کروموزوم ها و انواع آن

4.8/5
(1685 رای)

مفاهیم پایه

 روابط میان الل ها
روابط میان الل ها

`01:48

 بیماری های ژنتیکی مستقل از جنسیت و قواعد آمیزش
بیماری های ژنتیکی مستقل از جنسیت و قواعد آمیزش

`01:17

 نمونه های آمیزش، تلفیق صفات مستقل از جنس و صفات وابسته به هم
نمونه های آمیزش، تلفیق صفات مستقل از جنس و صفات وابسته به هم

`01:19

کراسینگ اور در کروموزوم های همتا برای صفات وابسته به هم و تست ها
کراسینگ اور در کروموزوم های همتا برای صفات وابسته به هم و تست ها

`01:08

سوالات دیگران

استاد میگن اگه بگیم اکتسابی همون غیر ارثی هست اشتباهه در حالی که کتاب بیست پک مهروماه میگه که غیر ارثی و ارثی تو درسنامش

استاد میگن اکتسابی غیر ارثی نیست و این غلطه بگیم اما کتاب بیست پک نوشته غیر ارثی الان کدوم درسته؟!

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

سلام جزوه ای که ندریس میشه رو از کجا باید پیدا کنیم

فکر کنید هر دو y باشند💀😂

Mobina z | آکادمی امروز

Mobina z

2 ماه پیش

واییییی🫠😂

Yasin  Aryani | آکادمی امروز

Yasin Aryani

2 ماه پیش

@Mobina z 🤣

خب اگه فتوتیپ این فرد مشکی باشه باید با حروف انگلیسی کوچیک نشون میداد چرا بزرگ نشون داده؟

فاطمه رخ | آکادمی امروز

فاطمه رخ

6 ماه پیش

خب اگر همه کروموزوم های ما همتا هستند بجز جنسی ها ک23هستن یعنی ما توی هر مجموعه کروموزومی خودمون 19هزار تا زن داریم ک تو اون یکی مجموعه کروموزومی ما هم مثل همینان یعنی هر مجموعه کروموزومی ما 1مترDNAهست در واقع ما دو متر دی آن ای داریم درسته؟

پدر و مادر هردو گروه خونیشون AB باشه بچه چی میشه

وقت بخیر ببخشید اون نوزادی ک به دنیا میاد چشماش رنگیه بد به مرور تغیر میکنه چطوره؟؟؟؟؟

Ayla .... | آکادمی امروز

Ayla ....

6 ماه پیش

آلل درسته یا اَلل؟ من تلفظشم گوش دادم میگه آلل

هر دوتاش رو میگن

عزیزم بیشتر ما میگیم الل ولی فکر کنم اصلش آلل هست

ی سوال حالا پدری که دختر زا است اگه بخواد پسر داشته باشه باید تعداد اسپرم اش باید بیشتربشه؟ یعنی این پدر تحت هیچ شرایطی نمی تونه پسرداربشه؟

جواد سارا | آکادمی امروز

جواد سارا

5 ماه پیش

داش اطلاعاتت چپکیه چی میگی اینا چیه میگی

@جواد سارا حالا توبیا جواب بده اگه غلطه یابقول خودت چپکیه

کسی نیست این سوال منو پاسخ بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جواب به صورت صوتی می باشد:)

@کیانوش نقشبندی سلام رفیق.توی دوتا عامل تاثیر داره یکی زایا ونازا بودنش وهم تعیین جنسیت برعهده اسپرم هاست چون مادر تحت هر شرایطی فقط xمیده ونقشی در تعیین جنسیت نداره واینکه فرض کنیم ی خونواده ای 5تا فرزند داره(بر فرض) وجنسیت همه رو پدر تعیین کرده دیگه چون پدر اسپرم حاویxبدهد دخترواسپرم حاویYبدهدپسر میشه /حالا توی این خونواده که همه فرزندان پسرهستن جنسیت همه رو پدر تعیین کرده دیگه و اون سوالی که پرسیدم دقیقا اینجا خودشو نشون میده و به جورایی فرضی که درنظر صدق می‌کنه

