مهدیه نمرودی
1 ماه پیش
سلام. وقتتون بخیر. خب هر کروموزم مضاعف متشکل از دو رشته دنا است. چرا استاد میگویند چهار رشته؟
پرنیا دهقانی
1 ماه پیش
پس چرا دبیر ما میگه کروماتید حالت فشرده هست و کروماتین حالت فشرده نشده
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
کروماتین غیر فشرده هست ولی کروماتید اینطور نیست که لزوما فشرده باشه
پرنیا دهقانی
4 هفته پیش
@سید محمد متین رشادی ممنون
آرمیتا اسماعیل پور
3 ماه پیش
به هر کروماتین میتونیم بگیم کروموزوم ، ولی به هر کروموزوم نمیتونیم بگیم کروماتین درسته ؟
z z
3 ماه پیش
سلام در واقع اینا رو معادل هم نباید بگیریم چرا چون کروماتین یک حالتی از کروموزوم است وکرومزوم میتواند ان را داشته یا نداشته باشد
زهرا متقی
4 ماه پیش
آیا کروماتین امکان مشاهدش توی سیتوپلاسم هست؟
نازنین معراجی نسب
4 ماه پیش
تا جایی که به ما گفتن نه کروماتین فقط در هسته و فشرده شده در سیتوپلاسم
(1)
هانیه افشاری
5 ماه پیش
سلام و عرض ادب و احترام خدمت مولکول DNA از ۲ رشته تشکیل شده درسته؟ پس در یک کروموزوم خواهری یا کروماتید خواهری ما ۲ مولکول دنا و ۴ رشته دنا داریم درسته؟
Amir .
4 ماه پیش
ببین منظورتو گرفتم و گفته شما درسته ولی یه اشکال داره اینه که باید بگی کروماتیدهای خواهری چون لفظ کروماتید خواهری شاید منظورش یکی از دو کروماتید خواهری باشه و اگر بگه در کروماتیدهای خواهری ۴رشته دی ان ای داریم بله درسته🍃
ایمان حاج رضابیگی
1 سال پیش
یه سوال کروموزوم مضاف شده ای که حین تقسیم نیست درموردش میگیم ۲ کروماتین داره یا چون به هم وصلن میگیم یک کروماتینه
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام اگر در حین تقسیم نباشه و حالت کم تر فشرده داره به اون میگیم کروماتین
(1)
پرنیا قرجه لو
1 سال پیش
دقیقه 32 استاد میگه کروموزوم چه تک کروماتید و چه دوکروماتید باشه یه ناحیه سانترومر داره ولی وقتی کروموزوم دوکروماتید باشه دوتا ناحیه سانترومر داره دیگه
یگانه پورفتحی
1 سال پیش
سلام توی کتاب نوشته ماده وراثتی وقتی تقسیم صورت نمیگیره به صورت کروماتین هست و قبل تقسیم رشته کروماتینی ۲برابر میشه و در حین تقسیم فشرده میشه کروماتین خودش فشرده شده هست اما کم یعنی وقتی تقسیم یاخته صورت میگیره کروماتین فشرده تر میشه؟؟؟
امیررضا عباسی ملایی
1 سال پیش
بله...
سپهر واحدپور
1 سال پیش
سلام.میشه بگید از روی یک مولکول دنا همانندسازی شده یعنی چی؟
نرگس مهدوی
1 سال پیش
در زمان های غیر تقسیم کروموزوم ها تک کروماتیدی هستن بعد که همانندسازی انجام میشه، از یک مولکول دنا همانندسازی میشه و دو مولکول دنا ایجاد میشه که در ناحیه سانترومر به هم متصل هستن
ابوالفضل طالب زاده
1 سال پیش
سلام.دلیل غلط بودن چی یاد گرفتی 1 چیه؟
rozhin .
1 سال پیش
هر اورده یعنی برا همشون صدق کنه اما ما فقط حالت کروماتینی نداریم و حالت فشرده شده ام دارم سوال طوری طرح شده که فقط برا حالت اول صدق کنه حالت دوم چی میشه
محمدحسین آذرپور
1 سال پیش
سلام خب چون که تست برخلاف هماننده اول قسمت یکشو چک میکنیم بعد میریم سراق بعدی. مولکول ۱ رشته DNA و مولکول ۲ پروتوئین های هیستون هستن
محمدحسین آذرپور
1 سال پیش
@محمدحسین آذرپور گزینه اول اون برخلاف که گفته جوابمونو اشتباه کرده. گزینه دومم به این دلیل اشتباهه که گریفیت نگفت که دنا ماده وراثتیه و عامل انتقال صفاته ایوری و همکارانش به این پی بردن. گزینه سومم به این دلیل اشتباهه که در مولکول دنای خطی دو سر رشته نوکلوتید هایی که داره فقط یک فسفو دی استر دارن و همچنین همه توالی های دنا که رو نویسی نمیشن که بخوان توی پروتئین سازی نقش داشته باشن فقط ژن ها رونویسی میشن اونم اگه اون mrna ای که از روی دنا رونویسی شده دیگه پیرایش پیدا نکنه. و جواب گزینه ۴ میشه
محمدحسین آذرپور
1 سال پیش
اگر دلیل درستی گزینه ۴ رو هم میخواید تا براتون تحلیل کنم
(1)
☆𝐠𝐡𝐚𝐳𝐚𝐥 /𝐁𝐚𝐪𝐞𝐫𝐢
1 سال پیش
@محمدحسین آذرپور اره تحلیل کن
☆𝐠𝐡𝐚𝐳𝐚𝐥 /𝐁𝐚𝐪𝐞𝐫𝐢
1 سال پیش
@محمدحسین آذرپور ممنون
(1)
محمدحسین آذرپور
1 سال پیش
@☆𝐠𝐡𝐚𝐳𝐚𝐥 /𝐁𝐚𝐪𝐞𝐫𝐢 زنده باشید
ریحانه بیژنی
1 سال پیش
یک سوال ساختار نوکلئوتید ها توضیح هاشون تو امتحان نهایی یازدهم هست ؟ با اینکه تو کتاب توضیحی در باره اش نداده ؟ یا فقط در دوازدهم سوال ازش طرح میشه و کنکور
☆𝐠𝐡𝐚𝐳𝐚𝐥 /𝐁𝐚𝐪𝐞𝐫𝐢
1 سال پیش
@ریحانه بیژنی تو کتابای اضافه راجبشون گرفته و اینکه تو کتاب دهمم بهشون اشاره شده پس تو تستای ترکیبی هم میاد
فرشته پرتوی
1 سال پیش
سلام من در خیلی سبز خوندم که اولین سطح فشردگی دنا همراه با پروتیینهای هیستون است ولی استاد گفتند که پیچ خوردن دنا به دور یک محور فرضی اولین سطح فشردگی دنا است که بدن پروتیین هیستون انجام میشود کدام درست تره ؟؟؟
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام به شکل توجه کن ترتیب پیچ خوردگی نمایش داده شده طبق این موضوع صحبت استاد درست تره
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
سلام هر کروموزوم مضاعف، دو مولکول دنا داره هر مولکول دنا، دو تا رشته پلی نوکلئوتیدی داره پس مجموعا میشه ۴ رشته