یادبگیریم5: میتوکندری، اندامکی دو غشایی

4.9/5
(756 رای)
برای مشاهده، ابتدا وارد شوید.
ورود و مشاهده فیلم

تامین انرژی

تنفس یاخته ای هوازی، مرحله گلیکولیز
تنفس یاخته ای هوازی، مرحله گلیکولیز

`01:19

میتوکندری، مرحله اکسایش پیرووات
میتوکندری، مرحله اکسایش پیرووات

`00:53

تست ها
تست ها

`01:26

سوالات دیگران
حسین رضایی | آکادمی امروز

حسین رضایی

1 ماه پیش

سلام اگزون و اینترون رو همه‌ی رناهای‌پیک که از دنای هسته ساخته میشن دارن؟ یا برخی از رناهای پیک که در هسته ساخته میشن؟

اگر ویس ناواضح بود بگید دوباره ضبط کنم 🌷 ریپلای نباشه 🌷

(1)

یعنی در میتوکندری ۴ نوع رنابسپاراز وجود داره ۱ ،۲،۳ و پروکاریوتی

4 نوع وجود نداره یک نوع پروکاریوتی وجود داره که هر 4 نوع رو رونویسی میکنه البته در نظر داشته باش که ممکنه پروتئین هایی داخل میتوکندری مشاهده میکنیم توسط توسط RNA ها و پروتئین هایی ساخته شده باشن که از خود میتوکندری نباشه ( ممکنه پروتئین توسط رنابسپاراز های ماده زمینه ای سیتوپلاسم که از هسته واردش شدن با کمک رناتن های مایع سیتو پلاسم ساخته شود )

درود ، در کتاب خیلی سبز در پاسخنامه نوشته شده بیشتر پروتئین های میتوکندری توسط هسته ساخته میشه ولی استاد اینجا گفتند که بیشتر پروتئین های میتوکندری توسط خودش ساخته میشه . الان اگر در کنکور این امد ما معیار رو کدوم بگیریم ؟

تو کتاب گفته شده که اغلب پروتئین های میتوکندری رو خودش میسازه یعنی بعضی ها توسط هسته تولید میشن غیر از این میشه تناقض با متن کتاب که تو کنکور نمیاد

بهتره مثل میتوکندری باشیم همون طور که به کسی کاری نداره هروقت و هرکجا دلش بخواد تقسیم میشه 😂

(2)

چرا بدون اینتر ون و اگزونه؟؟؟

چون فرایند پیرایش برای mRNA های هسته یاخته یوکاریوتی اتفاق میوفته ( البته بعضی از ژن ها هستند که این توالی اینترون و اگزون رو دارن )

آیا یاخته هلی ماهیچه ای تقسیم میشن ؟

کوثر حسومی | آکادمی امروز

کوثر حسومی

4 ماه پیش

خیر

Ayla .... | آکادمی امروز

Ayla ....

5 ماه پیش

سلام تصویر ارسال نمیشه خط اول ص۲۵پاراگراف اخر یه طور داره میگه که رنا در سیتوپلاسم بالغ میشه ولی چرا استاد جمله رو در جزوه ویرایش دادن حین تدریس؟

ZAHRA EZAZI | آکادمی امروز

ZAHRA EZAZI

5 ماه پیش

سوال منم هست

Ayla .... | آکادمی امروز

Ayla ....

4 ماه پیش

متوجه شدم مرسی

Zahra =) | آکادمی امروز

Zahra =)

6 ماه پیش

توی همین جمله اگه لفظ یاخته هوازی نبود می‌تونستیم بگیم جمله درسته؟

خب اگه هوازی نبود که می‌شد بی هوازی دیگه چرخه کربس نبود... یاخته میرفت سمت تخمیر

alireza*  birjand | آکادمی امروز

alireza* birjand

1 سال پیش

سلام وقت بخیر در امتحان نهایی که میگفتیم بیشتر پروتیین های میتوکندری رو خودش نمیسازه......

(1)

یلدا محمدی | آکادمی امروز

یلدا محمدی

1 سال پیش

سلام وقت بخیر ببخشید غشا های میتوکندری هم در لایه های بیرونی فسفولیپیدیشون مثل غشا خود سلول انسان کربوهیدرات دارند؟ کلسترول و پروتوئین های دیگه چطور؟

سلام بله این موارد رو منطقا برای هر دو غشای میتوکندری میتونیم در نظر بگیریم البته اون ساختار تیپیک که در فصل یک دهم برای غشا داشتیم،منظور کتاب غشای اطراف یاخته بود اما برای میتوکندری هم احتمالا بشه در نظر بگیریم که کربوهیدرات و کلسترول و پروتیین و ... داشته باشه (مثلا پروتئین های زنجیره انتقال الکترون )

سلام سوال 2 چرا اشتباه شد ؟ خب سوال درباره بخش بیرونی میتوکندری هست ودرسته و بخش بیرونی میتوکندری هم بدون چین هست دیگه

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام منظورش اصن خارج از میتوکندریه و به سیتوپلاسم اشاره داره

توی تدریس استاد گفتن بیشترشون اینجا توی جزوه نوشته برخی کردوم رو باید درنظر بگیریم؟

دراین قسمت گفتار چندمه فصل چهارمه؟ چرا یادم نیس👀😭🥲

سلام اینکه کروموزم حلقوی باکتری است رو توی فصل یک دوازدهم گفتار یک خواندیم اینکه میتوکندری واسه خودش دنا داره رو فصل شش گفتار یک و دو یازدهم و یک دوازدهم اینکه اغلب پروتئین هاشو خود میسازه فصل دو دوازدهم گفتار سوم پیش نیاز های فصل هارو رعایت کنید به این مشکلات بر نمیخورید ان شالله

سلام وقت بخیر تو جزوه ما نوشته برخی پروتیین هارو میتوکندری میسازه و بیشتر پروتیین هارو سیتوپلاسم اما استاد برعکس این رو میگن کدوم درسته؟ چون توی فصل دوهم گفته میشه که اغلب خود میتوکندری میسازه یعنی فصل دوهم اشتباهه؟

سلام در جزوه شاید اشتباه تایپی شده باشد صحیح اینه که اغلب پروتئین هارو خود میتوکندری میسازه واسه ای خودش و بخش کوچکی رو از سیتوپلاسم میگیره

چرا میتوکندری برای انجام نقش خود در تنفس یاخته ای نمیتواند مستقل از هسته عمل کند؟

نرگس مهدوی | آکادمی امروز

نرگس مهدوی

tik

1 سال پیش

سلام هسته مرکز فرماندهی سلول هست خود میتوکندری نیاز داره برخی از پروتیین های خودش رو از سیتوپلاسم بگیره که تحت نظارت هسته ساخته میشه پس نیاز هست که همیشه زیر نظر هسته باشه