یادبگیریم6:تبادل مواد در مویرگ های خونی کلیوی اطراف نفرون ها

4.9/5
(386 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

رگ ها

رگ ها ( سیاهرگ)
رگ ها ( سیاهرگ)

`01:19

1 تمرین

دستگاه لنفی
دستگاه لنفی

`01:14

1 تمرین

تنظیم دستگاه گردش مواد
تنظیم دستگاه گردش مواد

`00:42

1 تمرین

سوالات دیگران

سلام سوال من به اینجا ارتباط چندانی نداره برای فشار اسمزی و فشار تراوشی در مویرگ استاد فرمودن شکل کتاب به اشتباه فشار اسمزی رو ثابت نشون داده اما فشار اسمزی در انتها بیشتر میشود در تحلیل آزمون آزمایشی گفته بود طبق شکل کتاب فشار اسمزی در طول مویرگ ثابت هست . کدوم راباید در نظر گرفت؟

مائده علمی | آکادمی امروز

مائده علمی

7 ماه پیش

منظور استاد از این جمله چیه همه سرخرگ های کوچک و برخی سیاهرگ های کوچک به مویرگ های خونی منتهی میشوند؟

جواد سرابی | آکادمی امروز

جواد سرابی

6 ماه پیش

این که سرخ رگهای کوچیک به مویرگ ختم میشوند ذات این رگه ولی تو کبد میشه مویرگهایی دید که از سیاهرک باب نشأت گرفته اند و فقط اینجا استثنا هست

این شکلو استاد تو این دقیقه کشیدن ولی من دلیل اینکه فشار اسمزی از تراوشی بالاتره و نقطه برخورد ندارنو نفهمیدم برای همین خودم تو تصویر رسم کردن یکیش اونیه که خودم نظرمه و رسم کردم اون خط ابی. و سبزه اونیه که استاد رسم کرده چرا اینطوری شدن؟

جواد سرابی | آکادمی امروز

جواد سرابی

6 ماه پیش

البته باید یه جایی برابر میشدن ولی طبق چیزی که استاد گفتن من احساس میکنم قشار خون و فشار اسمزی خون تو بعد کلافک و قبل رسیدن به لوله پیچ خورده نزدیک برابر میشن.یعنی تو کلافک همسشه فشار خون بیشتره و تو دور لوله پیچ خورده برعکس.

H .star | آکادمی امروز

H .star

9 ماه پیش

این یادبگیریم از کتاب حذف شده؟؟

نخیر این توی فصل 5 مفصل گفته میشه

سلام ، این مبحث منطبق با کنکور ۱۴۰۵ هست ؟ تغییر نکرده کتاب تو این بخش ؟

سلام یکسری تغییرات جزئی داشته کتاب چاپ جدید حواستون به اونا باشه 🌷

غزل کیماسی | آکادمی امروز

غزل کیماسی

10 ماه پیش

@سید محمد متین رشادی این بخش کجای کتابه ؟ ک چک کنم از اونجا

H .star | آکادمی امروز

H .star

9 ماه پیش

@غزل کیماسی منم پیداش نمیکنم . صفحه چنده؟؟؟

غزل کیماسی | آکادمی امروز

غزل کیماسی

9 ماه پیش

@H .star صفحه ۷۳ و ۷۴ کتاب دهم البته کتاب تغییر کرده

He!ya ‌ | آکادمی امروز

He!ya ‌

11 ماه پیش

این قسمتی که میگه تراوش زیاد بشه فشار اسمزی هم زیاد شه نمی‌فهمم ؟ خب مگه تراوش زیاد شه فشار خون زیاد نمیشه اگه فشار اسمزی زیاد باشه ک بازجذب زیاد میشه

He!ya ‌ | آکادمی امروز

He!ya ‌

11 ماه پیش

اشتباه تایپیه؟ منظورش فشار خونه یا نه! ۶:۵۰

Mobina z | آکادمی امروز

Mobina z

10 ماه پیش

وقتی تراوش بیشتر میشه غلظت توی مویرگ بیشتر میشه در نتيجه فشار اسمزی افزیش پیدا میکنه

(2)

