یادبگیریم2: اثر غلظت

5/5
(16 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

فرآیند هابر و تاثیر عوامل بر آن

آمونیاک و آشنایی با اصل لوشاتلیه، اثر غلظت
آمونیاک و آشنایی با اصل لوشاتلیه، اثر غلظت

`00:42

اثر فشار
اثر فشار

`00:24

اثر دما
اثر دما

`00:37

سوالات دیگران

چرا سرعت برگشت رو افزایش نمیدیم به جای کاهش سرعت رفت ؟

درود قسمت اول گزینه د و ارتباطش با ادامه جمله رو میشه توضیح بدین (تعداد مول بیشتری از استیک اسید تفکیک شده .....) دلیل غلط بودن جمله رو میدونم، چون K ثابته ولی منظور قسمت اول جمله و ربطش به ادامه جمله رو متوجه نشدم

Amir Hossein J | آکادمی امروز

Amir Hossein J

3 ماه پیش

سلام شب خوش. منظورش اینکه چون واکنش درجهت رفت انجام میشه پس با تفکیک استیک اسید غلظتش کمتر میشه و بر غلظت فرآورده اضافه میشه که تو فکر کنی پس k داره زیاد میشه درصورتی که ثابت میمونه. البته ناگفته نماند که کلمه تفکیک برای استیک اسید خیلی درست نیست و باید از لفظ یونیده شدن استفاده بشه چون تفکیک مخصوص ترکیب های یونی مثل NaCl هست‌. البته این علت اصلی غلط بودن جمله نیست!

(1)

آخه اینجا NaOH جامد هست!!!

چه ربطی داره سدیم هیدروکسید چون بازی مقدار H محیط رو کم میکنه

(1)

چرا اینجا میگن به فرآورده دست نزدیم مگه نه اینکه واکنش برگشت رو داریم انجام میدیم پس SO3 کاهش میابد.میشه منظور استاد از دست نزدن به فرآورده رو توضیح بدین تو این مثال۲۰:۲۲

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 سال پیش

جواب به صورت صوتی می باشد:)

الان اینجا مگه ان 2 افزایش نیافته پس چرا هیدروژن توی تعادل 2 کاهش یافته ؟

خب برای اینکه اثر افزایش N2 تا حدودی خنثی بشه،واکنش باید بسمت راست پیشرفت کنه مقداری و خب برای پیشرفت واکنش به راست،منطقا مقداری گاز هیدروژن هم مصرف میشه و انگار مقدار هیدروژن کم میشه (انگار برای برقراری تعادل جدید،H2 داره خودش رو فدا می‌کنه )

نفهمیدم چطوری غلظت ماده ها روی ثابت تعادل تاثیر نداره مگه توی خود فرمول ثابت تعادل صورت و مخرج غلظت ماده ها نیستش؟؟؟؟

برای اینکه ما بتونیم رابطه بین غلظت واکنش دهنده ها و فرآورده ها رو در یک تعادل بگیم از K استفاده میکنیم. در این جا برای اصل لوشاتلیه ما ثابت تعادل های معینی داریم که در یک دمای معین قرار دارند به همین منظور میدونیم که ثابت تعادلش تغییر نمیکنه چون تغییرات دما حجم گاز ها رو تغییر میده و در اثر تغییر حجم غلظتشون هم تغییر میکنه ثابت تعادل زمانی تغییر می کند که غلظت واکنش دهنده ها و فرآورده ها در خلاف جهت هم تغییر کنند که این اتفاق هم زمانی میوفته که دما تغییر کنه امیدوارم درست توضیح داده باشم

سلام دقیقه ۲۲:۲۶ بخشی که استاد درباره SO2 صحبت میکنن رو میشه توضیح بدید؟

سلام ببین خیلی راحت تر از روی فلش میتونیم تشخیص بدیم فلش ما رو بso3پس قطعا افزایش پیدا می‌کنه و so2 کاهش پیدا می‌کنه بعد که خود جمله هم گفته که به تعادل اضافه میکنیم که ینی so3 افزایش و so2 کاهش

در باره ی مورد ج میشه قطعی اظهار نظر کرد ؟ چون درسته که واکنش درجهت رفت انجام میشه و یون -RCO2 افزایش پیدا میکنه ولی از اون طرف هم اثر کاهش یون +H هم باقی میمونه دیگه درسته؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم ریپلای نکنید 🌷

(1)

سلام ببخشید من اخرین تمیرین اون درجه یونش رو نفهمیدم

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 سال پیش

سلام دقیقه فیلم رو مشخص کن ☺️

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

اگر درجه یونش رو بلد نیستی برو فصل 1 دوازدهم اون بخش رو ببین تا کامل متوجه بشی چون مطالب بهم مرتبطه

(1)

سلام وقت بخیر من فرق تعدادو با غلظت متوجه نشدم تعداد زیاد شه مگه غلظتم زیاد نمیشه ؟

مهدی مکبر | آکادمی امروز

مهدی مکبر

2 سال پیش

اها جلوتر متوجه شدم چون جامده تاثیر نداره اما اگه گاز بود تعداد زیادشه ؛غلظتم زیاد میشه دیگه درسته ؟

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

@مهدی مکبر اگر حجم ثابت باشه بله اگه تعداد رو افزایش بدیم غلظت هم زیاد میشه

(1)

مهدی مکبر | آکادمی امروز

مهدی مکبر

2 سال پیش

@K .Sh ممنونم از پاسختون

(1)

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

@مهدی مکبر خواهش میکنم

سلام گزینه ج چرا افزایش میابد؟

جواب به صورت صوتی می باشد:)

(1)

سلام چرا مورد ج افزایش می یابد

سلام🌱 درجه یونش بود یونیده ها ب کل مخرج ک ثابته هیچ وقتی واکنش در جهت رفت میره اسید بیشتر یونیده میشه (یون مثبت و منفیش جدا میشن) پس صورت کسر (یونیده ها) بزرگتر میشه درنتیجه درجه یونش افزایش پیدا میکنه

(1)

ببخشید من متوجه نشدم چجوری گزینه ب شد تغییری نمیکند

بر طبق متن کتاب،ثابت تعادل،تنها در صورتی تغییر می‌کنه که دما تغییر کنه

سلام ببخشید من این مورد رو متوجه نمیشم میشه بهم توضیح بدید مورد ب

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 سال پیش

سلام وویس

سلام ببخشید من این مورد رو متوجه نمیشم میشه بهم توضیح بدید مورد ب

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 سال پیش

فرستادم💚