یادبگیریم1: آونگ ساده و تشدید

4.9/5
(32 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

تشدید

 آونگ ساده و تشدید و مسائل آن ها
آونگ ساده و تشدید و مسائل آن ها

`00:52

سوالات دیگران
Fateme  ... | آکادمی امروز

Fateme ...

3 ماه پیش

سلام قسمت چی یادگرفتی۱ چرا گزینه د جواب میشه جذر طول وقتی اسم دامنه اورده..

Ayla .... | آکادمی امروز

Ayla ....

2 ماه پیش

سلام اصن دوره تناوب به دامنه بستگی نداره پس تو این جمله ما کاری به این کلمه نداریم فقط به فرمول دوره تناوب توجه میکنیم که میشه جذر طول

ببخشید یه سوال: اینجااستاد هیچ حرفی از اینکه جرم در دوره تناوب آونگ تاثیر نداره نزدن. چرا جرم وزنه تاثیری روی دوره تناوب آونگ نمیذاره؟

از چت جی پی تی بپرس گل

اولین سوال صحیح غلطا چی میشه

از پاسخنامه چک کنید 🌷 اگر ایرادی وجود داشت اطلاع بدید 🌷

1339 . | آکادمی امروز

1339 .

4 ماه پیش

جواب به صورت صوتی می باشد:)

(2)

مهری جهانی | آکادمی امروز

مهری جهانی

4 ماه پیش

@1339 . مررررسی💕

(1)

مهری جهانی | آکادمی امروز

مهری جهانی

4 ماه پیش

جواب چی یاد گرفتی رو میشه بگید ؟؟ با لبتاپ دسترسس ندارم

از پاسخنامه چک کنید 🌷 اگر ایرادی وجود داشت اطلاع بدید 🌷

مهری جهانی | آکادمی امروز

مهری جهانی

4 ماه پیش

@سید محمد متین رشادی میگم که با لبتاپ دسترسی ندارم جوابو لطف کنید شات بگیرید برام ارسال کنید

شرلوک هلمز | آکادمی امروز

شرلوک هلمز

1 سال پیش

سوال! سیکل یا چرخه همون نوسان هستش؟ و با n نشون میدیم؟ و نوسان دوره ای و دوره تناوب یکی هستند و با T نشون میدیم؟

Sara . R | آکادمی امروز

Sara . R

1 سال پیش

سلام ، وقت بخیر آره، درسته! یه کم مفهوم‌ها به هم شبیه هستن و ممکنه یه کم گیج‌کننده باشن **چرخه (سیکل):** چرخه به یه دوره کامل از یک نوسان دائمی و تکراری اشاره داره. یعنی سیستمی که به‌طور مداوم در حال نوسان هست و بعد از مدتی دوباره به وضعیت اولیه‌ش برمی‌گرده. این دوره کامل با n نشون داده نمیشه، بلکه با T (دوره تناوب) نشون داده میشه. n معمولاً برای تعداد نوسان‌ها استفاده میشه. **نوسان دوره ای:** نوسان دوره ای همون نوسانی هست که به‌طور منظم و با فواصل زمانی مساوی تکرار میشه. مثلاً نوسان یه آونگ ساده یه نوسان دوره ای هست. **دوره تناوب (T):** دوره تناوب زمان لازم برای انجام یک نوسان کامل هست. یعنی زمان بین دو نقطه‌ی مشابه در یک نوسان. مثلاً زمان بین دو گذر متوالی آونگ از نقطه‌ی تعادلش. این همون چیزیه که با T نشون داده میشه. پس در کل: * **چرخه (سیکل):** یه دوره کامل نوسان دائمی و تکراری. * **نوسان دوره ای:** نوسانی که به‌طور منظم و با فواصل زمانی مساوی تکرار میشه. * **دوره تناوب (T):** زمان لازم برای یک نوسان کامل. n تعداد نوسان‌هاست و با T (دوره تناوب) متفاوته

(5)

من چرا یهویه بسامد رو فراموش کردم⁉️‼️

به تعداد دفعاتی که یک سیکل یا یک نوسان در یک ثانیه تکرار میشه،میگیم بسامد یا فرکانس که معکوس دوره تناوب هست 😊🌷

ساده تر: در یک ثانیه،چند بار این نوسان یا حرکت تکراری انجام میشه؟ این یعنی بسامد

مگه تو فرمول E ،یک دوم نداشتیم؟چرا اینجا ۲ نوشته؟🤨

اینم یکی از فرمول هاشه یک دوم نداره این فرمول میتونید حفظش کنید 🌷

سلام 🌱 در قسمت چی یاد گرفتیم میشه گزینه ( و ) رو توضیح بدید چرا نادرسته؟

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 سال پیش

سلام وویس

(3)

چرا باافزایش طول افزایش دوره تناوب داریم برچه اساس و مبنای

بر اساس این فرمول

. . | آکادمی امروز

. .

