یادبگیریم3: سلامت بدن و آسیب های مربوط به تنفس یاخته ای
حسین رضایی
4 هفته پیش
سلام اینجا استاد یاخته های تخمیر کننده در بدن انسان رو گفتن گلبول قرمز بالغ و ماهیچه (( اسکلتی )) اما توی درسنامه ی مربوط به مقدمات تخمیر فقط نوشتن ماهیچه های مهره داران کلا فقط برای ماهیچه اسکلتی باید در نظر بگیریم؟ تخمیر رو ؟
ا ا
1 ماه پیش
سلام استاداینجا میگه رادیکال آزاد به وجود می آید که اکسیژن دوبار منفی تشکیل نمیشود مگه خود اکسیژن دوبار منفی رادیکال آزاد نیست ؟ چون خود استاد قبل تر میفرمایید که دو نوع رادیکال اکسیژن وجود دارد که یکیش همان O دو منفی است
حیدر مالداری
3 ماه پیش
اینجا نوشته رادیکال های آزاد حاوی الکترون های جفت شده است اشتباه تایپی هست؟ جفت نشده مگه نیست؟
Mobina z
2 ماه پیش
جفت نشدس
الهه 🕊🌱
4 ماه پیش
سلام وقت بخیر.اینجا استاد به ناقل هایی که الکترون هارو بین پمپ هاجابه جا میکنن گفتن "پروتئین" در حالی که تو یکتاب درسی به این ناقل ها گفته "مولکول" و بعضی منابع معتقدن که این ناقل ها پروتئین نیستن چون کتاب اشاره ای به جنسشون نکرد! کدوم یکی قابل قبوله؟؟؟؟؟؟؟
الهه 🕊🌱
4 ماه پیش
پس اوکیه. مرسی
زینب انصاری
1 سال پیش
کبد دچار نکروز بشه یعنی چی؟
زهرا مرحمتی
1 سال پیش
نکروز همون بافت مردگیه
(1)
Mobina z
2 ماه پیش
بافت مردگی کبد
ایدین اسدی
1 سال پیش
نقص های ژنی مربوط به پروتئین های زنجیره انتقال الکترون چه نوع جهشی میباشند ؟ مثلا کوچک یا بزرگ یا جانشینی و یا حذف و اضافه و ...
(1)
نرگس مهدوی
1 سال پیش
میتونن از هر نوعی باشن
(1)
ایدین اسدی
1 سال پیش
ببخشید پروتئین های مربط به زنجیره انتقال الکترون توسط ریبوزوم های آزاد در سیتوپلاسم تولید میشوند یا ریبوزوم های شبکه آندوپلاسمی یا ریبوزومهای میتوکندری ؟
(1)
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام کتاب به طور اختصاصی مشخص نکرده توسط کدومشون تولید میشه دقیقا
(1)
ایدین اسدی
1 سال پیش
میتونیم بگیم که درون میتوکندری امکان مشاهده رنا دارای رونوشت اگزون وجود دارد یا خیر ؟ مثلا در تقسیم میتوز موقعی که غشای هسته تخریب میشه mrna بالغ از طریق منفذ میتوکندری واردش بشه یا همچین اتفاقی نمیتونه رخ بده
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام نه ممکن نیست چنین چیزی
ایدین اسدی
1 سال پیش
سلام ببخشید مولکول های mrna که درون میتوکندری از روی رنا حلقوی به وجود میان آیا مثل mrna های درون هسته که تولید میشدند داری اینترون و اگزون هستند یا خیر ؟ و اینکه دنا های حلقوی میتوکندری مثل دنا هسته پروتئین هیستون یا پروتئین هایی که باعث فشردگی کروموزوم میشد رو دارند و آیا آنزیمی که قبل از همانند سازی پروتین ها ی فام تن ها رو تو هسته جدا میکرد تو میتوکندری هم همون آنزیم ها هستن یا فرق دارن ؟
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام نه اینترون و اگزون برای این ها تعریف نمیشه این مواردی که شما نام بردین برای هسته تعریف شده هست نه میتوکندری
Fatemeh Zand
1 سال پیش
