آمونیاک و آشنایی با اصل لوشاتلیه، اثر غلظت

4.9/5
(27 رای)
سوالات دیگران

چرا سرعت برگشت رو افزایش نمیدیم به جای کاهش سرعت رفت ؟

درود قسمت اول گزینه د و ارتباطش با ادامه جمله رو میشه توضیح بدین (تعداد مول بیشتری از استیک اسید تفکیک شده .....) دلیل غلط بودن جمله رو میدونم، چون K ثابته ولی منظور قسمت اول جمله و ربطش به ادامه جمله رو متوجه نشدم

Amir Hossein J | آکادمی امروز

Amir Hossein J

3 ماه پیش

سلام شب خوش. منظورش اینکه چون واکنش درجهت رفت انجام میشه پس با تفکیک استیک اسید غلظتش کمتر میشه و بر غلظت فرآورده اضافه میشه که تو فکر کنی پس k داره زیاد میشه درصورتی که ثابت میمونه. البته ناگفته نماند که کلمه تفکیک برای استیک اسید خیلی درست نیست و باید از لفظ یونیده شدن استفاده بشه چون تفکیک مخصوص ترکیب های یونی مثل NaCl هست‌. البته این علت اصلی غلط بودن جمله نیست!

آخه اینجا NaOH جامد هست!!!

چه ربطی داره سدیم هیدروکسید چون بازی مقدار H محیط رو کم میکنه

سلام چرا هیدروژن و نیتروژن در دمای اتاق هم جرقه و هم کاتالیز گر هم استفاده کنیم واکنش نمیدهند؟

سلام انرژی فعالسازی خیلی زیادی داره و عملا با جرقه و کاتالیزگر تامین نمیشه.در این شرایط باید فشار رو هم افزایش بدیم

سلام ببخشید تست محتسباتی ثابت تعدل ماله چند ساله اخیر رچ چرا حل نمیکنن استاد

سلام این مورد رو از پشتیبانی پیگیری کنید 🌷

BTMN ‌ | آکادمی امروز

BTMN ‌

1 سال پیش

خب اگه امونیوم‌ یا یون هیدروکسید توی واکنش دهنده بریزم واکنش دهنده ها زیاد میشن پس تعادل در جهت رفت انجام میشه اینا نمیشن؟؟ الان استاد برای فرآورده ها در نظر گرفتن فقط

سلام چون در مورد واکنش دهنده در گزینه ها نبود

Amir Hossein J | آکادمی امروز

Amir Hossein J

3 ماه پیش

درود. موضوع اینکه شما باید غلظت موادی رو تغییر بدی که از قبل تو واکنش دهنده باشند. ما در واکنش دهنده آمونیوم و هیدروکسید خالص نداریم

چرا اینجا میگن به فرآورده دست نزدیم مگه نه اینکه واکنش برگشت رو داریم انجام میدیم پس SO3 کاهش میابد.میشه منظور استاد از دست نزدن به فرآورده رو توضیح بدین تو این مثال۲۰:۲۲

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

1 سال پیش

جواب به صورت صوتی می باشد:)

الان اینجا مگه ان 2 افزایش نیافته پس چرا هیدروژن توی تعادل 2 کاهش یافته ؟

خب برای اینکه اثر افزایش N2 تا حدودی خنثی بشه،واکنش باید بسمت راست پیشرفت کنه مقداری و خب برای پیشرفت واکنش به راست،منطقا مقداری گاز هیدروژن هم مصرف میشه و انگار مقدار هیدروژن کم میشه (انگار برای برقراری تعادل جدید،H2 داره خودش رو فدا می‌کنه )

نفهمیدم چطوری غلظت ماده ها روی ثابت تعادل تاثیر نداره مگه توی خود فرمول ثابت تعادل صورت و مخرج غلظت ماده ها نیستش؟؟؟؟

برای اینکه ما بتونیم رابطه بین غلظت واکنش دهنده ها و فرآورده ها رو در یک تعادل بگیم از K استفاده میکنیم. در این جا برای اصل لوشاتلیه ما ثابت تعادل های معینی داریم که در یک دمای معین قرار دارند به همین منظور میدونیم که ثابت تعادلش تغییر نمیکنه چون تغییرات دما حجم گاز ها رو تغییر میده و در اثر تغییر حجم غلظتشون هم تغییر میکنه ثابت تعادل زمانی تغییر می کند که غلظت واکنش دهنده ها و فرآورده ها در خلاف جهت هم تغییر کنند که این اتفاق هم زمانی میوفته که دما تغییر کنه امیدوارم درست توضیح داده باشم

عالیییی استاد👌👌✨

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

موفق باشید ♥️

سلام دقیقه ۲۲:۲۶ بخشی که استاد درباره SO2 صحبت میکنن رو میشه توضیح بدید؟

سلام ببین خیلی راحت تر از روی فلش میتونیم تشخیص بدیم فلش ما رو بso3پس قطعا افزایش پیدا می‌کنه و so2 کاهش پیدا می‌کنه بعد که خود جمله هم گفته که به تعادل اضافه میکنیم که ینی so3 افزایش و so2 کاهش

سلام وقتتون بخیر ببخشید میشه بگید چطور عدد اکسایش هیدروژن رو در واکنش هابر حساب میکنیم

سلام فکر میکنم بتونیم عدد اکسایشش رو با استفاده از ساختار الکترون نقطه ای بدست بیاریم من برای محاسبه اش از این روش استفاده کردم

در باره ی مورد ج میشه قطعی اظهار نظر کرد ؟ چون درسته که واکنش درجهت رفت انجام میشه و یون -RCO2 افزایش پیدا میکنه ولی از اون طرف هم اثر کاهش یون +H هم باقی میمونه دیگه درسته؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم ریپلای نکنید 🌷

سلام ببخشید من اخرین تمیرین اون درجه یونش رو نفهمیدم

زینب مقدم | آکادمی امروز

زینب مقدم

tik

2 سال پیش

سلام دقیقه فیلم رو مشخص کن ☺️

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

اگر درجه یونش رو بلد نیستی برو فصل 1 دوازدهم اون بخش رو ببین تا کامل متوجه بشی چون مطالب بهم مرتبطه

سلام وقت بخیر من فرق تعدادو با غلظت متوجه نشدم تعداد زیاد شه مگه غلظتم زیاد نمیشه ؟

مهدی مکبر | آکادمی امروز

مهدی مکبر

2 سال پیش

اها جلوتر متوجه شدم چون جامده تاثیر نداره اما اگه گاز بود تعداد زیادشه ؛غلظتم زیاد میشه دیگه درسته ؟

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

@مهدی مکبر اگر حجم ثابت باشه بله اگه تعداد رو افزایش بدیم غلظت هم زیاد میشه

مهدی مکبر | آکادمی امروز

مهدی مکبر

2 سال پیش

@K .Sh ممنونم از پاسختون

K  .Sh | آکادمی امروز

K .Sh

2 سال پیش

@مهدی مکبر خواهش میکنم

آموزش ویدیویی آمونیاک و آشنایی با اصل لوشاتلیه، اثر غلظت شیمی دوازدهم توسط بهترین اساتید کنکور به همراه جزوه ، تست ، تمرین و رفع اشکال کنکور | کنکور ریاضی - آکادمی امروز