فاطمه کاظم نادی
4 ماه پیش
آقا استاد ده بار گفت کربنیک اسید ناپایداره کسی تا حالا ندیدتش و... حالا میاد میگه که وقتی میدویم co2میره بالا بعد اینم میره بالا ؟؟؟!!! مگه کربنیک اسید به H+و HCO3- تبدیل نمیشه؟
حیدر مالداری
7 ماه پیش
یعنی تنظیم ph در دفع ادرار با H+ و -HCO3 و در دستگاه تنفس فقط با تنظیم دفع CO2 انجام میشه؟ در شش +h و بیکربنات و O2 نقشی در تنظیم PH ندارن؟؟؟
سید دانیال ابارشی
7 ماه پیش
خسته نباشید این یه مبحث خارج از درس هستش اما برای این که سوال شما خالی از جواب نمونه این که افزایش دفع CO₂ از طریق شُشها خیلی سریعتر و مؤثرتر از افزایش تولید CO₂ در سلولهاست. بدن تولید CO₂ رو فقط وقتی زیاد میکنه که فعالیت سلولها بیشتر بشه (مثلاً موقع دویدن یا تب). این کار زمانبر هستشش و وابسته به سوختوساز سلولهاست. اما دفع CO₂ از ریهها خیلی سریع انجام میشه، چون با هر بازدم مقدار زیادی CO₂ از خون خارج میشه. وقتی نفسهات سریعتر و عمیقتر بشن، در چند ثانیه میتونی مقدار زیادی CO₂ از بدن بیرون بدی. پس: تولید CO₂ → کند و وابسته به متابولیسم. دفع CO₂ → سریع و مستقیم با تنفس. به همین دلیل دفع CO₂ سریعتر از تولیدشه.
(1)
علی اصغر اسماعیلی
10 ماه پیش
خب استاد توی جلسات قبلی گفتن اسید کربنیک سریع به یون هیدروژن و بی کربنات تبدیل میشه پس چطوری باعث اسیدی شدن میشه سریع که تجزیه میشه
(2)
کاویان غفاری
5 ماه پیش
در اصل بر اثر تجزیه اسید کربنیک بی کربنات و یون هیدروژن تولید می شود ما بی کربنات از طریق انتشار در شش ها از بده ما دور ( خارج می شود) در نتیجه ما در خون هنوز یون هیدروژن باقی مانده است و یون هیدروژن باعت اسیدی شدن خون می شود
-= اسمی
4 ماه پیش
یون هیدرونیوم یعنی اسیدی میشه +H3O اینو فصل اول شیمی دوازدهم یادمیگیری
زهرا جعفری
10 ماه پیش
کربن دی اکسید زیاد بشه اسیدی میشه خون و پی اچ میاد پایین و تنفس زیاد میشه و باعث افزایش پی اچ میشه یعنی چی؟؟؟؟؟
(1)
زهرا جعفری
10 ماه پیش
@زینب مقدم بله متوجه شدم خیلییییییییییی ممنونمم
محمد چاوش سلطانی
10 ماه پیش
سلام +Hایا خاصیت اسیدی دارد؟ و -HCO3(بیکربنات)آیا خاصـیت قلـیایی دارد؟
(2)
سید محمد متین رشادی
10 ماه پیش
سلام بله
روژینا حسینی
11 ماه پیش
مگه نمیگیم که اسید کربنیک ناپایداره و زود میشه بی کربنات و یون هیدروژن؟ پس چطوری اسید کربنیک باعث میشه که خون اسیدی بشه؟ هیدروژنش که آزاد شده باعثشه؟ و اینکه موقعی که خون قلیایی میشه استاد گفتن یکاری میکنه که کربنیک اسید حفظ بشه.
-= اسمی
4 ماه پیش
https://emrooz.ir/cbgstbc-5371?comment_id=731136#comment-731136
امیررضا هاشمی
11 ماه پیش
مگه نمیگیم اسید کربنیک ناپایداره و سریعا تبدیل میشه به یون هیدروژن و بیکربنات؟ خب بیکربنات که خاصیت قلیایی داره چرا میگیم ph خون کم میشه و اسیدی میشه؟
(1)
He!ya
11 ماه پیش
فک کنم چون بیکربنات توسط گلبول قرمز که خارج میشه میره تو پلاسما از اونجا میره تو شش و میره تو هوا منتشر میشه بعد ما ی یون هیدروژن هم داریم ک گفتند اسیدیه اون ک تو هوا منتشر نشده پس میمونه و اسیدی میشه خون ph کاهش پیدا میکنه بازم نمیدونم تحلیلم درسته یا نه
-= اسمی
4 ماه پیش
https://emrooz.ir/cbgstbc-5371?comment_id=731136#comment-731136
حسینی ...
1 سال پیش
تست ۶ جوابش کدوم گزینش؟ فیلم اون باز نمیشه!
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
اگر منظورتون اینه،گزینه سه میشه اینم لینکش حتما تماشا کنید 🌷 https://emrooz.ir/cbgstbc-60715
سجاد اسماعیلی
1 سال پیش
سلام میدونیم به هموگلوبین اهن متصله یون اهنی که به هموگلوبین متصل هست از نوع اهن ۲ بار مثبت هست
آنیتا بابایی
1 سال پیش
این قسمت رو اگه میشه توضیح بدین
سجاد اسماعیلی
1 سال پیش
سلام این قسمت یک مقدار ترکیبی بیان شده وقتی ماهیچه ها خیلی فعالیت کنن، ذخیره انرژی گلوکزشون برای تنفس هوازی تموم میشه و به سمت تنفس بی هوازی و تولید لاکتیک اسید میرن که باعث اسیدی شدن میشه ارتباطش به T3 و T4 این هست که این هورمون های تیروییدی متابولیسم رو تنظیم میکنن و روی انقباض ماهیچه ها تاثیر میزارن
آنیتا بابایی
1 سال پیش
H دقیقا چیه؟ مولکوله؟ خونه؟ یاختهس؟ چیه؟😅🤦🏻♀️
آنیتا بابایی
1 سال پیش
8:16
زینب مقدم
1 سال پیش
یه یون توی خونه که خاصیت اسیدی ایجاد میکنه
زینب مقدم
1 سال پیش
@آنیتا بابایی اوکی
فاطیما حسینی
1 سال پیش
مگه نمیگیم اسید کربنیک ناپایداره و سریعا تبدیل میشه به یون هیدروژن و بیکربنات؟ خب بیکربنات که خاصیت قلیایی داره چرا میگیم ph خون کم میشه و اسیدی میشه؟
(3)
فاطیما حسینی
1 سال پیش
یه وقتایی ادم یادش میره یه روزی یه سوالی داشته که جواب نگرفته!!!!
(1)
تارا اجاقلو
1 سال پیش
سلام میشه یکی سوال سوم تمرین رو توضیح بده من دقیق منظورشو متوجه نشدم🙏
نرگس مهدوی
1 سال پیش
کوثر موسوی
2 ماه پیش
منظورش تولید اسید کربنیک هست، تولیدش می ره بالا، نگفت تولید می شه و می مونه همچنان سریع به هاش مثبت و بی کربنات تبدیل می شه
(1)