2 سال پیش

ببخشید ما میگیم زمانی پدیده تشدید رخ میده که یه نیروی خارجی به جسم وارد بشه که بسامد آن با بسامد طبیعی جسم برابر باشد و بعد در ادامه میگیم که باعث میشه دامنه نوسان افزایش پیدا بکنه میشه اینو توضیح بدید آخه وقتی نوسان با نوسان قبلی برابره چطوری دامنه رفته رفته زیاد میشه؟!

(1)

در نکته اخر مربوط به آونگ بارتون استاد گفتن که هرچه (اختلاف طول آونگها با آونگ وادارنده )بیشتر باشد با دامنه کوچکتری نوسان میکنند ..سوالم اینه که در آونگ های بارتون اولین وآخرین آونگ کمترین دامنه رو دارن؟

. . | آکادمی امروز

. .

2 سال پیش

سلام وقت بخیر نه همیشه به این شکلی که گفتید نیست.

Ferida =D | آکادمی امروز

Ferida =D

3 سال پیش

سلام . وقتتون بخیر :) من الان که دارم جزوه و کتاب رو برای امتحان میخونم تشدید رو متوجه نمیشم میشه لطفا تعریفش و اتفاقاتی که درپی تشدید رخ میده رو یکم توضیح بدید .

سلام عزیزم:) به طور کلی هر نوسانگری یک فرکانس طبیعی داره. حالا اگه یک نیروی خارجی به این سامانه وارد بشه و فرکانس جدیدی اعمال کنه، و فرکانس وارد شده با فرکانس طبیعی برابر بشه این باعث میشه تشدید رخ بده.

(2)

Ferida =D | آکادمی امروز

Ferida =D

3 سال پیش

@فاطمه رحیمی نسب خیلی مرسی خانم رحیمی عزیزم :) فقط میشه لطفا این جمله کتاب که میگه : اگر دامنه نوسان های تاب بزرگ تر و بزرگ تر شود حاکی از ان است که بسامد نوسان های واداشته با بسامد طبیعی تاب برابر است رو توضیح بدید و اینکه رابطه تشدید با زلزله و میزان خرابی چیه ؟؟؟

@Ferida =D عزیزم این هم داره تشدید رو میگه. زمانی که تشدید رخ میده دامنه نوسان بزرگ و بزرگتر میشه. تشدید چه زمانی رخ میداد؟؟ وقتی بسامد واداشته با بسامد طبیعی برابر میشد. پس وقتی این دو بسامد با هم برابر باشن تشدید رخ میده و دامنه بزرگ میشه. خب توی زلزله و میزان خرابی هم همینه. مثلا یسری افراد که روی پل بودن، فرکانس راه رفتنشون با فرکانس طبیعی پل برابر شد و تشدید رخ داد و خب باعث شد دامنه نوسان زیاد شه و پل خراب شه

(1)

.. .. | آکادمی امروز

.. ..

3 سال پیش

و نادرست هست ؟

کدوم سوال؟تایم مشخص کنید

اخه استاد اول با سرعت عادی اونگ ازمایش رو انجام دادن بار دوم ک طول نخ روافزایش دادن سرعت رو اهسته ش رو اندازه گیری کردن این تفاوت ایجاد نمیکنه؟؟

(2)

سلام. به تناسب اینکه سرعت کم شد زمانم کند ترشد تفاوتی نداره. یه نسبت هستن.

(1)

سلام عزیزم:) در اینجا یجورایی انگار سرعت فیلم رو اهسته کردن. برای اینکه بتونیم دقیقتر ببینیم چه اتفاقی داره میفته سرعت فیلم رو اهسته کردیم نه سرعت حرکت رو.

(2)

سلام وقتتون بخیر توی آونگ های بارتون، هر چی اختلاف طول یه آونگ بارتون‌ با آونگ وادارنده بیشتر باشه، بسامد و دوره تناوب چه تغییری میکنه؟(کدوم بیشتر و کدوم کمتر میشه؟)