حامد عزیزی
3 سال پیش
ببخشید من متوجه نشدم...مگه نگفتیم سرخرگ های کوچیک مقاومت بیشتری دارند؟ پس چرا استاد توی نکته گفتن از رگهای بزرگ به طرف رگهای کوچیک مقاومت کمتر میشه؟!
(8)
نیلوفر احمد آبادی
3 سال پیش
سلام فکر میکنم شما اشتباه متوجه شدی سرخرگ های کوچیک مقاومت بیشتری در برابر جریان خون دارند پس هر چقدر از سمت سرخرگ های بزرگ به سمت سرخرگ های کوچیک پیش بریم مقاومت انها در برابر جریان خون بیشتر میشه
(18)
مائده مرادزاده
2 سال پیش
@نیلوفر احمد آبادی بله درسته ولی استاد تو ی قسمت گفتن اگه یک سرخرگ با انشعاب به رگ های کوچک تری تبدیل بشن فشار خون و مقاومت کاهش پیدا میکنه چوت مقاومت و فشار رابطه ی مستقیمی دارند.به نظر منم این جمله که گفتن اشتباست چون گفتیم تو سرخرگ های بزرگ تر مقاومت کمتره و فشار بیشتر و سرخک های کوچک تر مقاومت بیشتره و فشار کمتر🥴
(5)
آنیتا تهمتن
2 سال پیش
@مائده مرادزاده سلام ببین خود استاد هم میگن اگر این انشعابات که از سرخرگ تشکیل شده (سرخرگ های کوچک) همه چیشون شبیه به هم باشه و خب یعنی از لحاظ ساختاری هم با اون سرخرگ بزرگ یکی باشن در این صورت مقاومت و فشارخون بین اون سرخرگ های کوچک تقسیم میشه و مقاومت و فشارخون توی انشعابات سرخرگ (سرخرگ کوچکتر) کم میشه و خب این جدا هست از سرخرگ بزرگ و کوچک که ساختار لایه میانیشون با هم متفاوته یعنی همون قسمت ماهیچه صاف و رشته الاستیک که توی سرخرگ بزرگ نسبت به سرخرگ کوچک ماهیچه صاف کمتر و رشته الاستیک بیشتره به همین دلیل مقاومت کمتر و چون به قلب نزدیکترن فشار خون بیشتری دارن و سرخرگ های کوچک که توی ساختارشون نسبت به سرخرگ های بزرگ رشته الاستیک کمتره و ماهیچه صاف بیشتره به همین دلیل مقاومت زیاد و چون از قلب دورترن فشار خون کمتری نسبت به سرخرگ بزرگ دارن
(5)
یوسف رستگاری
2 سال پیش
@نیلوفر احمد آبادی شما اشتباه متوجه شدید اگه بخوای سرخرگو با مویرگ مقایسه کنی خودت میغهمی یاهته های الاستیمو نویرگ نداره 🚶♂️
ملیکا رئیسی
2 سال پیش
سلام,خانم مهدوی ممنون میشم این مورد رو توضیح بدین @نرگس مهدوی
Mandana Moradi
2 سال پیش
@نیلوفر احمد آبادی پس نکته استاد اشتباه هستش ؟! اگر دقیقه ۵:۳۱ رو ببینی استاد هم در جزوه آوردن و هم روی تخته توضیح دادن که مقاومت با فشار رابطه مستقیم داره و هر چه انشعاب بیشتر میشه از سمت رگ بزرگ به سمت رگ کوچیک مقاومت کمتر میشه!
Mandana Moradi
2 سال پیش
میشه لطفاً این سوال رو رفع ابهام کنید برامون 🙏
عسل زهیری
2 سال پیش
@نیلوفر احمد آبادی خب استاد میگه مقاومت و فشار رابطه مستقیم دارن...... سرخرگ های کوچیک فشارشون کمتر از سرخرگ های بزرگه پس مقاومتشون کمتره که....
نادیا نوری
1 سال پیش
@Mandana Moradi سلام ممنون میشم جواب اینو بدید
بردیا محمدی
11 ماه پیش
سلام موضوع مقاومت با استحکام فرق داره اگه یادت باشه نایژک ها هم غضروف ندارن ولی مقامتشون زیاده این همینطوره سرخرگ ماهیچه کم داره یعنی استحکام کم تر اما مقاومتش زیاده چون نمی تونی که یچیزی مثل اسفجو کاریش کنی
𝓩𝓪𝓱𝓻𝓪 𝓂𝑜𝓇𝒶𝒹𝒾𝒶𝓃
1 ماه پیش
همش.ن صحیح هستن
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷 اگر ایرادی وجود داشت اطلاع بدید 🌷
مهدیه نمرودی
1 ماه پیش
سلام. خسته نباشید. اینجا استاد میگن که سرخرگ های بزرگتر فشار بیشتر دارند در حالیکه تو درسنامه گفتند که هر چه قطر مقطع کوچکتر فشار بیشتر.
سید محمد متین رشادی
1 ماه پیش
سلام وقت بخیر منطقا سرخرگ بزرگ، فشار بیشتری داره سرخرگ کوچک، مقاومت بیشتری داره به دلیل ماهیچه های صاف
کوثر موسوی
2 ماه پیش
وقتی توی سرخرگ های بزرگ فشار خون بیشتره، چرا باید مقاومتش از سرخرگ های کوچیک کمتر باشه؟!
