یاد بگیریم۹:تنظیم PH خون

4.9/5
(522 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

سازوکار دستگاه تنفس در انسان

بخش مبادله ای دستگاه تنفس
بخش مبادله ای دستگاه تنفس

`01:19

1 تمرین

حمل گازها در خون
حمل گازها در خون

`01:20

1 تمرین

سوالات دیگران

آقا استاد ده بار گفت کربنیک اسید ناپایداره کسی تا حالا ندیدتش و... حالا میاد میگه که وقتی می‌دویم co2میره بالا بعد اینم میره بالا ؟؟؟!!! مگه کربنیک اسید به H+و HCO3- تبدیل نمیشه؟

کوثر موسوی | آکادمی امروز

کوثر موسوی

2 ماه پیش

منظورش تولید اسید کربنیک هست، تولیدش می ره بالا، نگفت تولید می شه و می مونه همچنان سریع به هاش مثبت و بی کربنات تبدیل می شه

(1)

یعنی تنظیم ph در دفع ادرار با H+ و -HCO3 و در دستگاه تنفس فقط با تنظیم دفع CO2 انجام میشه؟ در شش +h و بیکربنات و O2 نقشی در تنظیم PH ندارن؟؟؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

سلام

خسته نباشید این یه مبحث خارج از درس هستش اما برای این که سوال شما خالی از جواب نمونه این که افزایش دفع ‎CO₂‎ از طریق شُش‌ها خیلی سریع‌تر و مؤثرتر از افزایش تولید ‎CO₂‎ در سلول‌هاست. بدن تولید CO₂ رو فقط وقتی زیاد می‌کنه که فعالیت سلول‌ها بیشتر بشه (مثلاً موقع دویدن یا تب). این کار زمان‌بر هستشش و وابسته به سوخت‌وساز سلول‌هاست. اما دفع CO₂ از ریه‌ها خیلی سریع انجام می‌شه، چون با هر بازدم مقدار زیادی CO₂ از خون خارج می‌شه. وقتی نفس‌هات سریع‌تر و عمیق‌تر بشن، در چند ثانیه می‌تونی مقدار زیادی CO₂ از بدن بیرون بدی. پس: تولید CO₂ → کند و وابسته به متابولیسم. دفع CO₂ → سریع و مستقیم با تنفس. به همین دلیل دفع CO₂ سریع‌تر از تولیدشه.

(1)

خب استاد توی جلسات قبلی گفتن اسید کربنیک سریع به یون هیدروژن و بی کربنات تبدیل میشه پس چطوری باعث اسیدی شدن میشه سریع که تجزیه میشه

(2)

در اصل بر اثر تجزیه اسید کربنیک بی کربنات و یون هیدروژن تولید می شود ما بی کربنات از طریق انتشار در شش ها از بده ما دور ( خارج می شود) در نتیجه ما در خون هنوز یون هیدروژن باقی مانده است و یون هیدروژن باعت اسیدی شدن خون می شود

-= اسمی | آکادمی امروز

-= اسمی

4 ماه پیش

یون هیدرونیوم یعنی اسیدی میشه +H3O اینو فصل اول شیمی دوازدهم یادمیگیری

زهرا جعفری | آکادمی امروز

زهرا جعفری

10 ماه پیش

کربن دی اکسید زیاد بشه اسیدی میشه خون و پی اچ میاد پایین و تنفس زیاد میشه و باعث افزایش پی اچ میشه یعنی چی؟؟؟؟؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

10 ماه پیش

اوکی شد؟ هر کاش ناواضح بود بگو❤️

(1)

زهرا جعفری | آکادمی امروز

زهرا جعفری

10 ماه پیش

@زینب مقدم بله متوجه شدم خیلییییییییییی ممنونمم

سلام +Hایا خاصیت اسیدی دارد؟ و -HCO3(بیکربنات)آیا خاصـیت قلـیایی دارد؟

(2)

سلام بله

مگه نمیگیم که اسید کربنیک ناپایداره و زود میشه بی کربنات و یون هیدروژن؟ پس چطوری اسید کربنیک باعث میشه که خون اسیدی بشه؟ هیدروژنش که آزاد شده باعثشه؟ و اینکه موقعی که خون قلیایی میشه استاد گفتن یکاری میکنه که کربنیک اسید حفظ بشه.

-= اسمی | آکادمی امروز

-= اسمی

4 ماه پیش

https://emrooz.ir/cbgstbc-5371?comment_id=731136#comment-731136

مگه نمیگیم اسید کربنیک ناپایداره و سریعا تبدیل میشه به یون هیدروژن و بیکربنات؟ خب بیکربنات که خاصیت قلیایی داره چرا میگیم ph خون کم میشه و اسیدی میشه؟

(1)

He!ya ‌ | آکادمی امروز

He!ya ‌

11 ماه پیش

فک کنم چون بیکربنات توسط گلبول قرمز که خارج میشه می‌ره تو‌ پلاسما از اونجا می‌ره تو شش و می‌ره تو هوا منتشر میشه بعد ما ی یون هیدروژن هم داریم ک گفتند اسیدیه اون ک تو هوا منتشر نشده پس میمونه و اسیدی میشه خون ph کاهش پیدا می‌کنه بازم نمی‌دونم تحلیلم درسته یا نه

-= اسمی | آکادمی امروز

-= اسمی

4 ماه پیش

https://emrooz.ir/cbgstbc-5371?comment_id=731136#comment-731136

حسینی  ... | آکادمی امروز

حسینی ...

1 سال پیش

تست ۶ جوابش کدوم گزینش؟ فیلم اون باز نمیشه!

اگر منظورتون اینه،گزینه سه میشه اینم لینکش حتما تماشا کنید 🌷 https://emrooz.ir/cbgstbc-60715

Fe2 یعنی چی؟ میشه راجب این تست یکم خلاصه توضیح بدین

سلام میدونیم به هموگلوبین اهن متصله یون اهنی که به هموگلوبین متصل هست از نوع اهن ۲ بار مثبت هست

این قسمت رو اگه میشه توضیح بدین

سلام این قسمت یک مقدار ترکیبی بیان شده وقتی ماهیچه ها خیلی فعالیت کنن، ذخیره انرژی گلوکزشون برای تنفس هوازی تموم میشه و به سمت تنفس بی هوازی و تولید لاکتیک اسید میرن که باعث اسیدی شدن میشه ارتباطش به T3 و T4 این هست که این هورمون های تیروییدی متابولیسم رو تنظیم میکنن و روی انقباض ماهیچه ها تاثیر میزارن

H دقیقا چیه؟ مولکوله؟ خونه؟ یاخته‌س؟ چیه؟😅🤦🏻‍♀️

8:16

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 سال پیش

یه یون توی خونه که خاصیت اسیدی ایجاد می‌کنه

مگه نمیگیم اسید کربنیک ناپایداره و سریعا تبدیل میشه به یون هیدروژن و بیکربنات؟ خب بیکربنات که خاصیت قلیایی داره چرا میگیم ph خون کم میشه و اسیدی میشه؟

(3)

یه وقتایی ادم یادش میره یه روزی یه سوالی داشته که جواب نگرفته!!!!

(1)

سلام میشه یکی سوال سوم تمرین رو توضیح بده من دقیق منظورشو متوجه نشدم🙏

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام تصویرش رو بفرستین لطفا

نجمه باسره | آکادمی امروز

نجمه باسره

1 سال پیش

ص-غ-غ-ض