یادبگیریم2: ATP مولکول پر انرژی

4.8/5
(1244 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

تامین انرژی

تنفس یاخته ای هوازی، مرحله گلیکولیز
تنفس یاخته ای هوازی، مرحله گلیکولیز

`01:19

میتوکندری، مرحله اکسایش پیرووات
میتوکندری، مرحله اکسایش پیرووات

`00:53

تست ها
تست ها

`01:26

سوالات دیگران
حسین رضایی | آکادمی امروز

حسین رضایی

1 ماه پیش

سلام برای این سوالم ویس گرفتین اصلا واضح و مشخص نیست ویستون حتی یکم سوالم رو دوباره میگم لطف میکنید اگر پاسخ بدین توی دقیقه ی ۲۳ تقریبا گفتن هرجا ATP سازی داریم نمیتونیم بگیم فسفات های آزاد یاخته کم میشن مثالشم کراتین فسفاته خب در تنفس یاخته ای چطور ؟ نمیتونیم بگیم همواره ATP سازی در تنفس یاخته ای فسفات های آزاد یاخته رو کم میکنه

سلام تنفس یاخته‌ای (چه هوازی و چه بی هوازی) گلیکولیز رو داره و گلیکولیز هم فسفات های آزاد یاخته رو کم می‌کنه

(1)

گفتن هرجا ATP سازی داریم نمیتونیم بگیم فسفات های آزاد یاخته کم میشن مثالشم کراتین فسفاته خب در تنفس یاخته ای چطور ؟ نمیتونیم بگیم همواره ATP سازی در تنفس یاخته ای فسفات های آزاد یاخته رو کم میکنه

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

الان یعنی کراتین فسفات توی هر یاخته ماهیچه ای هست یا فقط اسکلتی

چون کتاب درسی فقط گفته ماهیچه، منطقا میشه هر سه نوع رو در نظر گرفت نه اینکه فقط بگیم ماهیچه اسکلتی ...

(1)

استاد ATP رو گفتن مثل یه باطری هستش و قابل شارژ یاADP؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

سلام وقتتون بخیر طبق حرفی که در این تایم استاد فرمودن یعنی اگر بگن "هر ATP ساخته شده در تنفس سلولی حاصل تجزیه مواد مغذی هست" درسته ؟

سلام وقتت بخیر... در تنفس سلولی از تجزیه مواد مغذیه ولی به طور کلی اره میتونیم بگیم که هر انرژی زیستی ساخته شده حاصل تجزیه مواد مغذی نیست مثلا همون در سطح پیش ماده که مثالش میشه کراتین فسفات و دقیقا استاد در دقیقه 10:18 خودشون همین جمله رو میگن : " همیشه برای ساخت ATP نیاز به ماده مغذی یا همان تنفس سلولی نیست ....."

ZAHRA EZAZI | آکادمی امروز

ZAHRA EZAZI

5 ماه پیش

امیدوارم که حداقل به این سوالشم جواب بدین اینجا استاد گفتن کهatp نمیتونه به amp تبدیل بشه. چرا؟ مگه atp نمیتونه توی ساختار نوکلئیک اسید قرار بگیره و قبل از قرارگیری دو تا فسفاتشو از دست بده؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

(1)

اولا فقط توی توی rna ها قرار میگیره دوما فک کنم اگر بخواد توی ساختار نوکلئیک اسید قرار بگیره اصلا 3 فسفاته نمیشه چون اگر بشه بعدش دیگه نمیتونه به تک فسفاته تبدیل بشه

جزوه رو نمیتونم باز کنم

RBC بالغ میتوکندری داره ؟ و میتونه ATP تولید کنه؟

He!ya ‌ | آکادمی امروز

He!ya ‌

5 ماه پیش

گلبول قرمز بالغ هسته و میتوکندریشو از دست داده

نگار  مظفری | آکادمی امروز

نگار مظفری

4 ماه پیش

گلبول قرمز بالغ هسته نداره که میتوکندری داشته باشه

استاد در رابطه با این شکل نکته ای نگفتن اما قلمچی کلی سوال ازش داده میشه نکاتش رو بگید.

(1)

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم ریپلای نکنید 🌷

(3)

اسرا فاتحی | آکادمی امروز

اسرا فاتحی

1 سال پیش

کربن 5 ریبوز جزئی از آدنوزین هست؟؟

(1)

سعید خمری | آکادمی امروز

سعید خمری

1 سال پیش

بعله

در ساخت atp به روش کراتین فسفات پیش ماده هم شامل adp میشه هم کراتین فسفات؟

Shayan Por | آکادمی امروز

Shayan Por

1 سال پیش

سلام پیش ماده های موجود در کراتین فسافات شامل دوبخشه ۱ خود کراتین فسفات ۲ آدنوزین دی فسافات(ADP) پس جواب سوال شما میشه بله یادتم باشه که کراتین بعد اینکه فسفاتو داد به ADP خودش به ماده دفعی تبدیل میشه و میره تو کبد تا آمونیاک به اوره تبدیل شه تا به مثانه و مجاری دفعی آشیب نزنه میزانه اسیدیش کمتر شه

