محدثه اباذری
3 سال پیش
سلام :) اتم مثل کرهای هست که الکترونها در لایههایی اطراف هسته توزیع شدند. لایهها رو از هسته به سمت بیرون شمارهگذاری میکنن و شماره هر لایه رو با n نشون میدن. n عدد کوانتومی اصلیه. برای لایه اول n=1، برای لایه دوم n=2 و ... برای لایه هفتم n=7. هر لایه از تعدادی زیرلایه تشکیل شده. فرمکلی زیرلایه nl هست. n (عددکوانتومی اصلی) نشوندهنده شماره لایهای هست که زیرلایه به اون تعلق داره. l نشوندهنده عدد کوانتومی فرعیه. زیرلایه اول هر لایه دارای عدد کوانتومی فرعی صفر (l=0) و نماد s است. زیرلایه دوم دارای عدد کوانتومی فرعی یک (l=1) و نماد p است. زیرلایه سوم دارای عدد کوانتومی فرعی دو (l=2) و نماد d است. زیرلایه چهارم دارای عدد کوانتومی فرعی سه (l=3) و نماد f است. زیرلایهها برای پذیرفتن الکترون محدودیت دارند و نمیتونن بیش از تعداد معلوم، الکترون بگیرند. و تعداد پذیرش هر زیرلایه متفاوت است. از فرمول 4l+2 حداکثر الکترونهای هر زیرلایه، محاسبه میشه. یعنی زیرلایه s حداکثر ۲ الکترون، زیرلایه p حداکثر 6 الکترون، زیرلایه d حداکثر ۱۰ الکترون و زیرلایه f حداکثر ۱۴ الکترون میتونه بگیره. ترتیب پرشدن زیرلایهها طبق قاعده آفباست که استاد توضیح دادن.
(90)
مهدی عباسی
3 سال پیش
توضیح تون مفید و عالی بود 🔥👌
(4)
هانیه بختیاری
3 سال پیش
خیلی خوب بود مرسی 😍💛
(5)
ستایش کریمیان
3 سال پیش
ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون❤️
(1)
Zahra FarzanMehr
2 سال پیش
ممنون از توضیحتون❤️
(1)
آرش باغبانیان
1 سال پیش
ممنون بابت توضیح کاملتون
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
@آرش باغبانیان 🌷🌷🌷
کوثر موسوی
1 سال پیش
آقا عالی
سید محمد متین رشادی
1 سال پیش
@کوثر موسوی 🌷
مبینا صدرجهانی
1 سال پیش
سلام وقتتون بخیر میشه به صورت صوتی توضیح بدید
زینب مقدم
1 سال پیش
@مبینا صدرجهانی سلام مبینا جان کجا رو؟ متوجه سوالت نشدم
شفیقه جعفریان
1 سال پیش
بسسسسسیار عالی . دمت گرم
سارا مقدم متقی
1 سال پیش
خیلی ممنون بابت توضیحات ولی کاش همین رو استاد یک تایمی میذاشتند در ویدئو کامل توضیح میدادن که یدفعی گیج نشیم 🤦♂️
(3)
محسن لطفی
1 سال پیش
چقدر بیکار
(1)
علیرضا قویدل
5 ماه پیش
@مهدی عباسی خاهش میکنم
𝓩𝓪𝓱𝓻𝓪 𝓂𝑜𝓇𝒶𝒹𝒾𝒶𝓃
2 ماه پیش
توضیح تون کامل بود دستتون درد نکنه من با اینکه همه اینا رو میدونستم ولی بازم خیلی خوب توضیح دادین ❤️✨
محمدجواد عامری فر
1 ماه پیش
دقیقه ۱۴و ۴۲ثانیه مگه وقتی الکترون بر میداریم یا اضاف میکنیم آخرین زیرلایه که پرشده ارجحیت نداره؟ پس چرا آقای صالحی راد داره از بیرونی ترین زیرلایه الکترون بر میداره
فاطمه محمدزاده
4 ماه پیش
استاد چرا بعد از زیر لایه 4d. 5s پر میشه اون نکته ایی که گفتید برای همه ی آرایش الکترونی اول زیر لایه sپر میشه بعد زیر لایهd بخاطر همینه؟ بعد ۴f تکلیفش چیه من ۴f نفهمیدم
BTMN
4 ماه پیش
بعد ۴d 5p پر میشه ترتیب افبا یادت باشه بعد از زیرلایه d , زیرلایه p پر میشه از طرفی ۴d یعنی اینکه n ما ۵ بوده پس لایه بعدی میشه ۵p بعد 4f ۵d پر میشه
فاطمه محمدزاده
4 ماه پیش
@BTMN مرسی گلم
آرمیتا اسدی
5 ماه پیش
چرا از 4s دو تاشو برداشتیم ؟ مگه 3d بعدش نمیاد خب باید از اون برمیداشتیم
علیرضا قویدل
5 ماه پیش
اول şها پر میشن بعد dپر میشه
نیایش عباس زاده
6 ماه پیش
سلام مگه 3dبعد 4s نیست
پانا ضیایئ
2 ماه پیش
سلام بله درسته که ۳d بعد ۴s پر میشه اما زمانی که ما بخوایم الکترون کم کنیم از خارجی ترین لایه بر میداریم.
حنانه امام دادی علی آباد(دادخواه)
6 ماه پیش
سلام ممکنه این قاعده ای که میگن حفظبم رو بهم بگید؟ من متوجه نمیشم، چون حفظ نیستم و ندارمش.
سید محمد متین رشادی
6 ماه پیش
سلام کدوم قاعده ؟ لطفاً تایم مشخص کنید 🌷 ریپلای نباشه 🌷
حنانه امام دادی علی آباد(دادخواه)
6 ماه پیش
@سید محمد متین رشادی قاعده ی آفبا
علیرضا قویدل
5 ماه پیش
معلم سر کلاس بهتثن نگفته؟
شیما ال محمد
6 ماه پیش
چی یاد گرفتی دوم رو توضیح بدید لطفا
معصومه تاجیک
6 ماه پیش
سلام عزیزم چی یاد گرفتی دوم میشه Cr24 , Cu29
سارا آسیایی
7 ماه پیش
مهنا زین الدین
3 سال پیش
خیلی ممنون از توضیح کاملتون
(4)