سلام وقتتون بخیر باشه با توجه به این جمله که گفته "چون یک پروتون تولید شده پس یک پروتون مصرف شده.." در طی واکنش ما دوتا پروتون مصرف کردیم که یکیش و NAD پتانسیلشو داشت بگیره و اون یکیو که پتانسیلش نداشت آزاد کرد . پس چرا میگه یدونه مصرف شده
پوریا خیره کش
1 سال پیش
ببین یدونه مصرف شده چون فقط با اون یدونه NADHتولید شد و اون یکی پروتون نقشی نداشت تو تشکیلش و فقط آزاد شد
(1)
Mobina z
2 ماه پیش
توی واکنش NADاز NADH گیرنده الالکترون ظریفت یک ورتون رو داره
Fatemeh Zand
1 سال پیش
سلام وقتتون بخیر.. در بحث زنجیره انتقال الکترون معلم ما میگه پمپ سوم نقشآنزیمی داره به این دلیل که آب تولید میشه و واکنش و .. . اما استاد پمپ سوم رو نگفتند گفتند پمپ اول نقش آنزیمی داره معلم ما اشتباه میکنه ؟
(1)
محمد حسین زاده
1 سال پیش
سلام گلیکولیز هم برای تولید NADH به +NAD نیاز دارد پس چرا گلیکولیز متوقف نمی شود
زینب مقدم
1 سال پیش
سلام کی متوقف شه؟ کجای فیلم؟
محمد حسین زاده
1 سال پیش
@زینب مقدم همون جایی که استاد گفت وقتی زنجیره انتقال الکترون متوقف شود چون +NAD باز سازی نمی شود چرخه کربس متوقف می شود خب گلیکولیز هم NADH می سازد و به +NAD نیاز داره چرا متوقف نمیشه
(1)
ملینا اسدی
1 سال پیش
@محمد حسین زاده سلام وقت بخیر چون اکسایش بیرووات و کربس به طور غیر مستقیم و چرخه انتقال الکترون به صورت مستقیم به اکسیزن وابستن ولی ما میگیم که تخمیر اصلا یا اکسیزن نداره یا کمه اصلا در واقع اکسیزن نمیخوایم ولی چون گلیکولیز به اکسیزن وابسته نیست و از اون مستقله بس تو هر یاخته در جهان وجود داره و یاخته ها هم تو جهان انواع مختلفی دارن میتونن تنفس هوازی داشته باشن یا اصلا تخمیر بس در واقع گلیکولیز متوقف نمیشه چون هر دو نوع تنفس رو داره حالا نمی دونم تونستم کمکتون کنم یا نه
Mobina z
2 ماه پیش
سلام توی هوازی به دلیل مرحله اخر یعنی زنجیره انتقال اکترون و توی بی هوازی در تخمیر الکلی به دلیل گرفتن اکترون های حامل الکترون وتبدیل اون به اتانوال و در لاتیکی پیرووات الکترون های حامل رو کیگیره و به لاکتات تبدیل کیشه درنتیجه قندکافت متوقف نمیشه
. .
2 سال پیش
یه سوال چرا واقعا وقتی ATP نباشه سلول میمیره؟خب حالا پنج دقیقه نیست دیگه!خودکشی نداره که؟متوقف شو بعد که اومد دوباره ادامه بده.مگه چی میشه؟
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
خب خیلی از سلول ها دائما به انرژی نیاز دارن تا بتونن متابولیسم پایه خودشون رو حفظ کنن و زنده بمونن آدم نیست که بهش بگی حالا چند دقیقه چیزی نخور😂 در ضمن،تمام سلول ها این توانایی رو ندارن که متابولیسم خودشون رو کم کنن و متوقف بشن
(2)
ایدا حسینی
2 سال پیش
چرخه کربس قبل زنجیره انتقال الکترونه استاد تو این قسمت میگن کربس به NADHوFADHنیاز داره قبل اینکه زنجیره اتقال الکترون شروع به کار بکنه کربس از کجا FADHرو میاره
K .Sh
2 سال پیش
سید محمد متین رشادی
3 هفته پیش
اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷
(1)