@Shayan Por مرسی

(1)

Shayan Por | آکادمی امروز

Shayan Por

1 سال پیش

@ستاره امیری قربونت

Shayan Por | آکادمی امروز

Shayan Por

1 سال پیش

سلام جزوه رو دارم ولی تلگرام ندارم😐😐😐🤷‍♂️ اگه روبیکایی چیزی داری بگو برات بدم

Shayan Por | آکادمی امروز

Shayan Por

1 سال پیش

اوکی دکتر مریم الان اوکی میکنم برات

(1)

‌⁦مریم ‌ | آکادمی امروز

‌⁦مریم ‌

1 سال پیش

@Shayan Por ممنونم

Shayan Por | آکادمی امروز

Shayan Por

1 سال پیش

@‌⁦مریم ‌ به امید دکتر شدنت

(1)

‌⁦مریم ‌ | آکادمی امروز

‌⁦مریم ‌

1 سال پیش

@Shayan Por همچنین

(1)

@Shayan Por سلام جزوه دست نویس استاد رو داری؟

Shayan Por | آکادمی امروز

Shayan Por

4 ماه پیش

@فاطمه پورموسوی سلام جزوه دست نویس اگه منظورت اینه که نوشتم نه ولی به صورت پی دف اف دارم کار راه بندازه

@Shayan Por کجا میتونی برام بفرسی ؟من روبیکا و تلگرام و ایتا و سروش دارم

Shayan Por | آکادمی امروز

Shayan Por

4 ماه پیش

@فاطمه پورموسوی ببین روبیکا اوکیه شمارمم مشخصه 09130089965 پیام دادی اطلاع بده کدوم فصل ها و گفتارهارو میخوای تا برات بفرستم. فایلشم به صورت وان درایو یا پی دی اف باز میشه

سلام وقت بخیر استادگفتن هم تولید و هم مصرف ATP به روشی که رخ بدهند قطعا به وسیله نوعی انزیم است من این جمله رو متوجه نمیشم و اگر میشه یه مثالم برام بزنید

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام ATP از ترکیب ADP و فسفات تشکبل شده که بهش وصل میشه و یا ازش جدا میشه این اتصال و جدا شدن با انزیم اتفاق میفته

(1)

ااصیه / | آکادمی امروز

ااصیه /

1 سال پیش

هوففف واقعا نیازه استاد اینقد جمله علمی نیست رو تکرار کنه؟

اگر ویس ناواضح یا نامفهوم بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

حتما نیازه

(2)

مهدی  مومنی  | آکادمی امروز

مهدی مومنی

1 سال پیش

شما گفتین ک atp امکان نداره بشه amp اما تو فرایند همانند سازی یا حالا رونویسی مگ نوکلیوتید های سه فسفاته هنگام اتصال دوتا از فسفاتاشونو از دست نمیدن ؟

Atp قند ریبوز داره پس به همانند سازی ربطی نداره از طرفی اون شکسته شدن دو فسفات،در فرایند همانند سازی اتفاق میفتاد نه رونویسی

مهدی  مومنی  | آکادمی امروز

مهدی مومنی

1 سال پیش

@سید محمد متین رشادی 😐😂 تو رونویسیم اتفاق میوفته یعنی میخوای بگی رشته ی رنا نوکلئوتیداش ۳ فسفاتن ؟!!!😂 وقتی میخان وصل شن اونم دوتا فسفاتاش میپره دیگ

یه سوالی من گیج شدم ( در مورد افزایش فسفات در طی شکستن ATP...) الان قبلا تو آزمونا و تستا میومد میگفتیم اره درسته😐 مثلا تو سوال میگفت در اثر افزایش فعالیت زیاد فلان پمپ افزایش فسفات در یاخته رو داریم...خب اینو درست می‌گرفتیم... استاد دهم یازدهم اینجوری گفتن بهمون و مشکلی نبود...ولی الان باید غلط بگیرم این موردو؟😂😐

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام اگر ATP بشکنه خب ADP و فسفات تولید میشه و میتونه فسفات ازاد یاخته رو بیشتر کنه

(2)

@نرگس مهدوی سلام بله درسته که باعث افزایش فسفات آزاد یاخته میشه ولی تو این ویدیو گفتن ممکنه فسفات همون لحظه وارد ترکیب دیگه ای بشه پس لزوما باعث افزایش فسفات آزاد نمیشه مشکلم این قسمت بود

‌⁦مریم ‌ | آکادمی امروز

‌⁦مریم ‌

1 سال پیش

سلام بستگی به قید ها داره، چجوری سوال رو می‌پرسه ، لزوما افزایش نمیده ، ممکنه بعضی اوقات افزایش بده و اینکه مشکل کتابه مونه مثلاً دهم یه موضوعی رو میگه و بعدش میاد یازدهم و دوازدهم خودش اصلاح می‌کنه

(2)