= $('#player')[0]?.offsetHeight && openTab == 2 ? scrolledFromTop = true : scrolledFromTop = false">
سوالات دیگران
زهرا مند
11 ماه پیش
سلام وقتتون بخیر اینجا نفهمیدم منظور استاد چی بود چرا فقط مادر بیماری ژنتیکی ای که در راکیزه هست رو منتقل میکنه؟ جایی هم نخوندیمش اخه
زهرا مند
11 ماه پیش
سلام اینجا نفهمیدم چرا مادر و پسر رو AO در نظر گرفتند اگه مثلا AB در نظر بگیریم که مورد الف نادرست میشه کلا بقیع گزینه ها هم مبهمن
نازنین راستگو
1 سال پیش
سلام این تست میشه بهم توضیح بدید من متوجه نشدم استاد اومدن متافاز کشیدن بعد یاخته ها رو جدا کشیدن از هم بعد تو گزینه ها دنبال سه تا آلل بودن! میشه توضیح بدید
نرجس ملکی نژاد
2 سال پیش
مگه یاخته های میلوئیدی ها فقط گلبول سفید رو تولید نمیکنه؟
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
خیر گلبول های قرمز و مگاکاریوسیت هم تولید میکنه
عاطفه محمد علی زابلی
2 ماه پیش
خیر بر اساس شکل کتاب درسی دهم فصل گردش مواد میبینیم که از یاخته های میلوئیدی علاوه بر گویچه های سفید گویچه های قرمز ایجاد میشن البته به صورت نابالغ که در این حالت گویچه قرمز هنوز هسته داره و رونویسی از روی ژن ها انجام میشه اما بعد از ازدست دادن هسته تبدیل به گویچه قرمز بالغ میشه و ما نمی تونیم هیچ گونه اللی براش در نظر بگیریم
نرجس ملکی نژاد
2 سال پیش
امکانش هس که dکوچک رو از پدربگیریم؟
نرگس مهدوی
2 سال پیش
اگر پدر اون الل رو داشته باشه بله
عاطفه محمد علی زابلی
2 ماه پیش
بله درصورتیکه پدر Ddیا ddباشه امکانش وجود داره
فاطمه جعفرزاده
2 سال پیش
سلام مورد 3 رو میشه توضیح بدید
نرگس مهدوی
2 سال پیش
سلام مثلا اگه پدر خانواده ژن نمود AB داشته باشه و مادر و پسر AO باشن نمیشه دیگه پس ودر نمیتونه هر ژن نمودی داشته باشه
مبینا مسعودی
2 سال پیش
سلام قسمت الف سوال متوجه نمیشم ممنون میشم توضیح بدید
نرگس مهدوی
2 سال پیش
ببین شما ژن نمود پدر و مادر رو مشخص میکنین بعد حالت های مختلف ژن نمون گروه خونی بچه ها و از نظر فنیل کتونورب رو می نویسین و حالت های مختلف رو مشخص میکنین
زهرا باقری
2 سال پیش
سلام خداقوت من این تست رو متوجه نمیشم میشه بیشتر توضیحش بدین
نرگس مهدوی
2 سال پیش
سلام شما اول میتونین یه حالت عادی یرای هر کدوم در نظر بگیرین بعد به این توجه کنی که یاخته ۱ با هم موندن در ژن کد کننده پروتیین دی رو داره پس کلا ۳ تا دی داره و باید دو تا دی از یه مدل داشته باشه یعنی دو تا کوچیک یا دو تا بزرگ یاخته ۲ هم یدونه دی میگیره چون اشتباها یدونه دیگش میره توی یاخته ۱ همچنین یاخته ۲ باید سه تا الل گروت خونی (ا ب او) داشته باشه که دوتاش شبیه هم باشن
ساناز کابلی
2 سال پیش
سلام ببخشید منظور استاد اینجا این هست که تمام کروموزوم های مضاعف دگره یکسان در کروماتید هاشون دارند یا خیر فقط برای اووسیت ها صدق میکنه؟
محمد کاظمی
3 سال پیش
سلام برایه صفت ABO باید تو یاخته یک یه دونه کروماتید باشه پس چرا استاد شکلو طوری دیگه کشیدن
نرگس مهدوی
3 سال پیش
سلام. تصویر درست کشیده شده. طبق متن سوال یه یاخته باید ۳ تا کروموزم ۱ داشته باشه و یه یاخته دیگه باید ۳ تا کروموزم ۹ داشته باشه که دارن.
(1)
عاطفه محمد علی زابلی
2 ماه پیش
سلام وقتتون بخیر ببینید اگه یادتون باشه تو متن کتاب درسی گفتار یک فصل 6زیست یازدهم می خوانیم که فامتن قبل از تقسیم دوبرابر میشه و در حین تقسیم فشرده میشود بعدش چند صفحه بعد یک چیزی رو تحت عنوان چرخه یاخته ای به ما معرفی میکنه و میگه که چرخه یاخته ای شامل دو مرحله است یکی اینترفاز و یکی تقسیم خب ما میتونیم که یکی از مراحل اینترفاز Sهست و در واقع در این مرحله همون دوبرابر شدن محتوای ژنتیکی یاخته که در ابتدا خدمتتون گفتم رخ میده و ما میدونیم که دو نوع دنا در یاخته های هسته دار وجود داره یکی دنای حلقوی (سیتوپلاسمی که در انسان در میتوکندری قرار داره و یاخته های جانوری علاوه بره میتوکندری در سبزدیسه هم هستش) و دیگری دنای هسته ای که از نوع خطی هست خب مسلما توی مرحله sکه مرحله قبل از تقسیم هست بعضی از اندامک ها مثل سانتریول و میتو کندری دوبرابر میشن تا زمانیکه تقسیم انجام شد اندامک ها به هر دو یاخته حاصل از تقسیم برسه و در واقع ما دنای میتوکندریایی خودمون رو به شکل ارثی از مادر دریافت میکنیم امیدوارم براتون مفید باشه تمام تلاشم و کردم با جزئیات بگم