سینا ندیمی
1 هفته پیش
سلام اینجا تو مورد ه چرا تعداد افزایش پیدا میکنه مگ غلظتا همه کاهش پیدا نمیکنن
محمد اسکندرلو
2 ماه پیش
سلام این تمرین اخر چرا تعادل جابه جا نمیشه؟ به دلیل وجود مواد جامده یا چیز دیگه ای
سام اله وردی
1 ماه پیش
به علت برابر بودن ضریب گاز ها با تغییر فشار هر دو به یک نسبت تغییر میکنند و تعادل تغییری نمیکند
(1)
مهری جهانی
3 ماه پیش
از کجا بفهمیم ئدر جهت رفت رفته یا برگشت ؟
صبا نوروزپور
3 ماه پیش
سلام وقتت بخیر باید به ضرایب مواد گازی در دو سمت واکنش نگاه کنی در این مثالی که استاد زدن هم A گاز است و هم B حالا وقتی فشار رو زیاد کنی حجم کم میشه بنابراین تعادل به سمت مول های گازی کمتر حرکت می کند طبق واکنش 2A--->B چون ضریب B کمتر از A هست پس واکنش در جهت رفت حرکت میکنه و حالا اگر فشار رو کم کنی حجم زیاد میشه بنابراین تعادل به سمت مول های گازی بیشتر حرکت میکنه و طبق واکنش بالا به سمت برگشت حرکت خواهد کرد اگر هم در دو سمت چند ماده کاری داشتی ضرایب رو جمع می کنی و نسبت به هم مقایسه می کنی
(2)
مهری جهانی
3 ماه پیش
@صبا نوروزپور ممنون عزیزم
(1)
شفیقه جعفریان
1 سال پیش
با افزایش فشار حجم کم میشه درست تا اینجا مشکلی ندارم بعدش که استاد میگه تعداد کم میشه اینجاش رو متوجه نمیشم چه بلایی سر تعدا میاد ؟ فاصله مولکول ها کم میشه اما تعداد چرا باید کم بشه ؟؟؟؟؟؟
ریحانه اجیلی
1 سال پیش
بعد این میرسه به تعادل جدید درسته؟ یا آغازی ؟
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
تعادل جدید نه آغازی چون اون تغییری که ایجاد کردیم،مقداری اثرش باقی میمونه
امیررضا طهماسبی
1 سال پیش
در جزوه نوشته حجم ثابت و دما را افزایش میدهیم اینو درست کنید برعکسه باید بنویسید دما ثابت حجم افزایش
(1)
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
این تناقض های جزوه رو حتما به پشتیبانی اطلاع بدید 🌷 بررسی میشه 🌷
مرضیه .
1 سال پیش
سلام وقت به خیر، اینجا سرعت رفت بیشتر میشه ولی چرا قبل از تعادل نهایی سرعت برگشت هم زیاد میشه؟ چرا مثل وقتی که مثلا تعداد مول واکنش دهنده ها رو زیاد میکردیم سرعت برگشت ثابت نمیمونه(توی ردیف دوم)؟
ظgg Joolk
1 سال پیش
سلام بخاطر اینکه با افزایش حجم تمام اجزای گازی غلظتشون زیاد میشه برای همین سرعت رفت و برگشت زیاد میشه تا دوباره کمتر بشه غلظتشون دیگه
فاطمه راستی نسب
1 سال پیش
در یک واکنش میتونیم از طریق غلظت بریم؟ مثلا...یه واکنش فشارش زیاد کردیم پس حجم کم میشه پس غلظت زیاد میشه پسسس میره به سمت مصرف اون ماده میگه اینجوری تحلیل کرد؟یا ممکنه جایی غلط در بیاد
امل دریانورد
2 سال پیش
سلام ..میشه این سوال رو توضیح بدید لطفا از کجا متوجه بشیم که به یک اندازس
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
سلام مورد چند؟
امل دریانورد
2 سال پیش
@سید محمد متین رشادی اینجایی که میگه تعادل جا به جا نمی شه
امل دریانورد
2 سال پیش
@امل دریانورد کلی متوجه این سوال نشدم سوال های قبلی رو خوب متوجه شدم یعنی تو چنین شرایطی از کجا متوجه بشیم که جا به جایی نداره
امل دریانورد
2 سال پیش
@سید محمد متین رشادی ممنونم از توضیح عالیتون ..متوجه شدم ممنونم
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
@امل دریانورد 🌷
مهدی مکبر
2 سال پیش
سلام خداقوت این قسمت جدید به کتاب اضافه شده و استاد توضیحش ندادن و منم نتونستم حلش کنم ممنون میشم یه توضیحی بدین راجبش سوال دوم اینجا اومده اثر دما و فشارو باهم اعمال کرده چطور باید تشخیص بدیم ؟و اینکه چون با افزایش دما فراورده کم شده مگه واکنش گرماده نیست ؟در گام ب گام زده بود گرماگیره اصلا متوجه نشدم چطور حساب کردن هم مورد آ هم ب