@کیانوش نقشبندی توی فرضی که بیان کردم هر 5تا فرزند رو پسر درنظر بگیرید فقط پسر

@کیانوش نقشبندی چون پدر وقتی که یک مجموعه 23تایی به فرزندمیده فرض کنیم هربار اون اسپرمی رو بدهد که حاوی xباشه فرزنداش پشت سرهم دختر میشه یابرعکسش رو هم درنظر بگیریدچندین فرزند پسر خواهد داشت

@مرتضی مرتضوی بله دیگه اون به شانس و احتمال بستگی داره، شاید بیست تا بچه داشته باشه هر بیست تاش پسر باشه، احتمال پسر و دختر بودن برابره، چون تقسیم میوز انجام میشه، اگر پدر بر فرض مثال شیشصد تا اسپرم داشته باشه، سیصد تاش پسره یعنی y و سیصد تاش دختره یعنی x

@کیانوش نقشبندی خود استاد هم گفتن که پسرزایی یا دختر زایی به پدر بستگی داره نه مادر

@مرتضی مرتضوی استاد از این جهت گفتن که کروموزوم سازنده دختر رو پدر داره نه مادر، یعنی پدره که جنسیت پسر دختر رو مشخص می‌کنه اونم بستگی به شانس داره، خود پدره مشخص نمیکنه با اراده و اختیار خودش، اسپرمشه. نه اینکه پدر هر وقت دلش بخواد کلید x رو خاموش کنه دیگه دختر نیاد😂

میشه برای عدم تولید انزیم به سلولاز اشاره کرد؟

Sarina Rostamifar  | آکادمی امروز

Sarina Rostamifar

6 ماه پیش

فک نکنم چون چون این آنزیم در همه انسان ها تولید نمیشه و مشکلی هم ایجاد نمیکنه چون فیبر داره و دفع میشه ولی مثلا عدم تولید انزیم لاکتاز رو میتونیم بگیم ک باعث میشه قند شیر به طور کامل هضم نشه

الان یعنی مثلا ما ۱۹هزار ژن از مادر میگیریم ۱۹ هزار ژن از پدر؟

سلام نه 9500 تا از پدر و 9500 تا از مادر و اگر جمع کنیم میشه 19000 تا ژن

وااااای استاد من نمیدونم چرا با وجود تدریس فرافوقالعادهتون من این ژنتیک و کلا زیست دوازدهم رو دوست ندارم. من از فیزیولوژی بیشتر خوشم میاد

هر جا رو نمی‌فهمی سوال کن ریپلای نباشه 🌷

آره دقیقا اصلا امسال انگار داریم شیمی می‌خونیم نه زیست باز زیست دهم و یازدهم بدن انسان بود 😔

سلام ببخشید. استاد گفتن جایگاه ژنی RH روی بزرگترین کرومزوم انسان هست. مطمعن هستید این درسته ؟

بله ژن RH در کروموزم اول هستش که بلند ترین کروموزم انسان ولی ژن های گروه خونی که به اون ها ABO میگیم تو کروموزم 3 هستش

@امیرحسین کاظمان خود کتاب که گفته جایگاه زن ABO تو کروموزوم شماره ۹ هستش

@آرش سرافراز ببخشید اشتباه تایپی شده

asra azizi | آکادمی امروز

asra azizi

7 ماه پیش

سلام یه سوال مگه در یاخته های پیکری انسان کروموزوم های همتا وجود نداره؟ چجوری بهش میگم مجموعه کروموزومی وقتی در هر یاخته همتا وجود داره میشه کامل برام توضیح بدید من مشکل دارم

سلام همتا یعنی: کروموزوم‌های همتا (همولوگ)، جفت کروموزوم‌هایی هستند که ژن‌های یکسان را در مکان‌های یکسان حمل می‌کنند، اما ممکن است الل‌های متفاوتی از آن ژن‌ها را داشته باشند. یکی از پدر و دیگری از مادر به ارث می‌رسد. مجموعه ی کروموزومی: یک مجموعه کروموزومی کامل (n) دقیقاً به تعداد کروموزوم‌هایی است که از یک والد به ارث می‌رسد. انسان ها هاپلوئید (n=23) هستند،یعنی: از پدر: ۱ مجموعه (۲۳ کروموزوم) و از مادر: ۱ مجموعه (۲۳ کروموزوم), در مجموع: ۲ مجموعه = دیپلوئید (2n=46)

آموزش ویدیویی کروموزوم ها و انواع آن زیست شناسی دوازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز