نباشی نه درست میگی محرک FSH از هیپوفیز ترشح میشه نه خود FSH پاسخنامه مشکل داره

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

6 ماه پیش

سلام. هیپوفیز پیشین FSH ترشح میکنه که اون خودش محرک غدد جنسیه.

سلام وقتتون بخیر این قسمت اصلاح کنید قسمتی که گفته ادامه طول آکسونشان از طریق ساقه به هیپوفیز پیشین وارد می شود

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

8 ماه پیش

سلام.وقت شما هم بخیر. بله چشم.

@نرگس مهدوی چشمتون روشن

سلام وقت بخیر . یاخته های پوششی هیپوفیز پیشین جز یاخته های دستگاه عصبی مرکزی محسوب میشن ؟ درسته نورون نیستند ولی در اندامی قرار دارند که جز دستگاه عصبی مرکزی هست ... تو تمرین شماره 6 جمله ی :(در بدن انسان، هر نوع هورمونی که در تنظیم تعادل آب بدن نقش دارد، توسط یاخته هایی در دستگاه عصبی مرکزی تولید و ترشح می شود.) رو غلط در نظر گرفته و پاسخنامش هم اینه : (هورمون پرولاکتین از یاخته های پوششی هیپوفیز پیشین ترشح میشه.)

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

8 ماه پیش

سلام.وقت شما هم بخیر. بله شما درست میگین. دستگاه میتونه از اندام ها و بافت های مختلفی تشکیل شده باشه. این مورد رو اصلاح میکنم.

سلام وقت بخیر هورمون رشد چطوری باعث نمو دستگاه عصبی میشه

سلام وقت بخیر. این متن رو از پاسخنامه ی تمرین شماره ی یک کپی کردم : ( هورمون رشد باعث رشد همه اعضای بدن و حتی ماهیچه ها میشه. پس! میشه نتیجه گرفت که هورمون رشد، میتونه از سد خونی مغزی رد بشن و خودشونو به یاخته های دستگاه عصبی مرکزی برسونن تا باعث نمو اونها بشن) البته این مورد در کتاب ذکر نشده و در کتاب فقط به تاثیر هورمون رشد روی استخوان های دراز اشاره شده


سلام وقت بخیر. این متن رو از پاسخنامه ی تمرین شماره ی یک کپی کردم : ( هورمون رشد باعث رشد همه اعضای بدن و حتی ماهیچه ها میشه. پس! میشه نتیجه گرفت که هورمون رشد، میتونه از سد خونی مغزی رد بشن و خودشونو به یاخته های دستگاه عصبی مرکزی برسونن تا باعث نمو اونها بشن) البته این مورد در کتاب ذکر نشده و در کتاب فقط به تاثیر هورمون رشد روی استخوان های دراز اشاره شده

@سحر پنجه ای سلام خودم این مطلب رو خونده بودم . نیاز به توضیح بیشتر داشتم....

آموزش ویدیویی هیپوتالاموس زیست شناسی یازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز