یادبگیریم6:تبادل مواد در مویرگ های خونی کلیوی اطراف نفرون ها
کیمیا سادات کاتبی
3 ماه پیش
سلام سوال من به اینجا ارتباط چندانی نداره برای فشار اسمزی و فشار تراوشی در مویرگ استاد فرمودن شکل کتاب به اشتباه فشار اسمزی رو ثابت نشون داده اما فشار اسمزی در انتها بیشتر میشود در تحلیل آزمون آزمایشی گفته بود طبق شکل کتاب فشار اسمزی در طول مویرگ ثابت هست . کدوم راباید در نظر گرفت؟
مائده علمی
7 ماه پیش
منظور استاد از این جمله چیه همه سرخرگ های کوچک و برخی سیاهرگ های کوچک به مویرگ های خونی منتهی میشوند؟
هانیه احمدی
8 ماه پیش
این شکلو استاد تو این دقیقه کشیدن ولی من دلیل اینکه فشار اسمزی از تراوشی بالاتره و نقطه برخورد ندارنو نفهمیدم برای همین خودم تو تصویر رسم کردن یکیش اونیه که خودم نظرمه و رسم کردم اون خط ابی. و سبزه اونیه که استاد رسم کرده چرا اینطوری شدن؟
جواد سرابی
6 ماه پیش
البته باید یه جایی برابر میشدن ولی طبق چیزی که استاد گفتن من احساس میکنم قشار خون و فشار اسمزی خون تو بعد کلافک و قبل رسیدن به لوله پیچ خورده نزدیک برابر میشن.یعنی تو کلافک همسشه فشار خون بیشتره و تو دور لوله پیچ خورده برعکس.
H .star
9 ماه پیش
این یادبگیریم از کتاب حذف شده؟؟
علیرضا مهربان
8 ماه پیش
نخیر این توی فصل 5 مفصل گفته میشه
غزل کیماسی
10 ماه پیش
سلام ، این مبحث منطبق با کنکور ۱۴۰۵ هست ؟ تغییر نکرده کتاب تو این بخش ؟
سید محمد متین رشادی
10 ماه پیش
سلام یکسری تغییرات جزئی داشته کتاب چاپ جدید حواستون به اونا باشه 🌷
غزل کیماسی
10 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی این بخش کجای کتابه ؟ ک چک کنم از اونجا
H .star
9 ماه پیش
@غزل کیماسی منم پیداش نمیکنم . صفحه چنده؟؟؟
غزل کیماسی
9 ماه پیش
@H .star صفحه ۷۳ و ۷۴ کتاب دهم البته کتاب تغییر کرده
He!ya
11 ماه پیش
این قسمتی که میگه تراوش زیاد بشه فشار اسمزی هم زیاد شه نمیفهمم ؟ خب مگه تراوش زیاد شه فشار خون زیاد نمیشه اگه فشار اسمزی زیاد باشه ک بازجذب زیاد میشه
نرگس مهدوی
1 سال پیش
سلام صرفا داریم در مورد اینجا صحبت می کنیم اگر منظورتون در مورد شبکه مویرگی دور لوله ای هست، یک سرش سرخرگی هست و یکسرش سیاهرگی و بازجذب انجام میشه
M ✨
1 سال پیش
سلام ببین ،توی گلومرول یا همون کلافک یا همون شبکه مویرگی اول ، چون فشارخون واقعا شدیده که باعث میشه (بخشی) از خوناب(پلاسما) از مویرگ خارج و وارد کپسول بومن شه ،که درنتیجه فشار خون (کمی) کاهش پیدا میکنه که آقای بام رفیع گفتن خیلی ناچیزه بنابراین چون فشار خون واقعا شدیده تراوش رخ میده و ما میدونیم که عامل اصلی تراوش فشار خون هست و چون شرط تراوش این بود که اگر فشار خون بیشتر از فشار اسمزی یا همون(غلظت) باشه تراوش رخ میده ،بنابراین در این شبکه مویرگی هیچوقت فشار اسمزی از فشار خون بیشتر نمیشه که باز جذب رخ بده پس (فقط) تراوش رخ میده... و اینکه در مویرگ های دیگه، فشار خون ابتدا مویرگ زیادتره از فشار اسمزی و تراوش رخ میده (که درکل بیشتر تراوش رخ میده)ولی کم کم فشار خون کاهش پیدا میکنه و فشار اسمزی افزایش که در نتیجه بخاطر افزایش فشار اسمزی و کاهش فشار خون (همون تراوش)،بازجذب رخ میده بنابراین ما در اغلب مویرگ ها هم تراوش داریم هم باز جذب... و فقط در شبکه مویرگی اول (کلافک یا گلومرول)وشبکه مویرگی دوم(شبکه دور لوله ای) شرایط متفاوته و استثنا وجود دارد... امیدوارم متوجه شده باشی ،موفق باشی.
(3)
فاطمه زارعی
1 سال پیش
از کجا میفهمیم که فشار اسمزی به فشار خون نمیرسه؟ چطوری تشخیص بدیم و نمودار رو رسم کنیم؟
(1)
Negar Mehrabani
1 سال پیش
ص ص
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷
حسین امرایی
1 سال پیش
درسته 👍👍 دوست عزیز
Mohammad Cheraghi
1 سال پیش
۱_ص ۲ص
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷
حسین امرایی
1 سال پیش
درسته 👍👍 دوست عزیز
(1)
کیمیا پاکزاد
1 سال پیش
۱- ص ۲- ص
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷
حسین امرایی
1 سال پیش
درسته دوست عزیز 👌👍👍🌹
(1)
زهرا گنج خانی
1 سال پیش
سلام اگه فشار اسمزی زیاد شه بازجذب هم زیاد میشه این قسمتو متوجه نمیشم که هم تراش. زیاد میشه هم اسمزی ولی بازجذب نداریم.
H. M
1 سال پیش
چون که در اون قسمت فشار تراوشی بیشتر از فشار اسمزی است و به همین دلیل تراوش آغاز میشه ولی بازجذب نداریم و همین طور که خون در طول مویرگ حرکت میکنه ،فشار آن رفته رفته کاهش مییابد و فشار اسمزی افزایش مییابد ( رفته رفته اختلاف بین فشار خون و فشار اسمزی کم میشه )و به یه نقطه ای میرسیم که نه تراوش داریم و نه بازجذب ( در این نقطه که به انتهای مویرگ نزدیکتر است ، اختلاف بین فشار تراوشی و فشار اسمزی صفر است) و پس از آن نقطه بازجذب آغاز میشه و در طی حرکت خون ، فشار خون همچنان کاهش مییابد و فشار اسمزی بیشتر میشه و شدت بازجذب هم ، بیشتر میشه
(4)
حسین امرایی
1 سال پیش
@H. M 👍
(1)
مریم کریمی آرپناهی
1 سال پیش
جواد سرابی
6 ماه پیش
این که سرخ رگهای کوچیک به مویرگ ختم میشوند ذات این رگه ولی تو کبد میشه مویرگهایی دید که از سیاهرک باب نشأت گرفته اند و فقط اینجا استثنا هست