(1)
کوثر موسوی
2 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی اهااا
نازنین زهرا سلیمانی
4 ماه پیش
سلام استاد وقتتون بخیر میشه لطفاً نبض و فشار خون رو توضیح بدید اصلا متوجه نمیشم ممنونم
حنانه اسماعیلی
5 ماه پیش
سلام وقتتون بخیر برای سوالات چی یاد گرفتی سوال ۳ کمترین فشار خون مگه نمیشه فشار خون دهلیز در استراحت همونطور که در جزوه هست و استاد گفتن سیاهرگ نزدیک به قلب همون سیاهرگ بزرگ هست که یکی مونده به آخره پس کمترین نمیشه
MA Pgh
6 ماه پیش
اینجا استاد جای خالی اوب و با (انشعابات)و دومی و با (کمتر)سومی و با(انقباض ماهیچه ی دیواره ) و حهارمی و با (افزایش) پر کردن خب مگه انشعابات بیشتر بشه قطر کمتر نمیشه و فشار بیشتر پس چرا ایشون گفتن کمتر میشه فشار
کاویان غفاری
5 ماه پیش
همان طور که در فیزیک پایه دهم اشاره شده است هرچه تندی یک شاره بیشتر باشد فشار ان کمتر است به طور مثال اگر سرعت ابی در لوله کم باشد مولکول ها زمان بیشتری دارند تا با دیواره لوله برخورد کنند در نتیجه فشار بیشتر است پس این جمله معین می شود که هرچه تندی یک شاره بیشتر باشد فشار ان کمتر است پس اگر قطر رگ به مراتب کمتر شود چون باید همان حجم خون از ان عبور کند پس باید تندی ان زیاد باشد پس در نتیجه فشار ان کم می شود
(1)
حیدر مالداری
6 ماه پیش
سه شاخه ای که از بالای قوس آئورت منشعب میشن جزو سرخرگ های کوچک هستن درسته؟ فشار که قطعا توشون کمتره ولی مقاومت شون طبق توضیحات فیلم قبلی باید بیشتر از خود آئورت باشه که. اگه میشه این رو کامل توضیح بدین.
کاویان غفاری
5 ماه پیش
خیر ان سه انشعاب ائورت سرخرگ کوچک نیستند بلکه سرخرگ های کوچکتر هستند ( معیار نسبت به ائورت یا نسبت به رگ قبل از خود) پس سرخرگ کوچک با سرخرگ کوچکتر فرق دارد بخاطر همینه که سرخرگ های کوچکتر نسبت به رگ قبل از خود مقاومت کمتری دارند
مریم نصرالله زاده مقدم
9 ماه پیش
سرخرگ های کوچک نسبت به سرخرگ های بزرگ فشار و قطر کمتری دارن این یعنی تغییر مقطعشون به خاطر انشعاب بوده چون اگه غیر این میشد فشار سرخرگ های کوچک زیاد میشد درسته؟
کاویان غفاری
5 ماه پیش
بله درسته
(1)
mahdi... b
10 ماه پیش
سلام ببخشید منظور استاد چیه چون تو یاد بگیریم قبل گفتن که مقاومت سرخ رگ های کوچک تر بیشر از سرخ رگ های بزرگتر هست؟
کاویان غفاری
5 ماه پیش
خیر توجه کنید مقاومت سرخرگ های کوچک بیشتر از سرخرگ های بزرگ است نه سرخرگ های کوچکتر چون منظور از سرخرگ های کوچکتر معیارمان نسبت به سرخرگ قبل از خود است و بله مقاومت انها کمتر از سرخرگ های بزرگ است
BTMN
1 سال پیش
نفهمیدم این قسمتو اخه ما گفتیم سرخرگ های کوچیک نسبت به سرخرگ های بزرگ مقاومت بیشتری دارن کامت های بچه رو هم خوندم ولی بازم درست نفهمیدم میشه توضیح بدینش
(1)
H. M
1 سال پیش
یعنی میتونه قطر خودش را کم کنه با ماهیچه صاف زیادی که داره و نزاره خون زیاد واردش بشه ولی این موضوع در مورد سرخرگ های بزرگ مثل آئورت صادق نیست چرا که وقتی خون وارد این رگ ها میشه ، رگ نمیتونه مقاومت کنه و نزاره خون واردش بشه و خون این رگ ها را به راحتی گشاد میکنه و واردشون میشه
محمدرضا .
1 سال پیش
سلام اگه غلظت خون زیاد بشه یعنی انگار خون سفت تر شده و فشار خون کاهش می یابد درسته؟
H. M
1 سال پیش
نیلوفر احمد آبادی
3 سال پیش
سلام فکر میکنم شما اشتباه متوجه شدی سرخرگ های کوچیک مقاومت بیشتری در برابر جریان خون دارند پس هر چقدر از سمت سرخرگ های بزرگ به سمت سرخرگ های کوچیک پیش بریم مقاومت انها در برابر جریان خون بیشتر میشه
(18)