مهدیه نمرودی
1 ماه پیش
سلام. وقتتون بخیر. خب هر کروموزم مضاعف متشکل از دو رشته دنا است. چرا استاد میگویند چهار رشته؟
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
سلام هر کروموزوم مضاعف، دو مولکول دنا داره هر مولکول دنا، دو تا رشته پلی نوکلئوتیدی داره پس مجموعا میشه ۴ رشته
پرنیا دهقانی
1 ماه پیش
پس چرا دبیر ما میگه کروماتید حالت فشرده هست و کروماتین حالت فشرده نشده
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
کروماتین غیر فشرده هست ولی کروماتید اینطور نیست که لزوما فشرده باشه
پرنیا دهقانی
4 هفته پیش
@سید محمد متین رشادی ممنون
متین عابدی
2 ماه پیش
باز میشه یعنی چی
سید محمد متین رشادی
2 ماه پیش
باز شدن پیچ و تاب یعنی پیچ و تابش از بین میره ، یعنی فشردگیش کم میشه باز شدن مارپیچ، یعنی مارپیچش از بین میره و صاف میشه
زهرا شیراوند
3 ماه پیش
هر مونومر درون نوکلئوزوم ها ..... ادامه اش یعنی چی، این یک خط رو درک نمیکنم نوکلئوزوم مگه همون دسته 8 تایی هیستون ها نیستن؟ پس یعنی چی مونومر درونشون فلان داره
M.S .H
3 ماه پیش
ببین میگه خود نوکلئوزوم از پروتئین و DNA تشکیل شده....(و ما می دانیم که DNA یک نوع نوکلئیک اسید هست) حالا هر کدوم از اینا(پروتئین و نوکلئیک اسید)خودشون از واحد های دیگه تشکیل شده ...پروتئین از آمینو اسید هست و نوکلئیک اسید از واحد هایی به نام نوکلئوتید تشکیل شده... در پروتئین آمینواسید ها مثل زنجیر کنار هم قرار گرفتن و پروتئین رو ساختن از این رو پروتئین پلیمر و واحد های سازندش که آمینو اسید ها هستند رو مونومر می گن در نوکلئيک اسید نوکلئوتید ها در کنار هم قرار گرفتن و نوکلئیک اسید رو ساختن از این رو به نوکلئیک اسید پلیمر و به واحد های سازندش که نوکلئوتید ها هستند مونومر می گن با توجه به اینا می تونیم بگیم که نوکلئوزوم از آمینو اسید و نوکلئوتید ساخته شده که هر دو مونومر هستند
z z
3 ماه پیش
سلام ببخشید گزینه 3 درواقع بعضی منابع اولین فشردگی رو در هیستون در نظر می گیرند ولی استاد گفتند قبل ان هم فشردگی کم است الان گزینه 3 درستع یا نادرست؟؟؟
آرمیتا اسماعیل پور
3 ماه پیش
میتونیم بگیم رشته کروماتینی همون کروماتیده ؟
z z
3 ماه پیش
سلام یک رشته کروماتینی درواقع شامل یک کروماتید است ویک مولکول دنا هستش اگر بگیم رشته کروماتینی در واقع همون کروماتید است اون وقت در رشتهای فشرده چی درسته در رشته فشرده یک کروماتید است اما حالت کروماتینی نداره که
آرمیتا اسماعیل پور
3 ماه پیش
یعنی موقع رونویسی و همانند سازی کل فشردگی کروموزوم باز میشه ؟ حتی فشردگیهای قبل کروماتین ؟
آرمیتا اسماعیل پور
3 ماه پیش
به هر کروماتین میتونیم بگیم کروموزوم ، ولی به هر کروموزوم نمیتونیم بگیم کروماتین درسته ؟
z z
3 ماه پیش
سلام در واقع اینا رو معادل هم نباید بگیریم چرا چون کروماتین یک حالتی از کروموزوم است وکرومزوم میتواند ان را داشته یا نداشته باشد
فاطمه عجم
4 ماه پیش
سلام استاد اولین سوالو که غلط گرفتن! مگه دنای حلقوی در همان ابتدا قبل از حلقوی شدن دنای معمولی مارپیچ نبوده پس نمیتوان گفت که دنای حلقوی ام دارای فشردگی است؟
مریم جابری
4 ماه پیش
علمیش و دقیق درسته ولی تست وقتی اسم فشردگی میاره منظورش هیستونه
آنیا ابراهیمی محتشم
4 ماه پیش
سلام.مگه نگفتیم ژن همه چیز توی همه موجودات و همه جا هست،ولی خوب گفتیم همه دستور ژنها تو همه جا انجام نمیشه. مثلاً ژن تولید انسولین تو یاختههای چشم ما هم هستش ولی خب اونجا اون ژن استفاده نمیشه. پس چرا اینجا استاد گفتن که هیچ پروکاریوتیژن تولید پروتئین هیستون را ندارد؟!
سید محمد سهیل عقیلی
3 ماه پیش
چون پروکاریوت اصن هسته نداره😂
بهار گوی زاده
4 ماه پیش
همیشه ۸ هیستون داخل هر گلوله هستش؟
محیا طیب نیا
3 ماه پیش
طبق گفته استاد بله
آموزش ویدیویی نکات تعاریف کروموزوم + مراتب فشردگی کروموزوم های خطی زیست شناسی پایه یازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور تجربی - آکادمی امروز
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
درست میگید ، کتاب دهم ، اتم فسفر رو فقط برای نوکلئیک اسید گفته البته من ندیدم استاد بگن آمینواسید فسفر داره