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
در نتیجه شیب نمودار P1 کمتر میشه و تغییرات دمای خیلی بیشتری نیاز هست تا واکنش رو جابجا کنه و تا حد مشخصی واکنش رو بیاره به سمت چپ
(1)
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
از طرفی وقتی دما رو زیاد میکنیم،واکنش در جهت برگشت جابجا میشه پس نتیجه میگیریم در جهت برگشت گرماگیره و در جهت رفت،گرماده این تحلیل بنده هست
(1)
مهدی مکبر
2 سال پیش
@سید محمد متین رشادی خیلی ممنون از توضیح عالیتون متوجه شدم 💙
سید محمد متین رشادی
2 سال پیش
@مهدی مکبر خواهش میکنم عزیزم 🌷
(1)
Mandana Moradi
2 سال پیش
@مهدی مکبر سلام دوست عزیز من اینو متوجه نشدم میشه لطفاً شما که متوجه شدید واسه منم توضیح بدید🙏 هم قسمت آ هم ب
مهدی مکبر
2 سال پیش
@Mandana Moradi سلام رفیق واسه قسمت الف واکنش گرماده است چون طبق نمودار که شیب منفیه با افزایش دما مقدار AB یعنی همون فراوردمون کاهش یافته و این یعنی q در سمت راست واکنش بوده ک با زیادشدنش واکنش برای جبران این گرمای اضافه در جهت برگشت رفته و از فراوردمون کم شده ک همین موضوع نشونه ی گرماده بودن واکنشمون هستش چون اگه گرماگیر بود باید qسمت چپ میبود و فراورده زیاد میشد با افزایش دما
مهدی مکبر
2 سال پیش
@Mandana Moradi قسمت ب حالا ک فهمیدیم واکنش گرماده هست با افزایش دما واکنش در جهت برگشت پیش میره اما با افزایش فشار طبق اصل لوشاتولیه باید در جهت مول کمتر بره ک فراورده از واکنش دهنده مول کمتری داره پس در جهت رفت پیش میره این دو تا اثر دما و فشار باهم یجور مخالف هم شدن افزایش دما در جهت برگشت پیش میبره فشار در جهت رفت ازونجایی ک طبق نمودار طول بازه ی افزایش دما ی نموداری ک فشار p1 بهش اعمال شده بیشتره یعنی فشار p1 زیاد تر بوده ک با این افزایش دما داشته مقابله میکرده و انگاری بیشتر طول کشیده از همین طولانی تر شده مبتونیم متوجه بشیم ک اثر فشار روش بیشتر بوده ک نزاشته زودتر واکنش در جهت برگشت انجام بشه امیدوارم متوجه شده باشین بازم هرجا متوجه نشدین بگین بیشتر توضیحش بدم
Mandana Moradi
2 سال پیش
@مهدی مکبر خیلی ممنونم 🧡
(1)
Mandana Moradi
2 سال پیش
@مهدی مکبر متوجه شدم بسیار متشکرم مرسی که وقت گذاشتید 🧡موفق باشید.
(1)
مهدی مکبر
2 سال پیش
@Mandana Moradi خواهش میکنم همچنین ✨
(1)
Mandana Moradi
2 سال پیش
@مهدی مکبر سلام دوست عزیز وقتت بخیر راستش من در مورد این سوال از چندتا استاد دیگه کمک گرفتم و جواب متفاوت شد و به نظرم جواب اونا درست تره ، توضیح 👇 چون نمودار P2 بالاتر از نمودار P1 هست و غلظت فراورده AB در نمودار P2 در هر دمایی بیشتر از P1 هست در نتیجه فشار ۲ بیشتر از فشار ۱ است زیرا طبق اصل لوشاتلیه در هر دمایی با افزایش فشار واکنش از سمت تعداد مول گازی بیشتر(اینجا سمت واکنش دهنده) به سمت تعداد مول گازی کمتر(فراورده) یعنی در جهت رفت جابجا شده و غلظت فراورده AB افزایش یافته است. من نظرم اینکه توضیح بالا درست تر و قانع کننده تره ممنون میشم نظرتون رو بگید.
(3)
مهدی مکبر
2 سال پیش
@Mandana Moradi سلام وقت شمام بخیر اره اتفاقا منم امروز راجب این موضوع شک داشتم پرسو جو کردم به همین نتیجه ای ک شما گفتی رسیدم و میخواستم بیام اصلاحش کنم اتفاقا ممنون ک اطلاع دادین اون نتیجه ی قبلی اشتباه بود درستش همینه و سنجشم تایید کرده بودش ک p2بیشتر از p1 هستش
Mandana Moradi
2 سال پیش
@مهدی مکبر خواهش میکنم اهوم 👍
(1)
نازنین رصاف
2 سال پیش
سلامچجوری افزایش فشار در سامانه در حال تعادل غلظت تمام اجزای گازیافزایش می یابد مگه افزايش فشار باعث کاهش حجم نمیشد
نازنین رصاف
2 سال پیش
سید محمد متین رشادی
2 روز پیش
اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