Mobina z | آکادمی امروز

Mobina z

10 ماه پیش

بله

Mahsa Vahdat | آکادمی امروز

Mahsa Vahdat

1 سال پیش

ممنون میشم جواب بدین 🌸

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام صرفا داریم در مورد اینجا صحبت می کنیم اگر منظورتون در مورد شبکه مویرگی دور لوله ای هست، یک سرش سرخرگی هست و یک‌سرش سیاهرگی و بازجذب انجام میشه

M ✨ | آکادمی امروز

M ✨

1 سال پیش

سلام ببین ،توی گلومرول یا همون کلافک یا همون شبکه مویرگی اول ، چون فشارخون واقعا شدیده که باعث میشه (بخشی) از خوناب(پلاسما) از مویرگ خارج و وارد کپسول بومن شه ،که درنتیجه فشار خون (کمی) کاهش پیدا می‌کنه که آقای بام رفیع گفتن خیلی ناچیزه بنابراین چون فشار خون واقعا شدیده تراوش رخ میده و ما میدونیم که عامل اصلی تراوش فشار خون هست و چون شرط تراوش این بود که اگر فشار خون بیشتر از فشار اسمزی یا همون(غلظت) باشه تراوش رخ میده ،بنابراین در این شبکه مویرگی هیچوقت فشار اسمزی از فشار خون بیشتر نمیشه که باز جذب رخ بده پس (فقط) تراوش رخ میده... و اینکه در مویرگ های دیگه، فشار خون ابتدا مویرگ زیادتره از فشار اسمزی و تراوش رخ میده (که درکل بیشتر تراوش رخ میده)ولی کم کم فشار خون کاهش پیدا می‌کنه و فشار اسمزی افزایش که در نتیجه بخاطر افزایش فشار اسمزی و کاهش فشار خون (همون تراوش)،بازجذب رخ میده بنابراین ما در اغلب مویرگ ها هم تراوش داریم هم باز جذب... و فقط در شبکه مویرگی اول (کلافک یا گلومرول)وشبکه مویرگی دوم(شبکه دور لوله ای) شرایط متفاوته و استثنا وجود دارد... امیدوارم متوجه شده باشی ،موفق باشی.

(3)

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

👍

از کجا میفهمیم که فشار اسمزی به فشار خون نمیرسه؟ چطوری تشخیص بدیم و نمودار رو رسم کنیم؟

(1)

(1)

درسته 👍

ص ص

تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷

درسته 👍👍 دوست عزیز

۱_ص ۲ص

تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷

درسته 👍👍 دوست عزیز

(1)

۱- ص ۲- ص

تطبیق با پاسخنامه فراموش نشه 🌷

درسته دوست عزیز 👌👍👍🌹

(1)

سلام اگه فشار اسمزی زیاد شه بازجذب هم زیاد میشه این قسمتو متوجه نمیشم که هم تراش. زیاد میشه هم اسمزی ولی بازجذب نداریم.

H. M | آکادمی امروز

H. M

1 سال پیش

چون که در اون قسمت فشار تراوشی بیشتر از فشار اسمزی است و به همین دلیل تراوش آغاز میشه ولی بازجذب نداریم و همین طور که خون در طول مویرگ حرکت می‌کنه ،فشار آن رفته رفته کاهش می‌یابد و فشار اسمزی افزایش می‌یابد ( رفته رفته اختلاف بین فشار خون و فشار اسمزی کم میشه )و به یه نقطه ای میرسیم که نه تراوش داریم و نه بازجذب ( در این نقطه که به انتهای مویرگ نزدیکتر است ، اختلاف بین فشار تراوشی و فشار اسمزی صفر است) و پس از آن نقطه بازجذب آغاز میشه و در طی حرکت خون ، فشار خون همچنان کاهش می‌یابد و فشار اسمزی بیشتر میشه و شدت بازجذب هم ، بیشتر میشه

(4)

@H. M 👍

(1)

سلام وقت بخیر تا جایی که میدونم استاد گفته وقتی فشار اسمزی بیشتر میشه فشارخون کمتر و باز جذب هم بیشتر .. وقتی فشار خون بیشتر میشه فشار اسمزی کمتر و ترواش بیشتر اما خب الان ما تراوش از داخل کتاب حذف شده